KRAS | Kechs

Er was eens een rapper die vrouwen bitches noemde, maar dan in het berbers. Kechs. De tieners van Nederland wisten dat al langer, maar nu weten hun moeders het ook. En die zijn niet gediend van dit soort praat. Dus zijn we heden getuige van een rondje rapperboefshaming. Het schijnt – dit kan bijna niet waar zijn, maar ik meld het toch even – dat het management van de rappende belhamel de champagne heeft laten aanrukken in het zicht van blingende verkoopcijfers.

Wij zien ons hier geconfronteerd met een nieuwe maatschappelijk fenomeen: muzikanten die met hun teksten de jeugd in ongepaste verwarring brengen. Logisch dat ouders en beleidsmakers zich zorgen maken. Ik stel voor dat de regering een commissie instelt om de verwildering der jeugd in kaart te brengen en passende maatregelen te nemen.

  1. 1

    “een nieuwe maatschappelijk fenomeen”
    Ja, pas nog was er dat Britse boyrockbandje, met van die drugsgebruikende jongens met veel te lange haren en losbandige liedjesteksten, die bovendien in het uitgaansleven geregeld de zaak kort en klein sloegen.

  2. 2

    Er was eens een rapper annex treitervlogger, die 80 uur werkstraf heeft gekregen voor belediging en daarnaast nog eens 20 uur voor het slopen van en politieauto. Een rapper die met 180 km/uur over de snelweg scheurt en dus lak heeft aan de wet.

    Uitermate verstandig dat moeders niet gediend zijn van dit soort gasten, dat zou iedereen met een beetje beschaving moeten zijn. Zeker in een tijd van MeToo, seksuele straatintimidatie en Loverboys.

    https://www.trouw.nl/home/taakstraf-voor-treitervlogger-boef~a72e0a87/

    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/21/lastiggevallen-op-straat-bijna-gewoon-6871264-a1547015

  3. 4

    Tongue-in-cheek relativisme-artikeltje, want het tij van de PVV dient gekeerd te worden ofzo en alles is daarbij toegestaan, maar we laten natuurlijk wel even ongezien passeren dat het niet zozeer het feit was dat het jongetje mevrouwen ‘hoer’ noemde, want dat gebeurt om de haverklap en komt echt niet meer in welke krant dan ook te staan, maar dat hij ze persoonlijk en zeer publiekelijk ‘hoer’ noemde, nadat ze hem uit de brand hadden geholpen.

  4. 6

    @5: Nou ja, ik hoorde toch laatst anders iemand – een vrouw – heel publiekelijk en duidelijk in de pers poneren dat ze wel weer eens ‘tegen de muur gezet’ wilde worden. Een beetje ruig en in een onderdanige rol *kan* toch een fantasie zijn van een vrouw? Om het nou ‘verkrachten’ te noemen, a) gaat een beetje ver, en b) is duidelijk iets anders, maar van Jort, toch ook niet vies van een provoceren om een relletje te krijgen, snap ik de terminologie wel. En van die Hertzberger verwacht ik eigenlijk alleen maar dat ze heilig verontwaardigd op de kast springt om eigenlijk alles, dus.

  5. 8

    Het is wat, blijkt rapper boef dan toch geen typetje van rapper boef te zijn. Leef ik nu onder een steen omdat ik in dit post-ironische tijdperk de dingen nog neem voor wat zijn?

  6. 9

    @6 Vanwaar die sneer naar Mevr. Hertzberger? Zie je haar op een kast zitten?

    Ik hoor alleen een interviewer die liever zelf praat dan zijn gast aan het woord te laten en haar dan ook telkens onderbreekt als ze iets wil zeggen. Het valt me juist op hoe rustig ze blijft, zelfs als hij beweert dat de meeste vrouwen graag verkracht worden (door hem uiteraard). Afgezien van een kort ‘Pardon?’, gaat ze gewoon rustig door met haar mening geven tijdens de enkele adempauze die de heer Kelder neemt.

  7. 10

    Dat. @9
    Dank voor het goed formuleren.

    Los van dat, waarom is het zo lastig om mogelijke fantasieën, van sommige mensen m/v, er zullen vast en zeker ook mannen zijn die fantaseren over keihard “genomen” te worden, los te zien van acties die gebeuren nadat iemand “nee” heeft gezegd?
    Naar mijn idee zit daar een wereld van verschil tussen.

  8. 11

    “het management van de rappende belhamel de champagne heeft laten aanrukken in het zicht van blingende verkoopcijfers.”
    Dat schijnt trouwens wel een beetje tegen te vallen. Boef kan dit jaar nog veel tijd aan zijn vlogjes besteden, want verder is zijn agenda ineens erg leeg geworden.

  9. 12

    Volgens mij ontstond de commotie pas toen rapper boef uitlegde wáárom hij de drie jonge vrouwen die hem hadden geholpen thuis te komen toen hij met pech langs de weg stond voor sletten uitmaakte; en toen bleek meneer er ineens een partij patriarchale en tribale opvattingen op na te houden (meisjes horen kuis thuis te zitten studeren), waar je als weldenkende, beschaafde liberaal niet vrolijk van wordt.

    Nou ja, en toen gingen de xenofoben en racisten zich er tegenaan bemoeien (‘Zie je wel, dit bedoelen we nou. Zo zijn die lui dus. De mensen in het land zijn het zat.’), en daarop sprongen antiracisten er weer bovenop (‘Jullie misbruiken vrouwenkwesties om je afkeer van ‘allochtonen’ weer eens te kunnen botvieren.’)

    Zo gaat dat iedere keer. Vandaar dat er nauwelijks schot in dit soort discussies zit.

  10. 13

    en toen bleek meneer er ineens een partij patriarchale en tribale opvattingen op na te houden (meisjes horen kuis thuis te zitten studeren), waar je als weldenkende, beschaafde liberaal niet vrolijk van wordt.

    daaraan toevoegende: dit is een jonge succesvolle moslim. blijkbaar maakt het voor de denkbeelden weinig uit wat de omstandigheden zijn. denk ook niet dat dit met een “discussie” op te lossen is. het hoogst haalbare is de overlast/kosten minimaliseren en de instroom indammen.

  11. 15

    @14: ok het is duidelijk dat Boef tuig is, maar dat is niet ongewoon in de wereld van de (pop)muziek. zijn persoon doet er eigenlijk niet toe, waar hij voor staat en hoe breed (of niet) dat gedeeld wordt des te meer.

  12. 17

    @13:
    “het hoogst haalbare is de overlast/kosten minimaliseren en de instroom indammen.”

    Het zou inderdaad goed zijn als de publieke omroep de contracten met Jort Kelder zou opzeggen. Maar ja, ze hebben een goed en informatief radioprogramma de nek omgedraaid om hem vooral meer prime time zendtijd te geven, dus ik vrees dat dat niet zal gebeuren.

    Maar vertel … hoe denk jij figuren als Kelder tegen te houden door de instroom in te dammen ? De man is, voor zover ik weet, gewoon in Nederland geboren.

  13. 18

    @1

    The Who? Maar die sloegen hun eigen spullen nog stuk!

    @3

    Ik vond het ook al een vreemde vertaling van kech.

    @5

    Wacht maar af, Baudet gaat daar vast wel overheen! Die rechtse jongens kunnen de competitie nooit weerstaan.

    @6

    Maak nooit de fout om te denken dat als één mevrouw iets wil, dat ze dan allemaal wel tegen de muur gedrukt willen worden.

    @8

    Ja, je leeft onder een steen. Rapper Boef weet wel hoe hij de media moet bespelen.

    @13

    Dan is een moslim eens succesvol (is hij eigenlijk wel moslim?) en dan is het wéér niet goed bij rabiaat rechts.

    @14

    Ah gos…ik heb ook wel wat rottige dingen gezegd tegen de directeur van de school waar ik op zat. Veroordeel mij maar!

    @16

    Daar heeft hij personeel voor;-)

  14. 21

    @18: Dan is een moslim eens succesvol (is hij eigenlijk wel moslim?) en dan is het wéér niet goed bij rabiaat rechts.

    hij is zeker moslim. luister maar zijn muziek. hij heeft een video clip over de ideale vrouw die in islamitisch gewaad door de woestijn struint.

    https://www.youtube.com/watch?v=VCB02zY5YCs

    punt is: als dit het voorbeeld is van integratie van Marokkanen – participeert en profiteert economisch maar heeft geen intentie dominante waarden over te nemen – zie ik het somber in.

  15. 22

    @21: Dominante waarden…wat een hippocriet gelul allemaal. Alsof de doorsnee Jan Modaal in NL zo vrouwvriendelijk is. Luister eens in de voetbal kleedkamer of kantine, gemiddelde VMBO klasje op platteland etc. Hoevaak je daar niet hoort ” En alle vrouwen zijn hoeren en alle vrouwen zijn hoeren en alle vrouwen zijn hoeoeruh…alleen me moeder niet, alleen me moeder niet.” En ja echt, ze menen het (Herinnert u zich nog de “daar moet een piemel in?”). Die gasten denken net zo als de gemiddelde testosteron puber overal op de wereld al eeuwen lang.

    Allemaal een beetje dubbele maten waarmee gemeten wordt. Wanneer gaan ze de gemiddelde VS getto rapper op de radio censureren? Gaan we alle films met Kevin Spacey voortaan niet meer uitzenden? Baudet ook maar in de ban doen? Die heeft ook wel zo zijn chauvinistische waanideeën over vrouwen.

  16. 23

    Dominante waarden…wat een hippocriet gelul allemaal. Alsof de doorsnee Jan Modaal in NL zo vrouwvriendelijk is.

    Nee, maar vrouwen die alcohol drinken en zonder man uitgaan hoeren noemen is wel echt een ander niveau. Zelfs op het Veluwse platteland gaan meisjes stappen. Het idee dat vrouwen zonder chaperone op stap gaan is sinds de jaren ’70 algemeen geaccepteerd. IK ga liever niet 50 jaar terug in de tijd.

    Baudet ook maar in de ban doen?

    Graag!

  17. 24

    @22: Ja, en in Nederland heeft er vast ook wel eens iemand iets lelijks gezegd over homoseksuelen! Dat is volkomen vergelijkbaar met Iran, waar deze mensen ter dood gebracht worden. Moral relativism, how does it work?

  18. 25

    @24 Klopt idd, bij Voetbal International gaat Gijp er regelmatig met gestrekt been in. Die omschrijft homo’s als mietjes die liever dameskapper willen worden, logisch dus dat ze niet te vinden zijn in het voetbal. En twee mannen die seks met elkaar hebben, dat vindt ‘ie maar jakkiebah, dus naar Gordon-gaat-trouwen kijkt ‘ie niet.

    De beste man heeft niet door dat ‘ie daarmee stereotypen in stand houdt en homoseksuele voetballers in de kast. Want je wilt tussen al die machomannen met hun fragiele ego’s natuurlijk niet voor mietje worden aangezien, of ineens gêne oproepen bij het gezamenlijk douchen.

    Wat dat betreft heeft Boef al meer voor de homo-emancipatie betekend. Die gaf een of andere katholieke zeiksnor die zich beklaagde over de late aanvaarding van het homohuwelijk in Duitsland vorig jaar in niet mis te verstane bewoordingen te kennen dat ‘ie zich beter met zijn eigen seksleven kon bemoeien. Wat homo’s deden, was hún zaak.

