Oproep: verbeelding 2.0 aan de macht

In de Volkskrant wordt de laatste weken erg gemopperd. We leven blijkbaar in een zielloze grijze en ideologieloze tijd. Het jongerenprotest tegen het pensioenakkoord is te eenzijdig.  En Anet Bleich vindt dat de populistische tijd wel wat babyboom-opstandigheid kan gebruiken, sterker nog, de babyboomers moeten het voortouw nemen.

Vandaag neemt een van hen, Huub Mous, de oproep van Bleich ter harte: ,,Waar zijn de idealen van de jaren zestig en zeventig gebleven? Waar is het vergezicht op een andere samenleving? De spreiding van kennis macht en inkomen? Waar is de vergaande democratisering die ons, babyboomers, voor ogen stond? Waar is de groene aarde met schoon water en schone lucht? Waar zijn de Kabouters met hun onbespoten groente? Waar zijn de kunstenaars die voor hun kunst de straat op gingen en niets van galeries en musea moesten hebben? Waar zijn de nieuwe samenlevingsvormen?”

Wij denken dat Bleich en Mous niet goed om zich heen kijken.

Sargasso en Vrij Nederland zijn op zoek naar nieuwe politieke iniatieven, vooral gedreven door jongeren. Welke idealen dragen ze uit? Willen ze verbeelding 2.0 aan de macht of zijn jongeren meer realpolitik ingesteld en hoe uiten ze dat? De babyboomers gebruikten happenings als politiek communicatiemiddel – hoe doen jongeren dat?

We zijn op zoek naar bronnen, filmpjes, manifesten (of is dat zoooo babyboomgeneratie?), documentaires, blogs, etc. Waarom zijn die goed? Wat vertellen ze?

Een voorbeeld dat Sargasso bewondert zijn de jonge, bevlogen programmeurs van Het Nieuwe Stemmen en Hack de Overheid. Deze stichtingen ontwikkelen apps met behulp van open data om politieke en bestuurlijke processen transparanter te maken. Empowerment of the people, en dat helemaal van deze tijd.

Wat kunt u ons aanraden?

  1. 1

    De lessen van de maatschappij zijn niet verloren gegaan aan de jongeren van hedendag. Protesteren helpt wel voor eventjes, maar tien, twintig, vijftig jaar later heeft het gezwel dat de politiek en bedrijfsleven heet zich lekker om de verworvenheden van toen gekronkeld en langzaam het leven eruitgeperst totdat er niets van over is gebleven dan een levenloos omhulsel.

    Van het grote geheel kan je niet winnen, is de boodschap. Je hebt geen vrijheden, je bent geen mens. Dat is de boodschap, en we hebben hem goed ter harte genomen.

  2. 2

    Heb je daar een video bij ;-).

    Opvallend is wel dat er maar weinig groepen zich buiten de instituties lijken te bewegen – door bijvoorbeeld zelf instituties te stichten. Of komt dat later pas? Maar in NL kom je nergens als je niet geinstitutionaliseerd bent, subsidie ontvangt en officieel tot het maatschappelijk middenveld bent toegelaten…
    Of zie ik dat verkeerd?

  3. 3

    In 1978 zong Neerlands Hoop: In de jaren zestig. Had iedereen zo’n smoel, Nu eten we gebakken peren, Met een triest gevoel
    Een kwart van toen is aan de drugs, Een vierde gesaneerd, De rest is ofwel ingepakt, Ofwel genuanceerd.

    Even verder: Toen Vietnam voorbij was, Werd het nadrukelijk stil, Goede tijden voor de PPR En nog een rondje pils.
    De verklaring was: Als je een avond hebt gezopen, En je rijdt er eentje dood. Dan kan dat iedereen gebeuren, Ons begrip is groot.
    Maar als je de wereld wilt verbeteren, En je doet er eentje pijn, Dan ben je staatsgevaarlijk, Dan is het land te klein.

    Desalniettemin vond Neerlands Hoop: Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat.

    Het heeft niet mogen baten en Freek de Jonge heeft het ook opgegeven lijkt het. Tcih wringt er nog steeds iets, vind ik. Dat zal om te beginnen mijn eigen nostalgie wel zijn. Maar vooral dat stukje over staatsgevaarlijkheid blijft boeiend. Ik ben inmiddels pessimistisch genoeg om te denken dat ‘empowermend of the people’ vaker in de cel eindigt dan dat het tot werkelijke veranderingen leidt.
    Dus ben ik zeer nieuwsgierig naar vebeelding 2.0. Of zoals ert wandetegeltje hier zegt: er is hoop…..

