Opgesloten met een sluipmoordenaar

Foto: copyright ok. Gecheckt 11-02-2022

,,There is no death by natural causes in Gaza.”

Deze uitspraak komt niet van een Palestijn uit de Gazastrook. Ook niet van een mensenrechtenactivist. Nee, dit werd enkele jaren geleden gezegd door de Israëlisch Brigadier-Generaal Zvi Fogel.

Voor de duidelijkheid: de bevolking van de Gazastrook hongert of droogt niet massaal uit. Biafrabuikjes en dakloze kinderen zijn geen onderdeel van het straatbeeld. Geen Somalië of India. Nee, in Gaza is iets anders aan de hand. Hier voltrekt zich een sluipend, bijna onzichtbaar proces dat zich maar moeilijk vatten in woorden en daarom nog vaak onbegrepen. Het knabbelt levensjaren weg en maakt de levensjaren die overblijven miserabel.

Toch doelt Zvi Fogel met zijn uitlating niet (alleen) op overlijden als gevolg van stelselmatige bombardementen en beschietingen van burgerdoelen en dichtbevolkte gebieden in de Gazastrook.[1] Het gaat vooral ook om de ongezonde levensomstandigheden waaraan de inwoners als onderdeel van de afsluiting van de Gazastrook- opzettelijk aan worden blootgesteld. Dit leidt al enkele jaren tot vele onnodige zieken en doden.

Om te beginnen is meer dan 90% van het drinkwater vervuild. Wanneer ik ’s ochtends de kraan open draai, komt me vaak een vreselijke stank tegemoet. Ik heb de luxe dat ik me er alleen mee hoef te wassen heb de mogelijkheid om flessen water te kopen- maar de vele mensen die dit water noodgedwongen drinken, ontwikkelen nierstenen en andere chronische aandoeningen. Wat de afsluiting van Gaza hier mee te maken heeft? De waterzuiveringsinstallaties kunnen vanwege een verbod op invoer van bouwmaterialen niet onderhouden of gerepareerd worden. Daardoor kan drinkwater onvoldoende gezuiverd worden en belandt iedere dag 80 miljoen liter rioolwater in het grond- en zeewater.

Dan is er de gecreëerde armoede. Door het ingestelde verbod op export en de extreme inperking van import is de lokale economie met sectoren als landbouw, visserij-  en ambachten- ingestort. Inmiddels leeft zo’n 80% van de bevolking in de Gazastrook van humanitaire hulp. Vanwege het hoge armoedecijfer komt in de Gazastrook veel kwalitatieve ondervoeding voor. Dit veroorzaakt vooral bij kinderen chronische bloedarmoede, met alle gevolgen voor hun ontwikkeling van dien.

De afsluiting treft ook de gezondheidszorg: medische apparatuur en onderdelen mogen de Gazastrook niet in en medicijnen worden niet rechtstreeks toegelaten. Wegens de ontstane structurele tekorten worden doktoren gedwongen om de behandeling van un patiënten stop te zetten, te verminderen of risicovolle alternatieven aan te wenden (zoals het hergebruiken van wegwerpinstrumenten/handschoenen, hanteren van te grote/kleine instrumenten, etc.). Kanker en bepaalde chronische aandoeningen kunnen niet langer behandeld worden in de Gazastrook. De afgelopen vier jaar zijn veel patiënten overleden doordat zij geen of te laat toegang hadden tot de noodzakelijke medische zorg. Ook complicaties en infectieziekten als gevolg van het herbruiken van instrumenten zorgen voor sterfgevallen. Het is moelijk vast te stellen om hoeveel doden het jaarlijks gaat, maar de aantallen lijken aanzienlijk.

Een tijd geleden bezocht ik de dialyse-afdeling van een ziekenhuis en sprak ik met patiënten over het tekort aan medicijnen en apparatuur voor hun behandeling. Zij spraken over hun angst, onmacht en frustratie: ze krijgen niet het vereiste aantal dialysebehandelingen en medicijnen. Een van de patiënten, Shahinaz, een vrouw van middelbare leeftijd en moeder van zes kinderen zei erg bang te zijn. Ze voelt hoe haar gezondheid achteruit gaat, maar staat machteloos. Haar ogen straalden wanhoop uit. Bij het verlaten van de zaal, uitte ook haar man zijn frustratie: ,,wat voor zin heeft het om onze ellende op te schrijven? Iedereen weet al hoe het zit, maar niemand doet er iets aan. Ondertussen verliezen mijn kinderen langzaam hun moeder”. Tja, wat kon ik daarop terug zeggen? Hij had gelijk.

De toevoer van brandstof en elektriciteit zijn ook sterk ingeperkt als onderdeel van de afsluiting. Door de extreme tekorten en regelmatige stroomuitval zijn mensen gedwongen om generatoren en kerosinelampen te gebruiken. De smokkeltunnels vanuit Egypte zorgen voor de aanvoer van deze riskante alternatieven. Ieder jaar komen tientallen mensen om het leven door de inherente gevaren van zulke alternatieve energiebronnen: brand, explosies, verstikking, kortsluiting en elektrocutie. Twee weken geleden nog kwam een jonge dokter om het leven toen hij geëlektrocuteerd werd tijdens het aanzetten van zijn generator.

