Nostalgisch verleden vs. dystopische toekomst

This poster from the French National Front (a fascist political party) is a perfect illustration of using visual elements to convey political messages based on racism, nostalgia for a reconstructed past, as well as a dystopian future (if people vote the wrong way!). Of course, both images are themselves, well, imaginary: this is a past that never really existed and a future that is by no means certain or necessary. But the Manichean message is strong.

So, we’re supposed to choose: the France on the left is that of burning banlieues (set on fire by “these people”… the re-islamicized youth) with darkened silhouettes (never humanize one’s stigmatized out-group, never give them a face, always present them as threatening masses or gangs) that obviously have been destroying card in front of a more or less typical housing project somewhere in a working class suburbs. The France on the left is also that of the despairing homeless, no jobs, no hopes, a few dirty-looking possessions. The whole image looks like it was part of the movie The Road with its burning and/or ashen landscapes.

And then, on the right, is the ideal, imaginary, nostalgic France… oh so very white, heterosexual, at peace, where old-timers can do their shopping at the local market, under the sun. Of course, in this France, everybody lives in a small, semi-rural town, with bucolic background (although the scale is wrong in the composition of the different elements… probably photoshopped… a very shoddy job at that). The market is a local, small-scale one, vive le commerce de proximité! And the little shops and commerces, so dear to Pierre Poujade‘s heart. The place is colorful with blooming flowers, clean air, no car traffic, no poverty, and no dark-skinned people.

And the whole thing is not presented as a question but as an injunction: choose your France. And these are the only two options. The roaming immigrant bands of Rue Barbare or the peaceful France, with its français de souche. Apparently, it’s either one or the other.

It is pretty obvious that this is playing on fear: fear of immigration, of social chaos, of a social order that no longer keeps things under control. It is the image of a population that fears anything coming from the outside, whether it is immigrant populations or globalization that destroys local flavors (even though the local imagery used here is generic to the point of being a complete cliché). It is a fetishism of the local where everything is controllable and under control.

And the ideal France on the right (haha) is a patriarchal France where a man can take his woman outside without fear of violence from dark-skinned hordes, sit on a bench with his arm, paternalistically, around her shoulder, as opposed to the hopeless, and lonely bum on the left.

  1. 1

    Links: avond. Rechts: overdag.
    De boodschap is duidelijk, stem op ons en het blijft altijd overdag.
    Tenzij je een Japanner of Arabier bent of komt uit een ander land waar men van rechts naar links leest…

  2. 3

    Bij Rechts krijg je er ook nog een lekkere Française blondine bij. Of ben ik de enige die seks ziet verkopen? Ik zie ook een nadeel rechts: kinderkopjes, oftewel de hel voor de fietser onder ons.

    Tenslotte ben ik met de SocProf eens dat het rechterdeel zo gruwelijk gefotoshopped is dat het geen realistische optie meer lijkt.

  3. 4

    Socprof weet duidelijk geen raad met de ‘Poster’ ‘Choisis ta France’ van het FNF. Daarin worden in een onvermijdelijk gereduceerde voorstelling van zaken onaangename waarheden aangeroerd.

    Socprof probeert die racistisch te verdonkeremanen, gooit er de waas van een misplaatste nostalgie overheen en haalt er de gemeenplaats van angst van een publiek voor alles en nog wat bij, maar de feiten blijven onwrikbaar de beangstigende feiten.*

    Neem zijn volgende zin:
    ‘And the ideal France on the right (haha) is a patriarchal France where a man can take his woman outside without fear of violence from dark-skinned hordes, sit on a bench with his arm, paternalistically, around her shoulder, as opposed to the hopeless, and lonely bum on the left.’

    Publiekelijk als man je arm om je meisje`/ vrouw slaan, noemt ‘haha’ socprof ‘patriarchal’ en ‘paternalistical’, en iets in oppositie tot de ‘burn on the left’.

    Maar in werkelijkheid is die tekening van een man / vrouw verhouding weerspiegeling van een Westers cultureel sieraad! En het verraadt geen nostalgie, maar is een oproep tot verdediging van een evident bedreigde Westerse Vrijheid. Een van de hoogste orde. **

    Dat haha-Socprof zijn infame pijl op dat aangename, vreedzame jonge stel afschiet, vind ik cultureel verdacht. Hij lijkt het licht niet te kunnen verdragen.

    * Aulnay-sous-Bois, Birkerod (Denemarken), Malmö e.a.

    ** Een Egyptische Islam geleerde moest naar het Westen vluchten omdat hij zijn vrouw op straat een kus had gegeven of dat wilde doen (uit het hoofd geciteerd). Kun je nagaan!