  4. 5

    “Because something is happening here
    But you don’t know what it is
    Do you, Mister Jones?”

    Ik zie Mei ’68ers schamperen zodra een generatie van nu iets organiseert.
    Ik zie vooral verwijten aan de hoop hooploze jongeren die in Engeland de zinloosheid van een zinloze maatschappij symboliseren door zinloosheid.
    Ik hoor een stuitende naïviteit om van een generatie die willens nillens via een tvscherm is opgevoed te verwachten dat ze ‘iets veranderen’, terwijl de generatie babyboom gevoed werd door een gigantische melkborst vol geld, schuldgevoelens, Marshallplannen en wirtschaftswunders.
    Ik zie een geborneerde en gefrustreerde generatie oppotters die zonder enig schuldbesef de toekomst van hun kinderen gaan hypothekeren is en er geen graten in ziet om prat te gaan op ‘verworvenheden’ terwijl ze enkel als gekken de spaarpotten verbruikt en verbrand en verstookt heeft.
    Ik zie dat het ‘strand wat onder de straattegels lag’ nu vooral op Bonaire te vinden is.

    Ik zie ook dat ideologie, iets wat toen uit een karrenvracht met het Rode Boekje meelopers bestond, verworden is tot het resultaat van het zogenaamde jaren 70-hedonisme: een consumptiecultuur.
    Ik zie dat de ideologie-idiotie-generatie zich verwaardigt om kritiek te hebben om een jeugd die zich terecht weerhoudt van elke vorm van ideologie – aangezien ze verantwoordelijk zijn voor de vernietigingen die vorige eeuw plaatsvonden.
    ik zie een consumptiecultuur die zich, qua jongeren, van geen kanten kan meten met de metersbrede flatscreens en de Prius in de Actieve Oudere Jongeren-incontinentcontingent.

    Ik zie een generatie 70ers die niets anders doet dan verwijten en zich nestelen in zelfbeklag en nostalgie.
    Ik zie diezelfde generatie de huidige generatie naïviteit verwijten, terwijl de zo door henzelf opgepoetste en opgeblonken jaren 60 en 70 de meest stuitende uitingen van naïeve kinderlijkheid ooit tentoon spreidden.
    Ik weet dat de jaren 70 veruit de meest vernederende tijd moest geweest zijn voor de vrouw, die de totaal egocentrische onbeschoftheid van de kunstenaar/revolutionair/zoekende -man, en zie dat de mannen van deze tijd wèl hun verantwoordelijkheid proberen te nemen.

    Ik weet, dat de times changing are, maar dat die veranderingen altijd anders zullen zijn dan verwacht – anders heette het namelijk niet -verandering.

    vrij naar Bob Dylan, A Hard Rain’s Gonna Fall

  5. 7

    Maar Brusselmanneke toch, doe niet zo hatelijk. Je talenten duiden op veel meer dan wat neuzelreageren.
    Maar wacht: het zal wel weer maanden duren en weer vele one-on-one conflicten vergen alvorens je tot een trol danwel een aangenaam reaguurder verpopt?

  6. 10

    Alsof iemand zin heeft om die suffe volkskrant nog eens te gaan overtuigen waar ze het zoeken moeten; parels voor de zwijnen. Maar de twee voorbeelden die sargasso beweert te bewonderen (sinds wanneer heeft u een gezamenlijk standpunt trouwens) maken het niet veel beter; van die keurige doorgesubsidieerde poldercampagnes om ‘de politiek dichter bij de jongeren te brengen’. Geef mij dit soort ragtag dan maar:
    (en dat gaat ook hier de lucht in, reken daar maar op) http://vimeo.com/30359419

  7. 12

    Inhoudelijk waarop? ,dat breisel van jou hangt aan elkaar van vooroordelen en aannames .Misschien denk je zelf dat wat inhoudelijks hebt gebrouwen,ik zie alleen maar onverholen verachting en haat.
    Onvrede over de situatie waarin je verkeert,waarvoor je schuld bij anderen zoekt.Probeer eerst eens een juist beeld te krijgen voor je om je een begint te schoppen.

  8. 13

    o nee hoor, brussel.
    Het is een analyse vanuit een hoek. Dat was ook de vraagstelling. Ik kies deze keer partij voor de jeugd, en erger me mateloos aan de zelfingenomen toon van de boomers.
    Maar, mijn trolvoorspelling naar u toe is nu reeds aan het uitkomen, laat me mezelf uit ons draadje binnen dit draadje terugtrekken met de woorden van een ex-reaguurder: ik daal niet neder, snotaap, stijg jij maar.