    Wat voor homo’s geldt, geldt dan blijkbaar niet voor vrouwen uit zijn eigen gemeenschap, want de rapper heeft kennelijk aangeleerd gekregen dat hij daar wel iets over te zeggen heeft.

    Speelt zich dat af op het niveau van ophanging en steniging? Nou nee, dus je analogie valt nogal grotesk te noemen. Wat dat aangaat heeft ‘analist’ in #23 beter begrepen hoe je een argument opzet dat progressieve tegenstanders aanspreekt.

  19. 26

    @25: u stelt Gijp daar wel even voor een dilemma hoor.

    De homo-stereotypen in stand houden òf homo’s uit de kast krijgen?

    Was het maar zo makkelijk met in deze kant van de ring homo ontvangers en hier, applaus, homo uitdelers! En ze geilen erop, oeh, caramba!

    Dus uhh, moeten ze kiezen voor gezamenlijk uit de kast komen, stereotiep? Of mag Gijp de rest er nog eens op wijzen en dan nooit meer?

    Potdorie, makkelijk is het zeker niet.

  20. 27

    @3: geen bitch, maar hoer?

    Ik wil wel weer een wedje aangaan dat elke bitch die hem van jetje geeft opeens een hoer wordt als de bloedneus is opgedroogd & afgeveegd, bij de matties.

  21. 28

    @26 Voor zover er chocola van je bijdrage valt te maken, lijk je te willen zeggen dat homo’s gezien de gaypride zelf bijdragen aan die stereotypen.

    Leuk, maar je mag toch verwachten dat een bekende tv-persoonlijkheid die zich hier in een goed bekeken programma over uitlaat, in staat is om iets verder te kijken dan de oppervlakte.

    Dat er leermacho’s, drag queens en feminiene, wufte nichten bestaan die een hoop aandacht weten te trekken, sluit bepaald niet uit dat er ook zat burgerlijke homo’s rondlopen, die van bier en voetbal houden, of macho homomannen die niks met leer ophebben.

    Ik heb er de queerstudies niet op nageslagen, dus hoe de verhoudingen precies liggen, weet ik niet; maar het is een beetje merkwaardig om gaypride en/of uitgaansleven de schuld in de schoenen te schuiven van de stereotypen en attituden waar René van der Gijp in 2017 nog mee te koop loopt.

    Zou die man geen homo’s in zijn kennissenkring hebben ofzo?

  22. 29

    @28: Kees van Kooten: “Bert was altijd een aardige homo, je zag het ook niet aan hem. Maar toen ik hem op de man af vroeg met wie hij nu eens wilde, Peter of mij, zei hij Peter. Nou vraag ik je! Onbegrijpelijk! Praten, praten, en afgelopen weekend feestje gegeven met nog meer mannen, gewoon om wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben. Maar Bert kwam niet opdagen. Ik zeg het nog tegen Shirley, dat is een typische nichtenstreek.”

  23. 30

    @21

    Als ik hem vergelijk met Jort Kelder en Camiel Eurlings dan is Boef toch behoorlijk geïntegreerd. Eurlings behoeft geen nadere verklaring, Kelder beweert dat vrouwen hem smeken om verkracht te worden. Beide heren (van onverdachte autochtone afkomst) zijn succesvol geweest in het bedrijfs en zakenleven. (Ok, Eurlings is nu gesjeesd, maar hij wás wel succesvol)

    En het succes van Boef heeft natuurlijk niets met religie te maken, maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt is dat rabiaat rechts altijd afgeeft op moslims en mensen van NoofdAfrikaanse afkomst en hoe ze hier de boel leeg en kaal vreten. Maar nu hebben we een man die volledig aan het profiel voldoet van rabiaat rechts en wiens succes vergelijkbaar is met prominente, autochtone (en misschien nog wel christelijk in het geval van Eurlings) Nederlanders en nóg is het niet goed!

    De driekleur zou op het partijbureau van de PVV al dagenlang moeten wapperen. Boef is het toppunt van geslaagde integratie. Het enige minpuntje is dat hij niet van Marokkaanse afkomst is, maar van Algerijnse afkomst. Maar wie daar over valt is een kniesoor.

  24. 31

    @30: Nou ja, *nog* is het niet goed: het gastje heeft zich gewoon misdragen en krijgt hoon. Sorry hoor, maar het zoontje van Roelvink viel precies hetzelfde ten deel. Omhoog gevallen puber gedraagt zich puberaal en wordt afgeserveerd, einde verhaal.

    En wat nou Camiel – als er iemand is, meer nog dan Boef, die zijn naam echt de komende twintig jaar niet meer moet Googelen dan is het Camiel wel – wat een rare voorbeelden geef jij!

    En in het geval van Boef wordt het natuurlijk erger, niet omdat hij zich extra speciaal heeft misdragen, maar omdat hij zich heeft misdragen volgens een stereotype waarvan redelijke mensen zeggen: dat is een statistisch risico op gedragingen die nog erger zijn dan dit (eerwraak etc). Dus ik snap ‘m prima.

    En dat doe jij ook, maar je redeneert gewoon in weerwil hiervan. Je noemt tenslotte geen Ali B. Maar wel Camiel. Wat gewoon in dit licht een absurd voorbeeld is.

  25. 32

    @23: Ja zekers gaan dames op het platteland stappen.Maar owee als madam na een avond stappen met een vage bekende in bed beland, en ojee als ze dat weekend erna met een andere doet uit de vriendenkring en weekend daarna met nog een andere kerel. Zo een meisje krijgt toch echt wel negatieve labeltjes opgeplakt, waarvan de term “makkelijk” nog de vriendelijkste is. Als een van de mannen uit het uitgaancircuit dat doet, ieder weekend met een andere dame het bed delen, is hij de held van het clubje. Sorry hoor maar ik zie het verschil niet met boef.

    En wat die hele LHBT discussue betreft; Nee we hangen ze niet op in Nederland en god ja er zijn imams die iets roepen over van het dak gooien. Maar ook daar is er hypocrisie. Gay pride is lachuh man, lekker leernichten koekeloeren, Geer en Goor zijn kostelijk op de buis maar owee als voetballende zoonlief een keer thuiskomt met de mededelingen dat ie toch wat te vertellen heeft aan papa en mama. Denk toch dat veel “Rene van der Gijp” look a like vader’s die eerst nog heel hard beweerden “als ie maar gelukkig zijn” zich nog eens achter de oren krabben.

  26. 33

    Sorry hoor maar ik zie het verschil niet met boef.

    @32 Het verschil is dat alles wat omgeven is met seksualiteit in Noord-Afrikaanse en Turkse gezinnen omgeven is met taboes, schaamte en familie-eer.

    Dat betekent dus dat als een Hollandse of Twentse meid een reputatie heeft al slet, die ouders niet met verbale en fysieke agressie zullen reageren omdat ‘de gemeenschap’ hen daar op aankijkt. Zeker in wat modernere gezinnen zal men de hypocrisie herkennen die jij omschrijft.

    In veel gezinnen van Noord-Afrikaanse en Turkse komaf geldt dat niet. Daar willen jonge meiden niet eens gezien worden terwijl ze met een man praten, want stel je voor dat een bekende van hun ouders hen ziet, dan kletst die dat door, en die ouders krijgen dat dan te horen, dat hun dochter zich als een slet gedraagt.

    Vandaar ook dat jongens zich opwerpen als hoeders van de eerbaarheid van meisjes. Enerzijds zullen ze hen manen naar huis te gaan (als ze de ouders kennen), anderzijds zullen ze hun eerbaarheid testen door te proberen de meisjes te verleiden.

    En als zo’n meid zich laat neuken, is ze een slet, die genadeloos te kijk gezet mag worden. Op het internet bijvoorbeeld, met een seksfilmpje of weinig verhullende foto’s.

    De teksten van Boef getuigen van dezelfde mentaliteit.

    Want ik zweer het op me moeder ik vertrouw ze niet
    Soms een slet die ik in me auto wip
    maar ik dump d’r op de ring, nee we trouwen niet.

    Nee, natuurlijk trouw je een meid die geen maagd meer is niet. Dat is een slet, een hoer, een ‘kech’.

    Wie vrouwen die uitgaan voor hoeren en sletten uitmaakt, zit toch echt in een veel giftiger versie van patriarchaal-tribale attituden dan de boerenjongens en corpsballen die vinden dat je als vrouw niet met jan en alleman hoort rond te neuken.

    Je kunt wel doen alsof dat allemaal op hetzelfde neerkomt door te redeneren dat het in elkaars verlengde ligt, maar dat is kromredeneren. Zo geef je xenofoob-rechts vrij schieten. Want die knallen dat soort laffe wegrelativering rücksichtslos af. En terecht.

    Want het komt niet eenvoudig op hetzelfde neer, en de consequenties voor de vrouwen in kwestie (sociaal ostracisme, evt. dreiging van geweld) is niet hetzelfde.

  27. 36

    @33:
    Wat een onzin. De mensen die denken dat er geen gradueel, maar een fundamenteel onderscheid is tussen de mysoginie of homohaat in Iran en die in de achterhoek, zijn dezelfden die denken dat de holocaust een fundamentele ideologische breuk is in de Europese geschiedenis. In 1932 dachten een hoop joden ook dat ze best in Duitsland konden blijven, want godallemachtig wat was het in Europa toch beschaafd allemaal, zo heel anders dan in al die onbeschaafde landjes. Dat bleek een flinke misrekening te zijn.

    Niet cultuurrelativisme is het probleem, maar het tegenovergestelde, de illusie dat de Europese liberale waarden een fundamentele barriere vormen tegen nativisme. Het tegendeel is waar, liberalisme wakkert nativisme vaak juist aan, het is een wisselwerking. Mensenrechten en de holocaust maken beiden onderdeel uit van de Europese geschiedenis, je kan het ene niet ondergeschikt maken aan het andere.

    Ik vermoed zelf ook niet dat als nieuw-rechts hier aan de macht komt, dat de homo’s van de daken worden geknikkerd. Maar dat is omdat er meer voor de hand liggende zondebokken zijn, niet omdat we hier beter bestand zijn tegen zondebokdynamiek dan pak ‘em beet Iran.

  28. 37

    Ga ook eens kijken op een revenge porn site, en tel eens hoeveel Turkse of Arabische meisjes daar voorkomen. Dat zijn er vrijwel geen, wraakporno is een grotendeels blanke aangelegenheid, met blanke slachtoffers en, aan het taalgebruik te zien, autochtone daders. Dat afgeronde, doortimmerde verhaaltje over de riffijnse cultuur is veel te simpel. De slutshaming op periscope is niks anders dan de wraakporno op anon-ib of 8chan.

  29. 38

    @37 Met dit verschil dat je bij wraakporno enkel voor schut gaat voor je peers. De kans dat je ouders, broers of neven je dood verklaren of klappen geven is stukken minder.

  30. 39

    @38: Dat kan best zijn, maar ik denk dat er nog wel wat kanttekeningen te maken zijn.

    Mijn ervaring met geemancipeerde Turkse meisjes is dat ze vrij sterk in hun schoenen staan. Dat is niet omdat ik, a la Camille Paglia, denk dat vrouwen uit een tribale omgeving sterker zijn dan de gepamperde westerse vrouwen waar zij zo’n hekel aan heeft. Ik denk dat dat vooral is omdat ze een emancipatiestrijd hebben moeten voeren, dat maakt je sterker. Voor de meisjes en vrouwen die dat moeten doen, zijn de consequenties van wraakporno groter dan voor een autochtoon meisje, maar ze zijn er denk ik ook beter tegen bestand. Zo’n rigide tribale cultuur is bovendien niet alleen negatief, het verkleint namelijk ook de kans dat meisjes foto’s maken die tegen hen gebruikt kunnen worden. Het verlaagt dus het risico voor degenen die wel in de patriarchale pas lopen.

    Ik kan verder overigens geen goede data vinden over de gevolgen van wraakporno. Een simpele google zoektocht levert veel namen op, heel veel westerse namen vooral, maar daar kan je geen conclusies uit trekken.

  31. 40

    @Ilya “Zo’n rigide tribale cultuur is bovendien niet alleen negatief, … “
    Ik denk dat je hier wel een punt hebt. Ik ben zelf autochtoon, maar ik zie zelf ook wel het voordeel van het tribale denken bij onszelf. Ik denk dat er weer een comeback van komt, ook hier in het westen. Het voelt wel seksistisch, maar stiekem vind ik dat ook wel lekker.

    “Het verlaagt dus het risico voor degenen die wel in de patriarchale pas lopen.”
    Ik ben een blanke man met patriarchale trekjes. Dat is voordelig vanwege lagere risico’s voor blanke vrouwen.

  32. 41

    @32
    Inderdaad, eerwraak is ook hier op platteland een groot probleem. Ze zouden er in Aartswoud maar achter komen dat een meisje haar maagdelijkheid verloren heeft, dan is de ganse familie geruïneerd en kan hun eer alleen met haar dood hersteld worden.

    Of bedoel je dat bekend staan als een makkelijke slet even erg is als het bovenstaande?

  33. 43

    @33:
    “Je kunt wel doen alsof dat allemaal op hetzelfde neerkomt door te redeneren dat het in elkaars verlengde ligt, maar dat is kromredeneren. Zo geef je xenofoob-rechts vrij schieten. Want die knallen dat soort laffe wegrelativering rücksichtslos af. En terecht.”

    @40
    “Ik ben zelf autochtoon, maar ik zie zelf ook wel het voordeel van het tribale denken bij onszelf. Ik denk dat er weer een comeback van komt, ook hier in het westen.”

    Do the math

  34. 44

    @43 Het rekensommetje dat ik zie is dat Nederlanders die neigen naar chauvinisme en xenofobie onder bepaalde etnische minderheidsgroeperingen tribale culturele attituden waarnemen, dat ze zien dat dit cohesie oplevert, dat ze die cohesie en strijdvaardigheid in het behouden van de eigen culturele opvattingen en zeden enerzijds als bedreigend ervaren en er anderzijds jaloers op zijn.

    Vervolgens trekken figuren als alt.Johan de conclusie: weet je wat, ‘wij’ moeten het over dezelfde boeg werpen. Wie die ‘wij’ dan precies is, en of dat wel zo’n eenduidig geheel is, daar valt nog het een en ’t ander over te zeggen, maar afgezet tegenover ‘de ander’ lijken blanke Zeeuwen en gereformeerde Veenendalers, homoseksuelen in Amsterdam en brassende corpsstudenten in Groningen ineens één aaneengesloten front.

    Die nativistische reflex zou veel minder zijn als men de indruk had dat allochtonen, en dan vooral van islamitische komaf, moeiteloos zouden assimileren en net zo zouden worden als andere Nederlanders.

    Dat Turken, Marokkanen en Somaliërs vooral in ‘eigen’ wijken bivakkeren; vasthouden aan een complex aan attituden behorend tot een eer-schaamtecultuur; of zich daarbovenop ideologisch gezien vooral oriënteren op het thuisland (Turks patriottisme); versterkt enkel het gevoel bij veel autochtone Nederlanders dat we hier met een vreemd en bedreigend element in het ‘lichaam’ van de Nederlandse samenleving te maken hebben.

    En niet enkel bij autochtone Nederlanders, ook onder hindoestanen in Den Haag is de PVV bijvoorbeeld populair.