KORT | Moslimhaat

OPINIE - Vandaag verscheen op Republiek Allochtonië een artikel over moslimhaat. Vooral de volgende zin trok mijn aandacht:

Wat de omvang van het probleem is, weten we niet. Moslimdiscriminatie wordt door discriminatiebureaus niet apart geregistreerd, zoals met antisemitisme bijvoorbeeld wel het geval is.

Dit deed mij behoorlijk denken aan de cijfers over dodelijk politiegeweld in de VS. Of beter gezegd: het opvallende gebrek daaraan:

”There is no national database for this type of information, and that is so crazy,” said [University of South Carolina criminologist Geoff] Alpert. “We’ve been trying for years, but nobody wanted to fund it and the (police) departments didn’t want it. They were concerned with their image and liability. They don’t want to bother with it.”

Want als je de omvang van een probleem niet bijhoudt, hoef je je vanzelfsprekend ook niet te verdedigen tegen verwijten dat je niets onderneemt tegen een veelvoorkomende misstand. En dat komt – in het geval van moslimdiscriminatie – op zijn minst sommige politieke partijen wel goed uit, vermoed ik zo.

Overigens zou het me helemaal niets verbazen als moslimhaat veel vaker voorkomt dan antisemitisme (wat dus wel apart wordt bijgehouden). Maar ja, of dat zo is, weten we dus niet.

Wat we echter wel weten is bijvoorbeeld dit:

  • Bijna twee op de drie moslims rapporteert ten minste één discriminatie-ervaring in het afgelopen jaar. Inclusief degenen die twijfelen of het om discriminatie ging gaat het zelfs om driekwart van de moslims.
  • In de periode 2005 – 2014 is er minimaal 132 keer sprake geweest van geweld tegen moskeeën.
  • Eén tot anderhalf miljoen Nederlanders stemmen op een partij, de PVV, die pleit voor een kopvoddentax, een verbod op de koran en andere specifieke (discriminerende) maatregelen gericht tegen moslims.
  • Volgens een peiling van Maurice de Hond is een meerderheid van de Nederlandse bevolking – 55 procent – voor een immigratiestop uit islamitische landen en wil 63 procent van de Nederlanders geen nieuwe moskeeën. Beide zijn vormen van moslimdiscriminatie.

En dan is er natuurlijk altijd nog de ongefilterde haat die almaar schaamtelozer online wordt gegooid.

Maar zonder cijfers is het natuurlijk bijzonder gemakkelijk om dit alles af te doen als ‘incidenten’. En dat willen we dus blijkbaar ook.

  1. 2

    [mono]discriminatiebureau.definities.strReplace( ‘antisemitisme’, ‘moslimhaat’);[/mono]

    (Pseudocode. Een regex of vim-commando zou uiteraard geekier zijn maar schud ik niet zo uit de mouw.)

  2. 4

    @3, de Oproep van een ene A.H. was om het terrorisme in naam van de Joden te bestrijden. Kan iemand, afgezien van de aanhangers van het terrorisme uit naam van de Joden, daar op tegen zijn?
    /een Godwin op vier zeikt als drie bier

  3. 5

    Zo kunnen we nogal wat lijstjes maken, vrouwenhaat, er zijn meer dan 100.000 meldingen van vrouwen die voor hoer worden uitgemaakt, Nederlanderhaat (kut Kazen, alle Nederlanders zijn homo’s).

    Maar niet geregistreerd dus niet relevant?

  4. 7

    Ook al klinkt hetgek: er is geen sprake van moslimdiscriminatie.

    Mensen willen gewoon niets meer te maken hebben met moslims omdat dat altijd voor problemen zorgt. En geef ze eens ongelijk, de krant staat dag in dag uit vol met alle fijne gezelligheden van de religie van de vrede.

    Is dat discriminatie of vrijheid om te kiezen?

    Waarom zou je nog met moslims omgaan als het niet hoeft?

  5. 8

    Stemmingmakerij. In het artikel “moslimhaat” uit 2014 zetten ze een link erbij naar:
    http://www.verwey-jonker.nl/doc/vitaliteit/Tweede-rapportage-racisme-antisemitisme-en-extreemrechts-geweld-in-Nederland_7352_web.pdf

    Wat vinden we op pagina 43:

    Discriminatie van moslims en Roma/Sinti
    Bij 154 van de incidenten die wij vonden in de politiegegevens is sprake van
    discriminatie van moslims. De aard van deze incidenten is gelijk aan de
    incidenten bij discriminatie op grond van ras.

  6. 9

    @8:

    Uit de aangehaalde blogpost:

    Wat de omvang van het probleem is, weten we niet. Moslimdiscriminatie wordt door discriminatiebureaus niet apart geregistreerd, zoals met antisemitisme bijvoorbeeld wel het geval is. Het komt dan ook niet of amper terug in rapportages als deze.

    Uit de rapportage in kwestie haal jij dan deze zin:

    Bij 154 van de incidenten die wij vonden in de politiegegevens is sprake van discriminatie van moslims.

    Waarbij je dan ook nog eens aan deze zin (p. 5) voorbijgaat:

    De gegevens in de politiedossiers zijn gebaseerd op aangiften en meldingen bij de politie, en op eigen waarnemingen van de politie. Omdat de meldings- en aangiftebereidheid bij incidenten met een discriminatoir karakter beperkt is (Andriessen & Fernee, 2012), plaatsen we het beeld dat uit de politiegegevens naar voren komt in perspectief. Dit gebeurt in deze rapportage door een vergelijking met gegevens uit andere rapportages over antisemitisme en racisme, zoals de rapportages van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) en de 6
    registratiegegevens van de regionale Antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s).

    Maar dat aantal van 154 incidenten wordt in de betreffende paragraaf (pp. 43-44) verder niet in perspectief geplaatst.

