Quote du jour | A decent girl

SargQdJ09

You can’t clap with one hand – it takes two hands […] A decent girl won’t roam around at 9 o’clock at night. A girl is far more responsible for rape than a boy. Boy and girl are not equal. Housework and housekeeping is for girls, not roaming in discos and bars at night doing wrong things, wearing wrong clothes. About 20 per cent of girls are good.

Aldus Indiër Mukesh Singh, die ter dood is veroordeeld vanwege een brute verkrachting (met dodelijke afloop) die in 2012 veel stof deed opwaaien.

Ook de doodstraf voor verkrachters vindt hij geen goed idee:

The death penalty will make things even more dangerous for girls […] Before, they would rape and say, ‘Leave her, she won’t tell anyone.’ Now when they rape, especially the criminal types, they will just kill the girl. Death.

(Blijkbaar heb je volgens Singh ook verkrachters die geen ‘criminal types’ zijn.)

Bovendien zou het allemaal niet zo ver zijn gekomen als het slachtoffer zich niet zou hebben verzet:

When being raped, she shouldn’t fight back. She should just be silent and allow the rape. Then they’d have dropped her off after ‘doing her’, and only hit the boy.

Ook Singhs advocaat vindt alle ophef maar overtrokken. Verkrachting is immers nog het minste wat zo’n vunzige slet had behoren te overkomen:

If my daughter or sister engaged in pre-marital activities and disgraced herself and allowed herself to lose face and character by doing such things, I would most certainly take this sort of sister or daughter to my farmhouse, and in front of my entire family, I would put petrol on her and set her alight.

Gaat lekker daar in India…

  1. 1

    “Ook de doodstraf voor verkrachters vindt hij geen goed idee”

    Op dat punt ben ik het volledig met hem eens (de bijbehorende redenering klopt en daarnaast ben ik principieel tegen de doodstraf, immers een vorm van moord met voorbedachte rade).

  2. 2

    Ik vraag mij af waarom de zaak van Jimmy Saville relatief weinig aandacht heeft gekregen. Ik bedoel, is het meermaals verkrachten van ruim 60 mensen waaronder een doodziek acht-jarig meisje niet voldoende om wereldwijd verontwaardiging op te roepen en speeches van presidenten en fractieleiders die oproepen om oudere bekende christelijke blanke BBC-presentatoren voortaan beter in de gaten te houden?

  3. 5

    @2 Jimmy Savile mag in Groot-Britannië dan wereldberoemd zijn, elders is hij volstrekt onbekend. Bovendien is hij al weer een paar jaar dood.

    Maar bovendien is zo’n Savile-schandaal wel andere koek dan dat je als vrouw Russisch roulette speelt, elke keer dat je in een taxibusje stapt (zelfs niet als je een mannelijke begeleider mee hebt), omdat je een zekere kans loopt verkracht te worden.

    Zoals het citaat van de advocaat aangeeft gaat een cultuur van verkrachting hand in hand met een eer-schaamtecultuur.

  4. 7

    Toch is het gek dat er relatief veel nieuwsberichten van verkrachtingen uit India hier het nieuws halen.

    —-
    (ik ben te lui om het opnieuw te doen, maar ik heb het wel eens gecheckt via google news, en de berichten over verkrachtingen uit india zijn in nederland de laatste jaren inderdaad enorm toegenomen, vooral sinds de gruwelijke groepsverkrachting die in de rechtszaak van hierboven wordt behandeld … )
    —-

    Het land telt 1,27 miljard inwoners – tel de inwoners van de EU, VS, Rusland en Brazilië bij elkaar op, en je komt nog 100 miljoen te kort om India te evenaren – dus natuurlijk is de treurige waarheid dat je in principe iedere dag wel kan berichten over een gruwelijke verkrachting daar.

    Doordat er zoveel nieuwsberichten van Indiase verkrachtingen hier het nieuws halen ontstaat echter het beeld dat verkrachting in India bijzonder vaak voorkomt. Veel mensen in Nederland denken dat al, als de reaguurders onder de berichten van Nu.nl en Powned.tv daarvoor een indicatie zijn tenminste.

    De cijfers geven echter een heel ander beeld: 1,8 verkrachtingen per 100.000 inwoners/per jaar (2010) is relatief weinig. Ter vergelijking, dat cijfer is voor Nederland 9,2; voor Engeland+Wales 28,8; voor Zweden 63,5; en voor Zuid-Afrika 132,4.

    Daaruit zou je eerder concluderen dat verkrachting in India juist bijzonder weinig voorkomt.

    Nu moet bij deze cijfers wel de gigantische kanttekening geplaatst worden dat het om officiële, dus bij de politie gerapporteerde gevallen gaat, en dus als graadmeter ontzettend beperkt of eigenlijk zelfs vrij waardeloos zijn. In een cultuur als die van India, waarin wel degelijk grote problemen met verkrachtingen zijn, doen vrouwen natuurlijk veel minder aangifte (naar schatting slechts 1 op 10) dan in bijvoorbeeld Nederland of Zweden, en ook wordt in India verkrachting binnen het huwelijk niet als zodanig erkend. Dus dat cijfer van 1,8 per 100.000 inw./jaar moet sowieso met een flinke factor verhoogd worden.

    Echter … dan nóg blijf ik met de vraag zitten of het beeld dat geschapen wordt door min of meer voortdurend over verkrachtingen in India te berichten (het beeld dat het India een veel groter probleem is dan in Zweden of zelfs het VK) wel helemaal strookt met de werkelijkheid.

    Ik vind het eigenlijk meer een taak van kranten om te proberen die vraag (en dergelijke vragen) te beantwoorden, dan dat ze ons maar gewoon een beeld voorhouden zonder ons erover te informeren of het wel klopt.

  5. 8

    Het is de bekende -misselijkmakende- mannelijke mentaliteit (ook door vrouwen gebezigd). Kom je overal tegen en niet alleen in India. Van het zelfde laken een pak met racisme en religieuze superioriteitswaan. Alleen op grote schaal rigoureus castreren helpt bij het reduceren van deze alles vies en vuil makende haters. Verdoofd natuurlijk, want het blijven mensen.

  6. 9

    @7: Kan allemaal waar zijn. Maar dat het ergens anders ook (en vaker) voorkomt, maakt niet dat het in India daarom niet ernstig is. In al die landen worden deze criminelen gewoon berecht. Daar probeert men niet recht te lullen wat krom is door daders als slachtoffers te portretteren en slachtoffers als daders. De ondergeschikte rol van de vrouw is een groter probleem dan de verkrachting an sich (hoewel ik de discussie niet met een slachtoffer aan zou durven).