Oplage van vrijwel alle Sanoma-tijdschriften daalt

Foto: DennisM2 (cc)

DATA - In oktober 2013 maakte uitgever Sanoma bekend te gaan reorganiseren. De focus zou komen te liggen op zeventien bekende titels. Ruim dertig titels worden “strategisch heroverwogen”, oftewel: gaan in de verkoop. Van beide groepen is de betaalde printoplage de afgelopen jaren dramatisch gedaald.

Van de 32 titels die Sanoma in de verkoop doet, is een kwart vrouwenblad (zeven titels) en eenvijfde woon/tuin/doe-het-zelf-bladen (vijf titels). Er gaat maar één mannentitel in de verkoop (Playboy), maar bladen als Panorama en Nieuwe REVU, die ook verkocht worden, staan als gezinsbladen aangemerkt.


Van de 32 titels die in de verkoop zijn, hebben we de oplagecijfers van het derde kwartaal uit 2010, 2011, 2012 en 2013 bekeken. Dat geeft het volgende overzicht (het gaat om de betaalde gerichte printoplage).

Voor sommige titels daalt de oplage al jaren flink. Beau Monde zakte van 93.000 in 2010 Q3 naar 54.000 in 2013 Q3. Grazia heeft de laatste jaren een flinke daling laten zien, evenals Seasons (tussen 2012 en 2013), Playboy en een aantal andere titels. Maar er was ook groei: ZIN groeide en heeft een behoorlijke oplage van bijna 80.000 in 2013 Q3. Helden Magazine bestaat pas een jaar, maar is in die tijd gegroeid naar een betaalde oplage van ruim 35.000.

De titels in de verkoop zijn samen goed voor een betaalde oplage van 1,1 miljoen in 2013 Q3. Dat is een flinke daling ten opzichte van de totale oplage van diezelfde groep titels in 2010 Q3, ondanks dat er titels bij zijn gekomen. De daling is in de hele tijdschriftensector te zien. Ook de zeventien focustitels van Sanoma die blijven, dalen bijna allemaal in betaalde oplage. Maar de totale betaalde oplage voor die groep is wel nog een stuk hoger in 2013 Q3.

Onder de zeventien focustitels vallen kroonjuwelen Libelle en Margriet, waarvan de oplage ook onder druk staat. De Libelle zakte van 447.000 in 2010 Q3 naar krap 375.000 in 2013 Q3. In die periode kwam wel de LINDA op, die inmiddels goed is voor een betaalde oplage van 209.500, bijna net zo groot als de Margriet. Een andere opvallende focustitel is Viva, die in drie jaar tijd bijna gehalveerd is en waarvan werd gezegd dat het een titel in de etalage zou worden.

Alle data zijn afkomstig van Het Oplage Instituut, dat per kwartaal de oplage van alle dagbladen, tijdschriften en vakbladen bijhoudt. Hierboven zijn slechts de betaalde oplagecijfers voor print gebruikt. In deze excelsheet zijn de oplagecijfers van de Sanomatitels over de genoemde kwartalen te vinden.

Reacties (4)

#1 Loupe

Hoe lang zouden die tijdschriften nog verkrijgbaar zijn? 5 jaar? 10 jaar? 20 nog?

  • Volgende discussie
#2 qwerty

Is dit een gevolg van crisis, afsterven van een grijze golf gewoontelezers of moeten ze gewoon wat anders gaan verzinnen? Doe alles op het internet en schaf het papier af.

Papier is zooo… 20e eeuw, juist ja.

Hoe staat het dan met de echte boekenuitgeverij? Tien jaar geleden werden er ongeveer 15.000 titels per jaar uitgegeven. Duidelijk is dat hits nog steeds wel scoren maar gaat het over de hele linie wel goed. Auteurs genoeg, maar lezers? Hoe is het met de ebooks. De economie van de literatuur? Vragen, vragen…

Ik weet iig dat de boekhandel die floreerde toen ik studeerde nu niet meer zo florissant is. Uitgedunde planken, en bestsellerhoeken. Dat hadden ze toen ook maar de variatie en de diepgang is weg. Bestaat nog wel maar moet je bestellen.

Browsen op een zaterdagmiddag met de geur van vers papier in de neus. Het bestaat nog wel maar wordt zeldzamer.

-edit-
oh ja, leuk artikel, dank.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Derpjan

Er zullen wel tijdschriften bestaan, maar gewoon steeds minder op papier.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Loupe

@3:
In feite zitten we hier in een digitaal journalistiek tijdschrijft.

  • Vorige discussie