Kunst op Zondag | Zij aan zij

Serie:

Vandaag een duo-tentoonstelling. Charlotte Beaudry en Teresita Fernández, zij aan zij. Ze zijn even oud en daarmee houd iedere vergelijking wel op.

Charlotte Beaudry is autodidact en had haar eerste solo-tentoonstelling in 2003. Teresita Fernández slaagde voor haar kunstopleiding in 1992 en had in 1996 haar eerste solo-expositie.

Volg de vinger (2013) van Charlotte Beaudry…

Charlotte Beaudry is doorgebroken met haar werk over de kwetsbaarheid van adolescentie en over de dubbelzinnige opvattingen aangaande vrouwelijkheid.

Zonder titel, “Juliette” (2008), gemengde techniek op papier, 240 X 360 cm.
cc Flickr Marc Wathieu photostream Charlotte Beaudry exhibition at STUK (Leuven)

Zelfportret (2009), olieverf op doek, 180 x 200 cm.
cc Flickr Marc Wathieu photostream Charlotte Beaudry at aliceday (Brussels) Autoportrait (2009)

Voor het grootste deel bestaat haar werk uit schilderijen en tekeningen. Ze heeft ook een aantal video’s gemaakt. In deze video probeert een vrouw tevergeefs af te raken van de inhoud van haar ‘damestasje’. Ofwel: vanaf geboorte krijgen we een rol toebedeeld, waar niet makkelijk van af is te komen.

‘Anne’, (2012), 4 min. 13

Een scène uit de film ‘Masculin Féminin’ (1966) van Jean-Luc Godard was de inspiratie voor ‘Mademoiselle Nineteen’. Net als in Godard’s film worden in de video van Beaudry vijf 19-jarige studenten geïnterviewd door een journalist van een instituut voor marktonderzoek. Ze weten echter niet dat de scène uit Godard’s film de inspiratie is en dat de interview een acteur is.

‘Mademoiselle Nineteen’, (2010), 29 min. 14

Teresita Fernández vindt haar inspiratie in zaken als vallende sterren, het poollicht, wolkenformaties, vuur (branden) en de nachtelijke hemel. Tevens houdt het verleden haar bezig, met name hoe de aarde (en meer specifiek: Amerika) is gekolonialiseerd.

Blind Blue Landscape (2009), glas, spiegelglas, 15.000 kubusjes op blauwe wand, 3 x 21 meter.
cc Flickr Kimon Berlin photostream Teresita Fernández - Blind Blue Landscape

Golden (Obsidian Sky), 2014, goud chroom, inkt op houten paneel, 162.6 × 203.2 cm.
cc Flickr C-monster photostream Visit to Mass MOCA Golden (Scroll 1) by Teresita Fernandez

Fire (2005), zijdedraad, stalen armatuur, epoxy, 243.8 x 365.8 cm.
cc Flickr C-monster photostream Teresita Fernandez Fire 2005 SFMOMA

Teresita Fernández is ook bekend van haar publieke installaties, zoals Fata Morgana (2015) in het Madison Square Park in New York. In dit filmpje ‘het maken van …” en hoe wonderlijk zo’n installatie in een park werkt (2 min. 07).

Night Writing, 2012, installatie, buizen van polycarbonaat, 243.8 x 1376.7 x 670.6 cm.
cc Flickr Karl Steel photostream Teresita Fernández, Night Writing, @ Lehmann Maupin Gallery, 201 Chrystie Street 3

Bekijk hier de timelapse video van de installatie van ‘Night Writing’, 4 min.07.

Meer werk en achtergronen in dit gesprek met Teresita Fernández (3 min. 46).

U ziet, twee verschillende kunstenaars en hier gepresenteerd omdat het cliché ‘smaken verschillen’ ook opgaat bij het consumeren van kunst.

Wat we nu van u willen weten is: hoe kijkt u tegen het tentoongestelde aan? Wat doet het u?

Hier meer van Charlotte Beaudry en hier meer van Teresita Fernández.

Reacties (1)

#1 Lethe

Charlotte Beaudry is interessant, ze laat de kwetsbaarheid en voorzichtigheid zien waarin veel vrouwen opereren. Veel willen dat niet zien, accepteren, als gegeven. Er zijn veel middenwegen, maar als je als vrouw gewoon doet wat je kan… Als voorbeeld onderstaande link. Talloze andere voorbeelden, maar deze had ik als recent voor de hand.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/04/elizabeth-warren-likability-sexism-2020-presidential-race

Dat is los van het feit dat er eerst naar kleding, houding, uiterlijk wordt gekeken voordat er überhaupt geluisterd wordt. Velen zullen commentaar op zoiets zien als ‘gezeik’.

Teresita Fernández raakt mij vanwege haar vuur. Stelt mooie vragen zonder al te veel maatschappelijke discussie. Alwel interactie met mensen. Mooi en in zekere zin rustgevend.