1. 3

    @#2: Hoewel dat beter zou zijn dan gewone diesel of agrodiesel, is het qua energie natuurlijk een stuk efficienter om het in een verbrandingsoven te mikken…

    Vandaar ook mijn vraag #1: zolang we niet weten wat er voorheen met het koffiedik gebeurde, is het maar de vraag of het ook milieuvoordelen of zelfs maar maatschappelijke voordelen biedt. Het bespaart Douwe Egberts 1 kuub gas per 3 kilo koffiedik, maar hoeveel gas moet daarvoor extra gestookt worden daar waar het koffiedik vroeger heen ging?

  2. 4

    @zmc is dat zo? De reststof van het koffiedik nadat je de olie eruit hebt zal ook nog wel fikken. Alleen wanneer je bij gewone verbranding er efficiënter energie uithaalt (en de warmte dus niet in de lucht pompt) dan in een dieselmotor (rendement 52% volgens Wikipedia) ben ik het me je eens.

  3. 5

    @ReinoutS: die 52% is het zgn. thermisch rendement van een motor die op zijn optimale toerental draait; dat is niet het rendement van een motor in een auto. Daar komt nog koeling en wrijving bij. Moderne dieselmotoren in hele zuinige auto’s die door een heel conservatief persoon worden gereden, tikken net de 40% aan. Daar moet je echter de energie die nodig is voor het omzetten van koffiedrab in diesel nog vanaf halen. Ik gok dat de hele keten zo’n beetje rond de 30% uit komt.

    En verbrandingsovens kunnen ook een (elektrisch) rendement van zo’n 30% halen, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet precies hoe dat wordt berekend. Beide aanpakken ontlopen elkaar dus bij nader inzien niet zo heel erg, maar bij gebrek aan cijfers over het koffiedrab-naar-diesel-proces is het nogal moeilijk om er wat over te zeggen.