Wanneer ik vrienden en bekenden vraag naar gezondheidsproblemen in hun omgeving, noemen zij ook stress als belangrijke veroorzaker van geestelijke en lichamelijke klachten. Vooral sinds Cast Lead lijden het merendeel van de bevolking (62% van de kinderen en 67% van de volwassenen) aan  een possttraumatische stresstoornis. Wegens een tekort aan professionele hulpverleners is het gebruik van kalmeringsmiddelen en pijnstillers de laatste jaren – vooral sinds Cast Lead- enorm gestegen.

Militair geweld, vervuild drinkwater, medische tekorten, gevaarlijke energie en stress-gerelateerde klachten, het zijn slechts enkele van de sluipmoordenaars die in de Gazastrook ronddwalen, binnengelaten toen de Gazastrook op slot ging. Wanneer grote aantallen Palestijnen omkomen bij legeraanvallen, wordt er meestal over bericht in de media. Maar al die stille sterfgevallen waar geen kogel of bom aan te pas komt, worden niet gezien. Toch zijn ook die mensen slachtoffer van dezelfde uitgekiende bezetting -en bestraffingspolitiek.

 


[1] Sinds het begin van dit jaar zijn 56 burgers gedood door zulke legeraanvallen. Onder hen waren 13 kinderen en 7 vrouwen. In dezelfde periode werden 297 burgers verwond, onder wie 85 kinderen en 27 vrouwen.

Reacties (84)

#1 Cali

En toch groeit de bevolkingsomvang in Gaza als kool…

  • Volgende discussie
#1.1 Spuyt12 - Reactie op #1

Ja, in Afrika ook. Wat wil je hiermee zeggen?

  • Volgende reactie op #1
#1.2 van de cremer - Reactie op #1.1

In China kent men strikte geboortebeperking, anders waren er nog meer problemen dan nu. In vele Afrikaanse landen kan door geboortebeperking ook veel opgelost worden. Wij zouden ook geen kinderen op deze wereld hebben gezet, als we van te voren wisten , dat we ze niet minstens gezond zouden kunnen voeden.
Houari Boumedienne ( Algerije) in een toespraak in 1974 voor de VN :
‘One day, millions of men will leave the southern Hemisphere to go to the Northern one. And they will not go there as friends. because they will go there to conquer it. And they will conquer it with the their sons. The wombs of our women will give us victory’ Duidelijk genoeg.

#1.3 Addergebroed - Reactie op #1

Tja een tweestaten oplossing was er in 1948; aar de arabieren het grootste stuk grond kregen en de joden ene kleiner stuk. Toen op dag 1 viel de gehele arabische wereld israel aan.. tevoren wasook al aan in israel wonende arabieren beloofd dat ze alles zouden krijgen als eenmaal de joden in zee gedreven zouden zijn. Die arabieren,die door joden geen strobreed in de weg gelegd zijn, “verkochten ” in 1946 en 1947 massaal hun land aan joden, in de “wetenscha”dat ze het na de grote jihad allemaal gratis terug zouden krijgen. DAT zijn de zogenaamde “verdreven”arabieren.
Nou, joden, die zijn WEL mt miljoen uit alle hoeken van arabie verdreven, en vonen thuis in Israel ,alwaar ze aan de slag gingen, zonder aanziens des persoons.Alle arabische “vluchtelingen” echter,werden in kampen opgepot…in hun broederstaten!
Wie de geschiednis niet WIL kennen , die is het niet waard. ALLE linkse mensen in europa maken zich hier shculdig aan verdraaiing van de geschiedenis! Gaza krijgt alle hulp en toch lijden de mensne zogenaamd! Arafat had prive 300 miljoen euro in zwitserland staan..zeker via duisenberg. fijne man toch, is hij nu terroristenleider of vrijheidsman..? Iedereen die ervaring heeft met marokanen hier in ons land, weet toch 100% zeker wie de waarheid spreekt en wie er bij voortduring liegt en bedriegt!
ik voorspel u; ga zo door, houdt eens een flinke bijeenkomst, en er zullen meer anders Breivik mensne opstaan….ik kan daar alle begrip voor opbrengen…hetzelfde begrp als da tjullie voor GAZA en de palestijnen menen te moeten opbrengen.

  • Vorige reactie op #1
#2 Frank

Keep on going Lydia. “Ich habe es nicht gewusst” wordt hiermee voor de dooddoeners welhaast een onmogelijkheid. Zeer goede verslagen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 DSV

Niks aan de hand. Als ze het daar zo moeilijk hebben, stappen ze gewoon even over de grens. Hun democratisch gekozen regering heeft daar geen enkele moeite mee en hun Egyptische buren verwelkomen hun landgenoten uit Gaza met open armen. So quit your whining.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Prediker - Reactie op #3

Baarlijke nonsens. De grens met Egypte is ook afgesloten, op verzoek van Isra

#3.2 DSV - Reactie op #3.1

Dan gebruiken ze maar

#4 Crach

Waarom zou dat eigenlijk zijn, dat figuren als een FRANK DSV zulke cheap comments denken te moeten zetten?
Wat voor waarde heeft het eigenlijk om wat vaags te mompelen, niet gehinderd door

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Inca - Reactie op #4

Framing… zelfs de belachelijkste waandenkbeelden worden geloofd als het maar vaak genoeg herhaald wordt zonder tegenreactie.

Dat, en ze moeten zichzelf overtuigen natuurlijk. Toegeven dat er veel onschuldige mensen de dupe zijn van de acties van Israel leidt tot veel cognitieve dissonantie.

#5 Frank

Uhh Crachat????? Juist deze ooggetuigenverslagen uit Gaza vind ik lichtende voorbeelden van hoe je het onrecht onder de aandacht moet brengen. Ik vind de verslagen echt beregoed, en ben van mening dat de apologeten van “Onze Grote Vriend Israel” hiermee steeds maar weer met de feiten op de neus behoren te worden gedrukt. Dat je me in een hoek met DSV zet zeg, tssskkkkk……..
(of bedoelde je reactie nummer een van reaguurer Cali?)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 Crachàt - Reactie op #5

Sorry Frank – twas CALI DSV bedoeld…

#5.2 Frank - Reactie op #5.1

Ik ben het helemaal met je eens overigens.

#6 Johan

Ach ja Israel. Ze voelen zich gediscrimineerd dat ze de Palestijnen niet legaal mogen uitmoorden dus dan maar de verelendung. Nu kunnen ze rustig beweren dat het de eigen schuld is van de Palestijnen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Likoed Nederland

Klinkklare nonsens.

Er heerst zeker geen gebrek zoals de Palestijnse propaganda wel beweert. Iedereen kan de foto’s op internet zien van overvolle winkels en markten.

Ook verder is de levensstandaard in Gaza relatief hoog, want er is geen gebied ter wereld dat zo veel buitenlandse hulp krijgt. De schoolkinderen hebben allemaal een laptop van de VN gekregen. Ruim 80% heeft een mobiele telefoon. De medische zorg is goed, bovendien gaan ruim 10.000 inwoners per jaar naar Israel voor specialistische medische behandeling.

Ondanks het geweld is daardoor de levensverwachting er hoog voor een derde wereld gebied, bijna 74 jaar. Dat is beter dan in Turkije, een land dat zo nodig hulp wil leveren. Het is zelfs hoger dan in sommige landen van de EU, bijvoorbeeld Bulgarije of Estland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 L.Brusselman - Reactie op #7

Ja hoor de ze zijn er weer.Eigenlijk heeft het helemaal geen zin om op Likoed te reageren,ze lijken een beetje op die fundamentele christenen die ondanks alle bewijzen nog steeds glashard volhouden dat de wereld 6000 jaar oud is.Wat voor berichten van ooggetuigen er ook komen hoeveel raporten van mensenrechten organisaties er ook geschreven worden.Likoed weet het beter ,’zelf foto’s van volle winkels gezien op internet’ tja tegen dat soort argumenten is geen kruid gewassen.Zelfs de buitenlandse hulp die ze krijgen,en waarom hebben ze die nodig?wordt als argument gebruikt.En voor de rest ontkennen,ook al weet je beter,dat is hun devies.

  • Volgende reactie op #7
#7.2 Michael Jacobs - Reactie op #7.1

De bevolking van Gaza krijgt niet alleen een hoog cijfer voor haar volle markten, haar laptops voor schoolkinderen en haar voor een Arabisch gebied buitengewoon hoge levensverwachting, maar ook voor haar obesitas oftewel zwaarlijvigheid. Het aantal mensen dat aan deze welvaartsziekte lijdt is in Gaza procentueel hoger dan in Europese landen. Ga voor foto’s en statistieken naar deze informatieve site van onze zuiderburen: http://brabosh.com/2010/06/03/hoezo-palestijnen-zouden-verhongeren-in-gaza/

#7.3 jos - Reactie op #7.2

Flink staaltje misleiding waar jij natuurlijk intrapt:

– Niet Gaza alleen maar Gaza en de Westbank worden aangegeven in de tabel.
– Obesitas wijst niet automatisch op welvaart. In de VS en Europa zijn lagere sociaal-economische klassen zwaarlijviger dan hogere omdat het eten minder gezond en minder gevarieerd is.
– Somalië: stropop. Niemand beweert dat in Gaza hongersnood is.
– Uit plaatjes van volle markten kun je weinig afleiden over de algehele sociaal-economische situatie in een regio.

#7.4 Harm - Reactie op #7

Onbegrijpelijk dat dit soort mensen niet inzien dat het puntal lang gepasseerd is waarop dit soort commentaren averechts werken.

  • Volgende reactie op #7
  • Vorige reactie op #7
#7.5 piet de nuttige idioot - Reactie op #7

’t Is op zich al een schande dat een gebied met een enorme gasbel voor de kust (waar ze niet eens bij ‘mogen’) als derde wereld land betiteld moet worden…

Daarbij heb ik meer respect voor een ooggetuigenverslag dan voor de voorgekookte weetjes van de Likoed-Pravda.
Niet persé omdat het over Gaza gaat, de belevenissen van iemand in een township, Amsterdam Zuid-Oost of Beverly Hills mogen ook op m’n interesse rekenen. Zolang het niet door één of andere bijgoochem opgeschreven is die alles uit de derde hand, van afstand heeft ‘meegemaakt’.

  • Vorige reactie op #7
#8 Frank

Ahhh de quasinasies zijn weer gearriveerd. Niks mis met Gaza en haar inwoners? Laat je nakijken zeg! De mensen in Gaza worden massaal gestraft omdat het Arabieren zijn. De Eeuwige Moslim zullen we maar zeggen. Ik vind jullie met de dag weerzinwekkender.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Likoed Nederland

Feiten scoren beter dan roeptoeteren.

Moslims die in hun handvest hebben staan dat het islamitische plicht is om de Joden uit te roeien, en die daarom vrijwel dagelijks raketten op burgers afvuren (= oorlogsmisdaad), die kunnen een reactie verwachten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9.1 Harm - Reactie op #9

Om de oorlogsmisdrijven van weerskanten in te schatten lijkt het mij het makkelijkste om het aantal doden aan weerskanten te tellen. Dat winnen jullie zionazi’s met glans.

