Kunst op Zondag | Hands Off Our Revolution

Populisme meer dan zat hebben inmiddels ruim 1580 kunstenaars, curatoren, museumdirecteuren, galeriehouders, schrijvers, dichters, acteurs, dansers, filmmakers, ontwerpers en andere aan kunst gerelateerde professionals zich aangesloten bij ‘Hands of our revolution’.

Op initiatief van Adam Broomberg (van het duo Broomberg & Chanarin) en bedoeld om

(….) counter the rising rhetoric of right-wing populism, fascism and the increasingly stark expressions of xenophobia, racism, sexism, homophobia and unapologetic intolerance.

Wat hebben kunstenaars daar nu mee te maken?

As artists, it is our job and our duty to reimagine and reinvent social relations threatened by right-wing populist rule. It is our responsibility to stand together in solidarity. We will not go quietly. It is our role and our opportunity, using our own particular forms, private and public spaces, to engage people in thinking together and debating ideas, with clarity, openness and resilience.

Onder de deelnemers aan deze beweging bekende kunstenaars. We noemen er een paar (de bijgegeven kunstwerken zijn keuze van KoZ).

David ByrneTight Spot.
cc Flickr Jenny Spadafora photostream tight spot David Byrne's Tight Spot

Olafur EliassonThe Wheater Project.
cc Flickr Damien du Toit The Weather Project by Olafur Eliasson

Anish KapoorDismemberment.
cc Flickr Andym5855 photostream Anish Kapoor sculpture

Cornelia ParkerCold Dark Matter: An Exploded View.
cc Flickr damian entwistle photostream Whitworth Gallery, Cold Dark Matter - Exploded View - CORNELIA PARKER (2)

Martha RoslerThe Grey Drape.
cc Flickr Marquette University photostream Matha Rosler The Grey Drape, 2008

Yinka ShonibareThe Age of Enlightenment, Antoine Lavoisier.
cc Flickr C Watts photostream Hirshhorn Museum - Washington DC. The Age of Enlightenment Antoine Lavoisier

Fiona TanVox Populi.
cc Flickr Deutsche Bank photostream Fiona Tan

Wolfgang TillmansMemorial for the Victims of Organized Religion.
cc Flickr David photostream Wolfgang Tillmans Memorial for the Victims of Organized Religion, 2006

Handen af van onze revolutie is een uitstekend gekozen naam. Want we waren er nog niet. We waren nog lang niet af van de repressieve tolerantie van de elite. Er was nog heel wat te veroveren op burgerlijke benepenheid. En vrijheid voor iedereen was groot als ideaal maar minimaal in praktijk.

Onze revolutie was nog lang niet af. Kunnen we ergens de draad weer oppakken?

  1. 1

    Ik ben echt een beetje ‘lost’ here.

    De door jou geselecteerde kunstenaars staan in de lijst op de site, maar de alfabetische volgorde wordt doorbroken (in kolom 1 volgt op Julie Mehretu, Kader Attia terwijl de K verderop in de kolommen verder gaat). Of is die volgordelijke (zie De volgordelijkheid der dingen, ik stond zelf verbaasd) chaos ook kunst dwz met bedoeling?

    De site van die revolutionairen is niet echt duidelijk en lijkt meer op een (ordinaire) bedelpartij dan een ‘kunstenaarscollectief’ (om het maar even zo te noemen, het collectief zit dan in de idee en niet in de technische samenwerking).

    Behalve dat ik, van wat je laat zien, van Martha Rosler erg mooi vind (Iedereen zit maar lekker passief vanuit luxe de wereld te bekijken, ‘this is TV man’) en ik best begrijp dat er een samenhang in idee en verzet tegen populisme is, denk ik ook dat het uitdragen van dat gemeenschappelijk idee, via die site, wat beter zou hebben gekund.

    De idee, deze kunst, of ze willen of niet, zal toch een ‘vox populi’ nodig hebben wil het zin hebben. Of is het alleen maar interessant zijn voor zichzelf?

  2. 3

    @1: Die volgorde van namen lijkt regelmatig te veranderen. Zo stond een deel van de 1e (linker)kolom gisteravond nog helemaal rechts (in laatste kolom). Iets met een brakke database?
    Awel, je kunt natuurlijk altijd op de knop “Engage” drukken, je aanmelden en je opbouwende kritiek met ze delen. Of ze helpen een betere site te bouwen.

    Tweede dat opvalt: in februari zouden er ruim 200 namen op hebben gestaan, nu dus bijna 1600. Naast de wereldberoemde namen, ook veel onbekenden, die bij nader onderzoek amper exposities hebben of voor het laatst meer dan een jaar geleden een kunstwerk hebben gerealiseerd. Als kunstenaar dus niet zo erg succesvol, maar dan hebben ze wel veel tijd om de initiatiefnemers te helpen….

  3. 4

    @2: Lol dat van die evaluatie ;-)
    Nu heb ik die revolutie net geëvalueerd (eind van het stukkie) dus gaat het meer om de slotvraag, voor we een nieuwe evaluatiedatum kunnen prikken ;-)

  4. 5

    Het is me allemaal ff te makkelijk. Transponeer deze kunst naar een islamities land en zie hoe lang je kunt overleven. Dan heb je pas revolutie.

  5. 7

    Nu ook een mars voor de kunst ?
    Of zelfs revolutie ?
    “Zijn er weinig rijken en veel armen, in het sociale veld van de kunsten zijn de verhoudingen tussen geroepenen en uitverkorenen niet minder navrant.
    Tegenstrijdig aan het humaan en progressiv (zelf)beeld van de sector, een oplossing van de wel zeer ongelijke verdelingen lijkt inherent onmogelijk, al komen naarmate het fenomeen verder in kaart gebracht deeloplossingen beter in zicht.”
    Uit Zelfvoorziening en kunst, cultuur. vtnt 1.
    http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_43.html#zel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren