Openbaar vervoer ergenissen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Het is officieel verboden hier lifelogs te plaatsen, maar ik moet toch even wat kwijt.

De afgelopen 9 dagen heb ik elke dag minimaal een kwartier vertraging gehad met het openbaar vervoer tussen mijn huis en werk. Waaronder twee keer anderhalf uur.
Geen blaadjes op de rails, geen vierkante wielen. Geen specifieke oorzaak dus. Pech? Ja, gedeeltelijk. Maar 9 dagen op rij is geen pech meer. Kansberekening zegt dat dat hoogstwaarschijnlijk wanbeheer is.

Goed, het is een combinatie van de Amsterdamse metro en de Nederlandse Spoorwegen. Twee “points of failure” dus. Maar minstens drie keer de afgelopen twee weken faalden ze beiden, ook meer dan statistisch te verwachten is.

Ik kan dus denk ik concluderen dat het onderhoud van beide maatschappijen verre van toereikend is.

Buiten dit erger ik me nog ergens aan. Het GVB gaat, net als alle andere openbaar vervoerbedrijven in Nederland automatiseren met leuke kekke paaltjes en poortjes waar je je kaart bij moet houden bij in- en uitstappen waarna automatisch het correcte bedrag wordt afgeschreven. In de metro maken ze zich er vooral druk om dat je betaalt bij binnenkomst. Dit wordt afgedwongen door poortjes die alleen opengaan als je je kaart bij de lezer hebt gehouden. Bij weggaan hoeft dit niet. Leuk systeem, maar het is natuurlijk wel foutgevoelig (wat als je je vergeet af te melden?) en dus niet echt klantvriendelijk. Daarbij staan er één of twee van die afmeld-paaltjes op het perron. Wordt lekker in de rij staan dus in de spits om je kaart te kunnen afmelden.

Daarnaast, en dat is het ergste, behalve tijd kost deze automatisering mij, als reiziger die hier niet om gevraagd heeft, ook nog geld. Ik moet 8,50 betalen om straks nog gebruik te kunnen maken van de metro. Tijdelijk 1,50, maar toch. En dan heb ik nog niet eens betaald voor mijn metro- of tramrit. Daarbij, ik moet pasfoto en bankgegevens inleveren, weer een stukje privacy weg.

Ik vroeg naar de reden waarom ik moest betalen. De baliedoos meldde mij dat dat kwam omdat het een identificatiebewijs was en dan moest je van de regering er geld voor vragen. Oh, logisch. De regering de schuld geven is in de laatste tijd. Maar, dacht ik, kan ik me daar dan ook mee identificeren? Nee, dat kon niet…

Reacties (3)

#1 knut

de afgelopen 9wkn heb ik alleen af-en-toe 5min vertraging gehad. Ondertussen elke dag een schitterend uitzicht op het fileleed in NL. En die 2 keer dat ik echt met de auto moest… meteen een totaal aan 45min vertraging. Als het aan mij ligt alle snelwegen voorzien van rails. Ben tenminste ook al dat menselijke gestuntel/ego’s kwijt bij dat in/uitvoegen of nog stupide geen kijkersfile meer. Leuke bijkomstigheid beter voor t milieu.

T.a.v. het onderhoud: Overal in de wereld is gebleken dat privatisering van infrastructuur heeft geleid tot een terugval van onderhoud (denk watervoorziening in Engeland, dijkkwaliteit St.louis, en het hoge risico als je een Amerikaanse brug gebruikt zie bijv deze)

  • Volgende discussie
#2 Jacques

Nee joh, niks slecht onderhoud of slechte planning bij de spoorwegen als oorzaak van vertragingen. Wat ons duidelijk wordt gemaakt in één van de meest recente overheidscampagnes, is dat treinen stilgezet kunnen worden als er appie- en dirktassen eenzaam worden aangetroffen in treincompartimenten. Wie weet hoe vaak dat gebeurt?

Terreurdreiging als zand in de machinerie die Nederland heet? Nee joh, het is het bullshitisme! Het is onzichtbaar, maar riekt wel!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Mark

Hehehehe, gelijk maar in de zijdelinks gegooid, humor!

  • Vorige discussie