Quote du jour | Gelijk loon voor gelijk werk

Serie:

SargQdJ09

Ik stel voor werkgevers te verplichten hun gedetacheerde werknemers niet alleen gelijk loon voor gelijk werk te geven, maar ook andere arbeidsvoorwaarden gelijk te trekken. Hoe meer de arbeidsvoorwaarden van gedetacheerde werknemers lijken op die van andere werknemers, des te eerlijker de concurrentie op de arbeidsmarkt. […]

Er moet ook zo snel mogelijk een einde worden gemaakt aan de goedkope truc van ‘postbusondernemingen’, bedrijven die op papier naar het buitenland verhuizen om hun activiteiten in eigen land met minder loonkosten te kunnen voortzetten.

De ketenaansprakelijkheid moet worden uitgebreid. Niet alleen in de bouw moeten opdrachtgevers worden aangesproken op onderbetaling van werknemers door bedrijven die ze inhuren. Dat moet ook gebeuren in andere sectoren. Om te beginnen in de land- en tuinbouw en transport. Voor binnenlands vervoer moet gelijk loon worden betaald, ongeacht wie de truck bestuurt.

Lodewijk Asscher wil iets doen tegen verdringing door goedkope, buitenlandse arbeidskrachten binnen de EU.

Dit lijkt mij een prima manier om de race to the bottom, althans binnen de EU, in te perken.

Reacties (21)

#1 L.Brusselman

De hypocriet,wil zeker nog wat verloren zetels proberen goed te maken..Hij komt minimaal 5 jaar te laat met met dit verkiezingspraatje.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

@1: Niet meer uitvoeren dus?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 De Conservatief

Het is net of Asscher mijn post van gisteren las, met de sneer dat geen enkele partij hier nog wat over zei ;)

Naja, dit is een redelijk begin. Er is nog heel wat meer werk aan de winkel. De PvdA heeft nu ten minste door dat de Nederlandse arbeider het brood uit de mond gepikt wordt door lagelonenlanden. Ik denk alleen niet dat Oost-Europese landen op ons loonniveau wil zitten, dus dat gaat hem niet worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 L.Brusselman

@3:

De PvdA heeft nu ten minste door dat de Nederlandse arbeider het brood uit de mond gepikt wordt door lagelonenlanden.

Dat wisten ze al hoor,maar omdat het geen partij voor arbeiders meer is(maar voor middenklassers en academici) had het geen prioriteit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 gronk

@1:Ik zou d’r haast op durven te wedden dat ie zegt:’….maar aan de bestaande situatie kan niets meer worden gedaan, helaas’. Het gajes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 De Conservatief

Dat wisten ze al hoor,maar omdat het geen partij voor arbeiders meer is(maar voor middenklassers en academici) had het geen prioriteit.

Waarschijnlijk, maar het wordt toch problematisch voor het PvdA-electoraat als werkloze chauffeurs de ruitjes intikken en er met de tv-sets van de middenklassengezinnen vandoor gaan omdat ze toch hun gezin moeten voeden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 L.Brusselman

@6: En werkloze bouwvakkers zich gaan toeleggen op het bouwen van kweekruimten voor de hennepteelt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Christian Jongeneel

@3 Het probleem begint al in Duitsland, want ook daar zijn de lonen lager dan hier. Gelijktrekken van arbeidsvoorwaarden op nationaal niveau maakt het voor Duitsers aantrekkelijk om hier te komen werken, maar Nederlanders leveren in als ze bijvoorbeeld door hun bedrijf in Berlijn gedetacheerd zouden worden.

Eerlijk gezegd denk ik dus niet dat dit gaat werken om de race to the bottom te stoppen. Het zal namelijk landen aanzetten tot het over de hele linie versoberen van arbeidsvoorwaarden om concurrerend te blijven.

Die race stop je door de belastingheffing minder te koppelen aan arbeid en meer locatiegebonden te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 De Conservatief

Het probleem begint al in Duitsland, want ook daar zijn de lonen lager dan hier. Gelijktrekken van arbeidsvoorwaarden op nationaal niveau maakt het voor Duitsers aantrekkelijk om hier te komen werken, maar Nederlanders leveren in als ze bijvoorbeeld door hun bedrijf in Berlijn gedetacheerd zouden worden.

Misschien, maar ook Duitsers hebben een vergelijkbaar loon nodig om te kunnen overleven. In Oost-Europa is het leven veel goedkoper, dus die kunnen een loon vragen waar een Nederlander of een Duitser nog niet eens de huur van zou kunnen betalen.

Als alle chauffeurs een vergelijkbaar loon betaald moet worden door het aanpakken van schimmige constructies dan kunnen de Nederlandse chauffeurs veel beter concurreren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 pedro

@1: 5 jaar te laat, hypocriet… kan allemaal gezegd worden, maar hij is wel een van de eersten. Bovendien zat Asscher 5 jaar geleden nog niet in de landelijke politiek.

