Serie:

Gisteren werd ze 85 jaar. Magdalena Abakanowicz, beeldhouwster en textielkunstenares. Hier meer over haar leven en carrière.

In de laatste zestiger jaren begon ze ‘Abakans’ te maken. Grote, abstracte  driedimensionale figuren, geweven van sisal, vaak touw dat ze in havens verzamelde.

Vanaf de tachtiger jaren ging ze ook werken met metaal, brons, steen, klei, hout en jute. Eén van haar recente werken is gemaakt van staal, jute en hars.

Zonder meer indrukwekkend zijn de groepen die ze heeft gemaakt. Beeldengroepen van vijf tot ruim honderd figuren, die op het eerste gezicht uniform lijken, maar in de groep is geen enkel figuur precies hetzelfde. Sommige groepen zijn gegoten in brons, andere groepen zijn gemaakt van jute en hars.

Red Abakan, 1969.
cc Flickr dumbledad photostream Magdalena Abakanowicz' Abakan Red

Cercle Clair, 1971.
cc Flickr C-Monster photostream Magdalena Abakanowicz Cercle Clair, 1971

Sarcophagi in Glass Houses, hout, glas, ijzer, 1983/1989.
cc Flickr Brandon Morse Magdalena Abakanowicz

Bronze crowd, 1990/91.
cc Flickr kimncris photostream Magdalena Abakanowicz - Bronze Crowd

Puellae, brons, 1992.
cc Flickr brownpau photostream Puellae by Magdalena Abakanowicz At the National Gallery Sculpture Garden

Space of Becalmed Beings, brons, 1992/93.
cc Flickr GetHiroshima photostream Space of Becalmed Beings Magdalena Abakanowicz

Space of Unknown Growth, 22 betonnen vormen, 1998.
cc Flickr jaime.silva photostream Vilnius - Europos Parkas Space of Unknown Growth by Magdalena Abakanowicz, 1998

Sitting Figure on a Short Bench, brons, 2000.
cc Flickr rocor photostream Magdalena Abakanowicz Sitting Figure on a Short Bench, 2000

20 Walking Figures, iron cast figures, 2006.
cc Flickr jmv photostream Vancouver Sculpture Biennale, with Magdalena Abakanowicz 13

Ten Seated Figures, brons, 2010.
cc Flickr clogsilk Magdalena Abakanowicz - Ten Seated Figures

Veel meer Magdalena Abakanowicz uiteraard hier achter.

Reacties (2)

#1 Rigo Reus

Ik heb er toch moeite mee om te kijken naar al die lichamen zonder hoofd. Magdalena Abakanowicz wist toen ze die sculpturen maakte, niet van die gruwelijkheden die later in Syrie/Irak zouden plaatsvinden, maar het blijft luguber.

  • Volgende discussie
#2 P.J. Cokema

@1: Als de actualiteit verandert, verandert wat je in een kunstwerk ziet ook?

En dan te bedenken dat die groepen staan voor de anonieme en amorfe massa, die hun hoofd niet gebruiken, waardoor verschrikkingen als W.O. II en IS kunnen blijven bestaan. Eigenlijk heeft ze de essentie van de massa dus feilloos te pakken.

  • Vorige discussie