    Ongetwijfeld omdat geen rapporten over moslimdiscriminatie van discriminatiebureaus beschikbaar zijn.

    Verder is het natuurlijk opvallend dat in de rapportage complete hoofdstukken worden gewijd aan antisemitisme en racisme, maar dat moslim- en Romadiscriminatie het tezamen met minder dan één pagina moeten doen.

    Dus de observatie dat de omvang van moslimdiscriminatie zo goed als onbekend is, blijft overeind.

  7. 11

    Discriminatie komt overal voor, zelfs in Nederland. Mensen worden gediscrimineerd op grond van hun afkomst, sociaal-economische positie, opleidingsniveau, huidskleur, afwijkende kledingstijl en nog heel wat andere factoren. Knappe statisticus die daar de moslimhaat uitfiltert. Ik durf te stellen dat het enkele feit dat iemand moslim is zelfs in het huidige Nederland niet vaak aanleiding tot discriminatie vormt. Al was het maar omdat je aan de buitenkant niet kan (hoeft te kunnen) zien wat iemand gelooft.

  8. 12

    @3 ,5,6,7 etc. etc.

    Nee hoor, moslims worden niet gediscrimineerd / gecriminaliseerd en als dat wel zo is dan hebben ze er zelf om gevraagd. Zoiets?

    Het zijn droeve tijden.

  9. 13

    Moslims hebben een slechte naam en dat nekt hun. Er bestaan gerenommeerde PR-bureaus die daar best iets aan kunnen doen.

    Zoiets zou zelfs door de overheid bekostigd kunnen worden, al ben ik niet de aangewezen persoon om dat te gaan bepleiten.

  10. 14

    @13 “Negers (homos, chinezen, boerenlullen uit Brabant, vul hier in wat van toepassing is) hebben een slechte naam en dat nekt hun. Er bestaan gerenommeerde PR-bureaus die daar best iets aan kunnen doen. Zoiets zou zelfs door de overheid bekostigd kunnen worden, al ben ik niet de aangewezen persoon om dat te gaan bepleiten.”
    Joden hadden ook een slechte naam in 1938. Zeker niet opgelet bij Geschiedenis? Manmanmanmanmanman. Het begint met ze in de hoek te zetten , te ontmenselijken, allemaal, en het eindigt met barbeque op gas of zo.

  11. 15

    @0 en anderen: vanwaar toch die pre-occupatie om het telkens zo nadrukkelijk op te nemen voor moslims / islam??
    – Komen moslims dagelijks negatief in het nieuws? Zowel in NL als elders in de wereld?
    – Worden we dagelijks overgoten met wreedheden uit naam van de islam?
    – Lezen we dagelijks berichten over de afkeer van (fanatieke) moslims van de NLse samenleving?

    3 x ja, toch?

    En als in NL dan een anti-islam-stemming ontstaat, is dat dan discriminatie?

    Nee, toch?

    @degenen die telkens de vergelijking met de Joden in 1938 maken: willen jullie zeggen dat de negatieve berichten over moslims allemaal berusten op propaganda?
    Of willen jullie beweren dat de negatieve berichten (uit fascistische overheidshoek) over Joden in 1938 allemaal berusten op waarheid?

    Nee toch?

    Schei toch uit… Als ik mijn buik vol heb van de islam in NL ( en nee, niet van de gelovige moslim die naar de moskee gaat en thuis vijf keer per dag zijn gebeden opzegt, maar wel van een moslim die een NL-meid in een zomerjurkje “hoer” noemt), is dat dan discriminatie??

    Geef me nou eens één concreet voorbeeld, eentje maar, van een moslim die omwille van zijn geloof gediscrimineerd wordt? Die een baan niet krijgt, een stageplek, hypotheek, woning, uitkering of paspoort niet krijgt omdat hij een ander geloof aanhangt. Geef me één feitelijk voorbeeld.
    Ik vrees dat ik lang kan wachten.

    En laten we de moslims/overlastgevende Marokkanen die volkomen terecht tot de orde worden geroepen en vervolgens volstrekt onbewezen “discriminatie!!!” roepen even niet mee. Als we die uit de cijfers schrappen, denk ik dat moslims niet hoger ‘scoren’ dan homo’s, Roma, PVV’ers, streng gereformeerden, Surinamers, Antillianen, Polen, you name it.

    Ben benieuwd.

  12. 17

    @15 Google eens op ‘stageplek+hoofddoek’. De voorbeelden van moslima’s die vanwege hun geloof geweigerd worden voor stageplekken springen je tegemoet.

    Koud kunstje om dat even na te trekken. Wat zegt het over jou – een professioneel journalist – dat je dat nalaat, en ipv van je huiswerk te doen, een tirade houdt over hoe moslims het aan zichzelf te wijten hebben dat de mensen een afkeer van hen hebben?

    Verder komt je argument tegen de godwin erop neer dat wat antisemieten Joden destijds voor de voeten wierpen geen enkele grond in de realiteit had, maar dat wat islamofoben moslims nu voor de voeten werpen daarentegen berust op feitelijke observaties. Het is net als het antisemitisme, behalve dat ditmaal de vooroordelen over moslims gewoon op waarheid berusten!

    Dank je, Sjors! Ik weet wat je bent, alleen over de precieze oplossing van het moslimvraagstuk zijn we het nog niet eens.

  13. 18

    @12: In zekere zin wel. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om geen deel uit te maken van een een achterlijke ideologie die zich weigerd aan te passen aan de moderniteit en op los moord.

    Op die keuze ben je aanspreekbaar.

  14. 19

    Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die misdaden door bijvoorbeeld Al-Qaeda en Isis niet kunnen scheiden van doodnormale moslims die hier in Nederland wonen.

  15. 20

    @12:

    Je vergeet dat er twee partijen zijn. Jij bekijkt het vanuit de kant van de moslim, ik vanuit de kant van de nederlander.

    Er staat nergens in de wet dat ik met moslims om moet gaan. Ik -en met mij het overgrote deel van de nederlanders- kies er dan ook voor om dat niet meer te doen. Te veel slechte ervaringen.

    Dat is geen discriminatie maar vrijheid om je eigen leven te leiden. Vrijheid. Dezelfde vrijheid die moslims hebben om moslim te blijven, wel of niet een hoofddoekje om te doen of wel of niet te integreren.

    Of vind je dat mensen niet de vrijheid mogen hebben om zelf te kiezen? En wie zou dat moeten bepalen? Jij soms?

  16. 21

    Als ze de statistieken over moslimhaat bij gaan houden, kunnen ze hier ook even komen turven. Sjongejonge, het racisme wordt steeds openlijker. Was het een paar jaar geleden nog “niemand durft het te zeggen, maar–“, nu is het “ik en met mij het overgrote deel van de Nederlanders” (spreek voor jezelf, denk ik dan altijd).

  17. 22

    @17: Kleine edoch cruciale correctie: het gaat er niet om wat ‘islamofoben moslims voor de voeten werpen’, maar wat ‘gewone mensen moslims voor de voeten werpen’.
    En die ‘gewone mensen’ worden vervolgens weggezet als ‘islamofoob’.

    Ook over die hoofddoekjes valt trouwens nog wel wat meer te zeggen. De link wordt soms al te gemakkelijk en eendimensionaal gelegd met het geloof. 1. Moslims zelf zijn verdeeld of een hoofddoek nu wel of niet is voorgeschreven. 2. Er zijn wel meer kledingvoorschriften. 3. Misschien wordt zo’n stagiair wel geweigerd omdat ze Marokkaans is. Fout natuurlijk, maar géén moslimdiscriminatie. 4. Soms speelt veiligheid of hygiëne een rol (sportscholen, ziekenhuizen). 5. Als hoofddoek op werkplek verbieden niet mag, mag niqaab verbieden op werkplek dan ook niet?

  18. 23

    @21: kevin,

    Ik begrijp niet wat je bedoelt.

    Het overgrote deel van de nederlanders wil niets meer met de islam te maken hebben. Moslims -en kennelijk mensen zoals jij- vinden dat discriminatie. Ik, en met mij diezelfde overgrote meerderheid vind dat mijn eigen keuze.

    Waarom mag ik dat niet zeggen? Waarom is dat opeens moslimhaat? Ik ben toch vrij om zelf te bepalen wat ik wel en niet wil?

    Volgens mij begrijp jij niet wat vrijheid betekent. Dat is namelijk ook de vrijheid om zelf te bepalen met wie je omgaat. Of niet omgaat.

    Of ben ik verplicht om met moslims om te gaan? Staat dat ergens in de wet?

  19. 24

    @23: Waarschijnlijk omdat er een hoop onwetendheid er achter in schuil gaat. En dat is als een vat wasbenzine neerzetten bij een open haard. Zeker gezien de geschiedenis van de ‘beschaafde’, westerse wereld.

  20. 25

    @23: Zal ik een analogie maken, Richard.

    Het zou zo kunnen zijn dat je het niet hebt met buurmannen. En dan bedoel ik, buurmannen in het algemeen. Waar je ook woont, je praat niet met je buurman. Gewoon, omdat je vaak naar de rijdende rechter kijkt, en constateert dat buurmannen gewoon heel vaak, “heel toevallig” onwelgevallige mensen zijn. Je wilt er niks mee te maken hebben. En ja, Richard, dat is jouw vrijheid, je hoeft niet met je buurman te praten, je hoeft hem niet gedag te zeggen en wat al dan niet meer. Er is geen wet die jou verbiedt om dat te doen. En bovendien, die buurman hoeft daar natuurlijk niet te gaan wonen, naast jou. Dat is zijn keuze.

    Maar.. is het dan zo raar dat er op den duur mensen jou de “buurmanhater” gaan noemen of “buurmanofoob”? Jij hebt je vrijheid om te doen wat je wilt, maar… ik wil je er wel op wijzen dat jou gedrag jegens de buurmannen, de sfeer niet ten goede komt. Jij kent, voordat je er gaat wonen, de buurman nog helemaal niet, maar je moet hem niet, alleen al omdat hij jouw buurman is. Misschien is het wel een heel aardig man?
    Ik denk zelfs dat het gedrag een averechts effect heeft. Op den duur zal die buurman jou waarschijnlijk ook niet meer moeten.

    Veel andere Nederlanders, bijvoorbeeld ik, hebben het gevoel dat dit nu het geval is met moslims en Nederlanders. Maar goed, ik kan het fout hebben, het grappige is wel dat je het gewoon openlijk toegeeft (ook namens het overgrote deel van de Nederlandse bevolking).

  21. 26

    @25: Mark,

    Ik begrijp je analogie niet.

    ‘Islamofobie’ betekent een ziekelijke/irrationele angst voor de Islam. Volgens mij is daar geen sprake van.

    1. Wie af en toe de krant openslaat of de tv aanzet komt al snel tot de conclusie: Er is iets goed mis met de Islam. En die conclusie kun je m.i. toch echt niet ‘ziekelijk’ noemen. Sterker nog, dat lijkt mij meer ‘gezond verstand’. En mensen die maar kritiekloos achter de Islam blijven aanlopen -zeg maar de doorsnee moslim in nederland: Daar zit echt een steekje bij los.

    2. De ruime meerderheid van de Marokkaanse jongens heeft een strafblad als ze 25 zijn. En op alle lijstjes waar je niet bovenaan wil staan, staan moslims boven aan en op lijstjes waar je juist wel bovenaan wil staan moslims onder aan. Er is m.i. geen sprake van irrationaliteit, in tegendeel zelfs. Het ‘moslim-links-laten-liggen’ gedrag van de nederlander is juist heel rationeel.

