Lachende dames en andere muziekjes

Oma lacht (Foto: Flickr/Happy Dave)Groot nieuws van het weekend: Hillary Clinton gebruikte ‘When the lady smiles’ van de Golden Earring als campagnelied! Barry Hay mocht (met zonnebril en de rest van de band) meteen opdraven bij Pauw en Witteman, maar dat had natuurlijk alleen maar te maken met hun naderende optreden in Ahoy, op, oh ironie, vijf februari.

GeenStijl dacht een potentieel relletje waar te nemen, maar vooralsnog lijkt dat niet te gebeuren. Op zich is dat niet zo verassend, want ondanks het enthousiasme in Nederland, is ?When the lady smiles? niet hét campagne lied (dat is het drakerige You and I van Celine Dion), maar één van de liederen die wel eens gespeeld worden om de mensen te vermaken terwijl ze wachten op de kandidaat. Overigens ontstond over You and I wél een relletje aangezien Dion een Canadese is, en Clinton dus beticht werd van outsourcen.

In de Earring-videoclip voor de Verenigde Staten van destijds was ook geen sprake van aangerande nonnen en brein-etende honden, maar veranderen alle oude heksen in frisse jonge blommen.

Ook de wellicht onhandige tekst

My friends tell me: she’s the beast inside your paradise
I guess you’ve heard it all before
A fallen angel that has got you hypnotized
And that always needs some more

valt wel mee als je de volgende regels kent

But I love it, yeah I love it
She’s done nothing to mislead me

Nee, dan Angela Merkel! Voor de verkiezingscampagne van 2005 koos het CDU het nummer Angie van The Rolling Stones. Mooi nummer, daar niet van, maar je vraagt je af of ze de tekst gelezen hadden.

Angie, Angie, when will those clouds all disappear?
Angie, Angie, where will it lead us from here?
With no loving in our souls and no money in our coats
You can?t say were satisfied
But Angie, Angie, you can?t say we never tried

Tot hier zou je het met een behoorlijke schep goede wil nog kunnen lezen als een subtiele kritiek op de Schröder-jaren, die hoopvol begonnen, maar hun belofte niet waarmaakten. Vervolgens komt echter de zin

Angie, you?re beautiful, but ain?t it time we said good-bye?

Hoe je daar nog ondersteuning voor je campagne in kan lezen is mij op zijn zachtst gezegd een raadsel.

Een onhandige tekst is niet de enige fout die je kan maken. Zo voerde George W. Bush in 2000 campagne met het lied ?I won?t back down? van Tom Petty. Die had daar echter geen toestemming voor gegeven en dreigde Bush zelfs voor de rechter te slepen. Het conflict liep zo hoog op dat Petty het nummer uiteindelijk live speelde op de bijeenkomst waar Al Gore verklaarde dat hij de verkiezingen als verloren beschouwde.


De PvdA maakte eenzelfde vergissing in 2006 met ?Rood? van Marco Borsato. Borsato verklaarde buiten zijn werk voor Warchild zich niet politiek te willen associeren en vroeg de PvdA het nummer niet meer te gebruiken. Toenmalig Kamerlid Co Verdaas stelde in het radio-programma ?Met het Oog op Morgen? nog voor ?Everybody knows? van Johan te gebruiken.

Everybody knows this is your finest hour
A shooting star, that’s what you are, this is your time

Ik denk niet dat hij op dat moment vermoedde hoezeer de tekst van dat nummer vooral door het subtiele betekenisverschil tussen het Engelse ?shooting star? en het Nederlandse ?vallende ster? op die PvdA-campagne van toepassing zou blijken te zijn.

Sommige campagnes doen zelfs alles fout. Ronald Reagan gebruikte in 1984 Springsteen?s ?Born in the USA? zonder het te vragen, maar als je de tekst leest (een vier-en-en-half minuut durende aanklacht tegen de Verenigde Staten), is dat een bevestiging dat Reagan zich alleen bezighield met de héle grote lijnen.

Maar goed, hoe kritisch moet je zijn? Moet je het John Kerry kwalijk nemen dat ook hij Springsteen gebruikte in 2004? De eerste 4 regels van ?No Surrender? lijken niet zo handig als je vervolgens voorstellen wil doen om het onderwijsstelsel te verbeteren.

Well, we bursted out of class
Had to get away from those fools
We learned more from a 3-minute record, baby
Than we ever learned in school


Eigenlijk is er maar 1 oplossing als je helemaal safe wil zijn: schrijf zelf de muziek voor je campagne! Dan weet je tenminste zeker dat de teksten en jouw boodschap 100% samenvallen!