OECD: “Studeren in Nederland levert relatief weinig op”

OECD: Studeren in Nederland levert relatief weinig op | Titel levert nauwelijks hoger salaris op, studiekosten daarentegen steeds hoger | [Rapport] Education at a Glance 2010: OECD Indicators

  1. 1

    Maar levert studeren nou relatief weinig op in vergelijking met niet-afgestudeerde peers of enkel in vergelijking tot de grotere verschillen in het buitenland?

    Een voorbeeld uit de praktijk: waar ik werk, werken buitengewoon veel informatici die hun studie nooit hebben afgemaakt (10-20% van het technische personeel denk ik). Vrijwel allemaal geven leiding aan hun oude klasgenootjes die hun studie wel hebben afgemaakt. Gemiddeld genomen kun je – als je uitgaat van mijn werkgever – dus beter _niet_ gaan studeren:-)

    Nou is dat natuurlijk onzin; het verschil zit hem niet in het wel of niet studeren maar in de persoonlijke kenmerken die iemand enerzijds doen besluiten te stoppen met die stomme studie en iemand anderzijds geschikter maken voor het werk in de echte wereld. Het is slechts een correlatie.

    En dat roept de vraag op: is het niet gewoon andersom? Biedt Nederland mensen die geen zin hadden om hun studie af te maken een eerlijkere kans dan in het buitenland waar wellicht veel meer (te veel?) waarde wordt gehecht aan het papiertje?

  2. 2

    Als je het mij vraagt zijn in Nederland sinds de invoering van de Euro de salarissen ten opzichte van de prijzen gedaald. Dat geldt dus ook voor de mensen die gestudeerd hebben.

    Inhoudelijk: ik constateer hetzelfde als de OECD.. Het salarishuis in NL is te zeer afgevlakt. Of is de belastingdruk hier gewoon te hoog?

  3. 5

    Ja pff, anders had ik op m’n achttiende meteen aan de bak gemoeten en dan was ik in een nog diepere depressie beland. Zo’n kantoor is aan de verkeerde kant van de 25 al niet motiverend, maar als je 18 en in blakende gezondheid en nog vol met gezonde hormonen bent is het natuurlijk helemaal een verzoeking. En dan heb ik het nog niet over de moeite om dan doordeweeks door te zakken.

    Studeren is gewoon een rite de passage.

  4. 8

    Andere kant: “omdat Nederlandse studenten later veel belasting betalen in vergelijking met andere landen. Nederland zit hier met een nettowinst per student van 81.000 euro juist weer ver boven het Oeso-gemiddelde (67.000 euro).”
    Communicerende vaten.. conclusie studeren heeft rendement, alleen de overheid hier roomt het meer af dan elders.

  5. 9

    Nou leuk hoor. Heb je voor niets gestudeerd. En dan moet je nog voor je klasgenootjes werken, die altijd maar zesjes haalden, wel altijd aan het feesten waren, en jij was bezig met je studie. En dan verdien je niet zoveel, en je komt erachter dat je studie overbodig was. Of dat je alleen maar de taal van de baas heb leren spreken maar niet de baas wordt. Of dat je probleemoplossend gericht kan denken en werken, blijkt dat het probleem al is opgelost. Of dat je expres als extra taal Frans heb gedaan, kom je erachter dat Chinees handiger was geweest.

    Die arbeiders moeten gewoon minder verdienen, want ze doen ook nog eens niets, dan kunnen de hoogopgeleiden zoals ons weer meer verdienen, want wij zorgen voor een betere economie, en dat de bedrijven en overheid beter functioneren. Dat mag gezegd worden, niet vergeten dat het belangrijkste wat er met een hogere beloning gebeurd is meer koopkracht voor luxe goederen. Dat is nodig voor een betere economie in deze globaliserende wereld.

    Verder mag ik u wijzen op de boeken van Mark Twain. De inspiratie kunt u gebruiken voor een betere levensvisie waarin rechtvaardigheid, werklust en direnleed centraal staan.