Quote du Jour | Aanpassen of wegwezen

De dame in het gezelschap komt met een statement. “Wil je vrede krijgen, dan moeten hun ook meewerken. Maar dat doen ze niet. Het is hier altijd een vissersdorp geweest. Hier pikken ze geen vreemdelingen die stampij maken.”

In de Scheveningse wijk Duindorp hebben ze het niet zo op ‘buitenlanders’. Wie zich niet ‘aanpast’ wordt gewoon weggepest. Dat noemen ze daar geen racisme, maar ‘geven en nemen’.

  1. 2

    Cultuur is nooit tot stand gekomen door inschikkelijkheid en onderhandeling, maar vooral door terreur, moord en doodslag.
    Het is uiteindelijk een mensenrecht, om al het niet-eigene van een cultuur vreemd te vinden. Erg ongemakkelijk allemaal, maar het is niet anders.

  2. 4

    Cultuur is nooit tot stand gekomen door inschikkelijkheid en onderhandeling…

    @2 Met dit soort absolute stellingnames maak je het wel erg makkelijk om gaten in je these te schieten. Men hoeft namelijk slechts één enkel tegenvoorbeeld aan te halen om aan te tonen dat je kul praat.

    Neem nou de Jordaan in Amsterdam, waar men allerlei jiddische terminologie heeft overgenomen in het zogeheten ‘bargoens’.

    Dat lijkt me een stukje Amsterdamse ‘cultuur’ en dat kwam niet tot stand door moord en doodslag, maar door inschikkelijkheid en onderhandeling, door vreemdelingen met vreemde gewoonten (Portugese Joden) een plek te gunnen en in te passen in de stad Amsterdam.

    Voilà. Stelling ontkracht. En da’s zomaar één voorbeeldje.

    Cultuur is een product van menselijke gemeenschappen die met elkaar samenleven. Dat levert nogal eens conflict en strijd op, maar gaat ook per definitie gepaard met integratie, inschikken en onderhandeling. Anders valt er helemaal niet samen te leven.

  3. 5

    Wat nou, vissersdorp? In die nieuwbouw wonen rijke stinkers. Ja, die gaan even de inboorlingen daar civiliseren, hallo? Waarom denk je dat Hans Wiegel stelde dat er met Wilders best te regeren valt? :))

  4. 6

    @2

    Cultuur is nooit tot stand gekomen door inschikkelijkheid en onderhandeling, maar vooral door terreur, moord en doodslag.

    [img]https://img00.deviantart.net/c531/i/2012/225/0/5/peaceful_hippies_by_alvyna-d5ah2sp.jpg[/img]

    Aar joe tokking to me? Punk!

    Die Zuid-Amerikaanse keuken die men zich hier heeft eigen gemaakt heeft hier ook geen voeten aan de grond gekregen zonder dat het bloed van de pionierkoks hier ter plaatse rijkelijk gevloeid had.

    Dan heb ik het natuurlijk over de aardappeltjes en de bruine bonen, die op schandalige wijze de pastinaak en de schorseneer hebben verdrongen. Om maar te zwijgen van de Jazz- en Blues-genocides die zich wereldwijd hebben voltrokken.

  5. 8

    @4: “Cultuur is een product van menselijke gemeenschappen die met elkaar samenleven. Dat levert nogal eens conflict en strijd op, maar gaat ook per definitie gepaard met integratie, inschikken en onderhandeling”.

    Ja prachtig, maar het feit dat wij in Nederland Nederlands spreken en geen Spaans of Duits, is juist helemaal niet het gevolg van integratie, inschikken en onderhandeling.

  6. 10

    @Joop

    Ah, ja. Ik snap ‘m. Je hebt eetcultuur en en nazi-cultuur, natuurlijk. Dat zijn twee hele verschrikkelijk verschillende dingen.

    [img]https://i.imgur.com/VfZZLut.png[/img]

  7. 12

    @8: Daar heb je wel een punt; In grote delen van het land is (en wordt) het Nederlands inderdaad hardhandig opgedrongen aan de autochtone bevolking.

