Kleur van de auto’s op de weg | update 2016

DATA - We zijn weer een jaar verder, dus tijd voor een update. Na een paar grijze dagen viel het extra op hoe saai het op de weg is. Maar komt die beleving overeen met wat de cijfers zeggen?
Dit keer hebben we de telling anders aangepakt. In plaats van kijken naar alleen de nieuwe auto’s die in een jaar op de weg verschenen (zover die nu nog rijden), kijken we nu naar alle auto’s die in een jaar nog geregistreerd stonden. Opnieuw is dit een benadering voor de jaren in het verleden. We kunnen immers alleen zien welke auto’s er uit die periode nu nog rijden.
Maar dat zou voldoende moeten zijn voor een goede benadering.

Hier het beeld vanaf 1965:
autokleuren_1965_2016_perc_groot_475

En hier nog wat verder terug in de tijd, vanaf 1950:
autokleuren_1950_2016_perc_v2_groot_475
Data komt van RDW. Het betreft alleen maar personenauto’s.
Bewerking data door Datagraver.

  1. 1

    @0: Dank.
    Vorig jaar schreef ik al dat ik de explosieve groei van witte auto’s niet om mij heen zag. Nu blijkt dat die groei nog niet het grote aandeel op de weg heeft als de verkoop suggereert.

    Overigens zijn er veel auto’s met een onduidelijke kleur.
    Zelf heb ik een auto die officieel (metallic) groen is, maar bij bepaald licht beslist meer blauw lijkt. Ik weet niet of er een naam voor dit effect is.

    Is er een instantie de bepaalt welke kleur een auto officieel heeft?

  2. 2

    @1: De kleur van de auto staat op het kentekenbewijs. En dan in de simpelste schooljongensbenaming, zoals in de grafiek. Bij particuliere invoer is het de keurmeester die de kleur vaststelt. Wat er toe kan leiden dat fabrieksoriginele auto’s met een wat onbestemd kleurtje de ene keer officieel deze, de andere keer die kleur krijgen. Uiteraard kun je vragen of de kleur op de papieren te wijzigen is als je de auto overspuit.

  3. 5

    @2: [ Uiteraard kun je vragen of de kleur op de papieren te wijzigen is als je de auto overspuit. ]

    Als u de kleur van uw personenauto wilt wijzigen, dan moet u de nieuwe kleur doorgeven aan de RDW. Ook als u de auto tijdelijk een andere kleur geeft (carwrappen), moet u dat aan de RDW doorgeven.

    Let op: RDW kan op basis van de Europese regelgeving, sinds 1 juli 2014, een beperkt aantal kleuren registreren. De nieuwe kleur die u kiest moet het dichtst bij de kleur komen die uw voertuig heeft. Vb. Uw voertuig is roze, dan vult u als nieuwe kleur rood of paars in. Als het voertuig heel licht roze is kiest u als kleur wit.

    Als u uw voertuig in verschillende kleuren heeft gespoten en u kunt één hoofdkleur onderscheiden, dan geeft u deze hoofdkleur door. Kunt u niet duidelijk aangeven wat de nieuwe hoofdkleur is, dan bepaalt de RDW met behulp van de foto welke hoofdkleur op de kentekencard komt.

    https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kleur-van-uw-voertuig-wijzigen.aspx

  4. 6

    Interessant zou zijn een onderscheid in particulier/bedrijfslease te maken. Mogelijk dat ‘frivole’ kleuren daar nog zeldzamer zijn, ik meen ook dat er een kostentoeslag is bij kleuren die tweedehands niet zo lekker liggen.

    Ik zie dat het aandeel lease-auto’s in het personenautopark in 2013 slechts 7,5% was, dus echt kleurbepalend zijn ze niet.

  5. 7

    De werkelijkheid is nog saaier. Een auto die vroeger groen was, was gewoon echt groen. De “groene” auto’s die er tegenwoordig rijden zijn vaak een heel donker metallic groen, tegen zwart aan. En zo is dat ook met een aantal andere kleuren.

  6. 9

    Leuk, Steeph.
    Wordt het mooie plaatje nog mooier als je de absolute aantallen rode, groene, blauwe, gele enz. auto’s in de grafiek weergeeft? In die grafiek wordt dan ook de groei van het Nederlandse wagenpark zichtbaar.

  7. 11

    @6: Helaas is dat niet uit de data te halen. Eigenaar staat er niet bij.
    Overigens begreep ik dat het aandeel lease bij personenauto’s iets van 12 tot 15% was. Dus dat is wel merkbaar dan.

  8. 12

    @9: Nee, dat werkt niet. Want de data bevat alleen maar de auto’s die nu op de weg zijn. Het is een benadering van de situatie toen.
    je zou natuurlijk het absoluut aantal personenauto’s uit een jaar (CBS) kunnen verdelen ahv mijn cijfers… (als ik ff tijd vind)

  9. 14

    @11:

    Ik heb twee bronnen uit 2012 en 2013 die over zeg maar 8% spreken.

    Maar “De impact op de nieuwverkoop is fors; zo’n 25%
    tot 30% van de nieuw geregistreerde personenauto’s wordt afgenomen door autoleasemaatschappijen.”

    Laten we eens aannemen dat 1 op 10 lease is, dan vind ik dat nauwelijks invloed op het straatbeeld hebben. Behalve als ze allemaal dezelfde kleur hebben natuurlijk.
    Wel kun je je afvragen wat de invloed van lease is op de samenstelling van het totale bestand, aangezien ze 25 tot 30% van de nieuwkoop uitmaken en die komen 4 jaar later in principe in particuliere handen.

    https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjI9IX97vzKAhWBBiwKHYWoAgEQFggjMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.vna-lease.nl%2Fstream%2Fvna-jaarcijfers-2013-def.pdf&usg=AFQjCNGdSWpa91eb61IIMJjOXjdpFPQlnA
    https://www.ing.nl/media/ING_economisch-bureau-assetvisie-autoleasemaatschappijen_tcm162-71706.pdf

  10. 15

    Het belangwekkende overzicht laat enkele waarheden zien:
    – Rode auto’s gaan gewoon niet zo lang mee.
    – Grijze auto’s zijn onverwoestbaar.
    – Blauwe auto’s (zoals mijn gezinsbus) zijn tijdloze klassiekers, van eeuwige schoonheid.
    – Alleen in de jaren-70 waren de kleuren Oranje & Bruin acceptabel. Voldoende reden om alle 50+partijen te verbieden.