Indian discrimination

When you regularly travel in India with a mixed group – both Indian(s) and foreigner(s), you’ll discover that the tourist branch is not always prepared for this. My very first hostel in India, Broadlands in Chennai in 2008, was notorious for not allowing Indian guests to stay there. It had even been mentioned in earlier editions of the Lonely Planet, I discovered later and the local media kept reporting about it.

At the same time, a guest house in the same area, where my then colleague and friend, now boyfriend was staying, did not allow foreigners. They said that this required a police licence which they did not have.

Later I learnt that neither this guest house nor Broadlands are exceptions in India. Indian writers have mentioned it about other hotels in tourist destinations and I myself have encountered such hotels by travelling together with an Indian. They don’t always admit it – they would just all of a sudden say that they have no rooms, even if they were confirmed over email beforehand.

Just today, I called a hotel in Goa and after confirming availability and price, the receptionist told me that they don’t allow foreigners in this hotel. I guess foreigners in Goa might have a bad reputation for drugs and bikini’s, but still, isn’t this called discrimination? When I called the Tourism Department to report about it, all they said is that I should stay in one of their government hotels. Total indifference to my complaint.

How they expect Indians and foreigners to travel together, I don’t know. I guess they just don’t expect this to happen at all, as in my experience, walking around in a touristy place with an Indian, confuses the locals to the extend that they assume he is my guide. And tell him in Hindi to make me buy things. Or that I am his up-market prostitute, as was likely to be the case in Jamshedpur where all hotels refused us saying ‘no ladies’.

While some hotels don’t want foreigners, a couple in Indore is willing to pay to get a few foreign girls to attend their wedding in traditional dress. An add on en expat forum asked today for ’4 blond girls’, adding this to be ‘no dodgy job, but a respectable hostess job’ Flights and five star hotel is included for the blonds, apart from a good salary.

While the casting of excuse foreigners as extra’s in films and advertisements does not surprise me anymore here (though the fact that they get payed much more than Indian extra’s does as this goes beyond type casting and could be called discrimination as well, but this is another story), this is something new to me. I would have seriously considered to take the job if I did not already have fixed plans on that date, because I’m so curious to see what kind of people though, while planning their wedding: ‘we must have a few exotic blonds on our party and pay royally for it, to impress our guests’. The Indian villages of the European Great Exhibitions of the 19th century come to mind.

Indian culture is complicated. People keep pointing out the ‘colonial hangover’ etc and I’m sure there must be some kind of explanation, but the kind of superficial, prejudiced mentality I encounter  sometimes really goes beyond me.

Meer bij Aletta André.

  1. 1

    Dit is onmogelijk ze hebben mij verzekerd dat alleen witte mensen discrimineren want die hebben white mans burden en zijn de schuld van alle ellende in de wereld met kolonialisme en slavernij enzo kunnen we dit niet verhelpen met wat ontwikkelingsgeld of misschien een popconcert ?

  2. 2

    Flauw, om als reactie zo´n artikel te gebruiken om ontwikkelingshulp belachelijk te maken, of om de kritiek op het voormalige kolonialisme te neutraliseren.
    De wereld is meerdimensionaal.

    Het is goed dat Aletta André deze verschijnselen signaleert. Het verbaast me dat dit in zo´n groot toeristenland nog niet eerder aan de orde is gekomen. Ik hoop dat zij, of andere journalisten of onderzoekers wat achtergrondinfo hierover kunnen verzamelen. Is dit verschijnsel regiogebonden? Is het groepsgebonden? Bijv. van hindu, boeddhisten, moslims, de nieuwe rijken, of oude kasten?

    Komt het ter sprake in de Indiase media? Er staat toch in hun grondwet dat India een seculiere staat is, met eenheid in verscheidenheid. Hoe handhaven ze de wet? Of, hoe gaan ze voorbij aan de wet?

  3. 3

    @Maria; Dus het is Ok als disco’s in Amsterdam Marokkanen aan de deur weigeren ? Het is een meerdimensionaal probleem, tenslotte. En het is maar de vraag of ze voorbij gaan aan de wet.

    /Cultuurrelativisme – ik kan er echt schijtziek van worden.

  4. 4

    Volgens mij zegt niemand hier dat het ok is als Marokkanen in Amsterdam aan discodeuren geweigerd worden. Wel dat je in India eens meemaakt hoe dat voelt, om op basis van je huidskleur beoordeelt te worden. Voor zwarte mensen hier is dat het ergst, want voor hen is het vrijwel altijd negatief (drugsdealer, barbaar, bosjesman), voor blanken kan het alle kanten uit – van sloerie, vieze rundvleeseter en drugsgebruiker tot een soort van misplaatste statusverhoging, wat natuurlijk hoewel ongemakkelijk, niet het allerergste is.

    Voor Indiers onderling kan het ook alle kanten uit, zowel gebaseerd op religie, afkomst of regionale vooroordelen. Maar als je hoteleigenaren vraagt waarom ze bijvoorbeeld geen enkele Indier tussen hun gasten willen (wat lokale schrijvers en media wel hebben gedaan), dan komt het antwoord er meestal op neer dat ze niet samengaan met buitenlanders. Dat het niet goed mixt.

    Gek genoeg merken de meeste buitenlandse toeristen er niets van, zelfs als bijvoorbeeld bij de Taj Mahal de Indiase toeristen in de grote meerderheid zijn, maar er in hun lokale hotel geen een te bekennen is. Inclusief mijzelf, totdat ik dus samen met een Indier begon te reizen.

  5. 6

    @5: Inderdaad. Bizar dat iemand een maandenlange vakantie ervoor nodig heeft om daar achter te komen. Bizarder dat het vervolgen als SCHOKKEND NIEUWS wordt gepresenteerd. Gandhi was trouwens ook een grote racist.

  6. 7

    Overigens, Aletta: ik wil niet lullig doen dus je moet dit niet zien als afzeikerij maar… je engels is echt moeilijk te lezen. Ik kom het in mijn bijbaan regelmatig tegen dus ik herken het wel: jongvolwassenen die denken dat goed engels spreken = goed engels schrijven. Dat is niet perse zo. Aangezien verreweg de meeste lezers hier Nederlands als eerste taal hebben, maak je het in engels alleen moeilijk voor jezelf.

  7. 8

    Als je macamba bent ervaar je opeens ook net iets anders dan je gewend was. Dus het gebeurt niet alleen in India, maar ook op de Antillen. Alleen lees ik over India eerder dat er sprake is van apartheid dan van discriminatie. En als je in de Antillen in een gemengde groep reist is het geen enkel probleem, geloof ik.

  8. 9

    over het Engels: het spijt me als iemand er moeite mee heeft, maar deze stukken worden overgenomen van mijn eigen weblog, waarvan de meeste lezers geen Nederlands lezen. Hierop is overigens ook te zien dat ik niet op een maandenlange vakantie ben. De redacteuren en lezers van Engelstalige tijdschriften waarin ik heb gepubliceerd, hadden overigens geen problemen met mijn taalgebruik.

  9. 10

    Als je als journalist dit als nieuws ziet na zoveel jaar India, probeer je dan niet TEveel journalistieke distantie te houden?

  10. 12

    Wereldschokkend, nee, maar ook omdat veel indiers hier nog verbaasder over bleken dan ik wel een blog waard. Maar goed te weten dat de sargasso lezers beter dan hen op de hoogte zijn.

  11. 13

    ’t Zal liggen aan de toon van de post of hoe het artikel van start gaat maar ik krijg ook een gevoel van “verdoken apartheid bestaat op veel plekken, dus waar gaat dit over, een mislukte reis van een westerling?”, cf. #5 en de eerste helft van #6. Maar ik ben het ook eens met Maria.

  12. 14

    @12 “Wereldschokkend, nee, maar ook omdat veel indiers hier nog verbaasder over bleken dan ik wel een blog waard. Maar goed te weten dat de sargasso lezers beter dan hen op de hoogte zijn.”
    Het zal wel aan mij liggen maar ik vind deze 2 Nederlandse zinnen al compleet onleesbaar.

  13. 16

    Cultuur-centrische horeca observaties van een toeriste ?. India hing al van een indrukwekkend oeuvre aan discriminaties aan elkaar, eeuwen voordat het woord apartheid was uitgevonden. Wetten kunnen daar weinig aan veranderen. In feite zijn het veelal (religieuze) wetten die het vooroordeel commanderen. En er zijn evenveel goede redenen voor als discutabele excuses. Dat geldt ook voor de hotel branche. De Indiase cultuur is veel ouder dan de onze en kan zeker niet door ons setje ‘normen en waarden’ worden verklaard. Hooguit geoordeeld. En waar oordelen begint, houdt kijken op.

  14. 19

    ‘mislukte reis van een westerling?’

    Als je midden in de nacht nog twee uur door afgelegen maoistisch gebied moet rijden, omdat elke hoteleigenaar denkt dat je een hoer bent, dan is dat inderdaad niet leuk. Maar dat was het ook niet voor mijn Indiase gezelschap en zij waren hier ook niet op voorbereid.

    Dus waarom mag dit niet gezegd worden? Omdat het ook op andere plaatsen gebeurd? Omdat het al eeuwenlang gebeurd? Omdat het niet schokkend genoeg is voor dit goed bereisde en belezen lezerspubliek? Is alles wat we al denken te weten geen discussie meer waard?

  15. 21

    Als het “niet gezegd mag worden” hadden we het er niet over. Dat is niet het geval. Maar niet elke observatie is even boeiend..

  16. 22

    Ik ben verschillende keren in India geweest. De laatste keer van Cochin via Periyar en Tanjore naar Chennai. Ik heb nog nooit hotels meegemaakt die enkel westers zouden zijn. Integendeel er waren veel, ook kapitaalkrachtige, Indiërs tussen de westerlingen. Natuurlijk is er vanuit het kastensysteem en vanuit de verschillende geloven veel onderscheid. Maar dat is tussen Indiërs onderling en in de toeristenbranche is het juist veel minder.
    Ik heb het wel een keer meegemaakt dat er geen toilet op een toeristenbus zat want die kon niet door een ‘reine’ worden schoongemaakt en een ‘onreine’ mocht de toeristen niet aanraken dus die kon niet meereizen. Maar dat is niet in de hotels.

  17. 25

    @2 zo’n groot toeristenland
    Er zijn in 2009 1 miljoen toeristen geweest; da’s eerder schokkend weinig.

    Ik heb begin 2010 een maand door India getrokken met mijn dame en een stelletje, blond en indier. Geen enkel probleem, nergens iets op aan te merken al was er wel een sterke wens om als Hindu niet tussen Moslims te zitten.

    Overigens heb ik er geen problemen mee als een uitbater van een tent op basis van zijn ervaring bepaalde groepen liever niet in zijn tent heeft. Niet elk concept sluit even goed aan bij elke groep; daar moet je niet spastisch over doen. Tegelijkertijd moet het ook mogelijk zijn dat voor elke groep wat te regelen valt.

  18. 26

    Even on topic.
    Ik wist niet dat interraciale relaties (specifiek: Indiër met blanke westerse dame) reis- en hotelproblemen kunnen opleveren in India, had er nooit over nagedacht en ik las dus wel iets nieuws.
    Ik wist van het kaste systeem in India, dat een collega me jaren geleden heeft uitgelegd met betrekking tot zijn bruiloft (de familie van zijn vrouw is van een “hogere” kaste dan de zijne, dus de in-laws zagen het niet zo zitten met hem).

    Het is totaal niet interessant om te lezen van anderen dat ze alles al weten en derhalve een artikel niet boeiend vinden.

  19. 27

    Je Indische ervaring met hotels vind ik in aanleg interessant, maar loopt stuk op haar te vage interpretatie. Jammer. Is India het subcontinent van de Ongelijkheid en staat het Westen voor ultra-gelijkheid, dan kan een levende, persoonlijke, empirische confrontatie van die 2 culturen tot zeer interessante inzichten voeren.

    Dat die nu onvoldoende zijn gekomen, kan te wijten zijn aan het feit dat je je te weinig in de Indische cultuur hebt ingelezen. Aan te bevelen is Louis Dumont’s ‘Homo Hierarchicus’, goed in het Engels te lezen. JSK’s verwaande critiek op je Engels op Sargasso is misplaatst.

    Algemeen geldt van hotels dat ze alles met voedsel, bedienen van gasten en schoonhouden te maken hebben. Maar genoemde functies hebben in India ook alles te maken met het daar vige-rende Varna/caste-systeem dat gebaseerd is op de onderscheiding rein-onrein.* Dit geeft aan-leiding tot hiërarchiering en kan in ene hotel wat in ander gastverblijf ritueel onmogelijk is. Zoiets.
    * De een is reiner = hoger dan de ander. Toepassing op de Indische werkelijkheid van begrippen als apartheid, racisme en discriminatie faalt. Die concepten stammen uit het Avondland waar de ‘Homo Aequalis’ domineert.

  20. 28

    @Hpax: Ohja, jij bent er natuurlijk als de kippen bij om geinstitutionaliseerde ongelijkheid te nuanceren.

    @24: Kevin/Wesley/Priscilla: bite me.

  21. 29

    HPax, bedankt voor de boek-tip. Het klopt dat het idee van reinheid kan meespelen. Bijvoorbeeld als bepaalde hotels in religieuze plekken buitenlanders weigeren omdat zij nu eenmaal rundvlees eten. Dat veel buitenlanders vegetarisch zijn, en veel Indiase hindoes gewoon rundvlees eten doet er niet toe, het gaat om het gevestigde idee. Maar als Indiase hoteleigenaren alle Indiers weigeren, ongeacht naam, afkomst, of een buitenlandse vrouw onder het commentaar no ladies, denk ik niet dat dit het geval is, of dat eeuwenoude cultuur een excuus is. Ook cultuur is in beweging en ik geloof niet dat de Vedas ideeen over buitenlandse vrouwen in India hebben verspreid, dat was eerder de liberalisering van de economie, en bijkomende import-films.

    Tom, die 1 miljoen toeristen is duidelijk niet inclusief de Indiase toeristen. Als je die meetelt is het wel een groot toeristenland. En natuurlijk zijn er in veel plekken altijd alternatieven en het kan ook best dat je in een maand geen problemen tegenkomt, en natuurlijk heb ook ik niet altijd problemen. Maar ik reis veel en ook wel eens als journalist op plekken met weinig alternatieve slaapplaatsen.