Pagina 23

At first sight it might look like an IKEA commercial. Instead, Page 23 is a beautiful 4 minutes short movie that describes a surreal yet real world many of us might live in. The language spoken is Dutch but it’s with English subtitles.

Oneindige plankruimte zorgt voor omgekeerde filterbubbel

We zitten in een bubbel die onze online belevingswereld steeds kleiner maakt. Die zogenaamde filterbubbel zorgt er voor dat we alleen maar vinden wat we al dachten dat we zouden vinden. We worden nooit meer verrast of uitgedaagd. Volgens dit stuk dat vorige week op Sargasso stond ten minste. Algoritmes achter zoekopdrachten zijn de oorzaak. Maar dit filtereffect werkt juist ook vaak de andere kant op: oneindig veel keuze, oneindig veel klanten en slimme algoritmes zorgen voor interessante zoeksuggesties. Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, schreef een blog en een boek over dit effect: The Long Tail.

Wie wel eens online shopt is bekend met het fenomeen: bol.com die je boeken laat zien die anderen kochten die jouw boek ook kochten en ikea.nl die je ‘bijpassende producten’ toont.

  1. 2

    Het long tail effect doet zich ook voor bij alles wat je zelf op internet doet: alles wat je zoekt en bezoekt en typt en download wordt vastgelegd en is in principe door iedereen vindbaar.

    In de toekomst hoef je niet meer te solliciteren of op gesprek. Ze analyseren gewoon je webgedrag en klaar is kees.

  2. 4

    Leef maar verder in de bubble. Als ik op het idee kan komen dat het internet een leuk middel is om mensen te bespioneren dan mag je ervan uitgaan dat mensen die professioneel ermee bezig zijn dat idee allang aan het testen en gebruiken zijn. Nog nooit een worm of virus gehad?