Post-atheïst | Is religie waardevol?

Foto: Post-Atheïst
Serie:

COLUMN - Aan het begin van de Bijbel valt te lezen dat God de eerste mensen verbiedt te eten van de vrucht van de ‘boom van kennis van goed en kwaad’ in de Tuin van Eden. Zoals bekend doen ze het toch en betalen ze daarvoor een hoge prijs: ze moeten het paradijs verlaten.

Het verhaal wordt al sinds mensenheugenis uitgelegd als een zondeval, maar het is de vraag of dat ook is wat de auteur ermee bedoelde, want die schrijft dat de ogen van de mensen opengingen. Wellicht wilde hij zeggen dat iemand pas echt mens is als hij morele vraagstukken begrijpt en dat zulk inzicht onherroepelijk leidt tot het verlies van de paradijselijke onbedorvenheid.

Het doet niet ter zake dat Adam en Eva geen historische personen zijn. Het bestaan van God is nu evenmin belangrijk. Het gaat erom dat de auteur wilde aangeven dat moralisme biologische wezens maakt tot mensen. Ik kan tegenargumenten noemen – ook ik heb wel eens iets gelezen van Frans de Waal – maar het standpunt is de moeite van het overwegen waard.

Anders gezegd, in ficties kan iets van waarde liggen en het kan zinvol zijn daarvan kennis te nemen, zelfs (of juist) als zulke ideeën je schokken. Ik vind het volstrekt verwerpelijk als ouders hun kind om religieuze redenen niet laten inenten tegen polio, maar het zet me wel aan het denken over de beslissingen die ik zou nemen namens mijn kinderen.

Uiteraard geldt ‘je leert van wat je schokt’ niet alleen voor godsdienstige opvattingen maar voor n’importe welk ander ongebruikelijk idee. De waarde van religie is, zo bezien, niet heel anders dan die van geschiedenis, kunst of literatuur: je relativeert je eigen gelijk en kunt ermee leren denken over situaties die je niet hebt meegemaakt. Erop anticiperen eventueel.

Er is wel eens op gewezen – al herinner ik me eerlijk gezegd niet door wie – dat iedere samenleving verzamelingen van nutteloze religieuze, historische, artistieke en literaire feiten kent en doorgeeft, en dat een breed corpus van zulke ficties de kans vergroot dat een samenleving zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daar zit wat in, al zou ik niet weten hoe ik deze gedachte empirisch moest toetsen. Het standpunt is echter de moeite van het overwegen waard.

Nu is er ook een verschil tussen geschiedenis, kunst en literatuur enerzijds en religie anderzijds: sommige godsdiensten bieden hun aanhangers een ethisch richtsnoer. Ongeacht of je dit beschouwt als magnieterij of bron van inspiratie, het helpt als je begrijpt wat zo’n regel inhoudt. De bestudering van de oorsprong van een godsdienst kan daarom een zinvolle activiteit zijn.

Ik schrijf dit allemaal omdat iemand me n.a.v. een eerdere column de vraag stelde waarom ik dacht dat er iets van waarde verloren gaat nu het oosterse christendom, met zijn oeroude tradities, aan het verdwijnen is. Eén reden is dat de Oost- en West-Syrische kerken informatie bewaren uit de oudste fasen van het christendom, die belangrijk is om te begrijpen wat de boodschap van die godsdienst ooit was en – voor gelovigen – nog steeds is. De andere reden is dat de oosterse kerken een verzameling ideeën bezitten die helpen ons eigen corpus van ficties te vergroten. Ze zijn, net als de Griekse mythen en de IJslandse saga’s, weliswaar niet per se waar, maar zeker het overwegen waard.

0

Reacties (17)

#1 qwerty

Ik weet niet zeker of je mij bedoeld – ik stelde niet echt een vraag bij die vorige column – maar voel me zeker een beetje aangesproken.

De bestudering van de oorsprong van een godsdienst kan daarom een zinvolle activiteit zijn.

Het was geenszins mijn bedoeling de vorige keer te stellen dat het niet zinvol zou zijn die oorsprong te bestuderen. Zeker als die oorsprong waarschijnlijk ook nog wel verder teruggaat dan die 2000 jaar.

Ze zijn, net als de Griekse mythen en de IJslandse saga’s, weliswaar niet per se waar, maar zeker het overwegen waard.

Zeker, en net als mythen, sagen en sprookjes zijn religies het bestuderen waard. Ze zeggen iets over de geschiedenis, over vergeten kennis dan wel vergeten werkelijkheden (Troje bv). Interpretatie is lastiger. Kennis er uit destilleren is een andere orde van moeilijkheid. Toch hoeft zo een traditie niet meer levend te zijn. De mondelinge overlevering van de sprookjes van Grimm is ook voorbij. Het is niet anders. Maar ik ben 100% met je eens dat die cultuur/religie/procedures/verhalen opgetekend moeten worden, aandacht behoeven en niet vergeten mogen worden.

Of dat lukt is een tweede.
En als het niet lukt is het blijkbaar niet interessant genoeg.

Evolutie.

  • Volgende discussie
#2 Kalief

#0 Bij de laatste alinea: een derde reden kan zijn dat het verdwijnen leidt tot een monocultuur in die regio, wat weer leidt tot onbegrip en verlies van aanpassingsvermogen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 henkvdam

” Het gaat erom dat de auteur wilde aangeven dat moralisme biologische wezens maakt tot mensen. ”

Moreel gedrag is bij diverse diersoorten buiten de mens aangetoond.
Dat dat voortkwam uit dierenreligies nog steeds niet.
Psychologen kunnen heel goed het voorkomen van ideologieën verklaren.
Desondanks verschijnen steeds weer dit soort verhalen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Olav

@3:

Moreel gedrag is bij diverse diersoorten buiten de mens aangetoond.
Dat dat voortkwam uit dierenreligies nog steeds niet.

Juist. Dat laatste kan ook helemaal niet worden aangetoond, want het is natuurlijk precies andersom. Religies zijn geen bron van moraliteit, maar het resultaat. Of misschien nog beter: een middel om morele stelsels te verspreiden en af te dwingen. Eerst waren er (primitieve) morele waarden en gedragscodes. Later gingen we verzinnen dat al die regels van de Voorouders kwamen. En hoe groter het aantal leden van een samenleving, hoe “hoger” of “heiliger” de zgn. bron van al die regels en codes moest worden voorgesteld om er nog enige autoriteit aan te kunnen ontlenen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Kalief

Dat dat voortkwam uit dierenreligies nog steeds niet.
Zouden dieren religies hebben? Schildpadden vereren de maangodin.
Zodra een baby schildpad uit zijn ei komt, is het eerste wat hij doet, zich een weg banen naar het felste licht dat hij ziet. Dit komt vanuit zijn genen, dit is namelijk meestal de maan die boven de oceaan schijnt.
http://www.eyefood.nl/vrijwilliger-vormen-een-muur-om-baby-schildpadjes-naar-oceaan-te-begeleiden

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Olav

@5:

Schildpadden vereren de maangodin.

Dat is wel een hele mooie, romantische gedachte ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 HPax

@3:
De overgang van aap (natuur) naar mens (cultuur) laat zich het best als een mutatie opvatten; geen evolutie dus. Het Paradijsverhaal uit Genesis lijkt van die brusque overgang een verslag. Pas eruit verdreven gaan A. en E. zich voortplanten en aan het werk; hun nageslacht maakt muziek(instrumenten) en vindt ambachten uit. Zover zijn die Waalse apen nooit gekomen..

Cultuur bestaat uit regels = mores. Uit die moraal ontstaat religie, inzoverre de moraal niets reeds alle religie is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 HPax

@4:
Citaat Olavc:´Religies zijn geen bron van moraliteit, maar het resultaat.´ enz.

Buitengwoon goed gezien en vervat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Ernest

…dat iedere samenleving verzamelingen van nutteloze religieuze, historische, artistieke en literaire feiten kent en doorgeeft, en dat een breed corpus van zulke ficties de kans vergroot dat een samenleving zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden…

…lijkt wel op de evolutionaire waarde van een rijke genenpool, waarin zoveel mogelijk competenties aanwezig moeten zijn om met verschillende levensomstandigheden om te gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 tigger

De titel van dit artikel doet me aan Family Guy denken: http://www.youtube.com/watch?v=6p5jnqEyUs4

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Krekel

@10: Ik dacht dat je met deze zou komen:
http://www.youtube.com/watch?v=-ROTzn4L3M8

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 henkvdam

@4:
” Later gingen we verzinnen dat al die regels van de Voorouders kwamen. En hoe groter het aantal leden van een samenleving, hoe “hoger” of “heiliger” de zgn. bron van al die regels en codes moest worden voorgesteld om er nog enige autoriteit aan te kunnen ontlenen. ”

Het verhaal verklaart religies als communisme, neoliberalisme en EUrofilie niet.
Voor wie meent dat religies niet onder de gemeenschappelijke noemer ideologieën vallen, lees Piet Vroon.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Arduenn

@7 – “De overgang van aap (natuur) naar mens (cultuur) laat zich het best als een mutatie opvatten; geen evolutie dus.”

Pardon? Gaat u beweren dat mensen geen apen (primaten) zijn? Stuurt u snel een brief naar de International Commission on Zoological Nomenclature, http://iczn.org/ , want dit is revolutionair! Mits uw argumenten overtuigend zijn, kunt u wereldberoemd worden met uw bevinding!

(En hier is een gratis SciAm-artikel over chimpaseecultuur: http://lessonsforhope.org/pdf/chimp_cultures.pdf )

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Arduenn

De zondeval is toch een hoogst immoreel principe? Iemand straffen voor iets wat hun (voor)ouders gedaan hebben? En eeuwig branden in de hel is toch ook een strafmaat waar Amnesty International moeite mee zal hebben, lijkt me. Om dit soort holemens-gedrag in te perken hadden we tweehonderd jaar geleden toch staat en kerk gescheiden? Willen we weer terug naar de middeleeuwen?

ALS God zou bestaan en ik zou moeten boeten voor Adam en Eva’s overtredingen, dan dikke vinger naar Hem. En was Jezus niet gestorven voor al dat soort zonden? Hoe zat dat dan? Het lijkt me het beste, dat als er zonodig over religie geschreven moet worden, dat we dan maar alle logica laten varen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 pedro

Het gaat met religie pas fout als het georganiseerde religie wordt, en politieke leiders georganiseerde religies voor hun politieke karretjes gaan spannen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 su

Every religion is true one way or another. It is true when understood metaphorically. But when it gets stuck in its own metaphors, interpreting them as facts, then you are in trouble.

Joseph Campbell

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Jules Vismale

Of religie heilig is of waardevol kan ik niet over oordelen al zijn er wel sommige mensen in Nederland die het willen ontheiligen waaronder bepaalde atheïsten of geloofsmisbruikers. Nou heb ik er niets op tegen dat mensen atheïstisch willen zijn maar een grote Bijbel- of religiekenner als prof. Bob Smalhout kaart dit al jarenlang aan in zijn columns van de Telegraaf.
Zo heeft Smalhout zich lang gestoord aan hooggeplaatste en “intelligente” atheïsten die het Opperwezen en inheemse geloven (en dus ook gelovigen) belachelijk maken, beledigen of zelfs voor het afschaffen van religie waren! Wat daarbij nogal huichelachtig overkomt is dat deze personen alleen nóóit hebben verkondigd dat de Koran een afschuwelijk boek zou zijn, Allah een vreselijke god zou zijn, Mohammed een valse profeet, de islam een primitieve godsdienst en dat moslims en imams misschien dol zijn op honden, varkens, homo’s of overspelige vrouwen! Want degenen die dat hier in Nederland wél deden werden meteen verketterd door bepaalde linkse bestuurders (of die gek zijn op de islam is me onduidelijk), uitgemaakt voor xenofoben, racisten, neo-nazi’s of mensen die de weg in Nederland totaal kwijt zijn!
Zo weet ik ook dat een zeer beruchte atheïstische tiran, Jozef Stalin geheten, in de periode 1924-1953 in de USSR tienduizenden gelovigen (waaronder christenen, orthodoxen, moslims, protestanten en katholieken) heeft laten deporteren of vermoorden en duizenden kerken, kloosters, synagogen en moskeeën liet sluiten of verwoesten! Stalin zag zichzelf namelijk als een godheid terwijl hij, net als iedereen, maar een gewone sterveling was. Hij kwam in 1953 op een afschuwelijke wijze aan zijn einde (misschien door vergiftiging, een hersenbloeding of door een ziekte die God of Allah hem gaf via de engel des doods) en moest zichzelf, samen met miljoenen andere atheïsten, heidense ongelovigen, geloofsmisbruikers, dictators, massamoordenaars e.v.a. mensen die liever kaf dan koren wilden zijn en hem voorgingen, eventueel verantwoorden voor het Opperwezen!
En om nog even op Smalhout terug te komen: deze schreef twee boeken over ‘Bijbelse Tijdgenoten’ waarin hij de Bijbel vergeleek met onze huidige maatschappij en zelfs dat atheïsten bepaalde bewoordingen van Jezus Christus vaak uitspreken en hen erop attent maken dat de Eeuwige geen politieagent is die alle aardse problemen kan oplossen. Jezus voorspelde zelfs dat er na zijn opstanding gruwelijke oorlogen, revoluties, hongersnoden, ziektes, natuurrampen etc. gingen uitbreken die honderden miljoenen mensen zouden doden in de vorm van de vier ruiters van de Apocalyps; Oorlog, Honger, Pest en Dood!
Zo zou het tijdens oorlogen en revoluties ook geregeld gaan voorkomen dat mensen (zelfs als ze vrienden, kennissen of familie waren) elkaar gingen verloochenen, verraden, vermoorden of elkaar ter dood brachten wat helaas vaak ook wrede werkelijkheid werd tot op de dag van vandaag toe!

  • Vorige discussie