    3. Er is geen sprake van ‘angst’. Mensen zijn helemaal niet bang voor hun Marokkaanse buurman. Mensen kiezen er voor om hem links te laten liggen. Dat is niet in gegeven door ‘angst’ maar door ‘gezond verstand’. Als je kunt kiezen tussen je nederlandse buurman aan de ene kant en je Marokkaanse buurman aan de andere kant waarom zou je dan nog moeite doen? Hoezo moet je opeens je buurman gaan ‘haten’?

    Maar goed, wat ik uit je commentaar wel op kan maken is dat je het met mij eens bent dat er in ieder geval geen sprake is van discriminatie.

  22. 27

    @25: De vergelijkingen en kronkelredeneringen worden steeds lachwekkender.
    Moslims (voortdurend negatief in het nieuws) = gelijk aan willekeurige buurmannen?
    Dit topic begon met ‘moslimhaat’ en ‘moslimdiscriminatie’, kortom oh wat zijn ze zielig.
    Mensen reageren met ‘moslims maken het er ook wel een beetje naar’ en ‘niet elke afwijzing van een moslims is discriminatie’.
    Jij draait het nu weer 180 graden om en begint over 100% brave buurmannen die worden uitgekotst en ‘dat we niet moeten opkijken als die buurmannen ons op den duur minder aardig gaan vinden’.
    Dus eh.. degenen die problemen hebben met die buurmannen/moslims hebben het weer gedaan en moeten zich weer verantwoorden?
    Pffff…

  23. 28

    @23

    Moslims -en kennelijk mensen zoals jij- vinden dat discriminatie. Ik, en met mij diezelfde overgrote meerderheid vind dat mijn eigen keuze.

    We hebben allebei gelijk. Het is jouw keuze te discrimineren.

    Daarnaast geloof ik niet dat een zo ‘overgrote meerderheid’ moslims categorisch afwijst. Zo ver is het gelukkig nog lang niet.

  24. 30

    @27:

    Dit topic begon met ‘moslimhaat’ en ‘moslimdiscriminatie’, kortom oh wat zijn ze zielig.

    Je zou dit eens durven schrijven over antisemitisme. Israel komt ook niet echt positief in het nieuws de laatste tijd.

    Ik heb geen problemen met kritiek op moslims of de Islam. Zo lang je maar duidelijk omschrijft over wie je het precies hebt en waar je precies kritiek op hebt moet dat kunnen. Jij hebt het echter altijd over ‘de’ moslims en over ‘de’ Islam, en weigert bovendien te erkennen dat moslims ook slachtoffers kunnen zijn. Dan is het niet zo vreemd dat je van racisme beticht wordt.

  25. 31

    @29 Vind je dat ik onterecht dingen als discriminatie aanmerk waar er niet gediscrimineerd wordt? Als je een voorbeeld kunt geven, kunnen we eens rustig kijken of ik ‘de kaart trek’ of jij een bord voor je kop hebt.

  26. 32

    @27
    Je hebt kritiek op “Moslims (voortdurend negatief in het nieuws) = gelijk aan willekeurige buurmannen?”

    Terwijl het een perfecte vergelijking is.
    Ik durf namelijk te stellen dat zo’n beetje alle moordenaars, verkrachters, drugsdealers etc. etc. in de categorie “willekeurige buurmannen” vallen.

  27. 34

    @20
    Sorry, maar ik bekijk het niet vanuit de kant van de moslim.
    Ik ben geen moslim, ik ben een gezellige Nederlandse atheïst. En vanuit mezelf beschouw ik dat hele discriminerende anti-moslim gezeik als iets heel onverkwikkelijks.
    Het interesseert met absoluut geen reet met wie jij wel of niet om wenst te gaan, je bent geheel en al vrij daarin maar het interesseert mij wel of er in Nederland een steeds ernstigere anti-moslim stemming hangt en dat er meer en meer mensen zich er blijkbaar op voor gaan staan om onder het mom van “vrijheid” er een beetje op los te discrimineren.
    Dat er groeperingen in het nieuws komen die onder het mom van de islam gruwelijke dingen doen is geen reden om alle moslims een beetje te verketteren.
    Dat doe je ook niet met christenen terwijl je toch in de acties in Abu Ghraib, Guantanamo Bay, de executies in de VS de “liefhebbende hand van de christelijke god” zou kunnen zien en alle christenen daar op aan zou kunnen spreken.
    Maar dat zal wel weer iets heeeeeeeel anders zijn.

  28. 36

    Ik zie in een paar reacties dat er over “moslims en Nederlanders” wordt gesproken. Die moslims zijn blijkbaar geen Nederlander? Duidelijke tekenen van discriminatie.

  29. 37

    @richard:

    1. En mijn conclusie is dat er bijster weinig mis is met die mensen. Maar ik beroep mij dan ook op mijn eigen levenservaring, ipv datgene wat er in nieuws te lezen/zien is.

    2. Je snapt mijn analogie niet, dat zei je al, en hieruit blijkt waarom. De analogie was juist bedoeld om te laten zien dat het ‘moslim-links-laten-liggen’ gedrag van de Nederlander irrationeel is.

    3. Er is wel degelijk sprake van angst, want dat ‘links-laten-liggen’ doe jij omdat je bepaalde negatieve ideeën die jij hebt van moslims op een individu projecteert. Dus angst slaat in jouw geval niet op “bang zijn”, maar meer op “angst voor een conflict”.

    Maar goed, wat ik uit je commentaar wel op kan maken is dat je het met mij eens bent dat er in ieder geval geen sprake is van discriminatie.

    Nee, daar ben ik het niet mee eens.

    @27: Dit topic begon met ‘moslimhaat’ en ‘moslimdiscriminatie’, kortom oh wat zijn ze zielig.

    Doel je nou op de moslims of op de moslimhaters. Ik hoop dat laatste, ik vrees het eerste.

  30. 38

    En weer een draadje waarin de islamofoben zich uit kunnen leven in het roepen dat discriminatie van moslims geen discriminatie is…

    Het is alsof ik met een Roemeense kennis van een aantal jaren geleden zit te praten. Die ontkende dat er in Roemenië gediscrimineerd werd. Roemenen, Hongaren en Moldaviërs leefden er allemaal vreedzaam naast elkaar. Toen ik hem op de Roma wees, was zijn antwoord, dat iedereen zigeuners haat, en dat dat dus geen discriminatie was. Hetzelfde kortzichtige en racistische argument dat hier door de islamofoben gebruikt wordt om hun eigen racisme te verklaren, en waarmee ze hun vrijheid om te mogen discrimineren willen verdedigen tegen de mensen, die dat benoemen voor wat het is: racisme.

    PS: ik noem het racisme omdat discriminatie een veel te vriendelijk woord is voor dit walgelijke gedachtegoed. Discriminatie kan ook positief en beredeneerd zijn. Racisme is negativiteit over een hele groep, waarbinnen op zijn best een aantal rotte appels zitten (zeker niet de meerderheid).

    PPS: ik lig dubbel om de claims van sommige racisten, dat ze de meerderheid van de Nederlandse bevolking vormen. Het is wel begrijpelijk hoor, van mensen die zichzelf superieur achten aan een andere groep, dat ze ook aan schromelijke zelfoverschatting lijden, maar het blijft toch wel komisch.

  31. 39

    Republiek Allochtonië staat bekend om zijn wereldvreemde vooringenomen standpunten. Die zogenaamde toegenomen moslimhaat is niets anders als een steeds breder wordend bewustzijn over wat de islam nu werkelijk inhoudt. Het is geen islomofobie, het is dat steeds meer mensen er kotsmisselijk van worden. Geen angst, geen haat en geen discriminatie. De misdaden tegen de menselijkheid worden niet meer geaccepteerd. Haatbaarden moeten opsodemieteren. Maar dat besef zal bij Republiek Allochtonië NOOIT boven komen! Nooit!

  32. 42

    @41: Zo kun je zelf ook eens ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden. Als ik het zo lees, vond je die ervaring niet zo leuk, maar het heeft je helaas nog niet tot nadenken aangezet.

  33. 44

    @37: mark,

    Als ik nou een boterham met pindakaas eet en niet eentje met hagelslag, ben ik dan een hagelslagofoob?

    Of ben ik dan opeens bang voor een ‘conflict met de hagelslag’? Ben ik nou hagelslag aan het discrimineren? En als ik dan nog hardop zeg dat ik liever een boterham met pindakaas wil, ben ik dan een hagelslagracist?

    Of eet ik geen hagelslag omdat pindakaas mij lekkerder lijkt?

  34. 45

    @41 Samengevat: alles wat jij niet mag aan je buurman, is de schuld van dat hij Turk is. Als je dat al geen racisme mag noemen…

    (normaal komt dat maar één keer voor maar bij Turken zeker drie keer achter elkaar)

    Je verwart ‘de Turken’ met dat specifieke gezin dat naast jou woont. Met mijn Marokkaanse buren heb ik beter contact dan de Nederlanders aan de andere kant. Hun kinderen zijn het best opgevoed van de hele straat. Dat wil ook niet zeggen dat alle Marokkanen wél deugen, alleen dat hun afkomst niet bepalend is voor of het goede mensen zijn. Wat een arrogantie te denken dat alleen wij autochtone Nederlanders nette eerlijke mensen kunnen zijn!

  35. 47

    @44: Die vergelijking werkt niet zo goed, omdat alle hagelslag en pindakaas hetzelfde is, en dat geldt niet voor mensen. Bovendien zou ik, als het over mensen gaat, op zoek gaan naar een analogie die ook over mensen gaat. Maar ach, wat zou het, laat ik jouw analogie ligt wijzigen, we gooien al het voedsel in 1 categorie.

    Je bent een buitenlands-voedselofoob of buitenlands-voedselhater als je alleen voedsel eet dat in Nederland gemaakt is.

    Feitelijk beoordeel je voedsel op basis van afkomst, dat heet voedselracisme.

  36. 50

    @46: je vergist je. Ik haat zionisten niet per definitie hoor. Of beter gezegd: ik haat zionisten net zo veel als hun islamistische tegenhangers. Als zijnde mensen die religie gebruiken om hun politieke ambities te verwezenlijken. Je moet je eigen vooroordelen over die islamisten niet op mij projecteren.

    @44-47-48-49: je bent vergelijkbaar met een racist als je alle hagelslag mijdt, omdat je ergens gelezen of op tv gezien hebt, dat er hier en daar wel eens mensen ziek zijn geworden van bedorven hagelslag. Dan ben je idd een hagelslag racist, als je met zulke idiote vergelijkingen je gelijk probeert te halen… En btw: de bijval die je daarvoor krijgt bewijst meer over de mensen die je bijvallen, dan dat het je zaak goed doet.

  37. 51

    @47: mark,

    Daar ga je weer, je haalt er meteen bij dat het volgens jou over buitenlanders en afkomst gaat.

    Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er iets fundamenteel mis is met de islam en dat er dus bij mensen die daar kritiekloos achter aan lopen een schroefje los zit.

    Ik kan de wereld niet veranderen maar ik kan wel voor mijzelf besluiten dat ik met dat soort mensen niet wil omgaan. Dit is een vrij land en ik kan dat voor mijzelf bepalen.

