1. 1

    Goed initiatief. Vasthouden, elke zondag iets of iemand uit de schilderkunst. Tis toch een weinig troost, zo tussen de bedrijven door. En, zonder aandacht kwijnt ieder en alles weg. Dan lijkt het leven al verloren, een doodgeboren kind, en al te vergeefs.

  2. 3

    Ja, weet je..er is meer dan ‘een’ economie, 1 wereld van 1 Idee en het triviale.
    Het blijkt het een hele toer om zich daar overheen te zetten. Kunsten zouden zich anti-thetisch, tegen de burgermoraal en de uitholling van culturele waarden moeten opstellen maar laten zich economiseren en verdrukken. Als kunst, dans, theater, dichten,schrijven ,al die aktiviteit en crativiteit op even ideologische waarden en criteria, de angehauchtheit van de burger-speculant aan markt, profijt en winstwaarde- opbrengst, ondergeschikt maakt, wordt goud even duur als lucht..water even goedkoop als lood en de natuur, lichaam en geest even triviaal in inruilbaar als hagel voor regen. Dat lijkt me niet civiliserend en zal de ondermaatsheid, de lamkakkerij, de gemakzucht, de geborneerdheid en ‘plezier ,vermaak, genotzucht’ versterken tot een ongekende decadentie propageren en vermeerderen. Buiten alle paden, buiten alle proportie, zonder proportie, crimineel, grenzenloos en apathie, immoraliteit bevorderen.
    Gebrek aan kwaliteit is er genoeg, het gaat om meerwaarde, het koningsmat, (functionaliteit, politisering ,vrede, idealen ) en alle civiliserende taken en functies, de existentiele ‘meerwaarde’ ( cultureel, politiek) van een kunstensector voor elk land , overal ter wereld, zolang de mens regeert in plaats van hun produkt en handelswaar als ‘offshoot’ en overheersende dominante totaalmacht.

  3. 4

    nove, wat een zonnige kijk op het leven ;-)

    te lang geen sex gehad ? slechte shit ? depri ?

    Last van zelfoverschatting dan wel te hoog gespannen verwachtingen van het leven ?

    U lijkt mij een tikje zuur iemand, gebruik die energie toch voor iets anti-burgerlijks, anti-consumptiefs!

    En misschien eens een andere omgeving proberen ?
    ( eens weg uit dat kraakpand, gokje ?)

    best aardig stukje werk, iets voor op een kussensloop?

    Of is dat Godslastering ?

    Nog een fijne dag verder, nove!

  4. 5

    Casper ! Jongen! Depri is zwak uitgedrukt. De suggestie dat ik het heel slecht moet hebben kan elk vergelijk met uw standaard rekenmethode overleven. In het vergelijk wordt alles dun en mager want men ziet grote gapende tekorten opdoemen en ieder schaamt zich dan maar dat is pijnlijk en niemand is ooit schuldig. De wereld traumatiseert allen, de meeste liegen zichzelf voor en vluchten ter compensatie in sex, drank , medicatie, hard en lang autorijden, bezitsvermeerdering, speculatie en overig geweld. Ik blijf liever gezond en minder gehypnotiseerd, minder maniakaal en vernietigend,zelfdestructief bezig. Paarlen voor de zwijnen, stank voor dank en de glorie na.

    U weet toch over massaneuroses, wereldlijke leugens en bedro, grootscheepse manipulaties, machinaties en ook van de leegte der massa ? Ik voel me redelijk goed hoor, het is prettig zo, bevrijd van uw burgermoraal en dogma van de gegoeden.

  5. 6

    nove! het doet mij deugd dat het u minder slecht gaat dan ik in mijn burgerlijke, conformistische leegheid kon vermoeden. Ik hang aan uw lippen! En JA, ik ben mij bewust van grootscheepse -ja, zelfs mondiale-manipulatie. DESONDANKS denk ik dat een zekere luchthartigheid betere papieren voor te toekomst heeft.

