NS schaft privacy af

NS schaft privacy af [dossier]

  1. 2

    Dat hoort gewoon gescheiden te zijn in het systeem idd. Maar aangezien de OV-chip op dit moment nog vol in de implementatiefase zit lijkt het mij beter om even te wachten en te kijken hoe dit er over een half jaar uitziet.

  2. 4

    Hoeveel gekker moet het worden voordat men eens wat gaan doen vanuit de politiek?
    Als er een partij zijn speerpunt van maakt om de privacy te waarborgen heeft die mijn stem.

  3. 6

    Het is naast gewoon fout, ook enorm scheef. Veel van zulke privacyschendingen worden ingevoerd met het oog op ‘veiligheid’: terroristen kunnen ze er dan uitpikken, (ontsnapte) criminelen oppakken et cetera. Maar stel dat deze gegevens een week opgeslagen blijven. Iemand die dan zo’n scanner jat of op welke andere manier dan ook aan de gegevens komt weet ook meteen wanneer iemand waar is. Die terrorist/extremist die eigenlijk tegengewerkt zou worden door deze zaken kan dus gewoon uitzoeken wanneer een ‘volgende van Gogh’ waar is… Maar schijnbaar beseft niemand in Den Haag dit.

  4. 7

    @6: helemaal waar, en daar komt dan weer de Godwin om de hoek van de 2e wereldoorlog: doordat we het allemaal zo goed geadministreerd hadden was het voor de bezetter ook allemaal wat makkelijker…

  5. 9

    @8: inderdaad, wordt nu stukje moeilijker met al die data die overal staat.
    Werd overigens wel als terrorisme gezien door de bezetter, is maar net welke partij de geschiedenis schrijft in deze.

  6. 11

    Het is niet de NS die dit systeem ontwerpt en beheert, maar TransLinkSystems. Ook de controleur van de RET of Connexion kan zien welke reizen u heeft gemaakt. Lijkt me logisch dat dat zichtbaar is. Als u bijvoorbeeld beweert dat u uw saldo kwijt bent, kan de controleur zien dat u bijvoorbeeld niet heeft uitgecheckt toen u eergisteren uit de tram in Amsterdam stapte. Ik vind het alleen maar handig. Maar ja, iedereen heeft van mij recht op zijn eigen paranoia hoor! ;-)

  7. 12

    Wat in ieder geval belangrijk is is dat de conducteur dit waarschijnlijk alleen kan zien bij pasjes die je op dat moment invoerd, dus wat dat betreft is de privacy enigszins gewaarborgd, maar het zou beter zijn als jij die info voor hem zou moeten ontsleutelen als hij je moet helpen met iets wat met vorige reizen te maken heeft.

  8. 13

    @10 Dat hoeft dus niet. We kunnen wel gaan leven zonder GSM’s, digitaal betalen en automatisch gefactureerd vervoer maar dat is geen optie. Als je de discussie op die leest voert, schaar je je bij de achterlijken van deze wereld, zoals deze: http://www.flickr.com/photos/alper/4147548912/

    Privacy is mogelijk en noodzakelijk in een moderne informatiesamenleving maar daar is goed ontwerp en veel zelf-discipline voor nodig. Allebei bijzonder schaarse goederen lijkt het.

  9. 14

    @14: ik denk dat er vooral ook veel meer tijd voor nodig is dan nu voor een gemiddeld ICT project wordt ingeschat. Veel projecten worden er te snel doorheen gejast, projecten zoals deze zijn te complex om te overhaasten.

  10. 16

    Toch moet je ook de voordelen van die chipkaart zien. De droom van iedere klimaatveranderaar komt uit: Je kunt het verbinden aan je persoonlijke carbonprint/emissierechten. Als iedereen per jaar een quotum persoonlijke emissierechten krijgt, kan hij of zij dat op allerlei manieren besteden. De chipkaart houdt die voor je bij. De conducteur en de cassiere worden je persoonlijke carbonprint-consulent, die je wijzen op betere mogelijkheden: ander reis- en eetgedrag. Het is dan natuurlijk noodzakelijk ook een kastje thuis te hebben, zodat Nuon en Essent je energieverbruik kunnen monitoren, en je eveneens van adviezen kunnen voorzien.
    Het wordt natuurlijk ook mogelijk om je emissierechten te verhandelen.

  11. 21

    @20: dus de enige oplossing is er uit stappen? Ik los het liever op door het systeem te repareren, vind het namelijk verder wel een fijn landje

  12. 23

    @23: Misschien heeft Maarten ergens het vermoeden dat hij niet de enige is die het niet vanzelfsprekend vindt dat politie, openbaar vervoersmedewerkers, zorgwerkers, leraren en andere medewerkers in het onderwijs zomaar in zijn hele hebben en houden kunnen rondneuzen. Als er maar een meerderheid aan Nederlanders te vinden is die dat ook niet wil en die wakker gemaakt kan worden, dan is het niet zo heel moeilijk om er iets aan te doen.

  13. 24

    @24. De constatering is herhaling herhaling herhaling. Een meerderheid heeft er niet zoveel problemen mee/zich er bij neergelegdd – veiligheid, efficiency, service, toekomst. Uitzending militairen naar Afghanistan is meerderheid tegen, maar dat gaat misschien toch wel door.

  14. 25

    Ik weet niet of jullie het weten, maar er staat al jaren op je kaartje waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Dat is wel handig, anders staat de coducteur namelijk voor piet snot te controleren. Alleen heb je nu een kaartje voor verschillende modaliteiten achter elkaar, wat in principe alleen maar handiger is.

    Mocht je per-se niet willen dat dat de route aan jouw persoonlijke gegevens gekoppeld kan worden koop je gewoon losse kaartjes voor ieder traject en je bent klaar. Zolang je maar de keus hebt.

  15. 26

    Jemig, Anton B. komt met de allesomvattende antwoorden op de hamvragen waar alle wannabee-intellectuals al dagen naar zochten. Het is zoooooo eenvoudig!

  16. 27

    minimale gegevens invullen bij aanmaken NS account. Abonnement houders hebben pech, maar als je kiest voor ‘reizen op saldo’ hoef je niet veel in vullen.

    Geen idee alleen hoe de conducteur erop gaat reageren?