1. 3

    OV-chipkaart moederbedrijf meldt voortdurend te werken aan de verbetering van de beveiliging van haar producten.
    Jammer alleen dat dit een structureel probleem in de bouw van de kaart betreft, een probleem dat al sinds 2008 bestaat en waarvoor het nu te laat is het nog te veranderen. De badkuip lekt, maar de stop sluit uitstekend, rustig doorlopen mensen!

  2. 5

    Hoezo te laat om nog te veranderen? Gewoon afschaffen die stomme kaart en schadeclaim neerleggen bij de prutsers die ons daarmee hebben opgezadeld. Het zóu eenvoudig kunnen zijn als men dat wil…

  3. 11

    @7 De verantwoordelijkheid voor de implementatie van de kaart ligt bij Translink – een private onderneming. De overheid kan wel stoppen met het pompen van geld in het project, maar 1) dat wil ze niet, want uiteindelijk wil ook zij die kaart en 2) dan kan het dus nog steeds zo zijn dat het project doorgaat.

    Marktwerking in het OV: privatise the profit, socialise the debt.

  4. 13

    Prometeus, Translink is bezwaarlijk een private onderneming te noemen. Het is een joint venture van hoofdzakelijk bedrijven die eigendom zijn van de overheid. Bovendien, al zou het een private onderneming zijn dan nog was er geen sprake van een vrije markt. Daarvoor is ook concurrentie nodig. Maar ja, dan krijg je allemaal verschillende kaartsysteempjes in Nederland.

    Ergo, de chipkaart heeft helemaal niets met vrije markt te maken.

    En voor al je goedkope computerrommel moet je naar Hong Kong: USD 27,29.

  5. 14

    “Bovendien, al zou het een private onderneming zijn dan nog was er geen sprake van een vrije markt. Daarvoor is ook concurrentie nodig. Maar ja, dan krijg je allemaal verschillende kaartsysteempjes in Nederland.”

    1. Akkoord; vrije markt. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik zeg namelijk hetzelfde @11
    2. Ik reageer slechts op jouw opmerking @7: “Wat de OV-Chipkaart met vrije markt te maken heeft begrijp ik niet.” Markteconomisch mag met name het spoor en de chipkaart (streekvervoer gaat nog redelijk, volgens mij) een ramp zijn met monopolie posities voor de partijen, maar tegelijk heeft de overheid (lees: de minister en zijn ambtenaren) er ook geen klap meer over te zeggen, dus “publiek” kun je het ook niet meer noemen.

  6. 16

    Daar wil ik aan toevoegen dat m.i. het openbaar vervoer helemaal niet aan de vrije markt overgelaten kan worden. Netjes onder democratische (overheids)controle houden dus, zodat het OV geen eigen doelen gaat nastreven.

  7. 18

    @11

    “Marktwerking in het OV: privatise the profit, socialise the debt.”

    tenzij we hem allemaal hacken en daarmee gaan reizen dan wordt het

    Marktwerking in het OV: privatise the debt, socialise the profit.

  8. 19

    Men wist al bij introductie dat -door te kiezen voor deze oudere Mayfair RFID chip- het risico op een hack erg groot was. Sterker nog, iedereen bekend met deze techniek kon wel met zekerheid stellen dat het binnen 2 jaar gedaan zou zijn. Toch heeft men om kostenredenen gekozen voor de oude chip, terwijl er toen wel al een nieuwe veilige chip van dezelfde fabrikant beschikbaar was. De nieuwere chip van Mayfair (die wel goed was) kostte echter een veelvoud van de oude. Doordat dit niet in de begroting paste vreesde men waarschijnlijk toen uitstel of afstel van het project als de discussie opnieuw hierover gevoerd zou moeten worden.

    Men heeft dus de trein maar laten doordenderen, wetend dat het spoor ergens zou ophouden. Maar een trein die van een spoor afrijdt, wordt altijd weer geborgen. En omdat de investering in trein en spoor groot is geweest, wordt deze dan ook wel weer opgelapt.

    Ben wel erg benieuwd of het prijsverschil tussen die oude en nieuwe chip niet best paste binnen die 7,50 euro die we nu voor de OV Chipkaart betalen. Of dat het met 2 euro meer betalen door de consument was opgelost. Het zou mij niets verbazen.