Anti-terrorisme advertentie uit Koeweit tijdens Ramadan

FILMPJE - In Koeweit heeft een telecom bedrijf een lange commercial laten uitzenden aan het begin van de Ramadan. Deze commercial gaat over terrorisme. Maar vooral over hoe de motivatie voor terrorisme eigenlijk niet bij de Islam past.
Er zitten wat slordigheden in, maar het heeft wel impact.
Zoals gewoonlijk bij dit soort onderwerpen, gaat het niet onbesproken voorbij.

  1. 1

    Let’s bomb violence with mercy, delusion with truth, hatred with love, bomb extremism for a better life.

    Counter attacks of hatred with songs of love.

    Zo gaat het slot van het filmpje. In de bijgevoegde discussie is al veel gezegd over de beelden. Ik wil daar nog aan toe voegen, dat het woordgebruik – aangenomen dat het goed vertaald is, mijn arabisch is wat roestig – opmerkelijk westers en katholiek is. Wellicht dat een arabist iets over het gebruik van de woorden, mercy, truth, love, better life, in de arabische wereld kan zeggen.

    Sinds Franciscus er zit, hebben we veel, heel veel mercy (genade, vergeving, mildheid) gehoord (net het jaar van mercy achter de rug, weet u nog?), een woord dat daarvoor echt niet zo veel werd gebruikt. Truth is ongeveer de definitie van hoe de katholieke kerk zich ziet, liefde is de kern van het katholicisme. Kernbegrippen.

    Het is een opmerkelijk en vreemd katholiek besluit van dit liedje.

    Opmerkelijk ook dat Pepsi blijkbaar ook meedeed en zich terugtrok.

    Bomb extremism for a better life is een heel raar zinnetje, maar laten we dat dan maar zien dat je moet vechten voor een beter leven oid.

  2. 2

    @1, dus allemaal Taqiya.

    Weten we dat ook weer. Bedankt Hans voor deze voorlichting, als het nu katholieken waren dan was het natuurlijk wel gemeend. Want roomsen jokken noooooit ;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren