Olieproducent gaat voor het milieu

ELDERS - De nieuwe conservatieve regering van Noorwegen gaat de olie- en gaswinning verder afbouwen.

Noorwegen heeft sinds een paar weken een nieuwe regering. Opnieuw een rechtse minderheidsregering onder leiding van Erna Solberg. Haar Conservatieve partij en de populistische Vooruitgangspartij van Siv Jensen hebben steun gekregen van de liberalen onder leiding van Trine Skei Grande. Dat betekent dat de Noorse regering nu steunt op drie vrouwelijke partijleiders.

De liberalen (Venstre, een kleine sociaal-liberale partij) hebben voor de versterking van de tweede regering Solberg enkele concessies weten af te dwingen over de oliewinning en de bontindustrie. Ola Elvestuen, de liberale klimaatminister, wil af van de verslaving aan fossiele brandstoffen. Hij stimuleert elektrisch rijden. Al bestaande belastingvoordelen voor elektrische auto’s worden gehandhaafd. Stekkerauto’s beslaan nu 39% van het wagenpark, maar volgens berekeningen van de vereniging van elektrische autobezitters Norsk Elbilforening kan dat dit jaar oplopen naar 50%. Door batterijauto’s vrij te stellen van aanschafbelasting, btw en wegenbelasting, kunnen ze concurreren met benzine- en dieselwagens, vooral met dank aan de toch al torenhoge belastingen op reguliere auto’s. Een Volkswagen eGolf is in Noorwegen goedkoper dan een ‘gewone’ Golf. Verder mogen e-rijders op de busbaan, gratis parkeren en hoeven ze geen tol te betalen.

Waterkracht

De Noren gebruiken voor hun elektriciteit vooral waterkrachtcentrales. Voor het eigen land zit Noorwegen goed op koers om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Maar het land profiteert met de export van olie en gas nog wel van de ‘verslaving’ aan fossiele brandstoffen van andere landen.

Een inkrimping van de olie- en gaswinning zou ten koste kunnen gaan van het staatsfonds waarop de Noorse overheid draait. Het fonds bereikte eind juni vorig jaar de magische omvang van 1 biljoen dollar. Maar dat is allemaal afhankelijk van de beurskoersen en de olieprijs. Voor de Noren tellen het milieu en de visserij op dit moment zwaarder. Acties van vissers en milioeubeschermers op de eilandengroep de Lofoten vorig jaar hebben succes gehad. Rondom de Lofoten laat Noorwegen voor 1,3 miljard vaten aan olie-equivalent in de Noordzeebodem zitten. Argumenten tegen exploitatie van het gebied zijn dat 70% van de vissen die in de regio gevangen worden daar komen om te paren en dat het toerisme zich snel ontwikkelt

Barentszee

Tegen verplaatsing van de olieboringen naar de Barentszee loopt een rechtszaak. Begin deze week tekenden mileubeschermers beroep aan tegen een uitspraak van de rechter ten gunste van de oliemaatschappijen. De klacht over de CO2 uitstoot en het niet voldoen aan de Parijse akkoorden werd terzijde gelegd omdat Noorwegen niet verantwoordelijk kan worden geacht voor de klimaatdoelen van de landen waar de olie naar wordt geëxporteerd. Minister Elvestuen heeft een commissie ingesteld die een advies moet geven over de toekomst van de Noorse olieindustrie. En wat de gevolgen voor Noorwegen zijn van het wereldwijde klimaatbeleid. Diversificatie van de economie noemt hij onvermijdelijk.

Vossenbont

Het tweede punt dat de liberalen van Venstre bij de toetreding tot de regering Solberg binnen haalden gaat over de bontindustrie. Noorwegen, ooit één van de belangrijkste producenten van vossenbont, heeft nu, om aan de wensen van Venstre tegemoet te komen, besloten om alle vossen- en nertsenfokkerijen in het land te sluiten voor 2025, schrijft Fashion United. De dierenliefhebbers blij. De bontindustrie, goed voor een miljoenenomzet en werkgelegenheid voor 4000 mensen, reageerde geschokt. Noorwegen is het veertiende Europese land dat een ban invoert op de bontindustrie (een overzicht van landen die de bontproductie op termijn verbieden vind je hier).

