Minder rijden door hoge benzineprijs?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

DATA - Jawel hoor, daar kwam het voorspelbare onderzoek naar het effect van de hoge benzineprijs op het pakken van de auto. En ja hoor, de automobilist zegt dat hij/zij de auto wat vaker zal laten staan als de benzineprijs hoger wordt. Maar zeggen en doen zijn twee zaken.
En dus kon ik eindelijk aan de slag met het fraaie voorbeeld dat ik bijna een jaar geleden in de New York Times zag staan.
Daarin een relatie tussen de hoogte van de benzineprijs en het aantal autokilometers per hoofd van de bevolking in dat jaar. En in de VS was er wel duidelijk sprake van een remmende werking van de benzineprijs op het aantal kilometers.

Hoe zou dat in Nederland dan zitten?


Helaas hebben we wat minder data beschikbaar over het aantal gereden kilometers in het verleden. Dus we hebben alleen gegevens vanaf 1980 met dan nog wat gaten. De benzineprijs is voor inflatie gecorrigeerd. En ik ben alleen uitgegaan van de volwassen bevolking.

Het lijkt er een beetje op dat er in Nederland niet zo’n hele duidelijke relatie bestaat. Maar misschien komt het ook doordat fluctuaties in de benzineprijs verhoudingsgewijs minder heftig zijn dan in de VS. Daar zit namelijk gewoon minder belasting en accijns in de prijs.

Reacties (20)

#1 AntonB

Negentig procent van de automobilisten heeft ook geen keus, je kan moeilijk tegen je baas zeggen ik kom niet vandaag de bezine is me te duur. En om oma nu in het weekend alleen te laten zitten of het wekelijkse potje voetbal over te slaan omdat de reis te duur is,is ook weer zo wat. De gemiddelde Nederlander lapt dus gewoon bij en schuift morrend in de file aan. Andersom gaan ze ook niet massaal rijden als er een baantje weg bij komt, de dagen dat de mensen gewoon “gezellig een stukje gaan rijden” voor de lol zijn al lang voorbij.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

@1: Uit de grafiek blijkt anders dat Nederlanders in de loop van de tijd alleen maar steeds meer zijn gaan rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steeph

@Bismarck: Je neemt me de woorden uit de mond.
Waarom kunnen we niet terug?
(Waarschijnlijk omdat we steeds verder van ons werk zijn gaan wonen iedere keer als er weer wat fileknelpunten werden opgelost)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 DJ

ik heb nooit begrepen waarom autorijden gezellig is, het is saai en je zit meestal alleen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

Ik ben wel een beetje benieuwd naar de definiëring van de benzineprijs. Is het het gemiddelde van alle liters benzine in een jaar verkocht? En zo nee, is het dan wel een goede benadering daarvan? Dat lijkt me nogal belangrijk als je de prijs/reis verhouding wilt onderzoeken en dat doet op grond van gereisde kilometers/jaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Rene

@3: Tussen 1980 en 1990 gaat toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen nog wel een heel duidelijke factor zijn, en dat is ook inderdaad de grootste hap. Nu weet ik niet hoe het percentage in 1990 lag tov 2000 en nu maar misschien blijft er wel niets onverwachts over van de grafiek als je corrigeert voor het percentage werkenden tussen 20 en 65 jaar of zo…

(dat wil zeggen, niet uitdrukken per hoofd van de bevolking, maar per werkend hoofd)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 JSK

Het is de rebound effect: auto’s worden steeds zuiniger. Behalve in Amerika, daar worden ze vooral groter – dus minder zuinig. Volgens mij is het aandeel van benzinekosten in het gemiddelde huishoudbudget relatief stabiel de laatste 10 jaar: 2 a 2,5% van het inkomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Steeph

@Bismarck: Het is de maximumprijs in ieder jaar (zover reproduceerbaar). Omdat ik nieuwsgierig was naar het psychologische effect. Mensen denken niet in gemiddelde prijs over een jaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Vast Goed

Leuk grafiekje!

Er lijkt een duidelijke lijn in te zitten van toename in kilometers/automobilist, slechts tijdelijk gevoelig voor grote prijsstijgingen (b.v. piek van 2000).

Verder lijkt me de terugval van 2009 meer het effect van economische activiteit dan het effect van de prijs.

Maar in de hele jaren 90 is er bijna geen stijging in km/automobilist. Dat verbaast me zeer. Was er toen sprake van een crisis? Kan zijn dat ik die heb gemist, zat toen vooral in de kroeg.