  9. 16

    Ik zeg: Occupy Volkskrant!
    ik word zo moe van die vraag waar De activisten/ ideologieen zijn. Ik vermoed dat de vraagsteller zichzelf wil zien. En als er iets in de buurt komt is het niet goed genoeg.
    Daarbij ging het even best lekker economisch en dat protesteert niet echt lekker.
    Het tij keert want er is tegenwoordig genoeg aan de oppervlakte geborreld om over na te denken.
    Trouwens, wie wil er nog in een demonstratie gezien worden als je eenmaal een fnv demo gezien hebt? Demonstreren is alsof je bij oranje opp de tribune zit. En die generatie vraagt zichaf waar de … Ach man.

  10. 19

    Niet per se jongeren, maar ouderen lijken dit soort dingen helemaal niet te snappen.

    The Viridian Design Movement en eigenlijk alles wat Bruce Sterling geschreven en voorgelezen heeft in de afgelopen paar jaar: http://www.viridiandesign.org/ (op Reboot, SxSWi etc.)

    Adam Greenfield’s Minimal Compact: http://speedbird.wordpress.com/2008/01/19/back-by-popular-demand-the-minimal-compact/

    Verder het twee luik over de Smart City, eerst Greenfield met ‘Beyond the “Smart City”’: http://urbanscale.org/2011/02/17/beyond-the-smart-city/ en dan Haque met “YOU are the Smart City”: http://blog.pachube.com/2011/06/you-are-smart-city.html

    Catherina’s Make Things: http://caterina.net/wp-archives/98 (Hét manifest voor deze tijd. Liever luister je niet meer naar mensen die geen dingen maken.)

    De idealen van nu vinden zich een weg door en met technologische ontwikkelingen. Dat lijkt me de leidraad.

  11. 20

    (019:) “De idealen van nu vinden zich een weg door en met technologische ontwikkelingen. Dat lijkt me de leidraad.”
    Waarmee de cirkel rond is, want dat is kennelijk het geloof van nu.

  12. 21

    @Alper Mooie initiatieven. MAAR MENSEN, wat leeft er in Nederland? Wat voor kleinschalige projecten zijn er? Ik denk dan meteen aan verbeterdebuurt.nl, maar dat is a-politiek.

    Volgens mij heb je een aantal vormen van modern activisme in Nederland:
    1) A-politieke clubs die gericht zijn op verbeteren van participatie door middel van techniek: zie het nieuwe stemmen, verbeter de buurt, hack de overheid, petities.nl

    VRAAG: zijn er ook nog politieke varianten hierop? Of varianten die zich met one-issue bezighouden?’

    2) Politieke jongerenclubs: CDJA, JOVD, Jonge Democraten, Jonge Socialisten.

    VRAAG: in hoeverre zijn die ingebed in bestaande instituties, in hoeverre voeren zij op een andere manier actie dan de babyboomers nu en destijds.

    3) One issue clubs, zoals Bits of Freedom. Zijn er nog meer? Zo ja welke?

  13. 23

    Crachat doet net alsof de hippies de democratische meerderheid hadden. Dat is netzomin het geval als dat de PVV nu de meerderheid heeft. En links (den Uyl) werd vakkundig buitenspel gezet door het duo Wiegel en van Agt, juist op het moment dat de linkse politiek voor een enorme stemmenwinst had gezorgd. Alleen niet voor een parlementaire meerderheid.

    Crachat moet zijn pijlen niet richten op “de generatie van ’68”, maar op het klootjesvolk dat geen zin had in al dat gedoe waar die betiteling voor staat. Het klootjesvolk dat het had over langharig werkschuw tuig en de Telegraaf leest. Net als nu.

    Dit is jullie wereld, niet de mijne.

  14. 26

    Tegenwoordig kijken de mensen in Nederland niet verder dan hun Iphone en hun Ipad.
    Eens kijken wat ze daarmee tot stand weten te brengen.

    De grootste fout die ze in New York hebben gemaakt is het verbieden van de megafoon. Die spreekkoren roepen een enorm saamhorigheidsgevoel op, zelfs Michael Moore wordt niet uitgefloten. (Want er zijn natuurlijk altijd imbecielen die redeneren dat hij rijk is een DUS aan de verkeerde kant staat).

    Die fout zullen ze dus in Nederland niet maken.