Statiegeld

Op een ander gebied dient Noorwegen als voorbeeld voor milieubescherming in het Verenigd Koninkrijk. Daar blijkt men zeer gecharmeerd van de Noorse heffing van statiegeld op plastic flessen. Slechts een klein deel van de flessen valt in Noorwegen nog buiten hergebruik. En de statiegeldregeling biedt zwervers ook nog eens een nuttige dagbesteding.

  1. 1

    Erg fijn.
    Een paar opmerkingen vanuit een buurland. De statiegeldregeling bestaat in Finland ook. Al behoorlijk lang. Je kunt hier echt alle blikjes, flessen en flesjes waar fris en alcohol in zat weer terugbrengen. Wat dan nog wel gedumpt wordt is zo weer opgeraapt door een armoedzaaier die zo wat extra’s scoort.

    Noorwegen is dan lief aan het worden voor de bontdieren in kooi, maar één groep in het wild staat op het punt om “uitgeroeid” te worden. De wolf. Het plan is om driekwart van de populatie af te schieten. Die kwart die overblijft is genetisch gezien gedoemd om te verdwijnen natuurlijk. Vanuit Zweden komt er te weinig overlopen om dit te voorkomen. Ook de Zweden zelf komen zo in de problemen met hun wolven. Finland heeft daar minder last van vanwege lange grens met Rusland.

    Vraagje aan Jos: is dat getal van 4000 banen in de bontsector realistisch? Of afkomstig van de sector zelf. Dat trucje voeren ze in Finland namelijk op, waar het bijna allemaal agrariërs zijn met een extra stal of rij buitenkooien. Het is dan ook slechts een deel van hun inkomen. En ze tellen er ook nog wat banen in de voeder- en transportsector bij op, die ook allemaal andere sectoren bedienen.

  2. 3

    Het is wel interressant om de constructies te vergelijken die Nederland en Noorwegen hebben opgetuigd om fossiele brandstoffen te exploiteren. Wij hebben er twee private bedrijven bijgehaald, maar Noorwegen heeft het met een staatsbedrijf gedaan. Ik heb inmiddels wel het idee, dat de Noorse optie aanzienlijk beter is uitgepakt.

  3. 4

    Door batterijauto’s vrij te stellen van aanschafbelasting, btw en wegenbelasting, kunnen ze concurreren met benzine- en dieselwagens

    Met concurrentie heeft dat weinig meer te maken. Bovendien komt belastinggeld niet uit de lucht vallen en betalen de benzine- en dieselrijders dus niet alleen voor hun eigen auto maar ook nog (mede) aan de elektrische auto van de buurman. Als dit rechts beleid is, ben ik een communist.

  4. 5

    @4: Worden de subsidies in Noorwegen betaald van
    A) belastingen
    B) inkomsten uit de olieindustrie
    Kortom, je snapt geen jota van het onderwerp.

  5. 6

    @5: Die potjes zijn denkbeeldig. Als de inkomsten van de olie-industrie worden omgeleid naar subsidie, dan moet dat met belastinggeld worden aangevuld. Het maakt niet uit.

  6. 9

    @: “e-rijders op de busbaan, gratis parkeren, geen tol betalen.”
    Bevorderen van het autogebruik voor het milieu? Een wel heel ruime blik op klimaataanpak

  7. 10

    @9: … en daar kun je dan nog aan toevoegen dat de elektrische auto zwaarder is, meer geld kost en gebruik maakt van veel meer zeldzame metalen die met milieuvervuilende mijnbouw worden gewonnen. Het doel heiligt wel veel middelen…

  8. 12

    @10 Een elektrische auto gaat ook veel langer mee en heeft veel minder onderdelen dan een auto met verbrandingsmotor. Als de batterijen netje gerecycled worden zijn ze milieutechnisch gezien echt wel een stap vooruit.

  9. 13

    @11: Een elektrische auto met een vergelijkbare “tank” is wel degelijk een stuk zwaarder. Ik reken het even voor.

