Kunst op Zondag | KoZ 500

Dit is de 500ste Kunst op Zondag (KoZ). De eerste echte KoZ verscheen 2 april 2006. Tot en met 22 mei 2011 hield collega Steeph Sargasso’s virtuele kunstgalerie open. Op 17 juli 2011 nam ondergetekende het over en maakt vandaag zijn 300ste KoZ.

KoZ komt tot stand door op het internet mooie en/of opvallende kunst te spotten en hier door te geven. De eerste jaren werden de afbeeldingen gewoon van het internet geplukt, in een tijd dat het copyrightbegrip ‘fair use’ nog vorm moest krijgen.

We zijn ten stelligste van mening dat we hier ‘fair use’ gebruik maken van afbeeldingen maar de praktijk is inmiddels dusdanig veranderd dat we niet altijd rechtenvrije afbeeldingen van kunstwerken kunnen exposeren.

Geen nood, want rechtstreeks aan kunstenaars hun expliciete toestemming vragen heeft hier ook veel mooie kunst opgeleverd. Dit 500ste lustrum zou er zonder al die kunstenaars dus niet zijn geweest. Voor ons reden om ze nog eens te mailen en te vragen naar hún jubileumwerk. Het zou aardig zijn als de kunstenaars hun 500ste werk kunnen laten zien, maar voor ons is elk jubileumstuk in dit verband goed.

Het kan zijn dat kunstenaars helemaal niet aan jubilea doen. In dat geval hebben we de kunstenaars gevraagd of ze een werk hebben dat ze aan KoZ 500 willen opdragen.

We vieren de 500ste KoZ met de virtuele expositie ‘KoZ 500’. Vandaag en komende zondagen telkens kunst van acht Nederlandse kunstenaars die eerder werk voor ons beschikbaar stelden. Deze keer met toelichtingen van de kunstenaars zelf. Loopt u verder…..

Zeer vereerd zijn wij met het werk dat Suzan van Lieshout (eerder in Denken, 2013) ons stuurde. Ze wees op de eveneens 500-jarige Mariken van Nieumeghen, wiens verjaardag in Nijmegen wordt gevierd en gaf ons nu dit werk (t/m juli te zien bij New Dutch in de Marikenstraat):

Suzan van LieshoutDWAAL , 2017.
© Suzan van Lieshout DWAAL

Toelichting: “Ik ben de tel van mijn werken inmiddels kwijt geraakt. Maar in de kunst zijn de getallen immers nooit erg hard: met een hoge productie ga je als kunstenaar al gauw -al was het maar uit ruimtegebrek, al was het maar uit geldgebrek, over tot het overschilderen van je eerdere werk. Telt een werk dat inmiddels uit drie lagen bestaat dan mee als 1 – of als drie werken?
DWAAL, ook gemaakt op de grondvesten van eerder werk, is een collage van mijn stad, mijn veilige thuis, de basis waar vanuit ik werk. DWAAL gaat over verwarring, de tel of de weg kwijt zijn. Over de verwarde mens. Enige kennis van het Nijmeegs stratenpatroon is wenselijk, al heb ik gemerkt dat zelfs geboren Nijmegenaren ervan overtuigd zijn de weg terug te vinden, en bedrogen uitkomen.
En okee, omdat de 500ste blog ècht een prestatie is, heb ik een straat naar je vernoemd.”

Jawel, we slenterden wat rond in DWAAL…

… en wat vonden we tussen de Toermalijnstraat en het Lompenkramersgas?   Zeer verguld. Dank u, Suzan van Lieshout!
© Suzan van Lieshout DWAAL Sargasso hofje

Ze stuurde als extraatje: ”eenvoudig en symbolisch: een bloemetje: “Vrouw-en-man-tel” (ach, daar zit ook het woordje tel in… wat aardig ;-)”.
© Suzan van Lieshout Vrouwenmantel

Ook in Denken (2013) een beeldje van Jacomijn Steen. Opgedragen aan KoZ 500:
Jacomijn SteenVrouwen komen van Venus, mannen komen van Mars, 2016.
© Jacomijn Steen VVMM 2016

Toelichting: “Ik heb mijn werken nog nooit geteld dus geen 500ste maar wel een werk dat ik wil opdragen. Het stelt een paar voor dat naar elkaar reikt maar elkaar niet bereikt. Net als mannen en vrouwen, zijn we van hetzelfde vlees en bloed (=glas) en willen we bij elkaar zijn maar soms lukt de communicatie geheel niet, onze gevoelens liggen op een andere golflengte. Oftewel: mannen komen van Mars en vrouwen van Venus.
Het is een werk van glas gemaakt. Ik maak dit glas door in mijn keramiek oven, glasbrokken in of over een mal te laten smelten. De mal haal ik weg en het glazen beeld blijft over. De man heb ik in een mal laten smelten en die is dan ook ‘positief’ in glas en de vrouw is over een mal gesmolten en is ‘negatief’ van vorm (het beeld is een uitsparing in het glas). Op de foto van boven is dat goed te zien.”

© Jacomijn Steen bovenaanzicht VVMM 2016

Slechts drie keer hebben we een “email-interview” gehad. Eén ervan was in 2016 met Pauline Koehorst. Ze heeft geen specifiek 500ste of ander jubileumwerk. Daarom één van haar laatste werken, opgedragen aan KoZ 500..