  15. 27

    Hoe je het ook kan bekijken
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/12/beschaving-komt-met-ronkende-motoren-niet-met-geouwehoer-over-moraliteit/

    Niet dat het mijn visie is, integendeel. Mr. PayPal gaat nogal voorbij aan de eindigheid van fossiele brandstoffen, de beperkingen van kernenergie.
    Maar als ‘discussiestuk’ interessant.
    Sla het Woodstock-filmpje maar over, wat de schrijver daar nou mee wil zeggen ontgaat me. Dat hippies (volgens Thiel) verantwoordelijk zijn voor de huidige stagnatie blijkt ook wel uit de tekst.

  16. 30

    Ik zou BoF scharen onder 1. Namelijk ook participatie door een *goede* toepassing van techniek.

    We hebben de pech dat de piratenpartij in Nederland zo weinig klaarmaakt. De groep die in Berlijn het parlement in is gekomen is oubollig links, maar ook wél jong en inspirerend en het zijn grotendeels bèta’s, dus mensen die weten hoe dingen werken en hoe je dingen moet meten/maken.

    2. Politieke (jongeren)clubs heb ik me mee proberen te bemoeien, maar die zijn zó zwaar ge-institutionaliseerd en achterhaald dat het de moeite niet is. Als je iets kunt, heb je het daar waarschijnlijk al heel druk mee en verdien je daar geld mee. Om dan ook nog vrijwillig je in te zetten voor een organisatie die eigenlijk niet wil…

    Je bent ook nog eens zwaar op achterstand als je geen politicologie hebt gestudeerd en al vier jaar in Amsterdam hebt kunnen drinken/netwerken. Laat me niet lachen over de studiedruk van dat soort studies vergeleken met een exacte studie.

  17. 31

    Aan de ene kant. Aan de andere kant, de creatieve expressie van het creëren van je eigen speelgoed. Techniek zelf gebruiken is het leukste en belangrijkste wat er is. De Maker Movement is niet iets waar we in Nederland heel goed in zijn, maar het gebeurt hier en daar zeker wel.

  18. 34

    Verbeter de buurt is ook al zo’n one-issue-partij. Het wil alleen maar de buurt verbeteren…!

    Nee, BoF valt in jouw categorie 1. Je moet alleen niet zeggen “door middel van techniek”. Techniek zit tegenwoordig namelijk in alles itt tot in de jaren zestig. Niet 20% van de maatschappij is techniek tegenwoordig, maar 100% van de maatschappelijke situaties hebben een technische component tegenwoordig.

    Zonder begrip van techniek (dus niet: zonder techneut te zijn) mis je altijd iets.
    En BoF probeert dat dus duidelijk te maken.
    Brenno de Winter trouwens ook.

  19. 37

    Ja ,maar dat wil nog niet zeggen dat ik daar het evangelie in zie.Die andere blogs ben ik aan begonnen maar kon niet opbrengen het helemaal te lezen.Veel te lang

    Twitteren en Face Book ,daar doe ik niet aan.

  20. 38

    Toch, internet is leuk, maar niet genoeg. Je hebt ook instituties nodig, een organisatie. Zie Gladwell’s stuk: The revolution will not be tweeted, http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell.

    Dat is ook een rode draad in Evgeny Morozov’s werk: leuk al die techniek, fantastisch om te organiseren, maar het kan met het grootste gemak tegen je worden gebruikt. http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/evgenymorozov.html

  21. 43

    Kan helaas de teksten uit dit boek niet meer vinden: ene Saskia Poldervaart: Leven volgens je idealen: De andere politieken van huidige sociale bewegingen in Nederland. (2003)…dat Nederland niet zo ingedut is als men ons soms wil doen geloven maar vooral de afwezigheid/ rol van de (nieuwe)media in deze…bedoel, O O Cherso, Terror Jaap. Punt

    Ik ben er vast van overtuigd dat jongeren idealen hebben net zoals de babyboomers dat hadden aan wereldverbeteraartjes geen gebrek o nee…maar het is (voor mij) nauwelijks zichtbaar (media). Ja, gepiel op twitter en facebook maar daar doe ik niet aan mee

    En dit:

    http://www.ravagedigitaal.org/form.php

    Ander subversie(f)ve Links:

    http://www.ravagedigitaal.org/linksalle.htm

  22. 53

    Obviously I disagree, and I think that if you did a bit more digging you’d find things that were more congenial to your viewpoint. I can’t, of course, hold a gun to your head and make you read, but I do recommend it.