Kortom: prijs lijkt niet een gevoelige factor, prijs heeft hooguit een schrikeffect.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 JanT

Prijs per liter lijkt me niet bepaald relevant, prijs per kilometer des te meer. Ik verwacht hier wel een duidelijke relatie. Om hiervoor te corrigeren zou je naar het gebruik van een paar standaard autos over de tijd kunnen kijken.
Ook vermoed ik dat een toename in door de baas betaalde benzine een kleine rol speelt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Schuur

@DJ, “je zit meestal alleen”

Veel mensen zitten nu eenmaal liever in de file dan dat ze staan in de trein. Het is kiezen tussen twee kwaden, vrees ik.

Ik gebruik zowel auto als OV en heb het geluk dat ik altijd een zitplek heb in de bus omdat deze altijd relatief leeg is daar waar ik instap. En dan is het heerlijk om een boek erbij te pakken en te ontspannen. Dat kan dan weer niet in een auto.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Bismarck

@4: In Nederland zit men in het OV gewoonlijk ook alleen. Niet letterlijk natuurlijk, maar er wordt in het Nederlandse OV maar zelden een praatje gemaakt met degene die naast/tegenover je zit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 john s.

een auto die veel heeft gekost (vooral bpm en btw) kost ook ook geld als het ding stil staat (verzekering en nog meer belasting). daarbij is de prijs van OV zo hoog en de kwaliteit meestal zo slecht dat de keus snel gemaakt is. met de trein (zonder overstappen) van het ene stadscentrum naar het andere werkt uitstekend. maar meer obscure plekken of incourante tijdstippen maken het zo’n beetje onmogelijk OV te gebruiken. en ok, ik rijd motor dus geen last van files :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Lord Flash

@1

Het gaat niet om de gemiddelde automobilist, en de gemiddelde ritten, maar om de mensen en de ritten aan de marge.

Er is een klein deel dat wel prijsgevoelig is en die gaat wel het gedrag aanpassen:
– Even omrijden voor een goedkopere pomp
– Zuiniger proberen te rijden.

Dat is hetzelfde als rekeningrijden; sommigen zullen gewoon in de spits blijven rijden en een deel gaat toch zoeken naar alternatieven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Blammeke

Er is zeker een kort effect. Maar op lange termijn grijpt iedereen toch terug naar de auto.

Ik denk dat het effect van een bloeiende of slabbakende economie veel groter is dan puur de benzineprijzen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Marc W

Vraag me af of het ook te maken mee heeft dat de lease wagen de afgelopen 20 jaar zijn opwachting heeft gemaakt? Veel mensen hebben een tankpas van de baas en als je dan toch bijtelling hebt kan je maar beter ook prive gewoon rijden op de door de baas betaalde benzinepas. Iemand enig idee/overzicht over percentage van het NL wagenpark dat lease auto is?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 avanaa

Hoeveel mensen hebben een tankpas? Dat is toch echt maar bij een paar bedrijven/functies.

Is er al gekeken naar de mogelijkheid dat mensen langer blijven rijden? Ik bedoel: er zijn heel wat 65-plussers die vitaler zijn dan 65-plussers van 1970.

Opa en oma die elke week een dagje het land doorkruisen om op het kroost van dochterlief te passen bijv. Of bejaarden die met de auto naar Drente of de Veluwe gaan om een stukje te fietsen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 richard

Steeph,

Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?

;-)

De benzine prijs stijgt van ca 1.20 naar 1.60 en het aantal gereden km stijgt van 6000 naar 8000.

Hoezo zit er geen relatie in? Hij is alleen een beetje anders dan jij -leve de linksmenschen- wil zien.

Jij bent op zoek om je eigen vooroordeel te bevestigen, maar helaas-pindakaas: zo zit de wereld niet in elkaar.

Tip: De prijs van benzine moet je niet corrigeren voor inflatie, maar voor
– groei bbp per persoon
– verbruik per km
zul je zien dat het bedrag dat mensen aan benzine uitgeven als % van hun inkomen constant is. Beide gegevens kun je bij het cbs vinden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 spees

Ik ben volgens mij de Laatste Zondagrijder. Ik gebruik mijn fraaie, benzineslurpende wagen (22 jaar oud, dus super duurzaam!) om te rijden naar een wandelgebied. Het kost wat, dat wandelen. Maar mooi hoor, die Veluwe.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie