Pleidooi voor een echte Publieke omroep

“Als de NOS een tonnen kostende camera aanschaft, ook al is dit van belastinggeld, kan je ‘m moeilijk uitlenen aan een willekeurige burger. Maar op internet werkt dat niet zo. De omroep kan tonnen uitgeven aan programmeercode, infrastructuur en deze gewoon delen met de wereld. Zoals ik ook al omschreef in PowNed beleidsplan zou het mooi zijn als de P.O. gestandaardiseerd gaat werken en er moeite voor doet om zoveel mogelijk internetcode en infrastructuur beschikbaar te stellen aan de samenleving. Bedrijven kunnen verder bouwen, aanpassen en omzet behalen.”

Oud-GeenStijler Ambroos Wiegers gooit op zijn oude weblog zijn voorliefde voor brullende fijnstofgeneratoren en samenzweringstheorien even aan de kant en komt met een sterke opinie over de rol van de publieke omroep, een beetje langer dan bij zijn vorige werkgever. Volgens Wiegers moet de publieke omroep wèl gewoon nieuws brengen op internet. Maar in plaats van te concurreren met en te pikken van marktpartijen moet de PO juist zorgen dat creativiteit wordt gestimuleerd en publiek bezit echt openbaar wordt. Geen speld tussen te krijgen.

  1. 3

    Het verweer van de PO stamt natuurlijk, qua toon, gewoon uit 1980: wij waren eerst, wij moeten kunnen doen wat we willen doen. Dat was toen ook zo: drie publieke netten met een beetje reclame, voor en na het nieuws. De commerciëlen mochten hier te lande eigenlijk helemaal niet bestaan, laat staan concurreren. Rechtszaak na rechtszaak hebben we gehad. De PO was de baas.

    Inmiddels is het bestaan van commerciële partijen in de media volkomen geaccepteerd geworden, en daar heeft de PO dan ook totaal aan meegewerkt: door de STER in overdrive te zetten en door met de kwaliteit van haar programma’s een race to the bottom te beginnen met de commerciëlen, lijkt de PO inmiddels meer op RTL dan andersom. Ook de lonen hebben ze fijn naar een hoger niveautje getrokken, hoewel het gevalletje Jack Spijkerman toch haarfijn en pijnlijk bewijst dat er van een markt niet echt sprake is. Al met al genoeg redenen voor mij om me van het ‘leed’ dat de PO nu voorwendt, niet echt wakker te liggen.

    En nu wil de PO uitbreiden. Naar ‘internet’. Anders ‘bereiken ze de jongeren niet meer’. Waarom er dan een nieuws-site opgezet moet worden en geen hyves- of twitter-concurrent, is mij niet helemaal duidelijk, maargoed. Dat uitbreiden moet kunnen en de wereld moet zijn bek houden, want de PO is de baas.

    Nevermind dat het internet helemaal geen ‘medium’ is zoals TV. Nevermind dat er helemaal nergens staat dat de PO zich exclusief of in het bijzonder op jongeren moet richten. Nevermind dat een nieuws-site geen donder te maken heeft de gegeven argumentatie (jongeren). Nevermind dat de situatie, qua uitzicht op wat commercieel zou moeten zijn en wat publiek, in dertig jaar een beetje veranderd is. Nevermind dat je voor TV presentatoren nodig hebt van een miljoen per annum en camera’s van een ton en voor een website een ADSL-verbinding. Nevermind all that. De PO is de baas. De arrogantie en wereldvreemdheid is stuitend.

    Ik stel voor dat we een muur om Hilversum heen zetten. We horen het wel als er iemand uit wil. Dan maken ze een televisie-programma ofzo.

  2. 4

    Ik ben het vooral ook eens met Wiegers waar hij ervoor pleit om (met publiek geld geproduceerde) programma’s ruimhartiger te delen met de buitenwereld onder vrije licenties.

    Kijk, ik weet wel hoe ik programma’s van uitzendinggemist.nl kan downloaden en op mijn HD kan bewaren, maar ik moet er wel een paar dingen voor doen die ik mijn ouders niet goed kan uitleggen. Dit omdat men het gewoon met opzet te ingewikkeld heeft gemaakt voor “gewone” mensen (zij die geen achtergrond hebben in techniek).

  3. 6

    @KJ, lariekoek, als je de programma’s tegen de commerciëlen afzet zit er een wereld van verschil tussen. Natuurlijk zijn er een paar cashcows die commerciële trekjes hebben, maar je kunt niet zeggen dat de PO het zichzelf gemakkelijk maakt en puur voor kijkcijfers gaan, ze nemen ook grote risico’s met initiatieven die geld kosten.

    Net zoals een poppodium af en toe populaire bands boekt om ook de experimentelere kant van de muziek ruimte te bieden. Per saldo moet de PO een zo’n breed mogelijke doelgroep bereiken binnen het voor hun beschikbare budget. Als ik zo de programma’s op Ned2 of Ned3 zie, maar ook op Ned1 zijn veel programma’s die meer verdieping brengen dan een gemiddeld avondje RTL.

    Dus bespaar ons ajb van de quasi drogredenen en kijk de tv-gids van de publieke omroep eens in zijn geheel en niet alleen op die paar uitzonderingen.