Before the flood

Film met en van Leonardo DiCaprio over de opwarming van de aarde. De gevolgen zijn nu al merkbaar.

  1. 1

    By hypocriete figuren als DiCapiro vraag ik me altijd af wat het hen oplevert. Ze maken dit soort films niet uit milieuoogpunt, want dan vlieg je niet met een privé-vliegtuig van Cannes naar New York om een milieuprijs op te halen om daarna weer direct terug te vliegen.

  2. 2

    Als iemand niet gemandateerd is om maar iets over milieu of klimaatverandering te zeggen, is het Leo DiCaprio wel, met zijn decadente, luxury lushlife en zijn wijven en zijn CO2-footprint van een klein dorp. LD is het tegenovergestelde van geloofwaardig en dan nog een eind er voorbij. Deze meneer heeft nog nooit van “lead by example” gehoord. LD moet in een hoekje gaan zitten en zijn fucking head laten hungen.

  3. 4

    Geruststellende gedachte na de film: Apocalyptische religies en handige angsthandelaren zijn van alle tijden. Vandaag herdenken we Luther 499 jaar.

    En, “de gevolgen zijn nu al merkbaar” is eigenlijk hetzelfde als “OMO wast witter”.

  4. 5

    @1: Op zich heb je ene punt, anderzijds als er een brakke low-budget film wordt gemaakt met veel geitenwollen sokken hipster en neo-hippie figuren maakt het ook geen impact bij juist die grote groep die je wil bereiken. Blijft een lastig dillemma, hoe het grote publiek overtuigen zonder hypocriet te worden?

  5. 6

    @3: Dat vergroeningsverhaal kan niets anders zijn dan een aanname. Het onderstreept nog eens het succes van aannames, die je de betekenis mee kunt geven van feiten, als je ze verpakt in een oncontroleerbare, digitale dataorgie en waar Herman Vruggink met zijn grote voeten in trapt. (als hij dit niet-ironisch bedoelt)
    Overigens, kun je toename alleen meten als je een toestand vergelijkt; voor en na een nulmeting met hetzelfde intrumentarium. De nulmeting van “greening” had dan plaats moeten vinden met satellieten, in een tijd zonder satellieten. Dat probleem is volgens het verhaal in Nature Climate Change, geneutraliseerd met simulaties in computermodellen. Dat laatste hoort in toenemende mate thuis in dezelfde interface als voodoo en piskijkerij; Gelukkig dat we de waar/niet waar schakelaar op die interface zelf kunnen bedienen. We kunnen het verleden niet voorspellen en de toekomst niet navertellen. Dus in de open haard ermee.

  6. 7

    Ik word altijd een beetje moe van dat aanvallen van de boodschapper. Wat deze mensen feitelijk zeggen is dat je geen klimaatactivist mag zijn, want dan moet je bovengemiddeld bijdragen aan de opwarming van de aarde.

    Alsof dit handjevol mensen individueel significant bijdragen aan de opwarming van de aarde.

    Het is niets anders dan de aandacht afleiden van waar het om gaat, en een poging de status quo te behouden. De smeercampagne tegen Al Gore was er ook een voorbeeld van.

    Daarbij gaat het niet om het energiegebruik van DeCaprio, maar om hetgeen hij oplevert. Net zoals dat het energie kost om een zonnepaneel te maken, die later pas wordt terugverdiend, kan je deze reis en film zien als een investering. Moeilijker te kwantificeren, maar toch.

  7. 8

    @7:
    Het kan soms instrumenteel zijn dat mening en handeling van een persoon samenvallen, in functie van het oplossen van een lastig probleem. Kijk maar naar Ghandi en Mandela.
    Zelfs de paus vaardigt geen encycliek uit over monogamie vanuit een bordeel.

  8. 9

    Foute analogie. Nergens in de film gaat het erover dat individuen minder moeten vliegen, of minder energie moeten gebruiken. De film focust zich maar zeer ten dele op individuele actie, maar probeert mensen aan te zetten tot collectieve actie.

    Al Gore werd ook aangevallen op zijn vliegreizen, en op het gigantische energiegebruik van zijn huis. Dat hij de vliegreizen compenseerde en het huis bijna volledig op zonne-energie draaide werd voor het gemak maar even vergeten.

  9. 11

    @1: Hoe wil je hem dan ophalen? Wel had ik liever gezien dat hij met een normaal vliegtuig vloog (gewoon een ticket koopt waardoor de vervuilende werking veel minder is), maar buiten dat weinig problemen met vliegen als je grote afstanden af moet leggen. Voor afstanden onder de 1500 kilometer moet er gewoon een sneller trein netwerk aangelegd worden van stad naar stad. Maar ja krijg dat er in Europa eens door, in Nederland gaan ze al janken dat een spoorlijn naar Groningen te veel kost. Laat staan Amsterdam > Zwolle > Groningen > Oldenburg > Bremen > Hamburg > Aarhuus > Kopenhagen/Malmö > Gotenborg > Oslo. Sta je binnen 6 uur in Oslo te kijken met een leuke ICE :).

    Zonder tussenstops (daar tussen in moet je maar overstappen of met de bus). Dat word toch een jank partij als je zo iets alleen maar planned :D.

  10. 12

    Ah, ik stop maar ik zie dat de gebruikelijke anti Climaat lobby weer ingelogd is van Vruggink tot Frank. Dat is toch geen doen, had het moeten zien dat ze daarom op de man spelen.

    Past allemaal in de taktiek: Altijd aanvallen nooit verdedigen. Dus eerst vallen we de boodschapper aan (Di Carprio) en daarna komen de linkjes dat CO2 goed voor ons is.

    Dus laat maar weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren