1. 1

    @ mouse-over: Nominaal (het aan de wereld onttrekken door het in brand te steken zou van betere smaak getuigen), maar voor een gefotokopieerd exemplaar ligt dat sowieso anders.

  2. 2

    Als ik op Amazon een tweede hands boek koop voor 0,35 plus verzendkosten spreek je toch ook niet van piraten copie.
    Dus ik zie niks mis met een tweedehands ebook voor een euro.
    Wie weet op wat voor vieze harde schijf ie gestaan heeft.
    Weet je van een tweedehansboek ook niet tenslotte.

  3. 3

    Het verschil is, uiteraard, dat er voor dat tweedehands papieren exemplaar ooit is betaald aan de degene die de inhoud heeft gecreëerd.

    Het probleem met e-book piracy is dat, zodra e-readers gemeengoed zijn geworden en de normale en verwachte manier om een boek te lezen zijn, er geen verschil meer bestaat tussen gekopieerde en oorspronkelijke content, anders dan die rechten-afdracht.

    CDs en DVDs zijn dan nog mooie kleurige doosjes met artwork die je op jaartal gesorteerd in de kast kan zetten, en vooral voor CDs geldt dat het veel minder een consume-once (of zelden in ieder geval, vooral in het geval van fictie) product is dus daar valt het nog te behappen uiteindelijk; een origineel heeft meerwaarde boven een kopie ook materieel, niet enkel principieel.

    Bij e-books wordt het een catastrofe, Geen student die nog vindt dat ‘ie z’n armzalige inkomen aan een boek moet gaan besteden, geen burgervader (je weet wel, die mensen die nu ook alle muziek die ze willen hebben van het internet afsponzen) die nog een kinderboek koopt voor z’n grut…

    Misschien kun je het oplossen door e-books wel meer eigenschappen van CDs en DVDs te geven; verkoop ze als spelcomputer-achtige insteek-cartridges in mooie doosjes of zo. Maar als er geen ander onderscheid overblijft dan de rechten-kwestie heb je hier anders nu echt een geval te pakken van content-industrie die kopje onder gaat en een groot effect op de beschikbare nieuwe content.

    Los daarvan snap ik reacties als mouse-over en #2 sowieso altijd maar erg matig. Waarom vinden mensen het goed om een of andere random dickweed die niets bijdraagt aan de wereld te sponsoren terwijl diegene er geen been in ziet om de originele maker te bestelen? Als het nu nog over gratis downloaden zou gaan…

  4. 4

    @3: Daar staat tegenover dat een e-book maar een fractie van een gewoon boek hoeft te kosten. Er zijn geen drukkosten en transport is ook gratis (of een verborgen kostenpost voor de koper). Bovendien hoeft er geen geld aan de strijkstok van de uitgever te blijven hangen. Een schrijver en een editor is alles wat je ebook kost. Daarmee kan de prijs aanmerkelijk naar beneden.

    Stel een schrijver schrijft 1 boek per jaar (en een editor kan er 10 per jaar verkoopsklaar stomen), dan heb je dus 1,1 jaarsalaris uit verkopen nodig, of zeg 1,2 ivm. btw en bankoverschrijvingskosten. Als het je lukt om 100.000 exemplaren van je boek te verkopen, kan dat tegen een prijs van maar €0,72, om twee keer modaal te verdienen. Dat is exclusief eventuele verdiensten bij verfilming van je boek, of andere verdiensten (bv. uit lezingen, of omdat je boek een bijproduct van je werk is) die je ermee kunt maken.

    Er zal allicht zelfs een categorie schrijvers zijn, die uit strategisch oogpunt ebooks gratis kan uitdelen, met het doel zo bekendheid te verwerven om daarmee zijn inkomsten op andere gebieden op te drijven.

  5. 5

    Ok.
    Ik koop ebook. Lees het.
    Bied het te koop aan.
    Jij koopt het copietje en ik delete het origineel.
    Geen vuiltje aan de lucht.
    En aangezien herenaccoorden altijd erg goed werken in Nederland zal dat dus nu ook wel zo zijn.

  6. 6

    @ 4:

    Dat is in principe een prima argument. Het is absoluut zo dat een boek dat EUR 1 legaal kost weinig tot geen ruimte overlaat voor genoemde random dickweeds.

    Maar een oplage van 100.000? Volgens mij hoor ik nu in schaterlachen uit te barsten. Voor zover ik weet is een normale oplage (voor fictie) iets van 2000 tot 3000 en dan wordt het ineens weer een heel ander rekensommetje natuurlijk. Voor studieboeken kan het anders liggen, en vooral omdat daar het taalgebied minder meespeelt…

    Maar ik denk dat je rustig kan stellen dat het voor het gros van de schrijvers niet mogelijk gaat zijn om het met (nog) minder dan de huidige royalties te redden.

  7. 7

    @ 5: Daar hebben we het dus ook niet over. De normale uitputting van auteursrecht moet blijven gelden. Dit gaat specifiek over pirated copies: verkopers die willekeurige aantallen aanbieden.

  8. 8

    @6: Wat zijn de huidige royalties op boeken voor schrijvers? En daarnaast hoe kom je aan die 2000-3000? Ik heb het over levenslange verkoop van het betreffende boek (van oplages is sowieso geen sprake meer), daarbij in aanmerking nemend dat de prijs aanzienlijk lager is dan nu voor een papieren boek betaald moet worden.

    Ik bedoel, Herman Koch’s “het diner” haalt al 300.000 exemplaren in 1 jaar tijd in Nederland (bij een prijs van €19,95). De hele top 90 zit boven de 30.000 exemplaren/jaar. Kun je je voorstellen hoe dat zit met schrijvers die zo slim zijn in het Engels te schrijven.

    Verder leken mij de andere aannames ook niet al te hoog ingeschat (een schrijver die niets anders doet dan 1 boek schrijven in een jaar en nog twee keer modaal aantikt lijkt me nou niet echt slavernij).

  9. 9

    Heb je straks alleen nog maar een serie bestandjes op de plank boven je bed staan en glossy koffietafel-bestandjes voor in de woonkamer? Kunst-e-boeken??

    Eind jaren negentig werd er voorspeld dat de tijdschriftenmarkt en bijbehorende grafische industrie in zou storten door de Internethausse. Inmiddels heeft iedere zichzelf respecterende sigarenboer naast het oude papieren aanbod van Privé, Libelle, VN, Playboy, Opzij en Foxy een gigantische kast vol met tijdschriften over digitale fotografie, digitale muziek, Internet, windows, mac, gadgets, software, dv-releases, etcetera.

  10. 10

    @8: Die cijfers zijn erg moeilijk te vinden omdat uitgevers nogal hun best doen ze verborgen te houden (zodat auteurs geen blok kunnen vormen, neem ik aan) maar volgens mij liggen normale royalties ergens vanaf 20% voor papieren tot 50% voor digitale kopieën. Niet normaal sub-euro dan dus in ieder geval.

    Die 2000-3000 is een getal wat ik hoor en wat voor een eerste boek van een schrijver al aan de hoge kant is zelfs. Die 300.000 exemplaren verbaast me maar neem ik van je aan; maar je hebt dan al over gevestigde auteurs dus.

    De vaste boekenprijs in Nederland bestaat ook expliciet omdat de markt anders verliesgevende content niet ter wille is. Cultuur is nu één van die dingen die je gewoon niet aan de markt kan overlaten omdat de markt zich concentreert op massa’s die groot genoeg zijn. Ik was bijvoorbeeld ook net na oprichting enthousiast over sellaband als concept en had zowaar wat geïnvesteerd in een band. Alles dat ook maar enigzins origineel was echter bleef steken op maximaal ongeveer 10 “aandelen” terwijl verder enkel stuitende middle of the road crap naar boven dreef.

    Daar kon je het nu echt zien gebeuren: alle originaliteit, die zo ongeveer per definitie aan de randen zit, werd uitgesloten en het enige dat geproduceerd werd was meer van hetzelfde. Als we alleen nog meer Stephen Kings of Kluuns willen, vooral vertrouwen op de inherente kracht van de markt maar doe anders toch maar niet. En dan heb je dus het probleem in die digitale wereld dat jouw argument alleen werkt als de volumes groot genoeg zijn.

    In tegenstelling tot de muziek-industrie is de uitgevers-branche niet inherent evil…

  11. 11

    @ Bullie:

    De e-reader is het verschil. Mijn apocalyptische visie dient zich enkel aan nadat, zoals ik zeker verwacht, het e-book sowieso al de norm is geworden en het papieren boek enkel nog wat aan de randen en voor de oudere generatie bestaat. Er is dan geen verschil meer tussen echt of nep anders dan die rechten-afdracht

    Het verschil tussen door een tijdschrift bladeren op de pot en achter je beeldscherm heen en weer klikken op je bureaustoel is zelfs groot, in plaats van onbestaand…

  12. 12

    @alle bijdrage van Bismarck. helaas heeft hij geen idee van wat boeken zijn (inhoudelijk) hoe ze tot stand komen of wie de makers zijn(schrijvers en uitgevers). 95% van de boeken, nee 98% wordt geschreven door mensen die niet twee maal modaal verdienen, maar gewoon een beetje. Ze verdienden door allerlei werkzaamheden (bij elkaar fulltime of meer dan dat) een redelijk salaris. Ze werken samen met uitgevers die niet alleen even een drukker en een kaftje regelen, maar ook voor correcties zorgen, voor coaching, inhoudelijke adviezen, praktische hulp, voorfinanciering, promotie, contracten, vertalingen en wat al niet. Ze zijn niet alleen maar overhead, maar meestal een nuttige schakel in een proces. In Bismarck’s schrale belevingswereld hebben alleen de toptien cadeauboekjes van youp en kluun bestaansrecht. Eingenlijk heb ik vooral medelijden met hem.

  13. 13

    @10: Met die sellaband introductie nodig ik trouwens natuurlijk het argument uit dat de ouderwetse muziek industrie ook markt is. Ook daar geldt dat het merendeel van de artiesten in ieder geval volgens die maatschappijen zelf “unrecouped” is en dat de maatschappij winst maakt door middel van een paar grote verdieners.

    Hoewel ik niet wil zeggen dat historisch die industrie geen originaliteit naar voren heeft gebracht is het een veelgehoord huidig commentaar dat ze dat nu, na de verregaande verindustrialisering, in ieder geval niet meer doen. Maar het meest directe probleem ervaar ik dus bij de meer directe markt zoals bij sellaband of het bij het vertrouwen op de consument bij ebooks.

  14. 14

    @10: Ik heb het niet zelf bedacht.

    @12: Dank voor je bijdrage. Een beter pleidooi voor mijn idee bestaat er niet. Je noemt heel veel dingen die bij ebooks niet meer nodig zijn (drukker, kaftje, voorfinanciering, contracten) en geeft aan dat met het huidige model de schrijver nauwelijks rondkomt. Dat betekent dat in een ebook-model een schrijver alleen nog maar minder boeken hoeft te verkopen om nog minstens even goed af te zijn, laat staan als hij (zoals jij suggereert) ook nog andere inkomstenbronnen (nodig) heeft om een beetje (=1/2 keer modaal? nog maar 25.000 boeken) te verdienen.

    Daarbij vergeet je dat de lage prijs bovendien boeken ontsluit voor vele grotere groepen mensen dan nu het geval is (en dat boekenkopers met hun huidige budget een veelvoud aan boeken kunnen kopen). Alleen al daardoor wordt de “top 10” (die zelfs met de huidige dodebomenboekenverkoop al een top 100 is) al snel vertienvoudigd. Vertel eens, zijn er momenteel in Nederland 1000 schrijvers die alleen van hun boekenverkoop kunnen rondkomen?

  15. 15

    @14:

    Oh joepie. Je dacht nu de homo economicus al jaren slechts nog als gedachten-experiment beschouwd mag worden de lector economicus maar eens te proberen?

    Het ontsluiten is in dezelfde mate onzinnig als die veelvoud voor huidige lezers is. Zo direct prijs-gedreven is die markt gewoon niet. Uiteraard is de prijs niet helemaal onbelangrijk maar een niet-lezer wordt niet ineens lezer en een lezer wordt niet ineens een veel-lezer — het is in veel mindere mate de besteding aan boeken die contant is als wel de tijd en de interesse zelf natuurlijk.

    De markt voor boeken is sowieso al vreselijk klein geworden vooral onder 40- (en heel veel kleiner dan de markt voor muziek) en als de top van de Bell curve al zo laag ligt hebben de uiteinden niet voldoende massa om door zo’n directe markt als jij voorstelt gedragen te kunnen worden.

  16. 16

    @Rene, #3 Bij e-books wordt het een catastrofe, Geen student die nog vindt dat ‘ie z’n armzalige inkomen aan een boek moet gaan besteden, geen burgervader (je weet wel, die mensen die nu ook alle muziek die ze willen hebben van het internet afsponzen) die nog een kinderboek koopt voor z’n grut…

    Wat een bullshit. Je ziet overduidelijk een parallel met de situatie in de muziek-industrie dat nergens op gebaseerd is. Beide markten zijn niet te vergelijken.

    Eboeken en boeken zijn er in een allerlei prijssegmenten, muziek niet. Voor eboeken en boeken betaal je typisch een redelijke marge bovenop de productiekosten van het medium, voor muziek al gauw het twintigvoudige. Boeken koop je gewoon bij de gewone boekenwinkel, voor muziek moet je op zoek naar allerlei obscure sites met obscure software en irritante regels. Boeken kun je voor een leuk prijsje bij de Slegte kopen, CDs van 40 minuten uit 1990 kosten nog steeds 20 euro.

    De belangrijkste oorzaak van piraterij in de muziekwereld is in de eerste plaats de doodziek gemaakte markt en niet de vrekkerigheid van de consument. Het is dan ook zeer twijfelachtig dat de problematiek die je in de muziekmarkt ziet zich ook in de eboekenmarkt voor zal doen.

  17. 17

    De belangrijkste oorzaak van piraterij in de muziekwereld is in de eerste plaats de doodziek gemaakte markt en niet de vrekkerigheid van de consument.

    Wat een bullshit, om met jou te spreken. De staat van de muziek industrie is enkel de oppervlakkige zelf-rechtvaardiging van internet-consumenten met een letterlijke kleuter-moraal die ze zegt dat als iets niet bestraft wordt het dus toelaatbaar is.

    Dat de markten niet hetzelfde zijn is juist wat ik betoog maar de parallel bestaat wel degelijk en bestaat eruit dat een te groot aandeel van consumenten niet inziet dat compensatie van auteurs belangrijker is dan de eigen korte termijn behoefte bevrediging. Wel eens rond gekeken in het onderwijs de laatste tijd? Elk studieboek is met een torrent van het internet af te trekken en reken maar dat het ook gebeurt. Want studenten, die hebben geen geld. En dat is zelfs voor dat die e-readers geen materieel verschil tussen dat exemplaar en een “nette” hebben aangebracht.

    Zeer twijfelachtig? Blijf jij maar lekker door twijfelen dan terwijl wij hopen op of zorgen voor wetgeving en naleving die ervoor zorgt dat wij in de toekomst nog een mooi boek kunnen lezen terwijl jij met alle andere moedige internet pioniers online aan het fulmineren bent over je onvervreemdbare recht om op het werk van anderen te parasiteren.

  18. 18

    maar volgens mij liggen normale royalties ergens vanaf 20% voor papieren tot 50% voor digitale kopieën.

    Optimist. 7% tot 15% voor papieren boeken [een boekhandel pakt 40%, de overheid 6% aan BTW]. En bij goedkope paperbacks vaak nog minder.

    E-boeken: tot 25%. En het woord tot zegt vrijwel altijd: doorgaans minder.

    Dat Ian McEwan rechtstreeks elektronische titels aanbiedt via Amazon, en daar 50% royalties op krijgt, was daarom groot nieuws.

  19. 19

    @14: tot je dienst en jij ook bedankt, maar je blijft kosten over het hoofd zien. Je denkt bij schrijven kennelijk dat het genoeg is een beetje op een zolderkamer boekie te tikken en cashen maar. Met de voorfinanciering mag je denken aan schrijvers die research moeten doen, interviews houden, soms ook ver weg, en dan niet op vakantie maar om te werken, feiten te checken, beschrijvingen te maken die je o.b.v. google earth echt niet rond krijgt. die voorfinanciering valt weg, dus al die boeken verdwijnen. bij contracten en juridische aangelegenheden geldt hetzelfde: soms is expertise nodig, juridisch advies, zeker als je over dingen schrijft die controversieel of actueel zijn (denk aan de fictie van tomas ross). geen uitgever? geen boeken meer, alleen nog chicklit van dertigsters die een saaie rijke man getrouwd hebben en om zichzelf te ontplooien kutboeken (pardon my french, maar hier letterlijk op te vatten) schrijven. Onderwijl tik ik gefrustreerd verder aan mijn debuut ‘de E-reader, de duitse staatsman en de bedelaar onder de brug’

  20. 20

    Iemand die heel erg voor ‘vrije e-books’ is, is de schrijver Cory Doctorow.
    Random samenvattingstukje:
    http://www.guardian.co.uk/technology/2009/aug/18/free-ebooks-cory-doctorow
    Hij heeft nog veel en veel meer over dit onderwerp geschreven.
    Oa hier:
    http://craphound.com/?cat=3 (even zoeken)
    En op BoingBoing.

    Maar en dat leer je ook, oa via zijn artikelen, er is het punt van licensie’s, gekoppelde readers en online kooppunten (bol, amazon, etc.) die daaraan meedoen/ontwikkelen.
    Dus als je tegen ‘te veel betalen’ bent voor e-books, is piraten geen antwoord.
    Maar @17, het huidige model is dat zeker ook niet.

    En inderdaad Ijsbrand, schrijvers krijgen veel en veel minder aan royalties dan er tot nu toe genoemd is. Denk zelfs dat jij met je raming aan de hoge kant zit. :\

  21. 21

    Een groot verschil met de situatie in de muziek zit aan de aanbodkant waar in dit geval legale ebooks vanaf het begin goed beschikbaar gaan zijn. Dat zal allicht een offsetting effect hebben.

    Ik houd m’n hart vast echter wat betreft vertrouwen op de consument. Die mythische principiele muziek-consument van #16 — zo principieel dat ‘ie niet alleen de verkoper boycot maar zelfs daar geen enkele consequentie voor aanvaardt door het dan toch maar wel gewoon te downloaden — is ook enkel een gedachten-experiment bijvoorbeeld.