    Wat zeg ik nou verkeerd dat iedereen over mij heen valt over racisme, discriminatie en islamofoob?

    Het lijkt mij een redelijk voor de hand liggende strategie? En kennelijk ben ik niet de enige, half nederland denkt er ook zo over. Maar het schijnt heel moeilijk te begrijpen zijn merk ik zo.

  38. 52

    @51
    Oh, wacht even, je hebt niets tegen de mensen maar alleen tegen de godsdienst – waar ken ik dat ook maar weer van.

    Ja ja en daarom zeg je in @7
    Mensen willen gewoon niets meer te maken hebben met moslims omdat dat altijd voor problemen zorgt.

    En dan vraag je je af wat je verkeerd zegt?

  39. 53

    @50
    Beschouw jij iedereen die het goed vindt dat er een OIC bestaat en dat de aangesloten landen zich islamitische staten noemen als islamist? Dat is wel een duidelijke verbreding van de huidige definitie, maar zelfs dan is het nog vreemder om zionisten en islamisten te vergelijken op het misbruiken van religie. Zionisme is een areligieuze overtuiging. De eerste zionisten waren voornamelijk socialist. Moslims en islamisten hebben in ieder geval nog een religie gemeen.

  40. 54

    @53: ga je moeder voor de gek houden. Zionisme is een areligieuze overtuiging… Sorry dat ik je niet serieus meer kan nemen, als je dit soort onzin gaat lopen verkondigen. Een areligieuze overtuiging, maar de staat waar ze voor staan moet wel op het grondgebied van Israél Palestina bestaan, en Jeruzalem moet de hoofdstad zijn… En dat is gebaseerd op teksten in een oud socialistisch boek, zeker?

    Beschouw jij iedereen die het goed vindt dat er een OIC bestaat en dat de aangesloten landen zich islamitische staten noemen als islamist?

    Nee.

  41. 56

    Aan@0
    Haat = Discriminatie = Fobie is onzin.
    Stop met sites te downloaden, voor het voeren van een discussie, die van deze onzin dan weer wel dan weer niet een onderscheid maken of willen maken.

  42. 57

    @54
    Tja Zion aka Jeruzalem, het zit al in de naam. Het draait om het Joodse volk en niet om religie. Een groot deel van de zionisten zijn nu eenmaal niet-joodse Joden.
    Je bent gewoon discriminerend met je vooroordelen en dubbele standaarden.

  43. 58

    In de jaren zeventig en tachtig was het bon ton om tegen het katholicisme en christendom te schoppen in dezelfde kringen als waar het nu not done is om tegen islam te schoppen.

    Ik heb respect voor ieders overtuiging, maar schijt aan elke georganiseerde godsdienst. Ik behoud me het recht voor een absolute bloedhekel te hebben aan “de drie religies van het boek”, al was het alleen maar om de enorme berg lijken die hun vertegenwoordigers slordig door onze wereldgeschiedenis strooiden

    Het zou goed zijn als de zelfbenoemde intellectuelen op Sargasso en elsewhere zich realiseren hoe belangrijk het is om de vrijheid te hebben om tegen de Islam te schoppen, of je afkeer van eender welke godsdienst publiek te uiten.

    Dit heeft met discriminatie niets te maken.

  44. 60

    Die “godsdienstkritiek” is een doorzichtig excuus voor haat tegen buitenlanders en dat weten jullie zelf ook best. Dit heeft álles met discriminatie te maken.

  45. 61

    @kevin: De gastvrijheid van de Nederlanders is gewoon beperkt (niets menselijks is ons vreemd). De gastvrijheid daalt nog verder als sommige relatieve nieuwkomers onaangepast gedrag vertonen.

  46. 64

    …”dat weten jullie zelf ook best”. Wat een non-argument.

    Van mijn 20 jaar in het onderwijs werk ik de afgelopen 5 jaar met vrijwel uitsluitend allochtone kinderen en ouders (in wijken waar veel collega’s beleefd voor bedanken) en ik heb geen enkel probleem met de doelgroep.
    Vanmorgen vertelde een Turkse brugklasser mij ongevraagd al wandelend: ” Die vrouwen met jurken, waardoor je alleen hun gezicht ziet? Ik vind dat eng. Straks zit er een crimineel met een mes onder!”.

    Zo simpel is het eigenlijk. Ieder zijn afwijking/religie, maar zodra je andermans kinderen er bang mee maakt of erger, moet je wat mij betreft ophouden.

    Je kunt niet kritisch genoeg zijn en blijven op mensen die hun eigen religie een allesbepalende rol toekennen. Helaas weten dat soort types de fijne lijnen in de wetgeving rond gelijke behandeling en discriminatie feilloos te bewandelen en elke tegenspraak te presenteren als bijvoorbeeld moslimhaat of antisemitisme.

    http://www.wstadvocaten.nl/weigeren-om-vrouwen-de-hand-te-schudden-reden-voor-beeindiging-arbeidsovereenkomst/

  47. 66

    @44: Prima om vooral veel pindakaas te eten.
    Ook helemaal niet erg dat je geen hagelslag lust of er misschien zelfs een vreselijke hekel aan hebt.
    Maar: als ik de heeele dag van iemand moet horen dat hagelslag vies is, wordt het toch wel een beetje irritant. Krijg ik uiteindelijk toch zin om hem en keer die boterham met pindakaas in z’n gezicht te smeren…

  48. 69

    Ook over die hoofddoekjes valt trouwens nog wel wat meer te zeggen. De link wordt soms al te gemakkelijk en eendimensionaal gelegd met het geloof.

    @22 – Voor iemand die zo z’n mond vol heeft van kronkelredeneringen kun je er zelf ook wat van, Sjors. Welnee joh, dat hoofddoekje heeft vast niks te maken met het islamitisch geloof.

    Luister, vriend: jij vroeg om “één concreet voorbeeld, eentje maar van een moslim die omwille van zijn geloof gediscrimineerd wordt? Die een baan niet krijgt, een stageplek…, etcetera.

    En als je dan verscheidene voorbeelden voorgeschoteld krijgt, ga je zwabberen om er maar onderuit te komen.

    En wat denk je nou? Dat al die brave burgers in al die andere tijdperken met hun vooroordelen over joden, zigeuners, Italianen, Ieren, Chinezen, zwarten, etcetera gewoon maar idioten waren die zich lieten leiden door propaganda, maar dat uitgerekend onze generatie anders is, het goed ziet, een gerechtvaardigde afkeer heeft van vreemdelingen?

    Man, man, man: wat een kortzichtige hoogmoed.

  49. 70

    Afkeer van vreemdelingen is mij vreemd, evenals jouw afkeer van brave burgers; daarentegen koester ik mijn afkeer van zeloten, of het nu gaat om fundamentalistische moslims, katholieken, joden of andere predikers.

    Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen? Prediker 7:16

  50. 71

    Uit onverwachte/onverdachte hoek een kritisch geluid in het kader van deze discussie:

    “De misplaatste bescherming van religie belemmert diepgaande analyse van de problematiek en daarmee echte oplossingen voor religieus extremisme. Daarbij moet Nederland af van het idee dat jongeren gefrustreerd raken wegens uitsluiting en discriminatie op de arbeidsmarkt om vervolgens uit te reizen naar Syrië of Irak. Geen enkel serieus wetenschappelijk onderzoek toont aan dat jongeren om die reden meedoen aan massaverkrachtingen en –onthoofdingen. Door het voeden van dit soort agressief slachtofferschap, bagatelliseren we in Nederland de werkelijke voedingsbodem van jihadisme en blijven we blind voor de omvang ervan. Bovendien bevorderen we de polarisatie tussen bevolkingsgroepen langs de verkeerde lijnen.”

    “Onze achterban bestaat voor ruim tachtig procent uit moslims en komt uit landen waarin allerlei bewegingen van de politieke islam het scepter zwaaien. Uit ervaring weten we hoe deze ideologie de huiskamers van mensen binnendringt. Vanuit die ervaring constateren wij dat het plan van het kabinet onvoldoende op deze bewegingen is toegerust. Ze beperkt zich tot een kleine groep mensen die dreigen uit te reizen, maar onderkent niet de groeiende aantallen Nederlandse jongeren die worden vergiftigd door deze ideologie.”

    Bron: http://www.vluchtelingenorganisaties.nl/page/5517/nl

    Waanlink, anyone?

  51. 72

    @69: Luister, vriend: een hoofddoek verbieden is niet hetzelfde als discrimineren wegens geloof. Wordt er wel van gemaakt, door types als jij.

    En als ik je tweede deel goed begrijp, suggereer jij dat de kritiek op islam en op moslims propaganda is? Louter vooroordelen?

    Man man man, inderdaad.

  52. 73

    …een hoofddoek verbieden is niet hetzelfde als discrimineren wegens geloof.

    Moslima’s die een hoofddoek dragen ter uitdrukking van hun geloof en/of omdat hun geloof dat opdraagt, en die vervolgens geweigerd worden voor een baan of stageplek, of ontslagen worden omdat ze een hoofddoek dragen (zoals Joyce van op den Bosch een paar jaar geleden overkwam) worden gediscrimineerd op basis van hun geloof. Dat zeg ik niet alleen, dat zegt de Belgische arbeidsrechter.

    Jij eiste een voorbeeld (eentje maar), je kreeg voorbeelden, en vervolgens ga je draaien en wurmen om er onderuit te komen.

    Gaat je niet lukken: een jood die een stageplek misloopt of ontslagen wordt vanwege een keppeltje, wordt gediscrimineerd op basis van zijn geloof; een moslima die een stageplek misloopt of wordt ontslagen vanwege een hoofddoek, wordt eveneens gediscrimineerd vanwege haar geloof.

    Hygiëne is ook al geen argument, aangezien men in de verzorgende en foodindustrie vaak juist het haar moet bedekken vanwege de hygiëne.

    En als ik je tweede deel goed begrijp, suggereer jij dat de kritiek op islam en op moslims propaganda is? Louter vooroordelen?

    Nee, ik suggereer dat afkeer van vreemdelingen altijd gebaseerd is op een amalgaam van observaties, stereotypen en antivreemdelingenpropaganda.

    Neem de observatie dat er relatief veel Joden lid waren van anarchistische en bolsjewistische bewegingen, en dat sommige van die bewegingen en organisaties terroristische aanslagen pleegden.

    Of het stereotype van de Jood als sjofele sjacheraar:

    Many Ashkenazim (and the poorer Sephardim as well) found jobs as small-time street vendors, hawking second-hand goods, clothes, fruit, sealing wax, etc., and were an extremely visible component of London street life. Jewish street vendors were particularly associated with the used clothing market known as “Rag Fair”. They built the “Great Synagogue” in Aldgate in 1697. Most people identified all Jews with the Ashkenazi, and it is the image of the poor Jewish street trader that formed the basis for anti-Semitic stereotypes. Jewish street traders have a significant presence in the Proceedings, frequently being accused of handling stolen goods. (Old Bailey Online)

    Doe eens een gok: hoe zouden de misdaadstatistieken er uitzien in een dergelijk milieu?

    Ik stel me zo voor dat een Sjors van Beek in Frankrijk, Duitsland of Engeland van 1774, 1832, 1886 of 1923 net zo goed naar de kranten kon wijzen en blèren: wel, als er hier dan een anti-semitische stemming ontstaat, is dat dan discriminatie?!

  53. 74

    @51:
    Daar ga je weer, je haalt er meteen bij dat het volgens jou over buitenlanders en afkomst gaat.

    In dat voorbeeld dat ik gaf wel ja. Maar goed, het maakt mij verder niet veel uit of we het hebben over buitenlanders of over moslims. Dit doet helemaal niet ter zake. Ik zal het niet meer over afkomst hebben, soit.

    Bottomline is: jij besluit om moslims anders te behandelen, omdat ze moslim zijn. Vorm van discriminatie.

    Je vraagt je continue af waarom wij dit moslimhaat noemen. Nemen we de eerste regel van wiki, dan lezen we:

    Haat is een sterke emotie, die wordt ervaren als een gevoel van afstoting tot iets of iemand (het object respectievelijk subject dat men haat) met een neiging tot het kwetsen of vernietigen van het onderwerp.

    Wie jouw reacties naleest zal zien, dat je overduidelijk laat merken niets met de islam of moslims te maken wil hebben.

    Neiging tot kwetsen heb je ook:

    En op alle lijstjes waar je niet bovenaan wil staan, staan moslims boven aan en op lijstjes waar je juist wel bovenaan wil staan moslims onder aan.

    = kwetsen van moslims.

    Vind je het zo vreemd dat ik dit interpreteer als haat jegens de moslims?

    Je reacties zijn nogal demagogisch van aard en bevatten nogal wat drogredeneringen. Bijvoorbeeld,

    En kennelijk ben ik niet de enige, half nederland denkt er ook zo over. Maar het schijnt heel moeilijk te begrijpen zijn merk ik zo.

    is een voorbeeld is van een Argumentum ad populum. En het is niet de eerste keer dat je zoiets opschreef.

    Daarnaast zeg je meerdere malen dat we ons moeten beroepen op “gezond verstand”, ook wek je de illusie dat je tegenstanders “er niks van begrijpen” of een “een steekje los hebben”/”schroefje los”. Je kunt dit wel allemaal zo opschrijven, maar dit zijn inhoudsloze argumenten.

    Tot slot wek je de illusie dat ik jou bepaalde vrijheden wil ontnemen, terwijl ik in mijn eerste reactie aan jou al expliciet heb geschreven dat jij inderdaad je vrije keuzes hebt. En ook Sigi schrijft dit nogmaals in @34. Maar je blijft dit maar herhalen:

    Dit is een vrij land en ik kan dat voor mijzelf bepalen.

    Ook een vorm van demagogie, om je standpunten te beargumenteren met zaken waar praktisch iedereen het over eens is.

  54. 75

    Is er ook een peiling over in hoeverre wij Nederlanders gediscrimineerd worden, of in hoeverre onze cultuur en gewoontes veracht worden door sommige buitenlanders.

  55. 78

    @71:

    Bovendien bevorderen we de polarisatie tussen bevolkingsgroepen langs de verkeerde lijnen

    Een uiterst rake bewering. Door het steeds over de islam en de moslims te hebben wordt er langs verkeerde lijnen gepolariseerd. Het gaat om een extreme visie op de islam, niet over de islam en niet over de moslims, en de discussie wordt nu al meer dan 10 jaar vervuild door racisten die weigeren dat onderscheid te maken, waardoor een werkelijke discussie en werkelijke maatregelen gefrustreerd worden.

  56. 79

    @78: Welke discussie wordt geblokkeerd, Pedro? Jij en anderen zetten andersdenkenden weg als foute mensen met foute meningen. Als die foute mensen dat nou eerst eens zouden erkennen, kan de discussie beginnen? Zoiets?

  57. 81

    @80: Hoppa, gaan we weer. Ik vind het best hoor.
    “Zoveel is duidelijk”, Kevin? Oh ja? Laat je verrassen dan: ook (zélfs) voor mij bestaan er foute meningen. “Alle Turken stinken”, dat is bijvoorbeeld een foute mening.
    Maar ik heb een hekel aan een übercorrectheid van een bepaalde groep mensen die voor anderen bepalen wat de enige en Ware Juiste Mening is.

  58. 82

    @79: de discussie over de extremisten wordt geblokkeerd door de mensen die het steeds over de islam en de moslims willen hebben, en die op zijn best na daar eerst op gewezen te zijn, willen toegeven dat het om de uitwassen van de islam gaat, waardoor steeds eerst een discussie gevoerd moet worden waar we het nu eigenlijk over hebben, en waarbij die groep steeds weer begint te krijsen, dat ze hun mening niet mogen uiten, omdat ze weg gezet worden als racisten, als ze racistische uitlatingen doen.

    Ik zou graag eens zien dat die mensen eens een keertje stoppen met hun slachtoffergedrag. Zij zijn het slachtoffer van de islam, van de moslims, van links, van de politiek, van de EU… en dat terwijl een ruime meerderheid van het Nederlandse volk toch zo volledig achter hen staat, als je hen moet geloven… Het enige waar die groep slachtoffer van is, is van hun eigen zelfoverschatting. Daarom kunnen ze ook niet met kritiek op foute meningen om gaan. kritiek op foute meningen wordt namelijk altijd meteen als kritiek op de persoon weg gezet, zoals je in #79 weer maar eens bewijst.

    En ja, een dingetje kan ik wel gelijk in geven. Mensen met foute meningen, die weigeren te erkennen dat die meningen fout zijn, zijn foute mensen.

  59. 83

    @79: o en btw. Ik snap je vraag helemaal niet, want jet antwoord staat ook al in #78… “Door het steeds over de islam en de moslims te hebben wordt er langs verkeerde lijnen gepolariseerd”.

  60. 84

    @81: en ook hier ben je weer aan het polariseren. Geen enkel argument. Alleen maar gejammer, omdat anderen andere meningen dan jij hebben, en dat ook uiten.