Kunst op Zondag | Textiel

Hoewel het goed gaat met museumbezoek in het geheel, moeten de kleinere musea toch de eindjes aan elkaar zien te knopen. Uit onderzoek van het NRC, vorig jaar, bleek dat de helft van de kleinere musea hun financiële situatie als kwetsbaar of slecht inschat. En uit de ConjunctuurWijzer van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed blijkt dat de kleinere musea voor dit jaar weinig verandering in de negatieve trends verwachten.

Tijd dus om die musea eens wat meer te bezoeken. Het Museum Rijswijk is goed voor een jaarlijks bezoek aan de papier en textiel biënnales. Nu is er, tot 24 september, de textiel biënnale, met 24 kunstenaars uit 14 landen.

Textiel, van welke soort en in welke hoedanigheid dan ook, is één van de materialen die we hier eerder al zagen bij mixed media kunst. Textiel op zichzelf wordt vooral als mode- en designmateriaal gezien, minder als puur kunst.
Op deze biënnale valt borduur-, naai- en weefwerk te zien die het traditionele handwerk ver te boven gaat.

Het is hier al vaker gesteld: de plaatjes halen het niet bij de werkelijkheid dus ga dat zien, ga dat zien.
In de grote zaal van het Museum Rijswijk kunstwerken van onder andere:

June Lee (Korea), Bystander, 2016.
June Lee, Detail Bystander, 2016, thread on plastic cast, 24 x 5 x 4 cm each figure. Photo Myoung Studio

Kate Just (Australië), uit de Feminist Fan serie. Een serie geborduurde replica’s van zelfportretten van vrouwelijke kunstenaars. Herkent u deze zeven kunstenaressen?
Kate Just Feminist Fan op Textiel Biennale 2017 Museum Rijswijk eigen foto

Jenni Dutton (Engeland), – Mum rubbing her hands, 2012 (uit de Dementia Darnings serie). Het lijkt getekend, maar het is draad op canvas gestikt. In het echt zeer indrukwekkend om te zien.
Jenni Dutton, Dementia Darning Mum rubbing her hands, 2012, wool threads, fine netting, canvas, 130 x 90 cm. Photo Rupert Mardon

In het oude gedeelte van het mueum, het Tollenshuis, zie je hoe moderne kunst ongelofelijk fraai staat in een omgeving van oude architectuur en historische meubels. In deze ruimten loop je langs textielkunst van:

Cristiàn Velasco  (Chili), País Soñado (Country Dream), 2013.
Cristiàn Velasco, País Soñado (Country Dream), 2013, embroidery on cotton, 500 x 150 cm. Photo Cristiàn Velasco

Murat Yildiz  (Turkije), I can’t speak, 2015, uit de 3 monkey series. Ook dit lijkt getekend, maar in werkelijkheid is het met zeer fijne draadjes op canvas gestikt.
Murat Yildiz, Detail I Can’t Speak, 2015, thread on canvas, 50 x 70 cm. Photo ©Murat Yildiz

Sophia Narrett  (Verenigde Staten), Mean, 2016. Erotisch? Pornografisch? De afbeelding doet vermoeden dat dit een wat kinderlijk en simpel werk is. In het echt is te zien hoe goed en mooi materiaal en kleuren zijn.
Sophia Narrett, Mean, 2016, hand embroidery, thread and fabric, 33 x 34 cm. Courtesy of the Artist and Freight+Volume Gallery, New York, U.S.A. Photo Stan Narten

Janaina Mello Landini (Brazilië), Ciclotrama 28 (medusa), 2015. Uit de Ciclotramas serie. Een installatie van geknoopt en ontrafeld touw, die de hele ruimte vult.
Janaina Mello Landini, Detail Ciclotrama 28 (medusa), 2015, hemp rope and nails, 375 x 745 x 200 cm. Site specific installation Galleria Macca, Cagliari, Italy. Photo Stefano Oliverio

..
Eigen foto Janaina Mello Landini, Detail Ciclotrama 28 (medusa), 2015, hemp rope and nails.

U bent op Sargasso al gewend om uw bijdrage aan de draadjes te leveren, in het Museum Rijswijk kunt u uw bezoek besluiten door op het buitenterras wat na te genieten en uw bijdrage te leveren aan ‘Collective Strings’ (afbeelding boven dit artikel) van Karoline H Larsen (Denemarken).

Verder op deze tentoonstelling: Kristina Aas & Karina Presttun (Noorwegen), Susanna Bauer (Engeland), Renato Dib (Brazilië), Henry Hussey (Engeland), Daun Jeong (Korea), Alice Kettle (Engeland), Tamar Mason (Zuid-Afrika), Jon Riis  (Verenigde Staten), Agnès Sébyleau (Frankrijk), Hannalie Taute  (Zuid-Afrika), Ji Seon Yoon (Korea), Maryam Ashkanian (Iran), Nigel Hurlstone (Engeland), Rieko Koga (Japan/Frankrijk), Laima Oržekauskienė-Ore  (Litouwen).

Helaas moet ook dit museum de eindjes aan elkaar knopen. Met de museumkaart is de toegang niet gratis, maar vraagt men een toeslag van 3 euro.

Meer textiel uiteraard in het Textielmuseum (Tilburg) of bezoek eens andere kleine musea. In het museum Het Leids Wevershuis quilt-vilt- en weefkunst van 17 juni t/m 24 september 2017. Ook in Leiden, in het Textiel Research Centrum nog tot en met donderdag 29 juni ‘Van kaftan tot keppeltje’. Wellicht zit er voor u hier en daar nog meer stof tot bewonderen bij.

  1. 1

    Herkent u deze zeven kunstenaressen?

    Die tweede had Trotsky nog eens alle hoeken van haar atelier laten zien.

    Update – Die derde is Cruella DeVille, a.k.a. ORLAN, a.k.a. Mireille Suzanne Francette Porte. Die vijfde is Leeloo Dallas Multipass a.k.a. Yayoi Kusama. Leve Google Reverse Image Search

    Verder altijd weer erg prettig, zo’n zondagochtensargassomuseumbezoekje vanuit de luie bureaustoel, of, zoals Special Agent Dale Cooper zou zeggen: 👍

  2. 3

    Textiel is een moeilijk medium. Zelf twee prachtige kleurrijke weefsels in huis uit Georgië waar een eeuwenlange kerktraditie van kunst zich in de Soviet tijden is geëvolueerd naar een bijzonder kleurrijke en krachtige moderne kunst traditie. Net als @1, fijn om op zo een heerlijke zondag al een mooi bezoekje er op te hebben zitten voordat de dag begint. En ook top de aandacht voor de kleinenfijn musea die het zo moeilijk hebben. Misschien een idee voor de zomermaanden: iedereen vragen een bijdrage over een klein museum te schrijven?