Pauline Koehorst – still uit video “Deep is the water, high is the sky”, 2017. Hier een fragment.
© Pauline Koehorst still uit video Deep is the water, high is the sky 2017

Toelichting: “Korte synopsis – A girl get’s lost in a crises and finds herself again.”

In Lachen (2013) zagen we beeldjes van Wilma Schipholt. Haar 500ste kunstwerk is:
Wilma Schipholt – Knellende privé aangelegenheden.

© Wilma Schipholt Knellende privé-aangelegenheden

Toelichting:  “Fascinerend, soms met enige verbazing gadegeslagen, hoe mensen omgaan met hun eigenheid. Hoe makkelijk sommige mensen hun uniciteit delen, etaleren met en voor anderen. In schril contrast met wat mij vroeger met de paplepel is ingegeven, ‘wat zullen de buren wel niet denken’, dus veel bleef verborgen, niet gedeeld, verhuld. Die tegenstelling bekijk ik, soms gefrustreerd, maar werkt ook op mijn lachspieren. Het beeld gaat dus over hoeveel bloot geef je prijs? Wat is de prijs, meerwaarde van zoveel ‘ naaktheid’?”

In 2015 een KoZ met hoog marxistische gehalte met o.a. werk van Max Marx, die nu een van zijn laatste werken opdraagt aan KoZ 500:
Max MarxCircus Symphony, 2018.

© Max Marx Circus Symphony

Toelichting: “Circus Symphony” beschrijft de onbevangenheid in de liefde van vrouwen voor elkaar. De speelsheid en bevruchting, de vis met het embryo en de lelie (de ontmaagding en een nieuw leven), doch ook de kilheid (robot figuur) van de wetgever die er de rug naar draait.”

In Wapeningsstaal (2017) zagen we ‘Ars Longa, Vita Brevis’ van Wieke Terpstra. Ze heeft (nog) geen 500ste, maar wel een jubileumwerk, dat ze ook opdraagt aan KoZ 500.
Wieke TerpstraHet Paard, 2013/2018.

© Wieke Terpstra Paard 2013 2018

Toelichting: “Gemaakt voor het 20-jarig jubileum van de Kunstschouw in 2013, 5(!) jaar geleden en nu krijgt het een definitieve plek in het Trekpaardendorp (zo noemen ze zich) Noordwelle. Onthulling was op 16 juni.”

In een Kunst op Zondag over een recent jubileum was werk van o.a. Hester Pilz te zien. Vandaag:
Hester Pilz – Koe (model).

© Hester Pilz Koe (model)

Toelichting: “Dit model is ongeveer mijn 500ste. Het is een liggende koe, gemaakt zoals de kapconstructie van Brabantse boerderijen. Hij ligt in mijn atelier te wachten om een keer in het groot uitgevoerd te worden.”

Daar voegen wij aan toe dat de genoemde kapconstructie voor komt in Brabantse langgevelboerderijen. Voorbeelden van zo’n constructie zie je hier en hier.

Soms mailden we een verzoek aan de late kant, waardoor het antwoord pas na de deadline binnen kwam en we het gevraagde kunstwerk helaas niet konden afbeelden. In onze “jubileumexpositie” nu ook werk van kunstenaars die de dupe waren van onze traagheid. Vandaag is dat Leo Vroegindeweij, die het kunstwerk opstuurde dat we destijds wilden laten zien in Mallemolen.

Leo Vroegindeweijzonder titel, 2010; gips, staal, coating, kunststof, 132 x 115 x 94cm.
© Leo Vroegindeweij Zonder titel 2010

Toelichting: “Elk beeld is een mijlpaal.”

Volgende week vervolg van KoZ 500.

  1. 2

    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met die 500e (of 300e voor jou).

    Een echte prestatie in stabiliteit en continuïteit. En om niet te vergeten: niveau. Met enige fluctuatie, maar altijd goed. Ik roep niet zo veel meer hier maar de KoZ gaat er op zondagochtend toch echt nog (bijna) altijd goed in.

    Het kaleidoscopische virtuele museum – toonzaal is misschien een beter woord, museum is zo… geweest – houdt me wakker.

    Dank je.
    En alle kunstenaars – ook dank natuurlijk. Prachtig. :)

    (oh, en die glazen beeldjes vind ik echt heel mooi! Ik heb een zwak voor het materiaal – zonder de anderen tekort te doen)

  2. 3

    De hoogdravende, pretentieuze nonsens druipt er weer vanaf bij sommige toelichtingen. De beste kunst is toch wel kunst wat voor zichzelf spreekt, wat geen nadere uitleg behoeft. Heeft een kunstwerk dat toch nodig, dan lijkt mij dat juist een duidelijk teken dat het geen geslaagde kunst is.

  3. 5

    @3: met je 1e zin zit je er nu toch wel helemaal naast.
    De rest van je reactie zou opgaan als de toelichtingen er van alles en nog wat aan toevoegen, waarvan je zou kunnen zeggen dat een onbegrijpelijke, extra toevoeging aan het kunstwerk geeft. Maar ook dat is niet van toepassing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren