1. 1

    Raak gevonden, die vergelijking van swingende vijfkwartsmuziekjes!
    Beiden in bijna hetzelfde tempo en ongeveer even lang en de solisten (bij de een de sax en drummer, bij de ander de zanger) hebben geen enkele moeite los te gaan op een oneven maatgevoel. De drummer bij Brubeck zit er wel wat losser in dan die bij Radiohead, zo te zien.

    Ook mooi dat het in beide gevallen geen balkan-achtig volksmuziekje is. Niets te nadele van die muziek overigens. Ik haal het even aan omdat 5/4, 7/8 en zelfs 11/8 maatsoorten daar heel natuurlijk er uit geriedeld wordt en bij sommige jazz- en popmuzikanten de oneven maat al gauw een folkloristsiche quote is. Verjazzte klezmermuziek bijvoorbeeld.

    In ieder geval vind ik de beide voorbeelden inspireren tot een oproep de 4-kwart eens een hele tijd te verbannen.

  2. 2

    geweldig, en ook de ‘uitleg’ van peter, die zou eigenlijk als tekst bij de post moeten horen, want veel mensen zullen zich afvragen wat er nou zo bijzonder is aan ‘alweer zo’n mash-up’.
    Drummer van Radiohead zit er inderdaad ‘niet zo lekker in’, in de Radiohead-clip is het zowat pijnlijk om te zien hoe hij zich er doorheen weet te worstelen….

  3. 3

    @2 Hoewel in de mash-up versie de Radioheaddrummer er al relaxter bij zit, dan in de losse versies.

    Mjn uitleg vergeleek de twee losse versies die Steeph erbij heeft geleverd. De mash-up doet te weinig recht aan Brubeck’s vijfstamper. Bovendien heeft de mash-upmaker tempo gelijkgetrokken en het verschil in toonsoort verdoezeld. Dat laatste maakt niet zoveel uit, omdat het vooral om de ritmiek en de maat gaat.

    Ben trouwens wel benieuwd of er meer van dit soort treffende mash-ups betsaan. Weet iemand dat?

  4. 5

    @4 Het is wel leuke om het zelf te raden, maar het gerbuikte materiaal staat hier keurig vermeld.

    Nu is dat wel iets anders dan de de mash-up die Steeph heeft gevonden. Dat soort “vergelijkende” mash-ups bedoel ik eigenlijk met mijn vraag uit #3.

    Ik krijg Feed the Animals niet gedownload. Ga het wel verder proberen, want ben wel benieuwd naar het klinkend resultaat van al dat jatwerk.

  5. 6

    @peter ik weet even niet zo gauw één te verzinnen, ik weet er wel één die nog niet bestaat(?), maar die ik wel eens zou willen horen: Jin Go Lo Ba, de orginele versie, in ieder geval de eerste op plaat gezette (bij mijn weten) van Babatunda Olanji uit 1959 vs de versie van King Sunny Adé met Manu di Bango vs de versie van Santana. Of zou dat een ‘mix’ zijn? Ben niet zo’n kenner dus ik weet het verschil eigenlijk niet zo goed…
    Misschien heb ik iemand op een idee gebracht, misschien moet ik zelf ’s proberen te fröbelen met knip & plak software….

    Is trouwens ook weer wat anders dan een mash-up die muziekstijlen ‘vergelijkt’….

  6. 8

    Christina Aguilera vs The Strokes: mooi voorbeeld, imo, van twee liedjes die orenschijnlijk niet bij elkaar passen, maar gecombineerd beter zijn dan de twee losse liedjes en bovendien klinkt het geheel alsof het altijd zo bedoeld is geweest.

    Beatles vs Jay-Z

    Wel vierkwartsmaten allebei, sorry :-)

    Ken ook eigenlijk nauwelijks liedjes met exotische maatsoorten, Neil Young heeft wel eens iets gedaan in 11/12 geloof ik.

    Ben wel heel benieuwd of er dance bestaat die NIET in vierkwartsmaat staat, lijkt me toch heel lastig dansen. Kent iemand voorbeelden?

  7. 11

    @9: heb toch even een tijdje moeten meetellen voordat ik eruit was… :-) 7/4? 7/8?

    Ik bedoelde overigens Dance-muziek, geen dansmuziek :-)

    @10: ik ken wel een flink aantal walsen in de (laat ik het maar gemakshalve even) popmuziek (noemen), een van de mooiste imo is The Way Young Lovers Do van Van Morrison… alleen in de dance, waar de vierkwartsmaat zo ongeveer heilig is, ken ik dus ook alleen maar vierkwartsmaten.

    Het liedje van Neil Young is Words, van Harvest, en blijkt bij nader Googlen niet 11/12 te zijn maar 11/8 (afgewisseld met refreinen in 4/4)

  8. 12

    @Steeph: Was Dave Brubeck soms de meester van de ongelijke jazz? Want ook zijn Blue Rondo a la Turk was een fraai staaltje ongelijke tred houden.

    @Michiell: Dance die niet in 4/4 staat zou lastig dansen zijn? Als je op andere muziek, in oneven maten, wel prima kan bewegen, waarom zou dat voor dance dan niet kunnen gelden?

    Overigens: jaren geleden hen ik mee eens bezig gehouden met de vraag of het gevolgen zou kunnen hebben voor het denken, als je alleen muziek in oneven maatsoorten toegediend krijgt.
    Mijn conclusie was dat alle muzieksoorten primna overeind blijven als alles 5/4, 7/8 of 11/8 zou gaan, maar dat er in culturen waar dat soort metriek gemeengoed is, net zo rechtlijnig gedacht wordt als in 4/4-culturen.
    Daarmee vervloog de hoop dat onevenmatige muziek een bijdrage zou kunnen leveren aan het out-of-the-box-(erg vierkant)denken.