    Een liter benzine levert je 32 MJ energie. Laten we voor de efficiëntie uitgaan van 18% en een soortelijk gewicht van 0,72 dan is dat netto 8 MJ/kg benzine. Een kilo Li-ion-accu’s bevat slechts 0,36 MJ. Laten we de elektromotor 100% efficiëntie gunnen, dan brengt dezelfde lading 22 keer zo veel gewicht mee. Een tank benzine van 50 liter (36 kg) wordt een accupack van 792 kg. Ik zou wel eens willen weten hoe een autofabrikant 756 kilo gaat besparen met het vervangen van een benzinemotor door een elektromotor.

  10. 14

    @12: Waarom zou een elektrische auto langer meegaan? Roest die soms minder? Blijft de stof van de stoelen altijd mooi? Krijgt de lak nooit een kras? Gaan de lampjes niet stuk? Slijten de banden niet? Treft een ongeluk altijd een ander?
    Misschien is de motor zelf wat duurzamer dan een verbrandingsmotor, maar voor de rest van de auto geldt dat niet. Bovendien hebben de batterijen beslist het eeuwige leven niet; die moeten waarschijnlijk vaker vervangen worden dan de auto zelf.

  11. 15

    @14 Roest is al heel lang geen issue meer. Auto’s die niet total loss worden gereden worden afgedankt als de motor het begeeft. Elektromotoren zijn niet ‘wat duurzamer’, maar gaan gewoon zo goed als niet kapot. De batterijen van de 2008 Tesla Roadstars hebben na 100.000 mijl nog 85% van hun capaciteit en de technische ontwikkeling van batterijen gaat met sprongen vooruit. Bovendien kunnen batterijen worden vervangen en wordt dat steeds goedkoper.

  12. 17

    @Kacebee: de theoretische max. capaciteit (Wh/kg) is nog lang niet bereikt. En bedenkt ook dat het inmiddels een miljarden industrie is, waar dus veel R&D kapitaal beschikbaar is.

    7% capaciteitsstijging per jaar heb ik wel eens gelezen.

    https://www.autobahn.eu/3676/wat-we-weten-over-tesla-s-nieuwe-2170-batterij-in-de-model-3/

    En Telsa/Panasonic kan niet stil blijven staan want de Koreanen (Samsung) hijgen al in de nek: https://electrek.co/2017/01/09/samsung-2170-battery-cell-tesla-panasonic/

  13. 18

    @17: De theoretisch maximale capaciteit zou die van TNT zijn. Daar zit Li-ion nog een factor 10 onder en dat is wel zo veilig. Maar de capaciteit van benzine is nog 10 maal hoger dan benzine. Snap je wat dat betekent? Batterijen komen daar nooit in de buurt.

  14. 19

    @Kacebee: Batterij-auto’s verslaan op vele vlakken de benzine-auto al. En de hoge energiedichtheid van de brandstof wordt voor een aanzienlijk deel weer teniet gedaan door de lage efficiency van de verbrandingsmotor/transmissie.

    Kijk eens hoe ver de elektrische auto is gekomen de afgelopen 15 jaar. De benzine-auto stoot de verbrandingsproducten doodleuk de atmosfeer in en dat is niet de toekomst.

    De verbrandingsproducten worden ook niet “opgeruimd” of gerecycled door de auto- of brandstof-industrie.

  15. 20

    @13: Vrij simpel. Behalve het switchen van verbrandingsmotoren naar elektromotoren schakelen we ook over naar geautomatiseerd rijden. Veel van de veiligheidssystemen die nu nodig zijn en die extra gewicht meebrengen zullen dan niet meer nodig zijn.

    Overigens, De verbrandingsmotor zelf weegt ook wat. Als we een gewone dieselmotor nemen en die vergelijken met een elektromotor zal je merken dat het gewicht ook veel minder is.

  16. 21

    @15:

    Auto’s die niet total loss worden gereden worden afgedankt als de motor het begeeft

    auto’s worden voor zelfs minder afgedankt, bijvoorbeeld de versnellingsbak (een onderdeel dat minder lang meegaat dan de meeste verbrandingsmotoren)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren