KSTn | Buistransport

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Logo kamerstukken van de dagIn aanloop naar Prinsjesdag zijn er meestal weinig interessante documenten in de stroom kamerstukken. Iedereen houdt zijn kruit droog tot na de derde dinsdag.
Maar ook uit wat niet gezegd wordt, kan je het nodige afleiden. Neem dit behoorlijk saaie ontwerpbesluit houdende milieukwaliteitseisen externe veiligheid voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door buisleidingen. Dat is onderdeel van het buisleidingendossier. Zware, technische kost over veiligheid en milieu. En er moet ook al een hele tijd zoiets komen als een nieuwe structuurvisie.
Maar dat is precies wat ontbreekt in dit dossier, visie. Het meest opwindende dat te vinden is gaat over het ondergronds transporteren van CO2 (in mijn ogen symptoombestrijding).

Nergens grijpt de regering dit dossier aan om de innovatie in Nederland weer eens een boost te geven. Terwijl je dit toch zou verwachten voor een land dat transport zo hoog in het vaandel heeft staan. Waarom staat er niets over een vacuumbuizenstelsel voor pakketpost (een zeer snel stijgende markt)? Waarom geen ring in de randstad waar containers ondergronds verplaatst kunnen worden?
Net als het gebrek aan daadkracht om Nederland zo snel mogelijk te voorzien van een glasvezelnetwerk tot in de huizen en kantoren, toont de regering ook hier weer haar zwakte. Ze hoeden de zekerheden en vergeten dat de wereld verandert.

En ik ga weer over tot de orde van de dag.
Mocht u uw ei kwijt willen bij de politiek naar aanleiding van bovenstaand stuk, gebruik dan de site van Mail de politiek.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.

Reacties (12)

#1 Kop van Juut

Dat van die glasvezelnetwerk tot in de huizen is niet helemaal waar. Dat gebeurd al in een aantal steden. Niet op initiatief van de regering, maar van de lokale opperhoofden.

  • Volgende discussie
#2 Bølke de Big

1. Enig benul wat zo’n glasvezelnetwerk zou gaan kosten?
2. Veel steden (vooral de grotere) willen er helemaal niet aan meewerken omdat dat de hele stad 2 of 3 jaar lang continue open ligt.
3. Er is helemaal niet zoveel animo voor onder consumenten dus een dergelijke investering is nog lang niet rendabel, leuk snel internet maar als de aanbieders van websites e.d. nog niet op die snelheid aanbieden dan hebben alleen zware downloaders er wat aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Yevgeny Podorkin

Containers ondergronds? We hebben toch een spiksplinternieuwe Betuwelijn? Halen we de rails weg laten we daar die vrachtwagens over rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Steeph

@Bolke: Wie in 1850 een business case had geschreven voor de spoorwegen was waarschijnlijk ook tot de conclusie gekomen dat het geen zin had.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bølke de Big

@Steeph, ik snap wat je bedoeld, maar dit is niet meer 1850 en de aanleg van een landelijk dekkend glasvezelnetwerk is (nu) nog niet rendabel genoeg om er nu al mee te beginnen.

Sterker nog, er zouden nu niet eens genoeg gekwalificeerde mensen zijn om die infrastructuur te onderhouden, laat staan te bouwen.

Een stad als Almere verglazen kost al een jaar of 3.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Steeph

@Bolke: Over de exacte tijdslijnen valt te praten. Maar op dit moment ligt er gewoon geen plan. En dan ben je dus per definitie te laat.
Verder worden dingen soms sneller rendabel juist door er op grote schaal in te investeren ipv het gefragmenteerd te doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 MaxM

Door lokale daadkracht is in mijn gemeente al glasvezel aangelegd. Helaas niet bij mij omdat ik te ver buiten de stad woon, er ligt al een verhard pad; koop maar een postkoets. De prijzen zijn absurd, dus zo erg is het ook weer niet.

Verder heeft de politiek zelden een origineel idee, laat staan een visie. Daar krijg je alleen maar kamervragen van, of een burgerinitiatief en zeurende lobbygroepen van archaïsche conglomeraten. Wie heeft die hoofdpijn nodig, voor je het weet ben je een grote sponsor kwijt en zak je in de peilingen. Hindsight dat hebben ze dan weer wel, bakken vol hindsight.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Peter

@Yevgeny Podorkin: Ondergronds containervervoer bestaat al. De buisleidingenstraat van Rotterdam naar Antwerpen.

@Steeph: Propageer je nog meer ondergrondse activiteit?
Het stikt al van allerlei soorten leidingen t.b.v. telefoon, electriciteit, gas en internet. En daar kun je de bestaande trein-, tram- en autotunnels, metro’s en genoemde buisleidingenstraat aan toevoegen. In Almere is er ondergronds tranport van huis- en bedrijfsafval.

Ik denk dat je op tegenstand van de Partij voor de Dieren kan rekenen. Want hoe zit het dan met het leefgebied van al die kevers, mieren, wormen, duizendpoten, roofmijten, wormhagedissen, mollen en muizen? Gaan we voor die beestjes ondergrondse natuurreservaten bouwen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Yevgeny Podorkin

Ondergronds containervervoer bestaat al.

Kunnen jullie door een waterkraan…

*even deze vergeten hit promotend*

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Peter

Ha! Hoe heb ik die over het hoofd kunnen zien?!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Yevgeny Podorkin

Weet ik veel, opspelende tumor?

Maar toch best interessant: Hoe zit het dan met het leefgebied van al die kevers, mieren, wormen, duizendpoten, roofmijten, wormhagedissen, mollen en muizen..

En hoe Marianne Thieme het geweten dienaangaande van de gemiddelde projectontwikkelaar dan bespeelt…

Was ik maar een mug, en dan aanwezig bij die bijeenkomst…kan je jaaaren zoet mee zijn

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Laurens

Spoorwegen zijn in den beginne aangelegd door private ondernemingen. Ook toen ging aan het op papier (internet) zetten van “fantasieën” waarschijnlijk een kleine kosten/baten analyse vooraf… wat idd nog geen garantie voor succes is (vraag het onze overheid).

  • Vorige discussie