Quote du Jour | De krant

Foto: © Sargasso logo Quote du Jour copyright ok. Gecheckt 26-10-2022
Serie:

OPINIE - De narrenwijsheid van een scherpe columnist, de recensent die het kaf van het koren scheidt en de onderzoeksjournalist die verborgen handelen in overheid en bedrijf openbaar maakt: het zijn de essentiële ingrediënten van de krant als poortwachter van het publieke debat. Maar laten we ook niet vergeten dat krantenbazen zelf in de naarstige zoektocht naar geld en aandacht het publieke goed ‘krant’ hebben verwaarloosd. Door sterk in te zetten op amusement, human interest en columnisten voor de leut, maken kranten zich op den duur inwisselbaar.

Harry van Dalen legt in de papieren versie van De Nederlandse Boekengids uit wat er mis is met de Nederlandse media. Al eerder heeft samengevat wat kranten zoal doen om aan geld te komen:

Kranten bieden van alles aan – boekenseries, reizen, lezingencycli, congressen – en de bijlages op zaterdag laten zich nog het beste kezen als magazines voor lifestyle en mode, aangevuld met een hele batterij columnisten die vooral divertissement bieden. Meer warmte dan licht.

Reacties (2)

#1 HansR

[…] de columnist, de recensent […] de onderzoeksjournalist […]

Overschatting van alle drie.

Er zullen er enkelen zijn, in alle drie de categorieën. Maar meer dan het zoeken naar mensen, die die klussen voor u opknappen, zult u het moeten hebben van uw eigen onderscheidend vermogen. Als u dat niet hebt dan heeft u niets aan narren, dan eet u net zo makkelijk kaf als koren en blijft u ongeïnteresseerd in verborgen handelen van anderen.

Het is het goed-burgerlijke vertrouwen, dat de anderen het wel weten, dat de anderen het wel zullen opknappen, dat […] de columnist, de recensent […] de onderzoeksjournalist […] eigenlijk volstrekt overbodig maken.

Iedereen droomt zich een schuldige, maar de echte, dat bent u zelf.

Bovenstaande is natuurlijk ook maar een opinie, een korte column zo u wilt.

  • Volgende discussie
#2 børkbørkbørk

@1: Leuk geschreven.

Maar ik deel de opvatting uit @0 deels. Er wordt te veel aandacht aan bijkomstigheden besteed. Vorige week had de Volkskrant een bijna 1cm dikke “design” bijlage; andere keren is het “mode”. Hoe geloofwaardig is een krant die de sociaal-democratie zegt uit te dragen als er handtasjes van €2000 in staan?

En als het nou nog hielp! Toen ik voor het eerst in Spanje kwam, was ik verbaasd over de hoeveelheid extra’s die de kranten aanboden: meerdere bijlagen in de week, elke week een boek voor een bespottelijk lage prijs, zonnebrillen of strandslippers voor nop, elke week een CD of een DVD voor een habbekrats, en acties met bestekken, theeserviezen, je kunt het zo gek niet bedenken of het zat bij een krant of je kon het kopen met een bonnetje uit de krant. Maar ook dat kon het tij niet keren. De oplagen zijn gehalveerd. Ze hebben een redelijk veel online views, maar ik kan niet geloven dat dat nou winstgevend is.

Kortom, dat is het pad niet, vrees ik. En Blendle ook niet. Als het 8-uur journaal van de NOS enige indicatie is, dan ligt de enige oplossing in opvoeding.

  • Vorige discussie