Quote du Jour | Nepnieuws

Quote du Jour

“Fake news” as shorthand will almost surely be returned upon the media tenfold. The fake news narrative, as widely understood and deployed, has already begun to encompass not just falsified, fabricated stories, but a wider swath of traditional media on Facebook and elsewhere. Fox News? Fake news. Mr. Trump’s misleading claims about Ford keeping jobs in America? Fake news. The entirety of hyperpartisan Facebook? Fake news. This wide formulation of “fake news” will be applied back to the traditional news media, which does not yet understand how threatened its ability is to declare things true, even when they are.

Columnist John Herrman betoogt in de New York Times dat de jacht op nepnieuws de echte journalistiek helemaal niet gaat helpen, omdat het alleen maar bijdraagt aan een sfeer van wantrouwen over welke bronnen betrouwbaar zijn.

  1. 1

    Fake News is van alle tijden. Het heeft er in het Oude Rome voor gezorgd dat pakweg tweeduizend jaar lang de halve wereld gelooft dat maagden kinderen kunnen baren en dat rabbijnen uit de dood kunnen opstaan.

  2. 2

    Fake-nieuws is inderdaad van alle tijden. De verspreiding ervan niet. Als ik mijn i-phone of mijn i-pad tegenwoordig open is de kans groot dat ik via ‘Siri-suggesties’ een bericht van The Post Online met iets schreeuwerigs over gelovigen krijg voorgeschoteld. Vaak kiest de Siri-redactie ook voor Elsevier.nl. Dat is iets minder nep maar ook niet echt ‘neutraal nieuws’. Apple beïnvloedt op deze manier de publieke opinie. Dat hardwareproducent moet dat niet willen. Het is voor mij een reden de volgende keer een andere telefoon te kopen. Ik hoef mevrouw Naninga niet aan hits en reclame-inkomsten te helpen.

  3. 5

    @4: Die vraag moet helemaal niet beantwoord worden! Laat mensen zelf bepalen waaraan zij geloof hechten en waaraan niet.

    De vrijheid van drukpers is essentieel voor het functioneren van de democratie (en voor nog een heleboel andere dingen). Een zwarte lijst met daarop “fake news sites” komt voort uit het kennelijke onvermogen van de brengers van “echt” nieuws hun boodschap exclusief bij de lezer door de strot te duwen. Het spreekt van een diepe minachting voor de nieuwsconsument.