Privacy: ik word wel een bedrijf

Een beveiligingscamera zoals we die graag zien (foto: Flickr/miskan)

Weer een slag verloren aan het privacyfront. Youtube (Google) moet van de rechter alle gegevens van haar gebruikers (zowel leden als bezoekers) overleggen aan het mediabedrijf VIACOM (o.a. MTV en Paramount). Het bedrijf wil daarmee nagaan welke filmpjes hoe vaak zijn bekeken, en hoe lang. Zo kan de hoogte van de schadevergoeding worden bepaald die het bedrijf eist van Google (nu zo’n 1 miljard).

Maar wat natuurlijk ook met deze informatie kan is inventariseren welke mensen hebben gekeken naar de filmpjes. Zou het bedrijf misschien achter die mensen aan willen gaan? Ze kunnen immers wel weten dat die filmpjes illegaal op youtube staan. Tegelijkertijd ging de rechter niet in op de eis van Viacom dat Google haar zoektechnologie moest overdragen aan het bedrijf. Dat was immers van vitaal bedrijfsbelang.

Kortom, de privacy van bedrijven is belangrijker dan die van burgers. Ik denk dat ik mezelf maar inschrijf als bedrijf…

  1. 2

    @Joost: het zal je niet helpen. De belangen van GROTE bedrijven die de juiste connecties hebben, wegen zwaarder dan die van burgers. Kleine bedrijfjes zijn net zo kansloos als individuele burgers.