  4. 5

    Socprof weet duidelijk geen raad met de ‘Poster’ ‘Choisis ta France’ van het FNF. Daarin worden in een onvermijdelijk gereduceerde voorstelling van zaken onaangename waarheden aangeroerd.

    Socprof probeert die racistisch te verdonkeremanen, gooit er de waas van een misplaatste nostalgie overheen en haalt er de gemeenplaats van angst van een publiek voor alles en nog wat bij, maar de feiten blijven onwrikbaar de beangstigende feiten.*

    Neem zijn volgende zin:
    ‘And the ideal France on the right (haha) is a patriarchal France where a man can take his woman outside without fear of violence from dark-skinned hordes, sit on a bench with his arm, paternalistically, around her shoulder, as opposed to the hopeless, and lonely bum on the left.’

    Publiekelijk als man je arm om je meisje`/ vrouw slaan, noemt ‘haha’ socprof ‘patriarchal’ en ‘paternalistical’, en iets in oppositie tot de ‘burn on the left’.

    Maar in werkelijkheid is die tekening van een man / vrouw verhouding weerspiegeling van een Westers cultureel sieraad! En het verraadt geen nostalgie, maar is een oproep tot verdediging van een evident bedreigde Westerse Vrijheid. Een van de hoogste orde. **

    Dat haha-Socprof zijn infame pijl op dat aangename, vreedzame jonge stel afschiet, vind ik cultureel verdacht. Hij lijkt het licht niet te kunnen verdragen.

    * Aulnay-sous-Bois, Birkerod (Denemarken), Malmö e.a.

    ** Een Egyptische Islam geleerde moest naar het Westen vluchten omdat hij zijn vrouw op straat een kus had gegeven of dat wilde doen (uit het hoofd geciteerd). Kun je nagaan!

  5. 6

    Iedereen ziet erin wat hij erin wil zien. Bij de psieg vragen ze ook altijd wat ziet u in die inktvlekken. Een heleboel dokter. Ik zie erin dat medisch specialisten hoger loon moeten krijgen.

  6. 7

    dat aangename, vreedzame jonge stel

    Ze hebben net sex gehad. Hij zit wijdbeens omdat zijn beursgebeukte jongeheer de ruimte te geven en zij probeert het sperma binnen te houden. Geen wonder dat ze er relax uitzien.

  7. 8

    Ik vind het een grof vooroordeel van de SocProf, dat hij denkt dat de relschoppers, per se, ‘re-islamiced’ zouden moeten zijn, om te rellen, terwijl het gewoon blanke lompenproleten kunnen zijn. Het is echt niet te zien.

  8. 10

    OK, mooie vergelijking . Een Rohrschachtest. Wat je er in ziet zegt dus meer over jezelf dan over het affiche.

    En wat als het affiche én nare fascistische propaganda is, én ongemakkelijke waarheden aanroert?

  9. 11

    Frankrijk is relatief dun bevolkt. De gemiddelde bevolkingsdichtheid is 107 inwoners per km (in Nederland 379 personen per km).
    De landbouw speelt een grotere rol dan in de economieën van de meeste andere industrielanden, wat gedeeltelijk te verklaren is uit de betrekkelijk lage bevolkingsdichtheid en uit het belang dat aan het platteland wordt toegekend voor de nationale identiteit.

  10. 13

    De foto is lachwekkend.

    Bij de FNF krijgen dus zelfs lelijke saai ogende mannen een vrouw. En kan iedereen in een dorp wonen.

    Ik denk eerder dat het te maken heeft met de potentiële kiezers van deze partij die meer te zoeken zijn in een dorp (conservatief nostalgisch) dan in de stad, vanouds meer links georiënteerd. Dus zet je dat tegen elkaar af.

  11. 14

    Maar wat als het ongemakkelijke fantasieën aanroert? Ik heb al opgemerkt dat het rechterdeel overduidelijk bij elkaar gefotoshopped is en dus geen realiteit beschrijft. Een poster kun je wel fotoshoppen, maar Frankrijk niet, ergo het FN verkoopt sprookjes.

  12. 15

    Als een fascistische partij als FN bestaande problematiek gretig gebruikt voor demagogische doeleinden, bestaat dan de problematiek helemaal niet meer?

    De gesignaleerde tweesprong is wel enigszins tot de realiteit te herleiden. Niemand zal kiezen voor het linker toekomstbeeld, het rechter is niet ieders ideaal, maar het gaat om de te kiezen weg. Ik vind het wel een sterk beeld. Goebbels was ook goed in dit soort beeldspraken, maakt dat de methode nazistisch?

    Ik wou dat de PvdA eens met een minstens zo
    provocerend, prikkelend en tot debat bewegend statement kwam.