Naar Mars, of in de diepvries!

COLUMN - Jaren geleden opperde een Amerikaanse kennis bloedserieus dat het heus verstandig was als ik mezelf tijdig zou laten invriezen. Ik had immers MS, en je wist maar nooit hoe die ziekte zich bij mij zou ontwikkelen. Zonde als ik nog meer invalide zou raken, toch? Over honderd jaar was er vast een geneesmiddel voorhanden; als ik tegen die tijd werd ontdooid, kon ik wellicht van mijn ziekte worden bevrijd. Hoe ik hem na die opmerking heb aangekeken, weet ik niet precies meer, maar het moet een blik vol afgrijzen zijn geweest.

Hoe kóm je op het idee: werkelijk iedereen van wie je houdt op de gok achter je laten, en helemaal in je up – bovendien in een maatschappij die je niet kent, en waarin al je vaardigheden, verworvenheden en kennis volslagen irrelevant zijn geworden – wakker worden en dan solitair denken dat je herboren bent? Leven doe je met anderen, en zonder inbedding in het weefsel van de maatschappij, je geliefden en je interesses om je heen resteert alleen een bar naakt bestaan.

Datzelfde afgrijzen bekruipt me telkens wanneer Elon Musk en consorten hun plannen ventileren voor kolonies op Mars. De aarde verwarmt, het klimaat verhit, het leven hier wordt onleefbaar als we niets doen – komaan, laten we dan maar verhuizen, en ons met een zeer select groepje op Mars vestigen. Beginnen we daar gewoon overnieuw.

De plannen van Musk hebben nog het relatieve voordeel dat hij voorziet in hele families die met je meeverhuizen. Je hoeft van hem niet iedereen achter te laten. Aan de andere kant: je moet wel superrijk zijn, Musk begroot zijn emigratieplannen geloof ik op een miljoen dollar per persoon. Knappe vrienden- en familiegroep die zo’n bedrag kan opbrengen. Plus dat ik me persoonlijk ernstig afvraag of ik me thuis zou voelen in een groep die zo met geld smijt, en die onze vertrouwde wereld zo makkelijk verzaakt.

Temeer daar het grosso modo precies dezelfde groep is die de wereld nu al decennia in de steek laat: die haar van haar maatschappelijke inkomsten berooft, die haar plundert, en die alleen aan haar eigen overleving denkt. De groep die redeneert: als het hier mis gaat, dan maar de lucht in. Mars, here we come! En laat de rest op aarde maar stikken.

Ik snap dat Musk gefascineerd is door technologische vooruitgang. Voor wat hij voor elektrische auto’s en zelfsturend verkeer doet, zal ik hem altijd dankbaar zijn. Maar zijn idee dat we onze troep achter ons kunnen laten en elders overnieuw kunnen beginnen, als een tabula rasa, acht ik ronduit perfide.

Temeer daar Musk zijn inventiviteit en zijn Marsmiljoenen evengoed – en nuttiger, voor de rest van ons – kan investeren in maatregelen om de opwarming van de aarde te vertragen, en zo tijd kan winnen. Er zijn slimme plannen om het smelten van de ijskappen tegen te gaan met grote ruimteschermen die zonnewarmte tegenhouden. Waarom investeert Musk daar nou niet in?

Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.

  1. 1

    Musk is gebakken lucht met asociale ideeën, opgefokt door sci-fi.

    Musk’s master plan: to create habitats for humanity on other planets and moons.

    And that’s just one of Musk’s ambitions. Others include converting automobiles, households and as much industry as possible from fossil fuels to sustainable energy; implementing a new form of high-speed city-to-city transportation via vacuum tube; relieving traffic congestion with a honeycomb of underground tunnels fitted with electric skates for cars and commuters; creating a mind-computer interface to enhance human health and brainpower; and saving humanity from the future threat of an artificial intelligence that may one day run amok and decide, quite rationally, to eliminate the irrational human species.

    So far, Musk, 46, has accomplished none of these goals.

    Rolling Stone, november 2017.

  2. 2

    Als mars bewoonbaar zou zijn dan was er nu al wel leven, mars zal enkel bewoonbaar zijn in ruimte stations, en leven in een ruimte station is geen leven, dan liever gelijk dood.

  3. 3

    Wie beelden van Mars ziet, die weet meteen waarom je daar beter niet kan gaan wonen. Antarctica lijkt me nog aantrekkelijker en daar woont ook bijna niemand. We hebben hier een prima planeet met zo veel te zien en te beleven, dat een mensenleven te kort is.