  8. 13

    @8: Spaans?? In België spreken ze dus Spaans, waren tenslotte de Spaanse Nederlanden vroeger. Dus als je naar Antwerpen gaat, eerste op Spaanse les. Wat een historisch analfabetisme hier. De 80-oorlog was een opstand tegen de koning van Hispanien in zijn hoedanigheid als vorst der Nederlanden (graaf van Holland, hertog van Brabant etc). Hij had niet de ambitie om de Nederlanden Spaanstalig te maken wel om ze katholiek te houden.

  9. 16

    @14: Dus het Frans is door de Spanjaarden opgelegd aan een deel van Belgie dat helemaal Nederlandstalig was? Begrijp ik je goed zo ik wil elke dag weer leren namelijk. En oh ja, en in welke taal staat wapenspreuk van het Nederlandse wapen ook al weer/

  10. 17

    @8 Volgens mij vergeet je op een puntje in te gaan, namelijk dat je bewering, dat cultuur nooit tot stand is gekomen door inschikkelijkheid en onderhandeling, met om het even welk voorbeeldje lekgeschoten kan worden.

    Ik heb zo’n voorbeeld in #4 al gegeven. Er zijn er vast meer te bedenken.

    Ja prachtig, maar het feit dat wij in Nederland Nederlands spreken en geen Spaans of Duits, is juist helemaal niet het gevolg van integratie, inschikken en onderhandeling.

    In Hongarije hebben ze een halve eeuw onder de plak van de Sovjet-Unie geleefd. Daar spreken ze ook nog gewoon Hongaars en geen Russisch.

    In de Balkan hebben ze zelfs eeuwenlang onder de Ottomaanse plak geleefd. Daar spreken ze nochtans geen Turks.

    En denk je werkelijk dat als Nederlanders nog een halve eeuw langer de scepter hadden gezwaaid op Java, Ambon en Sumatra, men daar dan uitsluitend Nederlands had gesproken, in plaats van Maleis, Javaans, Madoerees, Minangkabau of een of ander Batak-dialect?

    Kortom, je voorbeeld is historisch slordige kwaakpraat.

  11. 18

    @17: Volgens mij gaat het over definitie en maatvoering van cultuur. Ik heb het over dominante cultuur. Die definitie is bij jouw soepeler, als ik het goed begrijp. Mijn perceptie van cultuur ligt toch meer in het verlengde van belangen die aan de orde waren bij grote, beklijvende oorlogen en veldslagen in de geschiedenis, zoals Teutoburgerwoud, Poitiers, Waterloo en de Tachtigjarige oorlog. Die evenementen gingen volgens mij over heel andere belangen en hadden een ander gewicht dan b.v. assimilatie van Portugese Joden in Amsterdam.

  12. 20

    @19: Gebeurt er eindelijk eens wat anders dan die bloedsaaie Hollandse kneuterige ja-woordbruiloften, komt de jaloersheid om de studentikoze stijl van die Marokkaanse bruiloften om de hoek kijken.

    Kijk ook eens hoe de kleding van die vrouwen is, hoe de bruiden van kleding wisselen tijdens het feest. Eet eens Marokkaans (fantastische maaltijden daar, echt waar). En als ze de boetes betalen? So What? En ja, misschien mag het met wat minder testosteron, maar hé, een feestje mag toch? Alleen zijn Hollanders het verleerd.

    En nee, snelwegen blokkeren mag niet. Tenzij je roomblank tegen zwarte Piet protesten protesteert.

  13. 21

    @19: Heel leuk dat je er allemaal dingen van buiten Duindorp bij haalt, maar ik zie in al die linkjes geen verklaring waarom er bij een Surinaamse de ruiten van veiligheidsglas ingeslagen worden met een bijl.

  14. 23

    Mijn perceptie van cultuur ligt toch meer in het verlengde van belangen die aan de orde waren bij grote, beklijvende oorlogen en veldslagen in de geschiedenis, zoals Teutoburgerwoud, Poitiers, Waterloo en de Tachtigjarige oorlog.

    @18 En dan zou dat buurtgevecht rondom een Marokkaans huwelijk de slag bij Duindorp zijn ofzo?

    Het is kiezen of delen: ofwel hetgeen je in #2 te berde brengt is volstrekt niet aan de orde, want veuls te klein bier; ofwel het is wel aan de orde, maar dan is de Mokumse cultuur net zo goed aan de orde.

    Dat is nog even afgezien van je circulaire definitie van cultuur als “[vooral] tot stand gekomen door (..) terreur, moord en doodslag”.

    Ja, nogal wiedes als je ‘cultuur’ vervolgens definieert als liggende “in het verlengde van belangen die aan de orde waren bij grote, beklijvende oorlogen en veldslagen in de geschiedenis”.

    Waarom zouden we het nog hebben over Romani-cultuur, of Bretonse cultuur, over ‘typisch Volendams’ of zelfs ‘typisch Nederlands’?

  15. 24

    @20 ‘als ze de boetes betalen, so what.’

    zo werkt een rechtstaat niet. als je altijd je boetes betaald voor door rood licht rijden, maakt door rood licht rijden niet ineens geen probleem meer.

  16. 25

    Cultuur is altijd in beweging want inventions of traditions. Zoals dat Eurosong festival, niemand kijkt er naar, maar iedereen weet dat Nederland nooit een rol van betekenis speelt, en dat Waylon ontzettend mislukte met zijn optreden.

    Over europese cultuur gesproken, dat kan je het beste zien als voortkomend uit het Romeinse rijk, met na de middeleeuwen de invloed van de Renaissance, reformatie (en de contra) en de verlichting. Maar zoals we weten hebben veel landen nauwelijks iets meegekregen van deze drie ceasuren in de geschiedenis, dus blijft het beperkt voornamelijk tot West-Europa.

    Laat staan andere culturen die nu naar ons toekomen van gene zijde van de Middellandse zee.

  17. 26

    @24: Zo werkt de rechtsstaat dus wel: er is een overtreding en er is een straf. Schuld en boete. En wel een boete die onze samenleving heeft vastgesteld.

    Iedereen overtreedt de wet wel eens – ook gij vast wel eens @imgikke – en de boete, als die wordt opgelegd, werkt dan als feedback. Als de feedback niet werkt is dat op zich iets om over na te denken.

    Maar wat stel je voor? Iedereen zonder licht op de fiets in het gevang? Alle protesteerders tegen Zwarte Piet onthoofden? Alle Marokkanen castreren en het land uit?

    Oh en @Joop, zoek professionele hulp man.

  18. 28

    @26: Zo werkt de rechtsstaat dus wel: er is een overtreding en er is een straf. Schuld en boete. En wel een boete die onze samenleving heeft vastgesteld.

    volgens heeft het strafrecht naast vergelding (“schuld en boete”) ook preventie en rehabilitatie als doel. dus je gaat iets te kort door de bocht hier.

    Oh en @Joop, zoek professionele hulp man.

    erg flauw. volgens mij zegt hij hier niks geks.

  19. 29

    @27: Hmm, Bill Clinton zei ooit tegen beurshandelaren op een zwarte maandag(?) toen de beurzen kelderden: “Come on, you Romans.” Hoeveel ‘cultuur’ rest er eigenlijk als >50% van de totale winst naar de financiële sector gaat? Zie waar Arnold Heertje in “Economie” (2014) begint:

    Er waait een misverstand door Europa. Het misverstand dat het in de economie uitsluitend gaat om geld

    .

  20. 30

    @23: Als jij cultuur en subcultuur op een hoop veegt, wordt het lastig discussieren. In tegenstelling met de gebeurtenissen in het Teutoburgerwoud, vermoed ik dat gewoontes en conventies van Marokkanen en Duindorpers niet de moeite lonen om elkaar de hersens voor in te slaan. Het moet natuurlijk wel ERGENS over gaan. Dat ERGENS onderscheidt en definieert cultuur van subcultuur, gewoontes en conventies.

  21. 31

    …vermoed ik dat gewoontes en conventies van Marokkanen en Duindorpers niet de moeite lonen om elkaar de hersens voor in te slaan.

    @30 Dat valt dan ironisch te noemen, aangezien je in #2 reageert op een bericht naar aanleiding van Duindorpers die een straatgevecht met Marokkaanse Nederlanders aangaan, omdat de laatsten de weg blokkeren en lawaai maken tijdens een bruiloft.

    Maar dat gaat dan blijkbaar ERGENS ANDERS over. Het is een soort herhaling in het klein van de slag bij Poitiers ofzo, of van het beleg van Wenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren