Peiling Nieuwe Reporter

In het kader van de oprichting van De Nieuwe Reporter : een weblog over journalistiek en media is een peiling onder zestig deskundigen uitgevoerd. Hoofdredacteuren van kranten, omroepbestuurders, webloggers, trendwatchers, hoogleraren en cultuurcritici gaven hun visie op de toekomst van de media (zie lijst). De algemene conclusie van de peling is dat de financiering van de “oude media” onder druk komt te staan. Vertegenwoordigers van kranten en televisiezenders kijken dan ook angstig naar de ogenschijnlijk veerkrachtige weblogs. Ondergetekende weet echter uit ervaring dat het heus niet zo’n vaart zal lopen met die weblogs en is een stuk cynischer over zijn eigen medium.

“Hoe graag ik ook zou zien dat interactieve nieuwsvergaring op het internet over tien jaar het populairst is, geloof ik dat het merendeel van de Nederlanders gewoon nog voor de gemakkelijkste (eenrichtings-)weg kiest: tv en radio. Slechts een minderheid zal interesse tonen in interactieve kranten op het internet en collectieve weblogs, hoe goed ze ook zijn…”
(hoofdredacteur Sargasso)

  1. 1

    Deze kwoot is ook tamelijk prachtig:
    ” De “relletjesjournalistiek” van de afgelopen vijf jaar heeft niet bijgedragen aan een betere geïnformeerdheid. Het internet heeft iedere gek een zeepkist gegeven waardoor de indruk van algemene verslechtering wordt gewekt, maar dat hoeft in principe niet zo te zijn. De neo-verzuiling van groepen gelijkgestemden op het internet leidt echter wel tot verslechtering van geïnformeerdheid.”

    Voetnotenvoer voor talloze scripties en promoties die de komende jaren door communicatiewetenschappers en aanverwante studentes zullen worden geproduceerd, me dunkt.

  2. 4

    Aha, gevonden!

    Ik wil even dit inzicht van de hoofdredacteur van een groot dagblad met jullie delen:

    De multimediale gratis krant op internet en het multimediale internet-aanbod van spelers als Yahoo, Google, MSN, KPN/Planet beloven de eerstkomende tien jaar de populairste dragers van journalistieke, maatschappelijk relevante informatie te worden.

    Zou de Volkskrant, na de *kuch* revolutionaire stap om eigen weblogs te beginnen, zijn eigen messenger op de markt gaan brengen?

  3. 5

    Met alle respect, maar dat antwoord riekt sterk naar een overbelaste hoofdredacteur die aan een stagaire vraagt “zoek dit eens even uit, zodat ik hier behoorlijk op kan antwoorden”. De stagaire (18) was echter nog te jong om de ondergang van de Planet-redactie bewust te hebben meegemaakt.

  4. 6

    ..en al die magazijnbeheerders, plaatbewerkers, worstophangers, hemdennaaisters, stratenmakers, groenteboeren, buschauffeurs, thuiszorgsters, vertegenwoordigers en schoonmakers massaal onder werktijd naar YahooNews surfen… o nee daarna thuis natuurlijk als ze met hun vermoeide rug op de bank neerploffen ff GoogleNews checken…

    (het ging in die enquete om de MEERDERHEID, HET POPULAIRSTE… niet om een niche-market van intellectuele neurotische nieuwsjunks met een kantoorbaan…)

  5. 7

    @Carlos: Wellicht is het wat voorbarig te spreken over een termijn van 10 jaar. De “mens” is lui en gemakzuchtig en zal dat wel ook blijven, wat nieuwsgaring aangaat zeker, maar hoe het aanbod zal zijn over 10 jaar lijkt me onvoorspelbaar alleen al als je kijkt hoe web 2 zich zo snel aan het ontwikkelen is, alle data lijken door elkaar gehusseld te zijn. Misschien zijn er in die nabije toekomst andere aangeboden hapklare brokjes.Je weet maar nooit :)

  6. 8

    Carlos, die bescheidenheid is misplaatst. Nederland is allang geen land van boeren en arbeiders meer. 70% verdient zijn ontbijtgranen in de dienstensector – en dan vallen de media zelf nota bene nog onder de industrie, omdat ze producten maken. Vandaag verscheen er een onderzoekje dat ongetwijfeld naar de opdrachtgever toe geschreven zal zijn, maar toch: “Een kwart van alle tijd die besteed wordt aan media, gaat naar internet. Na radio (34 procent) en televisie (32 procent) is internet het populairste medium onder consumenten.”
    http://www.elsevier.nl/nieuws/internet_en_gadgets/nieuwsbericht/asp/artnr/76582/index.html

  7. 10

    “Zo’n 25 procent van de tijd die internetters gemiddeld aan media besteden gaat naar internet.”

    Dus je hebt eerst internetters: dat is 100% – X% nietnetters, dan heb je daarvan internetters die media volgen (hoe hoog is dat percentage?) (100-X)-“pure pornosurfers/funshoppers/chatters/duivensportfanaten”. De crux zit hem bij hoeveel procent van de internetters media volgt en de vraag blijft is dit: http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=125&c=60 ook media ?

  8. 13

    Carlos, de Privé-pagina van de Telegraaf is toch ook media? Waarom zou men op internet minder nieuws volgen dan in de oude media? Ik ken verschillende mensen die zelden een tv-journaal bekijken maar nu.nl, GS of een providerportaal als homepage hebben.

  9. 14

    Edwin laat je niet bedotten door de sociaal-maatschappelijke niche waarin je je bevindt. Ik ken ook alleen maar hogeropgeleiden die het NRC lezen en NOVA geen avond overslaan. Onderschat niet de volkstammen die absoluut geen interesse hebben in actualiteiten (behalve dan wie Idols wint).

  10. 15

    Beste Carlos, wil je je salonsocialisme niet projecteren? Mijn “sociaal-maatschappelijke niche” (fijn pleonasme) heb ik nooit aan jou voorgesteld. Ik heb het over mensen die zelden een tv-journaal bekijken. Daar zijn allerlei leeftijden, inkomens- en opleidingsniveaus bij. Wat ze delen is dat ze op nu.nl snel het nieuws kunnen scannen waarin ze geïnteresseerd zijn. Of in de Metro/Spits – ook nieuwe media, ook gratis. Interactiviteit is geen luxe maar een eigenschap van natuurlijke communicatie, alias praten.

  11. 17

    Ah Edwin je hebt een fraai gemeleerde vriendenkring, houden zo, dat is erg waardevol !

    In de vraagstelling van de peiling ging het om wat het populairste medium zou worden/blijven: ik ben ervan overtuigd dat er ook over 10 jaar nog steeds meer mensen nieuws via tv en radio meepikken dan dat ze er zelf naar opzoek gaan op het internet. En wat die interactiviteit betreft daarin zie ik helemaal weinig groei, jij bent één van de weinigen die uberhaupt reageert op Sargasso en ook op GeenStijl -wat meer bezoekers telt- ligt het percentage interacterende (reagerende) bezoekers laag en is de groei eruit. Waar interactiviteit wel scoort is in persoonlijke communicatie: MSN-en SMS-en, maar dat heeft niks met nieuws te maken.

  12. 18

    @Carlos 17 Daar heb je een interessante vraag te pakken. Alle eindscripties, overzichtsartikelen enz. gaan hier snel aan voorbij.