#9.2 DSV - Reactie op #9.1

Echt? Jullie hebben anders wel een voorsprong van 6 miljoen, hoor.

#9.3 su - Reactie op #9.2

Welke jullie?

#9.4 Cali - Reactie op #9.3

Rabiate Jodenhaters zoals Neonazi’s, Flotilla fundamentalisten, Gretta D.’s en Hamas aanhangers.

  • Volgende reactie op #9.3
#9.5 su - Reactie op #9.3

@Cali: Die posten niet hier. Dus nogmaals: welke jullie?

  • Vorige reactie op #9.3
#10 Bjorn

Waarom komen de pro-Palestijnse activisten altijd met retoriek i.p.v. feiten (levensverwachting, koopkracht/capita, etc.)?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10.1 L.Brusselman - Reactie op #10

Nog geen pro palestijnse activist tegengekomen in deze kolommen.En feiten werken niet in het voordeel van pro Groot Zion babbelaars,dus wat wil je nou?

#10.2 Bjorn - Reactie op #10.1

Het stuk is geschreven door een pro-Palestijnse activist.

De hoge levensverwachting in Gaza (vergeleken met andere Arabische landen, Turkije, etc.) lijkt me een duidelijk feit dat allerlei dramaverhalen over de levensomstandigheden in Gaza weerlegt.

#10.3 anja - Reactie op #10.2

“vergeleken met andere Arabische landen, Turkije, etc.”…
Waarom niet vergelijken met Israel? Ze zijn ook buren, toch?

Israel:
Infant mortality rate
Total: 6.89 deaths/1,000 live births
Male: 7.61 deaths/1,000 live births
Female: 6.14 deaths/1,000 live births (2006 est.)

Life expectancy at birth (2006)
Total population: 79.46 years
Male: 77.33 years
Female: 81.7 years

Gaza:
Infant mortality rate
total 22.4 deaths/1,000 live births
male: 23.48 deaths/1,000 live births
female: 21.27 deaths/1,000 live births (2006 est.)

Life expectancy at birth
total population: 71.97 years
male: 70.67 years
female: 73.34 years (2006 est.)

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_Palestinian_territories#Demographics_of_the_Gaza_Strip
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Israel#Population
——————————————————————-

Toch wel een verschil.
Ik vind trouwens aantallen / hoeveelheid ellende vergelijken bijzonder onsmakelijk. Fout is fout. Je hoeft geen IQ van 200 te hebben om te begrijpen dat mensen onmenselijk behandelen, niet leidt tot menselijke uitkomsten.

  • Volgende reactie op #10.2
#10.4 AntonB - Reactie op #10.3

Omdat Israel een modern en westers land is? Hadden de Palestijnen zich niet in een eeuwig durende oorlog gestort, dan had hun situatie meer geleken op die van Egypte. Zonder miljarden steun van de EU, VN en de rijke Arabische landen, zonder medische hulp, gratis energie etc. van Israel waren ze minsten net zo slecht af als hun buren in Egypte, zo niet slechter. De gemiddelde Egyptenaar krijgt geen voedselhulp en kan niet aankloppen bij een VN ziekenhuis.

Sterker ik durf te beweren dat al deze hulp 1 van de voornaamste oorzaken is dat HAMAS het conflict laat doorbroeien, de Palestijnen zijn verslaafd geraakt aan de hulp. Dat ze niet zomaar de grens over kunnen nemen ze op de koop toe, niet dat de gemiddelde Egyptenaar ooit ver buiten zijn dorp komt overigens. Alles is relatief je kan de omstandigheden in het Midden Oosten niet vergelijken met die van ons.

  • Volgende reactie op #10.3
#10.5 Frank - Reactie op #10.3

Plus voor Anna

  • Volgende reactie op #10.3
  • Vorige reactie op #10.3
#10.6 Bjorn - Reactie op #10.3

“Ik vind trouwens aantallen / hoeveelheid ellende vergelijken bijzonder onsmakelijk.”

Ik niet. Je hebt slechts een beperkte hoeveelheid middelen (waaronder tijd) tot je beschikking, dus je moet een keuze maken: aan het bestrijden van welke ellende ga je deze middelen besteden? Waar de meeste ellende is zou dan een overweging kunnen zijn. De levensverwachting, die dus (relatief) hoog is in Gaza, kan hiervoor een indicator zijn.

  • Vorige reactie op #10.3
#10.7 L.Brusselman - Reactie op #10.2

Iemand die in een gebied gaat wonen is dus automatisch een activist voor degenen die er al wonen?Een erg simpel wereldbeeld hou je er op na ,vandaar dat je graag labelt,denk je waarschijnlijk dat het wat overzichtelijker voor je wordt.

  • Vorige reactie op #10.2
#10.8 Bjorn - Reactie op #10.7

Ze is een pro-Palestijnse activist vanwege haar eenzijdige blogs, niet vanwege haar verblijfplaats.

  • Volgende reactie op #10.7
#10.9 L.Brusselman - Reactie op #10.7

Haar een pro Palestijnse activiste te noemen omdat ze een eerlijke blog heeft is een gevalletje framing van de bovenste plank.