Zoals 33 ook al zegt: het is tenminste een begin. En het lijkt mij ook logisch ook (ik zeg het al vele jaren): wie in Nederland of voor een Nederlandse bedrijf werkt, moet een Nederlands loon krijgen en Nederlandse belastingen betalen. Als we dat in de jaren zestig tegen de werkgevers gezegd hadden, hadden we ons ook heel veel andere problemen kunnen besparen, en zouden we de huidige verdringing van Nederlandse beloningen op de Nederlandse arbeidsmarkt ook niet hebben.

@8:

Duitsland, want ook daar zijn de lonen lager dan hier

Dat is bepaald niet de enige factor die mee speelt, lijkt mij, want er zijn niet zo geweldig veel Duitsers, die hier werken. Waarschijnlijk hebben ze lagere lonen, maar ook lagere lasten, waardoor het voor hen nauwelijks aantrekkelijk is in Nederland te komen werken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 su

Eerst zien, dan geloven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 pedro

@11: zo lang de PvdA zo klein is, dat Asscher dit onmogelijk uit kan voeren, zal er zeker niks gebeuren. En de werkgeverslobby “om hun concurrentiepositie te behouden” is vast al bezig hem zo goed als ze kunnen te bewerken. Bij hen gaat het belang van de bedrijven voor op het belang van de samenleving. En de problemen, die zij met die houding in de samenleving creëren, worden op de samenleving afgeschoven. Integratie? Uitsluiting? Spanningen tussen bevolkingsgroepen? Dat moet de politiek maar oplossen, op kosten van de samenleving, zo lang de werkgevers maar geld kunnen blijven verdienen.

Disclaimer: ook dit gaat niet over de kleine werkgevers, maar met name over de grotere bedrijven. De kleine werkgevers worden net als de rest van de samenleving het slachtoffer van die groten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Derpjan

Ik verwacht dat veel uitzend- en bouwbedrijven dochters gaan oprichten in Oost-Europa om de regel te omzeilen en dat de outsourcing versnelt.

Armere Europese lidstaten zullen blijven proberen welvarender te worden, dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen, als dat niet kan door arbeiders naar andere landen te sturen dan zal het gebeuren door in eigen land arbeid goedkoper per uur te maken en de kantjes eraf te lopen bij Europese arbo- en milieuregels. Als we er op miraculeuze wijze in zouden slagen dat Europees aan te pakken dan zullen deze landen uit de EU stappen zodat ze hun eigen regels kunnen bedenken. Het is denk ik niets anders dan vechten tegen de bierkaai en als we dat lang willen volhouden moeten we letterlijk muren om de rijke landen gaan bouwen en met militaire middelen grondstoffengebieden veiligstellen, wat natuurlijk niet eeuwig onbeantwoord zal blijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Anton

Gelukkig heeft 0031 tegenwoordig een partij die er echt iets tegen gaat doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 De Conservatief

@12:

Dus jouw conclusie is dat de komende decennia de laagopgeleide Nederlander onvermijdelijk aan de bedelstaf raakt en dat we daar absoluut niets aan kunnen. Klinkt nogal fatalistisch. We moeten toch maar proberen om dit rampscenario te vermijden.

Op zijn minst kunnen we proberen de huidige regelgeving te handhaven. Iets wat nu amper gebeurt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Bismarck

@13: “Als we er op miraculeuze wijze in zouden slagen dat Europees aan te pakken dan zullen deze landen uit de EU stappen”

En dan? Dan zitten ze aan de verkeerde kant van de tariefmuur van de EU en zijn ze van alle EU-arbeid verstoken (want behalve geen vrij goederenverkeer ook geen vrij personenverkeer meer).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Derpjan

@16

Die tariefmuur zou sowieso binnen de EU terug moeten komen als je effectief de laagopgeleide werknemers in de rijke landen wilt beschermen, dus daar verliezen de armere landen dan niets mee wanneer ze uit de EU stappen. Voor de armere landen draait de EU toch echt om economische groei, als ze dat er niet meer uit kunnen krijgen heeft de EU weinig nut meer voor hen.

Zonder EU zijn de armere landen af van heel wat regeltjes en kunnen ze dus net zoals China te werk gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Sil.

Ik voorzie een zonnige toekomst voor den arbeider.
Afzakken naar het zuiden wordt het devies.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 pedro

@14: minder gezwets graag.
Minder, minder, minder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 frankw

Die Asscher, was die niet de baas van de ambtenaren in Den Haag, waarvan er steeds meer en meer werken in zogenaamde payroll constructies? Onder het mom van gelijke monikken….

Oh nee stom van me, dat was een andere VVD-er, Plasterk. Sorry, stom stom dat ik het allemaal een beetje door elkaar haal.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Co Stuifbergen

Een Duitse stad wilde bij een openbare aanbesteding de eis stellen dat de arbeiders evenveel verdienen zouden als Duitse arbeiders.
Maar deze eis was in strijd met de Europese wetgeving, hij zou de concurrentie vervalsen.

Ik denk dat Ascher nog een zware taak heeft als hij zijn mooie plannen realiseren wil.

  • Vorige discussie