Quote du Jour | Eindexamen

SargQdJ09

Hoe wij toetsen is heel bepalend voor de inspanningen van leerlingen en voor wat leraren in hun les doen. Toetsen of examens zijn dan geen middel om te controleren of een leerling iets al beheerst, maar worden een doel op zich dat behaald moet worden.”

Hoogleraar onderwijskunde Rob Martens wordt in Trouw opgevoerd ter ondersteuning van de stelling dat het eindexamen zijn beste tijd gehad heeft.

  1. 2

    Altijd dat gezeur over dat toetsen. Kom dan met een fatsoenlijk alternatief; “slimme technologieën en digitale leermiddelen” zijn dat niet. Die belofte bestaat al 30 jaar (letterlijk: in 1985 werden daar al tijdschriften over volgepend) en is niet uitgekomen.

    Dan het volgende argument: “Een schooldiploma is vaak geen eindstation, leerlingen plakken er bijna altijd nog een mbo-, hbo- of wo-opleiding aan vast.” En daar wordt niet getoetst zeker? Nee, het diploma is een ingangseis en als die vervalt, wordt er getoetst “aan de poort”. Dat verschuift het probleem alleen maar.

    De leraar vertrouwen en het eindcijfer laten bepalen? Dan zal eerst het hele financieringssysteem op de kast moeten, want er wordt immers betaald per diploma. En dan moet je nog de gevallen de kost geven die door willekeur hun diploma wel of niet halen.

    En de vrijheid van onderwijs? Die geldt voor het inrichten van het onderwijs. Trouw moet die er zeker bijhalen vanwege Abraham Kuijper, maar de relatie met een door de overheid geaccrediteerd diploma is natuurlijk ver te zoeken.

    Verder correleert het behaalde diploma vrij aardig met het behaalde succes in het leven, dus als dat het uitgangspunt zou moeten zijn –en dat suggereert het Trouw-artikel op z’n minst–, dan is het huidige systeem gewoon goed.

  2. 3

    @0: En zo hoort het ook. Begin met bedenken welke kennis en vaardigheden de opleiding tot doel heeft, maak toetsen die het bereiken van die doelen toetsen en dan onderwijs waarmee die toetsen optimaal doorstaan worden.

  3. 4

    @3: Je klinkt precies als mijn docent didactische vaardigheden. Overigens zou het kunnen dat het idee van een schriftelijk eindexamen van 3 uur dan wel op de schop moet; want niet alles kun je zo testen.

  4. 6

    @4: Ja dat kan. In “mijn tijd” was dat ook zo. Voor scheikunde bestond (misschien een veel te klein) deel ook uit laboratoriumproeven en bij de moderne talen kregen we een aantal mondelinge examens, die samen toch ongeveer 1/3e van het eindexamencijfer uitmaakten.