  • Volgende reactie op #10.7
  • Vorige reactie op #10.7
#10.10 DSV - Reactie op #10.7

Er is niets eerlijks aan een verhaal dat uit weinig anders bestaat dan een verwijtende vinger naar Israel voor alle ellende waarin de ‘Palestijnen’ zich zouden bevinden. Zoiets heet antisemitische agitprop.

  • Vorige reactie op #10.7
#11 richard

Ach wat.

Als de Hamas wil dan is het morgen vrede en is overmorgen de hele situatie opgelost.

Maar de Hamas wil niet en dus zoeken ze het maar zelf uit. Ik ga die Joden niet vertellen dat ze dit soort psychotische moordenaars naar de mond moeten praten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Eve

Ik vind het zo gek dat het lijden van mensen wordt weggewuifd met politieke retoriek of onjuiste stellingen. Net of het leiden dan niet meer bestaat als het iemands schuld is? Zijn alle Palestijnen dan schuldig aan hun lijden zeker? Hamas is Hamas en de mensen die er wonen zijn burgers, dus hoe kunnen mensen zeggen dat burgers dit verdienen? Jullie ontmenselijken de Palestijnen zodat jullie niet verder hoeven na te denken. In dit conflict zijn er veel slachtoffers, burgers in Israel en Palestina, en dat is een realisatie die pijn doet. Maar ontkennen maakt die pijn en de feiten niet minder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12.1 Bjorn - Reactie op #12

“Sinds het begin van dit jaar zijn 56 burgers gedood door zulke legeraanvallen”, aldus het artikel. De kans dat een Palestijn sterft als gevolg van een verkeersongeluk – om maar iets te noemen – is dus onnoemlijk groter. Maar daar is De Jood niet de schuld voor te geven (al onderschat ik nu vermoedelijk de retorische creativiteit van de anti-Israël-lobby).

  • Volgende reactie op #12
#12.2 JSK - Reactie op #12

Er is zo fucking veel lijden in de wereld, en ook relatief veel lijden dat een stuk erger is dan het lijden veroorzaakt door de afsluiting van de Gaza strook. Waarom zoveel overdadige aandacht voor dit lijden?

  • Vorige reactie op #12
#12.3 su - Reactie op #12.2

Als je iets aan het lijden kan doen, dan doe je dat toch? En volgens mij hebben onze regeringen een stuk meer overredingskracht bij Israël dan bij de meeste lijden toebrengende mogendheden.

#12.4 DSV - Reactie op #12.3

Lijden los je niet op door de schuld bij de eeuwige zondebok te leggen.
Hebben 2000 jaar geschiedenis je dat nu nog niet geleerd?

#12.5 su - Reactie op #12.4

Ik stel de staat Israël en hun revisionistische leiding aansprakelijk, niet de joden. Ga je hatelijke framing ergens anders botvieren wil je?

  • Volgende reactie op #12.4
#12.6 DSV - Reactie op #12.4

Voor hatelijke framing dien je je bij de schrijfster van dit artikel te vervoegen. De hele posting is éen groot hate frame.

  • Volgende reactie op #12.4
  • Vorige reactie op #12.4
#12.7 su - Reactie op #12.4

@DSV: Kun je dat onderbouwen? Ik zie slechts een verslag van iemand die aanwezig is in Gaza. Is dat voor jouw gebruikelijk om objectieve berichtgeving af te doen als haatspeech? Je bent het niet eens met de persvrijheid?

  • Volgende reactie op #12.4
  • Vorige reactie op #12.4
#12.8 DSV - Reactie op #12.4

Waar staat dat ik het niet eens ben met de persvrijheid?

  • Volgende reactie op #12.4
  • Vorige reactie op #12.4
#12.9 su - Reactie op #12.4

@DSV: Dat volgt uit het feit dat je een evenwichtig geschreven stuk, waar je het overigens niet mee eens hoeft te zijn, kenschetst als haatspeech. Blijkbaar sta je niet open voor discussie.

  • Volgende reactie op #12.4
  • Vorige reactie op #12.4
#12.10 DSV - Reactie op #12.4

Weer een onjuiste conclusie. Je lijkt daar in te grossieren.
Waarom voer je hele debat niet gewoon met jezelf?
Pas wel op dat je geen ruzie maakt.

  • Volgende reactie op #12.4
  • Vorige reactie op #12.4
#12.11 su - Reactie op #12.4

@DSV: Onderbouw dan zelf wat je bedoelt met haatspeech in “DSV | 6 september 2011 | 15:31”.

  • Vorige reactie op #12.4
#13 Bookie

Burgerdoelen blijft storend en propaganda. Doelen zijn lanceerinstallaties, tunnels en leiders van terroristische groeperingen. Indien burgers het doel zouden zijn vielen er veel meer burgerslachtoffers. Bij dit soort vergeldingsacties lijken burgerslachtoffers helaas onontkoombaar (zie bijv. ook de burgerslachtoffers bij Turkse vergeldingsacties in Irak).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13.1 L.Brusselman - Reactie op #13

Bookie je bent een arrogant mannetje,colleteral damage noemen ze dat toch in jullie kringen.

#13.2 Bookie - Reactie op #13.1

Welke kringen bedoel je?

#14 jos

Bookie, zo praat al-Qa’ida ook. Het doden van burgers is bij hen ook niet het voornaamste doel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14.1 Bookie - Reactie op #14

Tussen geen doel en niet het voornaamste doel zit een heel groot verschil.

#14.2 L.Brusselman - Reactie op #14.1

Als je semantische spelletjes wilt spelen moet je wat beter je best doen.

