Inkomensongelijkheid in de auto-industrie

ACHTERGROND - Waarom verdienen de CEO’s van Amerikaanse en Europese autofabrikanten zo veel meer dan hun Japanse tegenhangers?

Op 25 juni stond er een interessant grafiekje in de Nikkei Shimbun, het zakendagblad in Japan. Het grafiekje toonde wat de topmensen in de auto-industrie in 2013 hebben verdiend. Sergio Marchionne, de baas van Fiat Chrysler, verdiende het meest en wel 22 keer meer dan zijn tegenpool bij Honda, Takanobu Ito. En dat terwijl Marchionne de laagste winst wist te genereren van de acht genoemde global players en bij lange na niet de meeste auto’s produceert.

Nikkei maakte het grafiekje omdat de dag tevoren Nissan zijn aandeelhoudersvergadering had gehouden. De beloning van topman Charles Ghosn zorgde voor commotie in de Japanse pers. Ghosn was namelijk alweer de best betaalde topmanager onder de bedrijven die aan de Japanse beurs staan genoteerd, en wel – naar Japanse maatstaven – met een uitzonderlijk hoog bedrag. Dan te bedenken dat meneer Ghosn in zijn eigen tweelingrol bij het Franse Renault nog eens 2,17 miljoen euro incasseert. Opvallend groot is verder het contrast tussen de twee Japanse bestuursvoorzitters (Toyota, Honda) en al de andere autobazen.

Wel moet er bij vermeld worden dat in deze beloningscijfers geen rekening wordt gehouden met andere perks: pensioenvoorzieningen, ontslagregelingen, aandelenopties, bedrijfswagens enz. Allemaal krijgen ze meer dan alleen de genoemde bedragen. Ik durf er echter mijn hand voor in het vuur te steken dat, wanneer ook daarmee rekening wordt gehouden, de kloof tussen Ito en Marchionne alleen nog maar groter uitvalt.

Stelt u zich de vraag op grond waarvan de basisbeloning van Marchionne zo veel hoger uitvalt dan die van Honda’s Ito. Unieke kwalificaties? Betere bedrijfsresultaten? Onvervangbaarheid – het grootste fantoomargument in de hoge-beloningsmythe? Weggeheadhunt worden (en so what)?

De auto-industrie is een rijpe, sterk geconsolideerde industrie, met weinig spelers. Wat kwaliteit betreft, onderscheiden de fabrikanten zich niet veel meer van elkaar. Ze maken immers gebruik van dezelfde onderdelen. (Dat blijkt bijvoorbeeld uit het laatste recall-schandaal. Eén – Japanse – producent domineert de airbagmarkt. Vanwege diens foutieve product worden momenteel miljoenen auto’s van Japanse, Europese en Amerikaanse merken teruggeroepen.) In verschillende allianties ontwikkelen autoproducenten gezamenlijke technologieën: Daimler en Nissan-Renault, BMW en Toyota, Tesla en Toyota, General Motors en Mazda. Fabrieksplatforms worden gedeeld.

Nog leuker zou de vergelijking worden, wanneer ook de beloningen van de werknemers zouden worden vergeleken. Dat is ingewikkeld omdat de productie over de hele wereld wordt verdeeld en in verschillende technische etappes plaats vindt. Anekdotisch laat zich vast leggen dat de autowerknemers in de VS bij de Japanners meer verdienen dan bij de Grote Drie. Misschien ligt daar dan ook het antwoord: de werknemers delen meer in de winst. Minder room boven, meer melk beneden.

BEDRIJFSNAAM

TOPMAN/VROUW

BELONING 2013 (in miljoen €)

NETTO WINST 2013 (in miljoen €)*

PRODUCTIE 2012 (in miljoen eenheden)

Fiat Chrysler

Marchionne, Sergio

22,5

2018

4,49

Ford Motors

Mullery, Don

17,0

5415

5,59

Volkswagen

Winterkorn, Martin

15,36

9344

9,25

General Motors

Barra, Mary

10,6

2855

9,28

Daimler

Zetsche, Dieter

8,3

6777

2,19

Nissan

Ghosn, Charles**

7,17

2804

4,88

Toyota

Toyoda, Akio

1,66

13145

10,10

Honda

Ito, Takanobu

1,08

4139

4,11

* Bij de Japanse bedrijven gaat het om fiscaal jaar 2013 (april 2013 – maart 2014). Bij de andere bedrijven betreft het de cijfers voor kalenderjaar 2013

** Charles Ghosn is ook topman van het Franse Renault. Daar casseert hij een separate beloning van 2,7 miljoen euro (2012). Productie bij Renault: 2,67 miljoen.

  1. 2

    @0: “Waarom verdienen de CEO’s van Amerikaanse en Europese autofabrikanten zo veel meer dan hun Japanse tegenhangers?”
    – Alleen in de autoindustrie of elders ook?

