Op naar motorloze zondag

Ook hier is het gedaan met de stilte... (Foto: Flickr/Anthony 68)

Een nieuwe autoloze zondag is gekomen en gegaan. En eenieder lijkt het erover eens dat het een groot succes was. Goed, van Telegraafzijde was er als vanouds wat voorspelbaar gesputter, maar daar worden schone lucht en op straat spelende kinderen ook nog steeds gezien als onderdeel van het grote linkse complot. Maar gezien de steeds stijgende groep steden die meedoet lijkt dat vooral op gezeur in de marge. Al zijn er natuurlijk altijd nog curieuze witte vlekken op de autovrije routekaart. Wanneer gaat bijvoorbeeld dat zogenaamde “linkse college” in Groningen eens een keer overstag?

Maar goed, nu is het tijd voor de volgende stap. Mag de strijd in de meeste stedelijke gebieden gestreden zijn, op het platteland valt nog een wereld te winnen. Nu zult u natuurlijk terecht stellen dat autoloze zondag in een plattelandsgemeente een vrij zinloze maatregel is. Veel bewoners daar hebben immers helemaal geen keus in hun transportwijze, omdat fatsoenlijk openbaar vervoer in deze regio`s de afgelopen jaren behoorlijk is kapotgeliberaliseerd (waarmee ik me dan voor één keer mag aansluiten bij onze nieuwe bezoekersstroom met de opmerking “Dank je wel Partij van de Afbraak!”).

Dat neemt niet weg dat er wel een en ander te verbeteren valt. Nu ging ik afgelopen weekeinde eens recreatief uit fietsen op het platteland. Dat doe ik, als verstokte stedeling, niet vaak, maar af en toe bekruipt mij die neiging en dan is het beter daaraan toe te geven. Het grote plezier van het fietsen in de vrije natuur verging mij echter al gauw door de –letterlijk- honderden motoren die mij in de paar uur dat ik mij op landelijke weggetjes bevond, passeerden. Dat daarbij van de prettige landelijke stilte en de schone landelijke lucht weinig overbleef moge duidelijk zijn. Gezien de enorme overlast lijkt het me slechts een kwestie van tijd voor een wanhopige plattelandsbewoner met een tactisch gespannen scheerlijn het recht in eigen handen neemt, en dat lijkt me toch hoogst onwenselijk.

Nu ben ik een gematigd mens. Ik vraag geen algemeen verbod op motoren. Ik gun het de mensen best om af en toe uit hun treurige doorzonwijken te komen op apparaten waarvan ze hopen dat ze compensatie bieden voor wat voor lichamelijke tekortkoming dan ook. Maar één motorloze zondag per jaar, zodat ook het niet-sexueel-gefrustreerde deel van Nederland een dagje van het platteland kan genieten, dat is toch niet te veel gevraagd?

Daarom nu een oproep aan de provincies om over te gaan tot een motorloze zondag. Het is een voorstel dat politiek alleen maar steun kan opleveren. De plattelandskiezers zullen dolgelukkig zijn met een dagje rust. En de linkse grachtengordelelite zal het uit principe steunen. En, laten we eerlijk zijn, verder stemt er toch geen hond bij de provinciale statenverkiezingen. Wie neemt het eerst de handschoen op?

  1. 1

    Het grote probleem met motoren is het enorme lawaai dat ze maken. Motoren die voorzien zijn van de origineel gemonteerde en dus redelijk geruisloze uitlaat zijn in de minderheid.
    Allemaal willen ze een knallende uitlaat, die de betrekkelijke rust enorm verstoord.Waardeloos en onzinnig!
    Is er geen APK voor motoren eigenlijk?

  2. 2

    Eens, eens, eens! Mijn woonplaats is in het bezit van een oude binnenstad met boulevard, die ’s zomers geteisterd wordt door honderden motoren die de hele dag hetzelfde rondje rijden en dan allemaal naast elkaar parkeren op het enige grasveld aan het water om naar elkaars glimmende, weinig gebruikte apparaten te gaan staan kijken.