#15 Bennassie

Schrijf ook is een stuk over hoe de Palestijnen behandeld worden in Libanon of Jordanië? Je kan ook een stuk schrijven over hoe de Turken met de Koerden omgaan? Israël word dagelijks aangevallen door de Palestijnen en andere Islamitische terreur organisaties als Hamas wil dan is het morgen vrede, aan Israël ligt het in ieder geval niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15.1 su - Reactie op #15

Het staat je vrij om een gastbijdrage in te leveren.

#16 Neutraal

Hebben de israel fanboys hier wel eens een documentaire gezien over gaza of de behandeling van de palestijnen? Ik heb zelf geen enkel vooroordeel over israeliers of palestijnen. Ik beoordeel de situatie naar wat ik heb gezien.

Laat ik zeggen dat ik mijn steun net zo goed aan de israeliers zou geven als de palestijnen HEN zouden omcirkelen, een muur om ze heen bouwen, een blokkade in stellen, huizen slopen, gewapende patrouiles lopen door israelies grondgebied, huizen invallen, kinderen arresteren, een van de grootste legers van de wereld opbouwen en massavernietigingswapens zouden verkrijgen.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om de palestijnen dan goed te praten door te zeggen dat er fotos zijn waarop volle israelische winkels te zien zijn of dat de israeliers de palestijnen nu haten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16.1 JSK - Reactie op #16

wederom, waarom zo dramatisch elke keer? dat snap ik niet

#16.2 Neutraal - Reactie op #16.1

Je zou echt eens een paar documentaires moeten kijken over dit onderwerp vanuit het perspectief van beide kanten. Waarom zou je iets niet op een dramatische manier mogen zeggen? Het IS ook dramatisch. De holocaust was ook dramatisch. Hoeveel dramatische films zijn daar niet overgemaakt. Als je die films ook te dramatisch vind dan begrijp ik je wel.

#17 Ik

Laat ik zeggen dat ik mijn steun net zo goed aan de israeliers zou geven als de palestijnen HEN zouden omcirkelen, een muur om ze heen bouwen, een blokkade in stellen, huizen slopen, gewapende patrouiles lopen door israelies grondgebied, huizen invallen, kinderen arresteren, een van de grootste legers van de wereld opbouwen en massavernietigingswapens zouden verkrijgen.

Bewijs graag?

Oja en kan iemand mij ook alweer uitleggen waarom die muur is gebouwd? had toch iets te maken met dat die israeliës die palestijne onder controle wilde houde?

Of dat die palestijnen alleen maar bom aanslagen pleegde? Ook hoor ik jullie moslimpjes niets zeggen over de nederlagen die egypte en andere weak-ass moslim landjes hebben geleden bij hun…echt manse aanval van wat 3? landen op 1… en dan nog verliezen.

geen wonder dat een moslim zich aan een kind vergrijpt, met ze drieën kunne ze niet eens 1 man aan

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17.1 Neutraal - Reactie op #17

Zoek zelf het bewijs op. Probeer google eens. Ik ben je leraar niet. Voor de rest klink je als een racist.

#18 Tzoimbo

Erg verhelderend, zo’n stuk over Gaza. Kun je weer eens zien hoe hard het inmiddels stinkt in Nederland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18.1 L.Brusselman - Reactie op #18

Och,het heeft harder gestonken wat dat betreft .In de jaren zeventig werd je als idioot beschouwd als je het opnam voor de Palestijnen.Nu zijn er steeds meer mensen die hun oogkleppen willen afzetten.Het PVV aanhangsel is er altijd geweest.Het is nu een stuk zichtbaarder hoeveel van die kleinburgerlijke zielepoten er eigenlijk rondlopen.

#19 Ik

Neutraal | 6 september 2011 | 14:47

Zoek zelf het bewijs op. Probeer google eens. Ik ben je leraar niet. Voor de rest klink je als een racist.

Zo daar heb je lang over na moeten denken. Oja ik denk dat ik een stukje multicultureler ben als jou aangezien ik mensen van ieder geloof in mijn familie heb en ook nog eens iets van wat? 30 verschillende nationaiteiten.

Dat jij niet eens kunt onderbouwen wat jij zegt bewijst maar weer eens wat een onzin jij en de gemiddelde moslim uitkraamt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Ik

+ en waarom is een ieder die het niet eens is met jou gelijk een racist? lekker makkelijk iemand het stempel racist opdoen en vervolgens kun je die gene doodnegeren.

Desondanks dat iedereen inziet wie de echte is en wie niet. Je kan praten wat je wilt, maar je kan de feiten niet verdraaien. Net zoals het feit dat de palestijnen geen legitiem volk zijn dus ook geen recht hebben op hun eigen gebied :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20.1 su - Reactie op #20

Ik denk dat Neutraal je een racist vind vanwege je onnodig denigrerende opmerking aan het adres van moslims. Ik zie ook niet hoe jezelf uitroepen tot übermulticulturalist je het recht verschaft om niet ter verantwoordeng te worden geroepen voor je gedane uitspraken.

  • Volgende reactie op #20
#20.2 L.Brusselman - Reactie op #20

“De Joden zijn ook geen legitiem volk maar aanhangers van een enge religieuze club”,je ziet als je dat soort idiote argumenten gebruikt zet je de deur open voor vergelijkbare tegenargumenten.