    Maar even terug naar de Kunst: het getoonde vind ik bij nadere inspectie eigenlijk nogal gewoontjes, bijna burgerlijk.

    Heeft u trouwens al mogen vernemen dat onze
    pome & kelly de google-idols gewonnen hebben?

    Heel leeg, ja, maar zeer plezant…

    Een hartelijke groet….

  6. 8

    Ja, de Google Idols, zijn het stoten ? Nee, de luchthartigheid is voor strax.
    Een picknick in het park zal het wel nooit worden. In beweging blijven. Elk ambitieus mens weet dat. Elk serieus plan vergt toewijding. Dit plan al helemaal want het is de harteklop, de gezondheid, de schoonheid en de cultuursprong naar de meerwaarde. Dit betreft geen meerkeuzevrijheid, idolen en vluchtig geld. Dan is alle spilzucht en vrijgevigheid, de goedheid van het houten hart voorbij. U wilt niet vrij zijn, maar vrijblijvend vermaakt worden ?

  7. 9

    Over Chou heb ik niet zo’ n direct oordeel. Ze is een ‘vernieuwer’ ‘een ‘experimenteel caligrafe’. Haar ruimte/tijd dingen met de inktpen zullen velen naast u niet zo aanspreken. Ik vind het leuk dat ze lef heeft en naast de conventies van haar zeer traditionele en magnifieke (mannen) vak durft te stappen. Imitatie is een fase, zij wil haar vak beheersen en moet daarvoor breken met gangbare ideeen. Ze geeft nieuwe betekenis aan de vorm. Ze trapt vast op een paar tenen van diegenen die zich veilig dachten/waanden, ‘the well established’ artists. Ze doet maar. Of men meteen zo moet uitpakken met grote woorden alsdat zij een ‘revolutionaire’ zou zijn, naar de inhoud en de cultuur, dat weet ik niet. Als uitvoerende en als consument is de markt een vloek en een zege. Beloning en straf mechanismen (het denken in termen van taboe en gunst) zitten diep in de burger. Misschien wel het wezenskenmerk van het miljeu, een karaktertrek van de bezittende klasse. De klasse waaraan zij haar produkt (en velen menen dat het denken daar ook bijhoort) moet slijten, ergo afhankelijk en kwetsbaar is. Zo werkt het. Ze kan heel tam een carriere maken en verdwijnen.
    Alles is vaak ambivalent, niet goed-niet slecht, soms wel -soms niet. Ze kan uiteraard een revolutionaire worden.Dat is echt leerzaam en van de ‘meerwaarde’. het valt ook wel samen te vatten als ‘de permanentie’ , de beweging

  8. 10

    En Sargasso moet gewoon doorgaan met de Op Zondag link.
    Kunst ‘voor de massa’s’ , het miljoenenpubliek, is toch een subject. Het publiek oordeelt, u en ik.
    Ik waardeer het objectieve gebaar naar ditmaal de schilderkunst. De redactionele vrijheid verbiedt niets tenzij er een dedicated framework ene nvoorliefde voor ‘het schilderwerk’, en het ambacht daarvan bestaat binnen Sargasso.
    ‘ Op Zondag’ kan in het vervolg best eens naar een architect, een fotograaf of een portretschilder verwijzen.
    Ik vind het een nuttige aanvulling als rubriek, niet meer , niet minder. Het kan verrassen en de lezer op andere gedachten brengen, meer betrokken maken bij de ‘vrije kunst’ en wat minder bij de saaiheid van de alledaagse stronthopen en conflicten van economen, politici, inttelectuelen en gezagdragers met een voorspelbare mening en dito gedrag met dito resultaat, uitkomsten. Uitkomsten die nooit de vrede , het heil van de extistentiele vrijheid, voorspellen maar het verleden van gekende en ongure zaken ophemelen. Zo normaal, zo saai.