    Net zo onaantrekkelijk lijkt het me om in 2117 te leven. Haal iemand uit 1917 naar ons jaar en hij zal verloren lopen in onze wereld. (tenzij die persoon jonger dan 20 is misschien?)

    Het probleem van “de mens” als verschijnsel is dat hij altijd iets wil hebben wat hij niet heeft. En als hij dat uiteindelijk toch heeft wil hij weer wat anders. Tevreden zijn met wat we hebben is kennelijk te lastig. Daarom molesteren we de enige planeet in ons zonnestelsel waar met zekerheid leven mogelijk is.

  4. 4

    Ik begrijp de kritiek op zijn Mars-project wel, maar Elon Musk is volgens mij één van de meest groene miljardairs.

    Electrificatie van vervoer is een belangrijke schakel in het terugdringen van C02-uitstoot. Hij heeft een significantie bijdrage hierin geleverd. Met de Tesla en de Gigafactories.

    Zijn klimaatspeech is een zelfzaamheid in eenvoud. Het probleem wordt uitgelegd en daarna volgt de oplossing. https://www.youtube.com/watch?v=xKCuDxpccYM

  5. 5

    @Lutine: jij denkt zoals velen in het klein.

    De mens kan op zoveel plaatsen wonen omdat het de natuur naar zijn hand zet. We hebben geen dikke vacht, dus die “stelen” we van de beren.

    Mars heeft geen atmosfeer, maar dan maak je die toch. En als het koud is op Mars dan creëer je toch een broeikas-effect.

  6. 6

    @4:

    Electrificatie van vervoer is een belangrijke schakel in het terugdringen van C02-uitstoot.

    Nee, dat is slechts het verplaatsten van het probleem van de uitlaat van de auto naar de uitlaat van de industrie en energie opwekkers.

    Elektrische auto’s zijn ook geen duurzame oplossing.

  7. 7

    @Bolke: Het hangt van het land af, maar bijvoorbeeld Frankrijk, Noorwegen en IJsland hebben al een lage C02 uitstoot per kWh. En die kan nog verder omlaag.

    Als Nederland wil kan het Frankrijk evenaren/voorbijstreven als je kijkt naar CO2/kWh.

    Elektrificatie geeft ontkoppeling vervoer en de directe uitstoot. Het is geen totale oplossing, het is deel van de oplossing. Met de verbrandingsmotor weet je zeker dat je vast blijft zitten aan de uitstoot.

  8. 8

    @5

    Klopt, ik ben een kleine denker. Ik vind het al een prestatie van wereldformaat als we in staat zouden zijn om de Aarde te “terra vormen”. Mars en de andere planeten en manen zijn leuk om te bestuderen en dat doen we al.

  9. 10

    Je was er zeker niet bij in de 15e eeuw? Toen taaiden ze er bij bosjes tussenuit zonder familie of vrienden. En dat was vast ook niet goedkoop.

    Overigens heb je jezelf denk ik (ook) niet goed geinformeerd over de drijfveren van Dhr. Musk.

    @1

    So far, Musk, 46, has accomplished none of these goals.

    Tip: lees de daar op volgende paragraaf :p

    @3

    Antarctica lijkt me nog aantrekkelijker en daar woont ook bijna niemand.

    Antarctica is voor mensen zonder meer prettiger. Zolang je voldoende energie hebt. En dat is op Antarctica zonder voortdurende bevoorrading toch echt nog een heel stuk lastiger dan op Mars. En zelfs dan, de enige reden dat we Antarctica niet gekoloniseerd hebben is dat we met zijn allen hebben afgesproken om dat niet te doen in het “Verdrag inzake Antarctica”.

  10. 12

    @11: Er zijn in ieder geval genoeg landen en bedrijven die Antarctica maar al te graag zouden koloniseren. Er valt genoeg te halen daar. En er zijn gemiddeld zo’n 1000 man op Antarctica en die hebben daarvoor in de rij moeten staan. De rij om er de winter door te mogen brengen is hoegenaamd nog veel langer.

    Zie http://www.coolantarctica.com/Community/find_a_job_in_antarctica.php

    Reality Check 1: There are far more people who want to work in Antarctica than there are jobs available

    Dat je er zelf geen zin in hebt wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Het lijkt hier wel steeds feitenvrijer te worden…