Quote du Jour | Sidewalk Rage

SargQdJ09Signs of a sidewalk rager include muttering or bumping into others; uncaringly hogging a walking lane; and acting in a hostile manner by staring, giving a “mean face” or approaching others too closely (WSJ)

Leon James, professor Psychologie aan de Universiteit of Hawaii deed onderzoek naar voetgangers die zich ergeren aan andere voetgangers. Deze mensen lijden volgens hem aan ‘sidewalk rage’ iets wat je meet op de Pedestrian Aggressiveness Syndrome Scale. Deze mensen ergeren zich aan langzaam lopende massa’s, treuzelende in-de-wegstaanders en andere onnozelaars die je beletten snel door te lopen. Dr. James was vroeger zelf ook een aggressieve voetganger totdat zijn vrouw hem na lang zeuren ervan overtuigde dat hij om mensen heen moest lopen in plaats van erdoor.

Het WSJ artikel is erg beschuldigend naar de zogenaamd aggressieve voetgangers. Die zouden allerlei dwangmatige ideeën in hun hoofd hebben over ‘hoe het moet’. Rechtshouden op de roltrap, opzij stappen als je een foto maakt en geen getreuzel in de gang naar het perron. De schuld ligt bij de opvoeding, vrienden en de media aldus Dr. James. Maar wordt het niet eens tijd dat al die ACHTERLIJKE ONRENDABELE PUBERENDE SENIOREN GEWOON OPZIJ GAAN?!! SOMMIGE MENSEN HEBBEN NAMELIJK HAAST! EEN BAAN EEN GEZIN EEN TREIN DIE ZE MOETEN HALEN!!! ZOOI TOCH OP MET JE SOFTE WETENSCHAP …HAWAIIAANS ZACHT GEKOOKT EI!!! OPZIJ!!!

  1. 1

    “dat hij om mensen heen moest lopen in plaats van erdoor.”

    Dan moet dat wel mogelijk zijn. Ik gedraag me niet zoals “sidewalk rage” mensen, maar ik kan me volledig in ze inleven. Er lopen echt veel te veel mensen met hun ogen in de tas over de stoep (en bijna altijd in een slakkengangetje). Waarom ga je naast iemand lopen (die je niet kent) als je niet van plan bent in te halen? Waarom stop je midden op de stoep, of verander je van richting zonder even te kijken of er iemand achter je loopt/je inhaalt? Of als je met zijn vijven naast elkaar komt aanlopen, waarom kan er dan niemand van die vijf plaats maken voor tegemoet komend (of achterop komend) verkeer? Lopende chicanes noem ik ze, de ongeveer 80% stoepbewandelaars die denken dat de maximum snelheid 2km/uur is en die geen blijk geven van de aanwezigheid van andere stoepgebruikers.

  2. 2

    Die mensen hebben ook niks te doen, geen doel in hun leven, enkel consumeren op mijn belastinggeld of rentenieren op beleggingen in clusterbommen. Ik vind hun storende aanwezigheid op mijn lijn van A naar B hoogst verwerpelijk.

  3. 3

    Wat #1 zegt.

    Mensen houden gewoon geen rekening met anderen. Het is gewoon onbeleefd hoe sommige mensen gebruik maken van een openbare ruimte door opstoppingen te veroorzaken, geen ruimte vrij te laten voor anderen om te passeren of door onoplettende manoeuvres anderen voor de voeten te lopen.. Dat wil niet zeggen dat je daarom in reactie hierop zelf ruw en onbeleefd moet gaan deelnemen aan het voetverkeer, echter, het blijft een feit dat mensen /zeer/ onnadenkend rondlopen.

  4. 4

    Ik verdien wel eens een centje bij als sandwichman. Maar wat een verschil hoe de mensen doen als je gewoon loopt of even in de etalage staat te kijken.

  5. 5

    Wat? Lopen jullie wel eens? Dat is pas achterlijk. Nee, gewoon de boodschappen doen met je SUV en alles wat in de weg rijdt van de weg af drukken. De kans is groot dat degene die je van de weg hebt gereden ook nog eens voetgangers raakt. Twee vliegen in één klap.

    Het verkeer. Het is de hel.

  6. 6

    Ik houd me vaak nog wel nog in, maar ik ben wel echt een tikkende tijdbom wat dit betreft. Er komt een dag dat ik ‘snap‘…

    En: rechts staan, links lopen… zo hóórt het ook op de roltrap. Wie dat nog steeds niet begrijpt, moet misschien inderdaad eerst maar even oefenen in een rolstóél. Ik heb wel eens op het punt gestaan zo iemand in z’n rug te trappen. Toen ik ‘m in plaats daarvan met ingehouden agressie gewoon een beetje hardhandig aan de kant duwde was-ie nog ondankbaar ook! Terwijl ik zojuist z’n leven heb gered.

    Woei! Ik word gewoon wéér kwaad. Ik ga echt eens een weekje bivakkeren bij dat metrostation, om die eikel te vinden. Voor de metro gooien, die longhond. En iedereen die ik onderweg tegenkom en links op de roltrap staat flikker ik erbij!

  7. 8

    Ook intrigerend; mensen die bovenaan een roltrap blijven stilstaan om eerst eens rustig te observeren welke kant ze op zullen gaan. Terwijl de rest van de mensenstroom met de roltrap zo in hun blokkade wordt geduwd…

  8. 9

    @5: Ook al doe je de boodschappen met de SUV en zijn regels er voor anderen, dan ontkom je er nog niet aan om je SUV enkele meters van de de ingang af op de stoep te moeten parkeren (en ja van die lui heb ik al gezien) en dus toch, zij het over kleine afstand, aan het voetverkeer deel te nemen.

    @8: Het is blijkbaar een menselijke gewoonte om bij nauwe doorgangen te blijven staan. Je moest eens zien hoe vaak mensen precies voor een ingang stoppen om te gaan wachten.

  9. 10

    Je ziet het ook bij het uitstappen uit de trein. Mensen die niet bekend zijn op het station en met 2 kuub aan koffers naast ze, pal voor de deur van de trein blijven staan, zodat de haastige forens er niet uit kan… hels wordt je ervan.

  10. 11

    Ik moet echt een ‘licence to kill‘ hebben. En een pallet kogels. En een pistool natuurlijk. Ik bedoel, ik kan hard gooien, maar na een dag of drie begin ik toch wel een keer moe te worden… vermoed ik zo.

    Al hoef je met een heel pallet kogels waarschijnlijk niet eens zo hard te gooien. Je kan ‘m zo de roltrap laten afrollen. Aan de linkerkant. Bij de roltrap naar boven is het helemaal makkelijk: je rolt ‘m eraf, zodat tegemoetkomende linksstaanders ‘m recht in de smoel krijgen, en dan komt-ie vanzelf weer omhoog. Dan wacht je even, en dan rol je ‘m opnieuw van de trap af. En dat blijf je gewoon de hele dag doen. Patatje erbij. Dus laat dat pistool maar zitten.

    Feitelijk hoeft het ook niet eens een pallet met kogels te zijn natuurlijk, een ander zwaar voorwerp zou ook werken. Een tractorband gevuld met cement bijvoorbeeld.

    Probleem van dit plan is wel dat ook onschuldige linkslópers eraan gaan. Maar ja, als ze weten waarvóór ze gestorven zijn, zouden ze het vast geen enkel probleem vinden. Ik, als idealistische linksloper, zou in elk geval trots zijn mijn leven te hebben gegeven voor ‘the cause‘.

  11. 12

    @9 Ook wel logisch, als je bijvoorbeeld op een ander wacht is de kans om die persoon te treffen het grootst vlak bij een ingang.

  12. 13

    @12: Ik bedoel wachten als op iemand die een paar meter er achteraan loopt. Het gevolg is dat je langer moet wachten, omdat jouw stilstaan de doorstroom bij die ingang belemmert. Als je een paar meter verderop in een open ruimte gaat wachten hoef je ook nog eens minder lang te wachten.

  13. 15

    @14: Nee, geen behoefte aan. Is er geen First Person Educator spelletje, waarin je mensen kan uitleggen dat het soms ook in eigen voordeel is om altruïstische keuzes te maken in het dagelijks handelen?

  14. 16

    Ik heb wel eens last van “supermarket saturday coffee drinking senior rage”. Met een hele boodschappenkar vol met 1 pakje ham en een halfje karnemelk een gratis koppie leut drinken omdat het gratis is, kar midden in het gangpad zetten, en dan zaniken dat het zo druk is op zaterdag. Dat moet ook wel eens mis gaan ben ik bang. Of kan ik daar subsidie voor onderzoek voor krijgen of zo?

  15. 19

    But seriously volgens mij bestààt er onderzoek over de psychologische neiging van mensen om halt te houden in de deuropening of het smalste deel. Ik moet hier aandachtig zijn wordt daar verward met ik heb aandacht nodig.