Kunst op Zondag | KoZ (3)

Foto: copyright ok. Gecheckt 10-02-2022
Serie:

Vandaag de derde zaal in onze virtuele expositie ter ere van de 500ste Kunst op Zondag, met werk van kunstenaars die het mogelijk maakten zo ver te komen.

Met de toenemende copyrightsrestricties is het lastig geworden afbeeldingen van kunstwerken te tonen. Gelukkig hebben aardig wat kunstenaars de laatste jaren hun toestemming gegeven afbeeldingen van hun werken in Kunst op Zondag te plaatsen.

Voor de nu lopende jubileumtentoonstelling ‘KoZ 500’ hebben we ze naar hun 500ste werk gevraagd.  Hebben ze zo’n kunstwerk niet, dan is elk ander jubileumstuk ook welkom. Heeft een kunstenaar niets met jubilea dan hopen we op een ander, aan ‘KoZ 500’ opgedragen werk.

In de 500ste Kunst op Zondag presenteerden we de eerste acht kunstenaars. Vorige week de tweede groep van acht en vandaag meer werk van nog eens zeven kunstenaars.
Treedt verder…..

Werk van Gijs Assmann zagen we erder in In Werkelijkheid (2015) en Hacking Habitat (2016). Vandaag:

Gijs Assmann – Gott o Gott, 2009. Aquarel, acrylverf, balpen, touw, collage; .0,30 x 0,21 m.
© Gijs Assmann Gott o Gott 2009

Toelichting: “Geen 500ste werk, wel een “jubileum”-stuk. Aanleiding voor ‘Gott o Gott’ is de vijftigste verjaardag van mijn vrouw. Sindsdien geef ik haar op haar verjaardag een aquarel. Het zijn er inmiddels negen.

De centraal figuur uit ‘Gott o Gott’ is geinspireerd op de hoofdfiguur uit het verhaal ‘Van Maerlantstraat 23’ uit het boek ‘Het ruikt hier naar onzin’ van Kamagurka. Om zich herboren te voelen hangt de hoofdpersoon elke dag enige tijd het zwijn uit. Wellicht dat deze tekening op deze manier de suggestie doet om jezelf in benauwde situaties (je opgesloten voelen, ouder worden) bevrijd te voelen door kinderlijke kolder. God-o-God…”

Naast een drietal emailinterviews, hebben we ook gesproken met Harry Haarsma, tijdens een poging Kunst op Zondag Live (februari 2015) van de grond te krijgen. Ook in Boeken (2013) en In werkelijkheid (april 2015) was werk van hem te zien. Vandaag:

Harry Haarsmawerk tentoongesteld in Park, Tilburg, 2015 (in deze sideshow een aantal onderdelen).

© Harry Haarsma Kranten opstelling bij Park Tilburg

Toelichting: “Kunst op Zondag koestert de aard van kunst, want die is een levende stroom, te beweeglijk om er (maar) een uitspraak over te doen.
Het 500ste kunstwerk, het geniale, meest sublieme, het pronkstuk zal best bestaan maar betekent niets.
Een vorm te vinden die overeenkomt met de verbijsterende rommeligheid van de wereld is de opdracht van de kunstenaar.
Iedereen die zich uitdrukt in beeld en taal heeft een Frame nodig, een Kader dat recht doet aan de complexiteit van de menselijke ervaring: een Vorm die mee-ademt.
Stilistisch ben je de baas over je werk, inhoudelijk echter uitgeleverd aan het feestelijk raadsel.
Je waakt voor een sluitend wereldbeeld want dat is narcistisch.”

In Lachen (2013) zagen we Aqua van Nikke Pelaez. Voor KoZ 500 stuurde ze ons:

Nikki Pelaezliggende vrouw met krekels, 2015.
© Nikki Pelaez Liggende vrouw met twee krekels, 2015

Toelichting: “Of dit mijn 500ste kunstwerk is? Ik zou het niet weten . . naast mijn werken op papier heb ik ook gefotografeerd en videofilms gemaakt  . . ik ben de tel kwijtgeraakt inmiddels.
Ik had de vrouw geschilderd en vond dat zij wel wat gezelschap kon gebruiken dus besloot ik twee grote krekels te tekenen om haar te vergezellen. Het idee voor de krekels kwam door een liedje waar ik op dat moment naar luisterde; een liedje van de zanger Hozier (Andrew Hozier Byrne) met de titel ‘in a week’ waarin o.a. wordt beschreven hoe insecten over een lichaam kruipen . .