    Bovendien verpesten al die lelijke, te dikke mensen in die leren pakken ook nog eens het uitzicht.

  3. 4

    Eensch met RechsTuigje.

    Daar komt nog bij dat die linkse milieurakkers (lees: Milieudefensie) zo verschrikkelijk hypocriet zijn. Autovrije zondag = autovrije zondag, en niet “deel van straat afsluiten, automobilist laten creperen”). Een bijzonder nette mail, waarin ik HEEL netjes vraag wat milieudefensie gaat doen om alle benadeelde automobilisten tegemoet te komen wordt genegeerd..

    Thank god for slachtafval en antwoordnummers!

    stomme linkschmenschen

  4. 5

    @4: als je daarmee wilt zeggen dat je vindt dat eigenlijk alle mensen die op autoloze zondag toch achter het stuur stappen zouden moeten worden doodgestoken, dan moet ik zeggen dat me dat wat ver gaat maar ik het sentiment waardeer.

  5. 6

    Autoloze zondag is de meest onzinnige nonsens die er bestaat. Waarom? Wat is dit voor onzin. Er zijn ook mensen die moeten werken op zondag. Die kunnen dan niet meer thuiskomen na hun werk. Daarnaast heeft zo’n dag geen enkele zin en kost het alleen maar geld, de hele stad afzetten, politieinzet, etc.. Realiseer je nu is gewoon dat we in de 21e eeuw leven en dat auto’s daar onderdeel van uit maken. Wil je geen auto’s? Ga op rottemerplaat wonen of verhuis ergens naar groningen in de middle of nowhere.

  6. 7

    Zoals gebruikelijk, wordt er door al die voorstanders van een auto/motorloze zondag weer één ding gigantisch over het hoofd gezien. Namelijk een goed en betaalbaar openbaar vervoer. Ik ben in Sydney geweest. Daar rijdt men met een trein elke tien minuten in een gebied dat veel minder mensen bevat dan zelfs het stilste stuk van Nederland. En je betaalt voor – vergelijkbaar – een retour Rotterdam-Amsterdam drie euro. Maar hier moet het weer goud kosten inclusief totaal geen service.

  7. 8

    @5:
    Hoe durft u tot deze conclusie te komen. Uw conclusie is waarschijnlijk het gevolg van jarenlang links-brainwashen.

    Korte uitleg:
    Milieudefensie heeft het recht niet om een weg af te sluiten; de automobilist betaald wegenbelasting. Daarmee krijgt hij/zij het recht om gebruik te maken van het asfalt. Daar komen nog de punten bij die reaguurder #6 aankaart.

    Weggooien van belastinggeld dus (waar Links heel goed in is)

    Nieuw adres afvalinzameling:
    [redactie: Geen adresgegevens op GC in de comments, ook al is het van een bedrijf]

  8. 9

    Dit is de grootste hoop stront ooit gelegd. Wat is het nut? kost idd alleen maar geld, politiemensen, wegafzettingen etc. Het milieu en de luchtkwaliteit gaat er van 1 dag zonder autos/motors geen spatje op vooruit. Het is totaal niet praktisch. Voor kinderen die op de weg willen spelen hebben we woonerven uitgevonden. En met een motor over het platteland crossen is gewoon supervetcool. Motor/autoloze dag? dummest fukkin idea evah. Bovendien, openbaar vervoer op t platteland? 2 woorden, NIET RENDABEL! reken maar uit: een dikke bus met nog dikkere vervuilende(!)moter die een uur rond rijd voor 2 boerenknechten, 6 kippen en een linksenatuurterro..toerist. point made.

  9. 10

    @8: Milieudefensie sluit ook geen wegen af, dat doet de gemeente, nadat daar in de raad een democratisch besluit over is genomen. De gemeente heeft daar ook het volste recht toe. Ze doen het bijvoorbeeld ook voor marathons, koninginnedag en hier in Rotterdam zelfs voor een autoracegebeuren.

  10. 11

    @6: “Realiseer je nu is gewoon dat we in de 21e eeuw leven en dat auto’s daar onderdeel van uit maken.”

    Dat is lekker simplistisch binair: wel of geen auto’s. Het is beter na te denken over waar auto’s, hoeveel, wat voor, wat zijn de voordelen, wat de nadelen.

  11. 12

    En het idee dat wegenbelasting je het recht geeft wegen te gebruiken is natuurlijk ook nonsens. Ik betaal belasting voor JSF’s, maar mijn verzoeken om er een te mogen vliegen worden stelselmatig afgewezen. Van wegen maak ik daarentegen voortdurend gebruik, maar toch heb ik nooit wegenbelasting betaald.

  12. 14

    Waarom is dat idee nonsens? Wegenbelasting betaal je zodra je een motorvoertuig bezit.

    Ik denk dat jij de verschillende onderdelen door elkaar haalt. Ik zou ook nog wel een keer achter het stuur van een ME-voertuig willen kruipen. Toch zal dat verzoek niet ingewilligd worden.

  13. 16

    Wegenbelasting is geen straf. Het is vorm van belasting, waarvan (als het goed is) het grootste gedeelte word besteed aan het onderhoud en aanleg van wegen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Mensen die deze belasting betaalen zijn in het bezit motervoertuig. Deze mensen betalen dus de wegen, ook voor mensen die geen auto in het bezit hebben. De “sterke” (autobezitters) betalen dus (as usual, why is that?) voor de “zwakkere”(autoloze). Alleen in dit geval gaan de zwakkere zitte zeiken dat ze de, met zuurverdient gemeenschapsgeld betaalde wegen, ook een keertje voor zich zelf mogen hebben. Op autoloze dagen laat je burgers dus betalen voor iets dat ze niet mogen gebruiken. En dat heet in mijn oren gewoon diefstal of oplichterij.

  14. 17

    Oja, @8:”Dat is lekker simplistisch binair: wel of geen auto’s. Het is beter na te denken over waar auto’s, hoeveel, wat voor, wat zijn de voordelen, wat de nadelen.”

    Indiviualisering is toch de term? elk geval apart bekijken? anyway, bullcrap. Door zoveel uitzonderingen te gaan maken stapel je regel op regel, papier op papier en word het hele zaakje dr niet transparanter en simpeler op. Het is gewoon echt zo simpel: Wel of geen auto’s.

    21ste century bitch, deal with it.

  15. 19

    @17: “21ste century bitch, deal with it.”

    Na al die eeuwen beschaving zijn we nog steeds niet in staat een genuanceerd beleid te voeren? Wat een cultuurpessimisme! En dan zeggen ze dat dit een zuurlinksblog is…

  16. 20

    Mensen op het platteland maken zich meer druk om stedelingen zoals jij die hun leefgebied willen veranderen nadat ze er één keertje geweest zijn dan om een paar brommers op zondag lijkt me..

  17. 21

    Weer eens wat anders,raaskallen over een fenomeen waar je niet meer omheen kunt,de auto,er zijn zelfs mensen die er een boterham mee verdienen.
    Nooit bij stil gestaan natuurlijk.
    Hoe wil je anders produkten,waar de maatschappij om vraagt,op hun plaats krijgen?
    En daarmee bedoel ik geen grote vrachtwagens maar de gewone 3 tons auto’s,die vooral in het stadsverkeer erg handig zijn.
    Nederland is zowiezo al een mekkerland,hou er eens mee op en zie eens iets positiefs op deze aardkloot.
    Niet alles is kommer en kwel….

  18. 22

    Ik wil een “lichtloze” nacht.
    Ik wil ’s nachts in mijn stad Amsterdam in het pikdonker lopen en de sterren zien, zonder lastig gevallen te worden door straatverlichting, autolichten, neonreclames, huislicht enz enz.

    Alleen in het pikdonker kun je de sterren zien. Gun me dat!

  19. 23

    De autoloze zondag is bedoeld om mensen bewust te maken van de milieu problematiek. Of dit fenomeen daaraan bijgedragen heeft is onbekend maar nu het bewustzijn op dit punt rond de 90% schommelt kan van een verdere bijdrage geen sprake zijn.

    De milieuwinst zelf is nul dus waar doen we dit alles voor?

    Hadden we het geld dat dit alles kost niet beter kunnen investeren in een zonnencellen-fabriek of eventueel een kerncentrale?

    Nu rijd er een stoet skaters door de binnenstad van Amsterdam achtervolgt door toeristenbussen, taxis en ambulances die ook gewoon aan het werk zijn. Moeten we het daar anno 2008 nu echt van hebben.

  20. 24

    @21: De auto is zeker belangrijk of zelfs essentieel voor de economie en hij geeft mensen ook vrijheid.
    Daar staan tegenover een paar honderd doden per jaar door verkeersongelukken, een veelvoud daarvan door fijnstof, de kosten van het broeikaseffect en de effecten op de ruimte in Nederland.
    Het is zaak daar balans in te vinden en vooruit te denken. De huidige situatie is niet ideaal, het moet beter kunnen.

  21. 26

    Van deze “Volkeriaanse geluiden” gaan mij de haren recht(s) overeind staan. Mocht de “motorloze” zondag ooit het licht zien. Haal ik uit protest mijn motorrijbewijs uit de mottenballen en organiseer ik een grootse motortoertocht zoals ik dit regelmatig doe voor gemiddeld 100 tot 150 mede roadster bezitters.

    @Eurocraat de gemiddelde plattelands bewoner verhuist juist zijn tuinstoel naar de kant van de weg als er een groep motor rijders / klassiekers langs komen en eh was jij die geitenwollensok die ik afgelopen zondag nog een handje hielp door zijn fietsband te plakken toen ik 1 van mijn 9 cabrio’s uit liet? Zonder ook maar 1 woord van, “Dankje wel”

  22. 27

    Kunnen we niet beter maar 1 dag per jaar toestaan dat motoren wel mogen rijden. De meeste motorrijders zijn toch een stelletje bejaarde kneuzen die alleen met wel heel erg goed weer op dat veel te dure ding stappen en waar ze dientengevolge totaal niet mee om kunnen gaan.
    Als we die dag dan combineren met de autoloze zondag, heb ik ook geen last meer van die eikels die denken dat 100 km/u nog steeds een file is en dan nog steeds tussen twee auto’s doorrijden.
    En wat mij betreft mogen die bromscooters ook gelijk de schroothoop op!

  23. 28

    Echt weer een voorbeeld van linkse bemoeizucht, betutteling, bevoogding, en in feite onverholen fascisme, dit. Als compleet Nederland een maand lang thuis blijft zitten hebben de linksmensen een zeer groot probleem, Wouter Bos heeft dan namelijk geen geld meer om uit te delen. Dus vooral blijven ageren tegen gemotoriseerd vervoer, je plukt er zelf op goed moment de bittere vruchten van. En dat moment nadert dankzij de huidige linkse regering met rasse schreden.

  24. 30

    Man zwaar gewond na aanreiding met taxi.

    Hoezo autoloze zondag 21 september? Als je allahggodverdoemme een atoloze zondag wil hebben moet je hem ook echt autoloos houden en niet een allochtone taxi chauffeur wel laten rijden. Denk je rustig over te kunnen steken, wordt je aangereden ( Stashouderskade ).

    En by the way, staat de kleur groen van Groen Links voor de kleur van de natuur of voor de kleur van de Islam?

  25. 33

    @24: Fijnstof is de zoveelste milieuhype, slechts bedoeld om het gepeupel centjes uit de zak te kloppen.
    Zure regen was ook zoiets een jaar of 10(of nog langer?)geleden. Alle bomen zouden binnen 3 jaar dood zijn. Noooit meer wat van gehoord.

  26. 34

    @Eurocraat (auteur “Op naar een motorloze Zondag”):

    Wanneer je werkelijk stedeling bent, en slechts af en toe “recreatief aan het fietsen” bent op het “platteland”. Vraag ik me werkelijk af waar je je druk om maakt.

    Inderdaad, wanneer je nog nooit verder het “platteland” bent binnengedrongen dan Muiden, Volendam of Spakenburg kan ik me voorstellen dat je het vermoeden hebt dat op Zondag iedereen op de motor het “platteland” onveilig maakt.

    Ik kan je gerust stellen, vanuit Groningen is dat beeld toch enigszins anders; met blik op de agrarische Ommelanden, en de bebosde zandgronden van Drenthe. Zo ver komen de “stoere motorrijders” uit de Randstad meestal niet – en als ze dat wel doen, zijn ze van harte welkom.

    Met alle respect, hou dit soort bevooroordeelde, denigrerende “suggesties” met betrekking tot het “platteland” in het vervolg maar voor jezelf – wanneer je nauwelijks of nooit buiten de Randstad te vinden bent. Vanuit Groningen proberen we ook niet de wereld te verbeteren in Amsterdam of Den Haag, en dat is maar goed ook.

  27. 36

    @35: Wat dan gelijk je arrogante opmerking “trieste doorzonwijken” verklaart. Ja, helaas zijn veel mensen voor hun werk verplicht in de randstad en dus in die trieste doorzonwijken te wonen. Dat is geen vrije keuze voor die mensen maar wel noodzakelijk om de economie draaiende te houden.

  28. 37

    @36

    Zeg, niet de hele randstad bestaat uit trieste doorzonwijken. (Er staat trouwens treurige, maar goed.) Die verplichting is dus een mentaal construct van jou en geen werkelijke situatie.
    In werkelijkheid is het namelijk wel een vrije keuze; sterker nog, de kans bestaat dat mensen met plezier in de trieste wijken wonen. Immers ook buiten de Randstad zijn dergelijke trieste wijken te vinden, zelfs zonder jouw voorgestelde juk van de draaiende economie.

  29. 38

    @37: Je hebt gelijk, in de Randstad zijn ook hele mooie huizen en wijken te vinden. Helaas is het voor een gewone arbeider niet altijd mogelijk 6 ton voor een huis neer te leggen, ondanks jouw wat wereldvreemde beeld van vrije keuze.

  30. 39

    Sorry, maar wat een idioot idee.

    De (incidentele) autoloze zondag is een goed idee omdat het in doorgaans door verkeer verstikte binnensteden duidelijk maakt hoe het anders kan – een stukje milieubewustzijn.

    Maar een motorloze zondag op het platteland is gewoon intolerantie tegenover mensen die op een andere manier recreeren dan jij (en gezien mijn persoonlijke ervaringen met fietstochten overdrijf je de overlast ook schromelijk). Als ik ga wandelen in de bossen heb ik vaak last van gezinnen met honden en tennisballen (dat geroep en gegooi en zo’n hond die aan je komt snuffelen of tegen je gromt…). Moeten we dan ook maar een honden-en-tennisballen-loze zondag introduceren?

  31. 43

    @ 32 Joh, Joost wordt je wederom geconfronteerd met je eigen kortzichtigheid en doet het vervolgens af als “De Goldwins”?

    Van mij mogen de SP en GL’rs van deze wereld “dit” soort “onzin” propageren met een dergelijke scherpe tong als Eurocraat. Des te minder argumenten nodig zijn om iemand er van te overtuigen toch zeker niet op het “rode gevaar” te stemmen.

  32. 45

    Jay, je zegt precies wat ik ook denk. Ik word zo moe van al dat gezeur van de milieuboefjes die kennelijk maar één doel hebben: wat verzinnen we nou weer om in het nieuws te komen.

    Een voorbeeld, zweefvliegcentrum Terlet zou weg moeten. Maar een motorcrossveld mag blijven. Dus wat verzonnen ze toen? “Aanwezigheidsvervuiling”. Gekker kun je het niet bedenken. Voor mij zijn ze toen volledig door het ijs gezakt. Sindsdien heb ik geen enkel begrip meer voor die geitenwollensokkenfanaten.