  2. 3

    @1

    Topmensen zijn een grotendeels zelf benoemde groep, de groep die daar net onder zit kan waarschijnlijk voor een kwart van het geld dezelfde prestaties leveren, maar ze hebben de benodigde status en connecties niet, dit verschilt niet tussen Europa/VS en Japan. Waarschijnlijk zijn Japanners gewoon niet weg te plukken bij Japanse bedrijven. Europeanen krijgen ook minder geld dan Amerikanen, waarschijnlijk weer omdat Amerikanen makkelijker verhuizen dan Europeanen. Het is dus een kwestie van dat Amerikaanse bestuurders wel de halve wereld over verhuizen voor een extra miljoen bovenop de 10 miljoen die ze al krijgen en Europeanen en vooral Japanners het nut daar niet van inzien.

  3. 4

    FIAT is geen autobedrijf, het is een veel groter concern die toevallig ook auto’s bouwt, en mocht je FIAT toch als primiare autobouwer beschouwen

    FIAT = :
    FIAT, Chrysler, Ferrari, Maseratti, Alfa Romeo & Lancia
    Dat zijn feitelijk dus 6 auto bedrijven.
    Maar FIAT bouwt ook treinen e.d.

  4. 5

    @4

    Ford=Ford, Mazda, Lincoln
    Volkswagen= Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati
    Toyota=Lexus, Daihatsu, Scion, Subaru
    General Motors heeft allerlei belangen in bedrijven die hier ook apart genoemd worden. Etc.

    Appels en peren. De autofabrikantenwereld is complex en verweven. De essentie valt niet in een tabelletje uit te drukken, gedeelde belangen en samenwerkingsverbanden maken nettowinst en geproduceerde eenheden bovendien buitengewoon ondoorzichtig.

  5. 6

    Typisch dat die meneer Charles Ghosn er naast Nissan ook nog even Renault bij doet. Dat wekt toch al gauw de indruk dat het leiden van zo’n concern niet zoveel voorstelt; met twee vingers in de neus a.h.w.
    Dat versterkt ook de impressie dat al die baasjes rijkelijk overbetaald worden.

  6. 7

    @5: FIAT had of is nog steeds actief in :

    Vrachtwagens, Bussen, Bedrijfsauto’s, Landbouwvoertuigen, Constructie voertuigen, Componenten, Metaalurgische producten, Constructie, IT, UItgeverij (diverse kranten), Vliegtuigen, Wapens, recreatie, Treinen.

    M.A.W. FIAT is een bedrijf dat toevallig ook auto’s maakt en niet een auto fabrikant die toevallig ook nog iets anders doet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat#Activities

  7. 9

    @Bolke: Fiat Chrysler maakt alleen auto’s. In 2011 zijn de bussen, landbouwvoertuigen en bouwmachines afgesplitst in een volledig zelfstandig bedrijf (http://www.cnhindustrial.com). De treinen van Fiat zitten sinds 2000 bij Alstom. Vliegtuigen maken ze al niet meer sinds 1969.

    Marchionne is, in zijn vrije tijd, nog wel bestuursvoorzitter van CNH Industrial en daar verdient hij nog eens ruim 2 miljoen Euro extra mee. Wat hij bij SGS, Philip Morris en de European Automobile Manufacturers Association als extra inkomen binnenharkt weet ik niet, maar hij zal er vast geen vrijwilligerswerk doen. bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Marchionne

  8. 10

    @4: Beste Bolke, dat geldt voor bijna alle – primaire – autobouwers. Kijk maar wat onder VW valt (Audi, Seat enz.). Kijk wat Toyota/Daihatsu/Hino doet (van paprika-fabrieken, moduulhuizen tot robots). Honda ziet zichzelf als ‘motorenbouwer’ (brommers, motoren, buitenboordmotoren, generatoren, enz. enz.).

  9. 12

    @11 mitsubishi is een andere categorie. Is een conglomeraat rond een bank, en niet primair een autobouwer. Zie ook mitsui.
    @2 ja, vlakkere loonstructuur geldt ook voor andere branches. Ook ceo’s van banken, staal- of chemiebedrijven verdienen vergelijkbaar veel als meneer Toyoda.
    Maar ook in Japan wordt de schaar groter, vooral zakt de middenklasse weg, neemt working poor toe. Dit wordt onder Abenomics nog veel erger.

  10. 13

    Dan nog maar even een update uit de krant van vandaag.
    http://www.japantimes.co.jp/news/2014/06/28/business/corporate-business/273-execs-made-over-%C2%A5100-million-in-2013/#.U6-st6hq62w

    Charles Ghosn was toch niet de meest verdiendende CEO van ‘listed companies’. 100 yen = 0,72 euro. Dus 100 miljoen yen = 720.000 euro. De hoogste vergoeding ging met 9,3 miljoen euro naar een topman van Kyoden, één van de ‘hidden champions’ in Japan: een middelgroot bedrijf dat print circuit boards maakt (elektronica).