Ik heb ‘iets’ met insecten . . ik vind ze fascinerend met hun sierlijke pootjes en sprietjes. Ik voel me enorm tot ze aangetrokken  . . maar ze stoten me ook af. Hoe vaak heb ik al gedroomd dat er honderden mieren, wormen, spinnen of kakkerlakken over me heen kruipen terwijl ik niet kan bewegen . . en ook garnalen en hele grote sprinkhanen komen regelmatig voor in mijn dromen.
Zou het komen door mijn jeugd in Spanje en Argentinië waar dat soort dieren bij het dagelijks leven horen? Wie zal het zeggen?”

Hier In a week van Andrew Hozier Byrne.

In Winnaars (2014) werk van Carla de Rooij. Nu:
Carla de RooijOmarm de liefde, 2017. Acryl op papier; 70x50cm.
© Carla de Rooij OMARM DE LIEFDE EMBRACE THE LOVE 2017

Toelichting: “Geen 500e werk, maar een bijzonder jubileum schilderij met een “nulletje” minder. Een 50-jarig huwelijksfeest (niet te geloven), was vorige zomer de reden om dit werk te maken.
Inspiratiebron:
De wereld heeft nu meer dan ooit behoefte aan liefde,
verkwansel de liefde dus niet doe er wat mee en draag het uit.”

In Van het jaar (2012) en Cultureel Ons Dorp (2013) exposeerden we o.a. Emelie Jegerings.  Nu met:

Emelie Jegerings – True colors.
© Emelie Jegerings True colors

Toelichting: “Ik heb niet echt een 500e kunstwerk. maar draag deze op aan KoZ 500.”

Werk van Emelie Jegerings is nog tot 29 juli te zien in Galerie Drentsche Aa.

In 100 jaar beeldhouwers (mei 2018) De Levengever van Gonda van der Zwaag, Aan KoZ 500 draagt ze bij met:

Gonda van der Zwaag – Windtempel VII  “Morgenland”, 2015.
© Gonda van der Zwaag Windtempel VII Morgenland

Toelichting: Mijn zeven windtempels zijn gebouwd tussen 1986 en 2016. Bij de bouw zijn materialen gebruikt als: Stammen, horens, geweien, schedels, botten, veren, touw en vitrage. De eerste bouwde ik in 1986 in Diepenheim, voor een van de eerste Nederlandse beeldenroutes.  De anderen volgden in Heerenveen, Baarn, Amsterdam, Katwijk ad Maas en Beuningen.  De laatste Windtempel, gebouwd in 2015 in het Museumpark Orientalis in Heilig Landstichting, is op 07-01-2017 om 17.00 uur ritueel verbrand.
De Windtempel is als een achtergelaten offerplaats. Nomadisch volk heeft deze plek gebruikt voor haar rituelen en offeranden en is daarna weer verder getrokken naar andere oorden.  Deze Windtempels werden overgelaten aan de elementen van de natuur en vergingen uiteindelijk  door weer en wind. In mijn hele werkzame leven als kunstenaar zijn vergankelijkheid en de dunne scheidslijn tussen leven en dood de rode draad in mijn werk.”

We waren wel eens laat met onze verzoekjes, waardoor het gevraagde kunstwerk niet kon worden  afgebeeld. Gelukkig willen de kunstenaars die de dupe waren van onze traagheid bijdragen aan onze “jubileum”-expositie. Vandaag is dat Krijnie Beyen, die we graag in Kringloop (2012) hadden gezien. Voor KoZ 500:

Krijnie BeyenBeeld van mijn moeder.
© Krijnie Beyen Beeld van mijn moeder

Toelichting: “Installatie en useable artwork bestaande uit een veld (een gelaagde foto met een boomvorm en portretten van mijn moeder en haar broers/zussen) en acht spekstenen objecten.
Dit werk komt voort uit het combineren van kunst met familie opstellingen. Het doen van systemische opstellingen samen met kunstenaars en dichters aan de hand van persoonlijke of collectieve thema’s resulteert in nieuw werk en/of een tentoonstelling. Beeld van mijn moeder was ook de titel van een tentoonstelling die tot 17 juni te zien was in Huis als Museum.”

Volgende week de laatste editie van KoZ 500.

Reacties (2)

#1 Jona Lendering

Fijn weer!

  • Volgende discussie
#2 Henk van S tot S

@1:
Zeer correct :-)

  • Vorige discussie