Nederland loopt controlecentrum Galileo mis

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Het controlecentrum voor het galileo project wordt niet in Noordwijk gebouwd.
Hoewel het natuurlijk erg logisch en kostenbesparend zou zijn om het centrum naast de gebouwen van ESA en ESTEC neer te zetten, gaat het naar Oberpfaffenhofen (what’s in a name).
Komt dat omdat
– Oberpfaffenhofen een betere locatie is? Nee.
– Oberpfaffenhofen geschiktere mensen heeft? Nee.
– Oberpfaffenhofen een idiotere naam is dan Noordwijk? Op zich wel, maar of dat de druppel was?

Nee, het komt omdat Duitsland dreigde met stopzetten van de betalingen.
Fijn dat in Europa alles op technische gronden besloten wordt, en we alles doen om de kosten te drukken.

Reacties (17)

#1 Mark

Waar haal je dat vandaan, het staat niet in het bericht dat Noordwijk een geschiktere locatie is.

  • Volgende discussie
#2 David

Ach, de meeste Europese projecten zijn bezaaid met politieke spelletjes. Of dat nou Galileo, Airbus, Eurofighter of Lofar is, diegene die betaalt bepaalt.

Bij dit soort projecten ben je meer tijd kwijt met lobbien dan met het feitelijk uitvoeren van het project. En blijkbaar konden de Duitsers dat dit keer beter dan de Nederlanders.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Spuyt12

Ik vind dit niet zo schokkend. Wat ik erger vind is de halfjaarlijkse verhuizing van het europarlement.

Dát is pas verspilling!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Mark

Goed voorbeeld!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Henk.

Misschien moeten we maar lid worden van de N.N.N.U [Nieuwe Noors Nederlandse Unie] ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 janine

Om welke reden maakt het uit waar het gebouwd wordt? Welke gevolgen zou of de bouw, of nu de niet bouw, :-) hebben? Ben niet mee…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Packet Storm

Noordwijk heeft als voordeel:

De satellieten zijn er gebouwd, dus de kennis is er al.
Er is al een complete infrastructuur opgezegd voor precies dit soort dingen (zenders, schotels, etc. etc.)
En in Duitsland gaan ze dat nou opnieuw bouwen.

Vergelijking:
Je hebt een dorp met een ford dealer. De eigenaar van de zaak gaat ook renaults verkopen. In plaats van een extra garage aan zijn zaak te bouwen voor renaults stampt hij een compleet nieuwe zaak uit de grond. Hierdoor moet hij meer verkopers aannemer, gereedschap twee keer kopen, etc. etc. Dat is toch zonde?

Het past natuurlijk wel weer in hetzelfde straatje als de verhuizing van het europarlement. Misschien een nieuwe Europese traditie?? Alles dubbel?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Spuyt12

Wat betreft die autoverkopers, zo is het precies zoals het nu gaat! Er is geen verkoper die twee verschillende merken (eh, auto’s van verschillende fabrikanten) verkoopt!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Dramklukkel

@Spuyt: Dat durf ik toch tegen te spreken. De reden dat dealers er geen dubbel dealerschap op na houden heeft te maken met de bedrijfsuitstraling van het pand. Hondarood, of toch Mercedesblauw. Een dubbele garage met gedeelde werkplaats is op zich niet vreemd. Kijk naar voormalig Bowey/Van der Heijden in Woerden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Spuyt12

Woerden? Daar kom ik niet! (Tenzij ik per ongeluk de verkeerde trein neem)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Packet Storm

Wij hebben hier een dealer die zowel renault als nissan als suzuki doet. Het pand is alleen renault stijl.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Dramklukkel

@Packet: Driedubbel dealerschap, of gewoon occassions?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Packet Storm

Driedubbel.. Maar het is dan ook wel een lompgroot pand. En je hebt per automerk een eigen ingang. Alle werkplaatsen zijn echter gedeeld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Mark

Schaalvergroting! Maar ja, dat is efficienter, dus dat zal wel geen trend worden… ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 janine

jongens blijven jongens, zo gauw ze kunnen afdwalen over auto’s zijn ze vertrokken, :-)
Maar als ik het goed begrijp verkassen ze heel dat sateiet gedoe naar duitsland op kosten van de europese gemeenschap, en laten Noordwijk voor wat het is? En de begin werken in Noordwijk zijn die dan waardeloos geworden of kan dat anders ingevuld worden?
Autofabrieken gaan veeleer naar andere landen omdat de loonkosten lager liggen, is dat met dit dan ook het geval? Of ik snap het nog niet, waarom verkiezen ze een andere plaats is dat louter voor de komende kosten te drukken voor duitsland? En de gemaakte kosten dan is dat gewoon een verliesposje geworden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Packet Storm

@Janine,

Er is nu nog niets in Noordwijk behalve een werkplaats waar die dingen gebouwd worden.
Wat er gaat komen is een compleet controle centrum met zenders en personeel etc. etc.
Nederland zei: “Maak dat in Noordwijk, dan hoef je alleen het centrum te bouwen, de zenders zijn er al, de rest van de europese ruimtevaart club zit hier, etc. etc.”
Duitsland zei: “Bouw dat nieuwe centrum met alles erop en eraan bij ons, anders betalen we niet mee”
Eindresultaat: Het word gebouwd in Duitsland. Er gaat dus geen apparatuur of geld verloren. ESA en ESTEC blijven gewoon in Noordwijk en blijven doen wat ze altijd deden.
Je kan mij alleen niet wijsmaken dat dit goedkoper is. Het is gewoon een stuk Duitse werkverschaffing.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 janine

dus nederland de troep en duitsland de werkvoorziening. Is duitsland de grootste geldschieter? Het lijkt dat je gelijk hebt, als nederland meer kosten zou moeten dragen maar daardoor wel werk binnen eigen land creeert dan verhoogt dat de economie weer wat indirect de ost wel weer drukt. Maar we zullen er wel niets aan kunnen veranderen zeker.

  • Vorige discussie