KSTn – burgerinitiatief vervolg

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Logo kamerstukken van de dagKSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

Onlangs hebben we hier gehad over het voorstel om te komen tot een Burgerinitiatief. De behandeling in de kamer neemt meer tijd in beslag dan oorspronkelijk geschat. Ook de debatten rondom Afghanistan gooiden roet in het eten. Daardoor zijn tot nu toe alleen de besprekingen in de eerste en tweede termijn gevoerd.
Vanwege de gelijke stemverhouding luistert het zeer nauw wie wat zal gaan stemmen. En dat brengt nogal wat debat met zich mee. Ze verwachten nu deze week een stemming.
Het probleem is, ik kan uit het debat niet goed afleiden welke kant het nou op gaat uiteindelijk. Ik zie partijen bewegen omwille van de concensus, maar of daarmee het hele voorstel het zal halen, is een raadsel. Verrassend daarbij was de afwezigheid van de LPF en D66 in de tweede termijn.

Een nog groter probleem is het debat zelf.

Ik werd daar wel een beetje verdrietig van. Hoewel een deel van het debat inhoudelijk goed en zeer gericht was op de onderbouwing van de voorstellen, bestond een groot deel van de woordenwisseling uit “scoren”. Juist rondom een onderwerp dat bedoelt is om de betrokkenheid van de burger bij de politiek te vergroten (en daarmee het vertrouwen erin) zou je toch wat minder Haagse Kaasstolp retoriek verwachten. Helaas. Hier een tweetal stukken (integraal) uit de eerste en tweede termijn. Oordeel zelf:

Mevrouw Spies (CDA): Begrijp ik het goed dat een burgerinitiatief naar het oordeel van de fractie van GroenLinks altijd plenair moet worden besproken? Er zijn immers heel veel mogelijkheden om het debat aan te gaan: een algemeen overleg, een schriftelijk overleg, een hoorzitting enzovoorts. Als de heer Duyvendak van de veronderstelling uitgaat dat een burgerinitiatief altijd plenair moet worden besproken, is mijn liefde voor een dergelijk initiatief nog verder te zoeken.

De heer Duyvendak (GroenLinks): Ik ben van mening dat dit niet automatisch het geval moet zijn. De commissie voor de Verzoekschriften maakt een eerste schifting. Vervolgens bepaalt de commissie waar het betreffende onderwerp onder valt, de wijze van behandeling. Ik kan mij voorstellen dat er onderwerpen zijn waarvoor geldt dat het twijfelachtig is of die altijd
plenair moeten worden behandeld. Gezien het gewicht van een plenair debat ben ik er echter voorstander van dat als regel wordt gehanteerd dat dit wel gebeurt. Wij houden zelf toch ook het liefst een plenair spoeddebat? Dat is voor burgers niet anders. Als voor een plenaire behandeling wordt gekozen, blijkt daaruit dat het onderwerp serieus wordt genomen.

De heer Van der Ham (D66): Voorzitter. Vanaf 1848 zijn er 120.000 bevelen over de Nederlanders uitgestort. Er is sprake van eenrichtingsverkeer. De Tweede Kamer, die natuurlijk door de bevolking is gekozen, neemt vier jaar lang besluiten en legt de burgers bevelen op waaraan zij zich moeten houden. Het is bekend dat de fractie van D66 dat patroon graag wil doorbreken. De bevelendemocratie moet veranderen in een dialoogdemocratie. Dat kan worden bewerkstelligd door het houden van
referenda en door mensen meer invloed te geven op benoemingen van burgemeesters en andere bestuurders.
Ook dit initiatief kan daaraan een bijdrage leveren. Wij hebben dit voorstel dan ook met veel sympathie gelezen.

De heer Van der Staaij (SGP): Ik ben geschrokken van de woorden die de heer Van der Ham tot nu toe in zijn betoog heeft gebruikt. Hij heeft gesproken van een bevelendemocratie en van eenrichtingsverkeer. Is dat werkelijk de manier waarop hij zijn taak als Kamerlid in dit huis uitvoert?

De heer Van der Ham (D66): Nee, ik had al het vermoeden dat de heer Van der Staaij mijn woorden op die manier zou interpreteren. Misschien wil hij zelf graag op die manier te werk gaan, Hij wenst aan onze democratie immers niet veel te veranderen. Ik probeer duidelijk te maken dat veel mensen het idee hebben dat zij slechts om de vier jaar iets mogen zeggen. In
Nederland is sprake van een bevelendemocratie en daarin willen wij verandering brengen. Wij zijn voorstander van meer dialoog. Er moeten voor burgers meer mogelijkheden zijn om tijdens het proces met initiatieven te komen en alternatieve plannen aan te reiken, zodat de bevolking meer het idee heeft dat er sprake is van een dialoog.

De heer Van der Staaij (SGP): Het was natuurlijk niet mijn wens om de dialoog met de burger tegen te houden. Ik ga er juist van uit dat onze representatieve democratie zodanig functioneert dat de overheid in contact staat met de burgers.

……….

De heer Slob (ChristenUnie): Uw opmerking zou ook moeten gelden voor het huidige artikel waarin sprake is van één jaar. Ik ben benieuwd naar een voorstel voor een amendement van uw hand. In de eerste termijn heb ik u hier niet op deze wijze over horen spreken, maar goed, in een debat kan er altijd iets groeien natuurlijk.

De heer Duyvendak (GroenLinks): Ik heb gezegd dat ik met één jaar kon leven en dat twee jaar mij te lang werd. Ik vind een periode van twee jaar gewoon te lang. Volgens mij is dat een consistente positie.

Mevrouw Spies (CDA): Ik neem het even over van de heer Slob. De heer Duyvendak maakt juist bezwaar tegen het subjectieve dat erin zou sluipen. In het huidige voorstel voor een nieuw artikel in het Reglement van Orde staat ’’één jaar behoudens nieuwe feiten of omstandigheden’’. Volgens de redenering van de heer Duyvendak moet hij een amendement indienen waardoor het woord behoudens wordt geschrapt. Van een subjectieve afweging zal altijd sprake zijn, of je nu drie maanden, een dag, vijf jaar of wat dan ook in de eerste zin van dat artikellid opneemt.

De heer Duyvendak (GroenLinks): Nee. Nu geldt na één jaar de subjectieve afweging niet meer. Voor mij had dat korter mogen zijn, maar ik kan ermee leven. U verlengt dat tot twee jaar. Ik vind dat wij in onze zoektocht naar meerderheden een formulering moeten vinden waardoor burgers een helder recht krijgen zonder subjectieve factoren. Die positie lijkt mij duidelijk.

Mevrouw Spies (CDA): De positie van de heer Duyvendak is inderdaad duidelijk. Volgens mij is hij alleen niet helemaal consequent. Hij moet vanwege zijn huidige redenering gewoon een amendement indienen.



En ik ga weer over tot de orde van de dag.

NB: De links naar de kamerstukken wijzen naar een aparte site. Omdat het nog steeds niet mogelijk is rechtstreeks te linken in Parlando, moeten we tijdelijk deze optie gebruiken. Zie voor nadere informatie de actie voor een meer moderne en open democratie.

Reacties (2)

#1 Steeph

Het voorstel is aangenomen. Maar dan wel met een handtekeningendrempel van 40.000.
CDA en VVD waren tegen ondanks de aanpassingen.

  • Volgende discussie
#2 Oersoep

Ah.

Wat wordt sargasso’s eerste punt om handtekeningen voor te collecteren?

  • Vorige discussie