1. 1

    Nou, dat begint al weer lekker.

    – Diesel is efficiënter (je rijdt zuiniger) dan benzine
    – Biodiesel is, zoals de naam al aangeeft, ook diesel. “Biobenzine” bestaat niet.

  2. 4

    „Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig”

    I stel voor dat we bezine gratis maken en de doelstelling wordt gehaald.

  3. 6

    Ja dit begrijp ik ook niet. Diesel lijkt mij prima als je een filter hebt. Diesel is het probleem niet het is de auto die het fijne stof produceert.

  4. 7

    Ik moet wel zeggen dat het een erg summier bericht is. De enige echte quote die wordt gegeven is: Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen en ik zie daar het woord diesel niet in. Dat wordt gegeven door de redactie van de Telegraaf. Het moet dus slaan op het woordje die in de quote. Ik twijfel in hoge mate of dit zuiver is.

    En los daarvan. Als ze dat gezegd heeft – wat ik me werkelijk bijna niet voor kan stellen, zo dom zal ze toch niet zijn, zo dom zijn zelfs Nederlandse bewindslieden niet – dan zal ze dat toch echt niet alleen in Nederland voor elkaar moeten krijgen. Het vrachtvervoer, Frankrijk en waarschijnlijk nog wat landen storten in elkaar zonder diesel. Of heeft ze het alleen over personenauto’s.

    Slechte berichtgeving van de telegraaf lijkt me.
    Laat die soep maar even afkoelen.

    @MP
    Het wapen is nooit de schuld, het is de mens die doodt. Toch maar weer alle wapens vrij geven? Lijkt me een analoog argument.

  5. 8

    Het is nu ook niet bepaald een doorwrocht discussiestuk he?
    Eén paragraaf, met een halve kwoot, wat kun je daar nu uit opmaken?

    Volgens mij is de telegraaf lekker pre-emptive FUD aan het verspreiden.

  6. 10

    Blijkbaar is het rendement van de dieselmotor hoger doordat bij een hogere druk wordt verbrand en daardoor een hoger % verbrandingswarmte in arbeid kan worden omgezet.
    Daardoor is de CO2 emissie van een dieselmotor lager volgens Wiki.

  7. 11

    Daardoor is de CO2 emissie van een dieselmotor lager volgens Wiki

    Dat niet alleen, maar verbranding van één liter diesel levert ook nog eens meer energie op dan verbranding van één liter benzine.

    Het is vervelend om toe te moeten geven, maar diesel is echt heel fijn spul.

  8. 12

    @matthijs: juist om de verschillende effecten van brandstof op CO2 goed te begrijpen wordt er tegenwoordig steeds vaker gewerkt met grammen CO2 per afgelegde kilometer.
    Zo doet een Toyota avensis 1.8 benzine 171 g/km en de 2.0 diesel uitvoering 152 g/km.

  9. 14

    Daarbij is benzine gevaarlijker dan diesel en veel minder efficiënt. Daarbij heeft een diesel door minder bewegende delen en is bedrijfszekerder (en diesel is makkelijker te winnen bij raffinage dus goedkoper bij productie.)

    Trouwens erg eens met HansR. De Telegraaf lokt weer heerlijke reacties uit!! Heerlijk!

  10. 17

    @HansR,

    Zeg ga je zwaard ergens anders in steken :) Ik kan toch van gewone benzine ook heel veel roet maken? Het gaat erom hoe je met de diesel omgaat en dat wordt bepaald door de techniek en niet zo zeer door de diesel zelf.

    @Carlos,
    Als je nou heel snel naar huis fietst in de regen dan word je niet nat, toch?!

    Telegraaf is bezig het nieuwe kabinet te demoniseren met halve kwoots.

  11. 19

    @Steeph #12:

    Grammen CO2 per afgelegde kilometer? Maar dat verschilt toch? Een vrachtwagen verstookt per kilometer veel meer diesel dan een personenwagen en produceert dus, neem ik dan maar aan, meer CO2.

  12. 20

    @matthijs: natuurlijk, daarom vergelijk ik tussen zelfde modellen om weer te geven wat in de praktijk het verschil is tussen benzine en diesel. Anders blijft het een te diffuse discussie over het al dan niet beter zijn van diesel vs. benzine. Het hangt namelijk van het verbruik in de praktijk af.

  13. 22

    Hmm … volgens de EPA spuug je per liter diesel wel meer CO2 uit dan per liter benzine:

    http://www.epa.gov/otaq/climate/420f05001.htm

    ( zo’n 15% meer)

    Per liter levert diesel ook zo ongeveer 15% meer energie.

    *maar* dieselmotoren zijn beter dan benzinemotoren als het er om gaat de opgewekte energie om te zetten in beweging waardoor de eindbalans uiteindelijk toch gunstiger uitvalt voor diesel.

  14. 23

    @larie,

    Ik had zelf al eens een model gemaakt daarvan :P

    Ik vergeleek het zelf met onder water fietsen. Je zult toch door die muur van druppels heen moeten.

    Je wordt wat minder nat maar nat word je toch.

  15. 24

    @matthijs

    Zitten er in benzine meer H-tjes misschien (korte, minder vertakte, minder onverzadigde) koolwaterstoffen?

    We moeten natuurlijk natuurlijk ook de productiekosten meerekenen vanuit een barrel zware crude oil. Die H-tjes moeten er nog wel worden aangeplakt natuurlijk in de raffinaderij.

  16. 27

    Bioethanol is geen benzine maar alcohol. Over het algemeen wordt het gebruikt als toevoeging aan benzine. Je kunt een motor niet op zuivere ethanol laten rijden als die daar niet speciaal voor (om)gebouwd is.

    Biodiesel, daarentegen, is diesel, maar dan gemaakt van planten.

  17. 28

    Benzine is altijd een blend van een aantal verschillende componenten. Ethanol (danwel MTBE/ETBE) is er een van, gewenst als o.a. octaan booster (leidt tot stabielere verbranding oftewel geen pingelen als iemand dat nog kent van vroeger).

    Biodiesel voldoet niet aan de vereisten van “normale” diesel. O.a. dichtheid is hoger dan toegestaan (zo’n 0.883 kg/l vs max 0.845 voor diesel). Daarnaast zijn de zogenaamde cold flow properties een probleem in de winter, de filters kunnen verstopt raken als het koud is. Een paar weken terug stonden ze hierdoor in Minnesota gezellig met z’n allen stil (terwijl er maar 5% biodiesel in zat). De ‘B100′ bussen/vrachtauto’s die momenteel rondrijden zijn aangepast, ik meen dat de franse autobouwers claimen dat hun normale dieselauto’s max 30% biodiesel aankunnen.

    Biodiesel wordt overigens gemaakt van de oliën uit de zaden uit de planten.

  18. 29

    Oftewel: (bio)ethanol is geen benzine.

    Met biodiesel heb je inderdaad het probleem dat het niet in een koude tank kan zitten omdat ’t dan stroperig wordt, maar bij redelijke temperaturen of met een verwarmde tank is het een 100% vervanging voor “gewone” diesel. Wel is het zo dat bepaalde typen dieselmotoren er (waarschijnlijk) sneller van slijten (vandaar dat je de filters vaker moet vervangen). Dat soort motoren moet je dus inderdaad ombouwen. Er zijn echter ook voldoende motoren die zonder problemen op B100 kunnen draaien. De nieuwere modellen van Volkswagen, bijvoorbeeld.

  19. 30

    Tsja, lijkt me een kwestie van definitie en politieke keuzes. In Brazilie hebben ze vanwege de aanwezige suikerriet ervoor gekozen voor ‘flexible fuel’, kunnen alle auto’s dat inmiddels aan en tanken ze E0 tot E85 afhankelijk van de prijs. In Europa (met name Duitsland) mikt men op biodiesel en zou men graag soortgelijke flexibiliteit willen, dus worden de dieselauto’s aangepast.

    Overigens (van volkswagen.nl):
    Waar moet ik op letten als ik wil overschakelen op biodiesel?

    Antwoord
    -Indien u biodiesel gebruikt die afwijkt van de norm DIN EN 14 214 (FAME),kan uw brandstoffilter verstopt raken;
    -Biodiesel is tot –10°C bruikbaar, onder deze temperatuur adviseren wij u dieselolie te tanken;
    -Bij het rijden op biodiesel moeten extra servicewerkzaamheden worden uitgevoerd. Uw Volkswagen-dealer kan u hierin adviseren;
    -Als u biodiesel getankt hebt, mag u de interieurvoorverwarming niet gebruiken, omdat dit anders tot storingen kan leiden;
    -Als u voorziet dat uw Volkswagen langer dan twee weken stil zal staan, bijvoorbeeld wegens uw vakantie, dan adviseren wij u de wagen eerst vol te tanken met dieselolie en ongeveer 50 kilometer te rijden, om schade aan het inspuitsysteem te voorkomen;
    -Schakelt u over van dieselolie op biodiesel, dan kan het brandstoffilter verstopt raken. Wij adviseren u daarom het filter 300 à 400 km na het omschakelen te laten vervangen

    Daarbij is de biodiesel kostprijs (zonder subsidies, accijnzen etc) bijna twee maal die van normale diesel.

  20. 31

    Eh … de disclaimers van een autofabrikant lijken mij in dit geval niet zo heel erg relevant omdat disclaimers over het algemeen nogal voorzichtig zijn opgesteld. Daarnaast gelden de aanbevelingen die je noemt voor *alle* dieselmotoren van Volkswagen, ook die van voor 1997 (vanaf dat jaar zijn dieselmotoren van VW in principe geschikt voor B100 – mits ze voldoende worden onderhouden – omdat ze zijn uitgerust met speciale rubberen onderdelen die beter bestand zijn tegen de oplossende werking van biodiesel).

    Een lijstje met VW-modellen en hun geschiktheid voor biodiesel vind je hier: http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html#VW

    Daarbij is de biodiesel kostprijs (zonder subsidies, accijnzen etc) bijna twee maal die van normale diesel.

    Dat staat buiten kijf.

  21. 32

    Daarbij is de biodiesel kostprijs (zonder subsidies, accijnzen etc) bijna twee maal die van normale diesel.

    Dat verandert vanzelf met peakoil. Hoe zit het daar trouwens mee? Ik hoor er de laatste maanden zo weinig over hier (itt. tot meermaals wekelijkse berichtgeving dik een half jaar terug).

  22. 34

    De autofabrikanten moeten voor 2012 de CO2 uitstoot beperken tot 130g/km. Strikgenomen moet het 120 worden maar die 10g/km komt op conto van banden met minder rolweerstand en bijmengen van biobrandstoffen.

    De autoindustrie heeft zich in 1998 vastgepint op 140g/km in 2008, maar dat gaan ze bij lange na niet halen. Om even een vergelijkingkje te gegen; De Avensis 177pk 2.2DCat is een wat zwaardere diesel die door emissiereductiesystemen echter wel onder de Euro V emissienormen (2009) komt voor fijnstof. (De Lupo 3L haalde dit dus niet!)

    De Lupo 3L, die ondertussen uit productie is omdat er geen vraag naar was (prijs). De Lupo 3L had echter een CO2 uitstoot van 81g/km. De Avensis 160; Om een idee te geven, de 2.0 liter benzine met een vermogen van 143 pk heeft een uitstoot van 190. De 2.4 met 163 pk 225.

    Benzine is met deze normen gewoon een doodlopende straat voor auto’s groter dan een kleine hatchback (Formaat polo). Met hybride techniek zal mischien tot het formaat van een kleine sedan/station gekomen kunnen worden maar dan wordt het meteen veel duurder. Diesel gaat m niet worden behalve met zeer geavanceerde emissiecontrolesystemen. Grote auto’s zullen alleen mogelijk zijn met diesel zeer geavanceerde emissiecontrolesystemen en hybride techniek. Kortom; die worden onbetaalbaar. Auto’s met een hoog vermogen zullen alleen mogelijk blijven met een heel andere aanpak; denk aan het alleen nog maar kunnen rijden op een synthetische biobrandstof.

  23. 35

    @Rik
    Ook zeker het Technisch Weekblad gelezen? ;-)
    Die uitstootnormen zijn gemiddelden voor de hele autovloot van een bepaald merk. Dus fabrikanten kunnen best nog grote auto’s bouwen, als ze dat maar compenseren met genoeg kleine auto’s die minder uitstoten.

  24. 36

    Ja, idd. het TW gelezen

    Dat was me nog niet helemaal duidelijk. Betekent meteen wel dat sportwagens eigenlijk alleen nog binnen een groot concortium gebouwd kunnen worden lijkt mij of dat ze er invalidekarretjes bij moeten gaan verkopen :-P

  25. 37

    @Bismarck:

    Dat verandert vanzelf met peakoil. Hoe zit het daar trouwens mee? Ik hoor er de laatste maanden zo weinig over hier (itt. tot meermaals wekelijkse berichtgeving dik een half jaar terug).

    De olieprijs is gestaag aan het zakken. De realiteit werkt op het moment niet mee met de onheilsprofeten. ;-)