Popmuziek als kunst op 3FM en Noorderslag

Van 15 t/m 17 januari vindt in Groningen weer Noorderslag plaats, de jaarlijkse opening van het Nederlandse popmuziekseizoen. Naast een muziekfestival is dit ook een conferentie met diverse seminars. 3voor12 houdt dit jaar een wedstrijd waarbij luisteraars ideeën mochten inzenden voor zo een seminar. Uiteindelijk worden er twee uitgekozen. Mijn bijdrage is één van de vijf die het tot de shortlist hebben geschopt waarop gestemd kan worden.

Noorderslag logo

Stelling: Publieke radio en tv zijn onmisbaar in het promoten van popmuziek als kunstvorm.

VPRO 3FM-groepsredacteur Gerard Walhof heeft de radioprogrammering van die omroep meer mainstream gemaakt. De radio kan volgens hem toch niet tegen internet op als het gaat om het verrassen van de luisteraar van nieuwe muziek.

Een vreemde redenatie.

Ten eerste blijkt telkens weer dat internetbelangstelling leuk is voor een band en zeker voldoende voor een goede reputatie in een niche, maar dat een band om echt door te breken naar een groot publiek de steun van de massamedia nodig is. Metallica en R.E.M., acts die al een hele reeks albums hadden gemaakt voordat een radiohit ze echt heel groot maakte zijn bekende voorbeelden en nu is het verschijnsel weer waarneembaar met Kings of Leon.

Maar fundamenteler is nog dat de publieke omroep bij uitstek de plaats is waar popmuziek als kunstvorm aandacht verdient. Als op de publieke televisie alleen maar entertainmentprogramma’s als De Wereld Draait Door en De Lama’s te zien zouden zijn, dan zou minister Plasterk naar de Tweede Kamer moeten komen; programma’s als Buitenhof, Tegenlicht en Sesamstraat vormen de kern van het bestaansrecht van publieke bestel.

Dat op de popzenders 3FM en FunX de platte lol regeert en de meeste DJ’s nauwelijks muzikale expertise lijken te bezitten schijnt echter niemand in de politiek iets te kunnen schelen.

Nou is dit geen oproep tot het draaien van Pig Destroyer of Ricardo Villalobos tijdens de ochtendspits; op prime time moeten vooral programma’s voor een groot publiek worden uitgezonden. Maar op een publieke popzender moet ook ruimte zijn voor programma’s waarin deze en andere in hun genre belangrijke en vernieuwende artiesten worden voorgesteld aan de luisteraars door DJ’s met kennis van zaken.

Stemmen voor dit onderwerp (of op één van de anderen, als je die beter vindt), kan hier. Als je op de 3voor12-site op dit stuk reageert met een nuttige bijdrage, dan kan wordt die wellicht meegenomen in het uiteindelijke seminar.

  1. 2

    Ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die meent dat Walhof, vpro en 3fm nog bestaan.
    Ze hebben evenveel bestaansrecht als omroep drente die in de veronderstelling verkeren dat de boer uit Clazinaveen het hart van de samenleving is. Serious, de doelgroep verzinnen ze gewoon zelf om provinciale subsidie te kunnen slurpen.

  2. 3

    Als Walhof het opgeeft “omdat de radio toch niet tegen het internet op kan” geeft dat toch te denken. Is de muzieksamensteller of muziekredaktie niet in staat om nieuwe muziek te ontdekken, of is het teveel moeite? Of mogen ze dat soms niet meer omdat de luistercijfers regeren in Hilversum?

  3. 4

    @3: Het is nog niet eens puur de luistercijfers, het is ‘de doelgroep’. Als er veel mensen naar luisteren, maar het is niet ‘de doelgroep’, dan wordt een programma ook gestopt.