  • Vorige reactie op #20
#21 Johan

Een pretpark is ook omheind.
Israel is een disneyland voor christenen die maar al te veel begrip hebben voor het beleid van Israel want ja je moet toch wat tegen de Islam.
Maar wat men zich niet beseft:
Vroeger was meer dan 10% Palestijnen christen die merendeels tot middenklasse behoorde. De meesten zijn vertrokken, weggepest door Israel met idiote belastingen en bureaucratie. Het is al heel lang Israelisch beleid om de Palestijnse samenleving te verwoesten. Israel voert oorlog op alle fronten, niet alleen militair maar vooral door mensen (palestijnen) het leven moeilijk te maken. Pure treiterij als officieel beleid.
Je zou er maar wonen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 vanhetgoor

Om een probleem op te lossen moet men het probleem eerst in kaart brengen, pas dan kan men de oorzaak van het probleem zien. Echter ik ben bang dat de Palestijnen het nooit kunnen zien. De onnatuurlijke dood van Palestijnen speelt zich af op een plaats die voor hen niet toegankelijk is. Het wordt namelijk omhuld door logica.

Omdat Palestijnen er behagen in scheppen om joden te vermoorden zijn er tegenmaatregelen getroffen. Dit maakt dat er tal van zaken zijn die het minder makkelijk maken dat Palestijnen gevolg geven aan hun moorddadige verlangens. Een gevolg is een kortere levensverwachting en een hogere kans om voortijdig het leven te laten bij een zelfmoord actie of als een onbedoeld medeslachtoffer van terreur.

Het zou goed zijn om eens goed te kijken waarom er Palestijnen zijn, en waarom deze Palestijnen tot doel hebben om de joden het leven zo kort en ondraaglijk mogelijk te maken. De reden van deze feiten is gelegen in de koran en andere islamitische boeken. Daarin wordt moslims opgeroepen om joden neer te houwen. Omdat er veel kapitaalkrachtige Arabische moslims broeders zijn die hun Palestijnse mede-moslims steunen in de strijd blijft de terreur aanhouden. Omdat Allah het de vrome moslim opgedragen heeft om joden neer te houwen. Maar de beter gesitueerde Arabische moslims kijken wel uit om zelf hun handen vuil te maken met het werk van Allah. Rijke Arabieren zetten hun geld in om Palestijnen de taak de Allah aan de gelovige moslims heeft gegeven uit te voeren.

Palestijnen leven korter en leiden een liederlijk leven omdat rijke Arabieren geld stoppen in de onterechte strijd tegen Israël. Zodra men er achter komt dat Palestijnen met hun leven betalen en er niets tegenover staat dan houdt men na verloop van tijd wel op. De hele islam is een grote oplichtersbende. Het enige dat nodig is bestaat uit een duidelijke observatie van de werkelijkheid. Palestijnen leven korter omdat zij met een onrechtvaardige strijd bezig zijn. Zij worden betaald door Arabieren omdat het een door Allah gegeven taak is.

De enige weg tot vrede in het midden oosten is de totale ontmanteling van alles wat met de islam te maken heeft. Pas dan is er geen reden meer om de joden uit te moorden. Elke andere weg is een lapmiddel en dient alleen de schijn dat men er aan werkt. Maar dat is zinloos. Het is belangrijk dat de Palestijnen goed inzien dat zij een probleem hebben, en waar hun probleem vandaan komt. Namelijk de opdracht van Allah om joden neer te houwen. Daarom staat er een muur, daarom is er een leger dat Israël beschermt tegen achterlijke leeghoofden die niet inzien dat de islam geen geloof is maar een manier om makkelijk aan geld te komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22.1 L.Brusselman - Reactie op #22

Zoveel tekst om zo’n raar wereldbeeld uit te leggen.Je hoeft allen maar te zeggen:zie Likoed

#22.2 JSK - Reactie op #22.1

Je doet het toch zelf ook opoe? Niet zo intolerant zijn he.

#22.3 L.Brusselman - Reactie op #22.2

Inde ene draad noem je me opa in deze opoe,wat meer orginaliteit als je gaat schelden graag

#23 Ed Zuiderwijk

Op de VN ranglijst van landen waar de bevolking overgewichtig is staat Gaza op de tweede plaats. Honger? Laat me niet lachen.

En vuil water? De fout van de Israelies natuurlijk? Maar ik denk dat het gewoon de incompetentie is van de machthebbers in Gaza die ondanks honderden miljoenen EU steun er niets van bakken. Dat komt omdat ze veel te druk zijn met joden te haten.
Het soort mensen die hun vijanden meer haten dan ze hun kinderen liefhebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 L.Brusselman

De Tokkies hebben hun weg naar Sargasso ook gevonden.Zie bovenstaande reacties

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24.1 DSV - Reactie op #24

Niet getreurd, er is ook goed nieuws: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4118766,00.html

  • Volgende reactie op #24
#24.2 Harm - Reactie op #24

Ach, ze zijn door hun absurde verdraaiing van de werkelijkheid op een bepaalde manier wel grappig.

Je hoeft alleen maar te kijken naar het aantal landen dat er voorstander van is om de Palestijnse staat te erkennen, om te weten dat ze aan de verliezende hand zijn. Dit soort mensen versnellen dat proces, tegen wil en dank, omdat uiteindelijk niemand met een groep idioten geidentificeerd wil worden.

  • Vorige reactie op #24
#25 Mike Brandenburg

Op zich ben ik de onzin verhalen over Israel en de Palestijnen wel gewend. Zeker als het gaat om gedocumenteerde geschiedenis en wensdenken van een bepaalde club. Ga ik me hier nu alleen uitlaten over het drinkwaterprobleem.

Een zekere @SU hier begint over obejectieve berichtgeving van iemand die in Gaza aanwezig is. Waarbij ik mij afvraag wat in haar/zijn ogen objectief is.

Wat betreft het drinkwater zijn de Palestijenen zelf verantwoordelijk voor het drinkwater. De installaties voor het reinigen van drinkwater is de taak van de Palestijnen. Na de zoveelste toegeving van de Israelies (wederom zonder tegengebaar. Ik bedoel dan in werkelijkheid en niet alleen op papier) is alles wat te maken heeft met watervoorziening in Palestina in handen gekomen van de Palestijnen. Echter Hamas vind het enkel belangrijk dat de watervoorziening goed geregeld is daar waar zij haar kantoren heeft. Het overige deel van de Palestinen hebben dan ook problemen met de watervoorziening. Van vervuiling tot aan tekorten op zekere momenten van de dag. Voor dat deze voorzieningen werden overgedragen aan Hamas waren er namelijk geen problemen.

Objectief hier houdt in wijzen naar een land dat omsingeld is door tegenstanders. Dat een muur moet bouwen om het eigen volk te beschermen tegen bomaanslagen op schoolbussen en snackbars (wat ook nog eens heeft gewerkt). Dat een legitieme blokkade(al vanaf het begin toegestaan op basis door bij de VN overeengekomen internationale afspraken, waar elk land in dezelfde situatie op mag terugvallen) heeft opgericht om de invoer van wapens en materialen voor aanslagen te verijdelen. Objectief houdt hier ook in het verzwijgen van de mensenrechtenschendingen door Palestijnen op vooral het eigen volk. Wat we niet brengen als nieuws is geen wetenswaardigheid niet waar?

Coleteral damage is inderdaad een vervelend bijproduct van aanvallen uit bevolkte gebieden. Maar we gaan niet de tactieken van aanvallen uit bevolkte gebieden aan de kaak stellen. Nee we stellen aan de kaak dat iemand terug durft te slaan nadat zijn net met raketten zijn aangevallen. Immers wanneer het Israeliers betreft is het eigenlijk doodnormaal dat scholen en creshes bunkers hebben geplaats om in te vluchten bij het zoveelste luchtalarm van die dag.

Zolang Palestijnen volblijven houden dat de Joden moeten worden uitgeroeid zal er inderdaad nooit vrede zijn. Hoe kan je iemand steuenen die dit soort uitspraken in het openbaar maakt? Ik weet niet uit welk ei je moet komen als je iemand vertrouwd die publiekelijk tot jouw dood oproept.

Pas wanneer Hamas en Fataw alle geweld afzweren (tegen joden en eigen volk) pas wanneer er een acceptatie komt van de Israelische staat als volwaardig buurland pas dan kan je spreken over vrede. Vrede komt nadat je vijandigehden staakt.

Wanneer je elke ochtend je buurman een tik op de wang geeft zal deze uiteindelijk keihard terugslaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25.1 Prediker - Reactie op #25

Tja, wie zal ik nou eens geloven, ene Mike Brandenburg die met zionistische stereotiepen over bloeddorstige Arabieren strooit, of Oxfam Novib, dat keihard stelt dat de problemen veroorzaakt worden door de blokkade die Israël oplegt:

“over watertoevoer en –afvoer: de Coastal Municipalities Water Utility (CMWU, Nutsbedrijf van de Kustgemeentes) in Gaza heeft maandelijks 150.000 tot 250.000 diesel nodig om de generatoren voor de watertoevoer en –afvoer draaiende te houden. Dit zijn 135 waterbronnen, 33 pompstations en 3 zuiveringsinstallaties.

In oktober registreerde CMWU een tekort van 40.000 liter diesel. CMWU heeft brandstof moeten overhevelen van de watertoevoer naar de riolering, omdat diesel nodig is om de pompstations 24 uur per dag te laten draaien zodat de rioleringen niet overstromen.”

Hé, wat raar nou dat ze geen diesel hebben. Zou dat nu komen omdat Hamas die diesel tegenhoudt, of dat Israël de aanvoer van die diesel tegenhoudt? Aangezien Hamas er baat bij heeft om de bevolking tevreden te houden – anders krijg je maar rivaliserende politieke bewegingen, zal het wel het laatste zijn.

  • Volgende reactie op #25
#25.2 L.Brusselman - Reactie op #25

Subjectief wordt er door Mike bepaald wat objectief is.

  • Vorige reactie op #25
#26 L.Brusselman

Weer een fraai staaltje geschiedvervalsing .En dan op een pedant toontje alsof degenen die hier verder reageren een stelletje nitwits zijn die nooit een boek lezen of zich hebben verdiept in deze materie. Nee we hebben het allemaal mis en de Palestijnen zijn er alleen maar op uit de Joden te vermoorden . Arrogant kun je in je schijnwereldje zijn maar in de realiteit zit je er op bijna alle punten naast .De Joodse staat zal nooit gerealiseerd kunnen worden zonder grote sociale onrechtvaardigheid,zelfs een goot deel van de Israelische bevolking heeft niet langer zin om de enorme kosten van denederzettingen te blijven dragen.Bovendien komen ze steeds geisoleerder te staan in hun waanbeelden.En hoe je hier die waterdiefstal probeert te vergoeilijken is van een simpelheid waar zelfs ik niet aan kan tippen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie