Onderwijsvernieuwingen, een gruwel of een zegen?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

De Ridderzaal (Foto: public domain)Als het het onderwijs betreft heb je in hoofdlijnen twee tegengestelde standpunten in Nederland:

Standpunt 1: “Het onderwijs moet met rust worden gelaten. De één na de andere wijziging wordt door de strot geduwd van de scholen. Er is namelijk tijd en ruimte nodig om met veranderingen om te gaan, terwijl de omstandigheden om in te werken steeds lastiger worden.

Standpunt 2: “Het onderwijs moet nodig vernieuwen. Scholen staan stil in hun ontwikkeling en leraren passen zich te weinig aan aan maatschappelijke veranderingen. Met een steeds grotere groep leerlingen die zich niet thuisvoelen in het ouderwetse leersysteem is het broodnodig dat nieuwe methoden geïntroduceerd worden.”

Iedereen lijkt er een mening over te hebben, zeker mensen die schoolgaande kinderen hebben. Maar wie heeft er gelijk?

Vanaf morgen gaat de Tweede Kamer op zoek naar de antwoorden.

Parlementair Onderzoek

Op woensdag 21 november begint het Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen:

Basisvorming, tweede fase, vmbo en het nieuwe leren. Dat zijn de vier aandachtsgebieden van de parlementaire onderzoekscommissie Onderwijsvernieuwingen. Voor de één een gruwel, voor de ander een zegen. Het Nederlandse onderwijs staat volop in de maatschappelijke belangstelling. Iedereen heeft een mening over de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen 15 jaar. De Tweede Kamer maakt de balans op.

De Tweede Kamer heeft in meerderheid besloten dat de maatschappelijke onrust over het onderwijssysteem in Nederland aanleiding is voor een parlementair onderzoek. Dit is een lichte vorm van de parlementaire enquete, waar mensen ook onder ede gehoord worden.

De commissie bestaat uit de leden:

* Jeroen Dijsselbloem (PvdA), voorzitter
* Bas Jan van Bochove (CDA)
* Nathalie de Rooij (SP)
* Halbe Zijlstra (VVD)
* Martin Bosma (PVV)
* Tofik Dibi (GL)
* Cynthia Ortega-Martijn (CU)
* Boris van der Ham (D66)

Parlementaire conclusies?

De status van de conclusies van een parlementair onderzoek staan of vallen vaak bij de gratie van de reactie van het kabinet. Wie kent nog de conclusies van parlementaire onderzoeken over bijvoorbeeld het TBS-stelsel, de zorguitgaven of het integratiebeleid?

Meer aannemelijk is dat de resultaten munitie leveren voor de verkiezingsprogramma´s van de verschillende politieke partijen. Of de Tweede Kamer zelf direct veel beter wordt van de resultaten van een parlementair onderzoek? En hierdoor beter de regering kunnen controleren? Ik waag het te betwijfelen. En de veranderingen in het onderwijs? Of ze een gruwel of een zegen zijn weten we ook niet na dit onderzoek.

Reacties (6)

#1 Wilders aanhanger

Ik weet het antwoord allang. Met name links heeft het onderwijs jaren en jaren verkwanseld. Veel allochtone leerlingen moesten doorstromen, moesten een diploma hebben, maar konden eigenlijk niet. Dus wat doe je dan, je maakt de examens en het gehele onderwijs gewoon een stuk makkelijker…..
Wat mensen nu op het MBO moeten doen, had ik in groep 6 basisschool al geleerd ( en ik overdrijf niet )

  • Volgende discussie
#2 Joost

Hoe rijm je dat met het bericht dat 10% van de leerlingen onder hun niveau worden geplaatst, WA?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 David Rietveld

Wie gaat er op zo’n commissie zijn stempel drukken? Ik schat in dat De Rooij, Bosma, Ortega en Dibi nog weinig gezeg hebben. Van der Ham is handig, maar inhoudelijk niet sterk. Zijlstra lijkt me steviger. Dijsselbloem ook, maar Bochove heeft volgens mij de meeste ervaring in het veld. Voorlopige conclusie m.b.t. de strekking van het eindrapport: er is veel goed gegaan, maar het kan altijd beter. Binnen kaders kunnen experimenten worden gestimuleerd. Vrijheid van het onderwijs is een groot goed dat zorgvuldig moet worden bewaakt.
PVV haakt uiteindelijk af omdat de rest van de commissie geen waarschuwing wil afgeven m.b.t. ‘de oprukkende islamisering van het onderwijs’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Rodehond

Standpunt 3: vroeger was alles beter en dus moeten we zo veel mogelijk terugdraaien.

Niet mijn standpunt overigens. Maar dat er iets moet gebeuren in het onderwijs staat voor mij als een paal boven water.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 pedro

@pavlov aanhanger: met name links? De afgelopen 50 jaar hebben we ongeveer 15 jaar PvdA ministers van onderwijs gehad. 35 jaar waren het KVP-ers, VVD-ers en CDA-ers. Voor jou is dat allemaal links, dat snap ik, maar waarom zeg je dan ´met name´, als alleen links (in jouw ogen dan) daar voor verantwoordelijk is?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Peter

Om precies te zijn waren er vanaf 1945 4 PvdA-ers, 3 VVD-ers en 9 confessionele ministers van onderwijs.
En het meest “linksige” geformuleerde onderwijsbeleid (PvdA-er van Kemenade, de contourennota) werd door CDA-er Deetman grondig gesloopt. Daarna is het niet meer goed gekomen met het onderwijs.

  • Vorige discussie