“Ik wil mijn Otto-tv”

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (20)

#1 mescaline

Deporteren die lui.

  • Volgende discussie
#2 mark

Hup OTTO!!

Het allermooiste zijn die mensen die nog snel even 99 schermen bestellen en daarna gaan klagen dat Otto zelfs nog een ontvangsbevestiging stuurde.

Hup OTTO!!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 mark

GO OTTO!
Click here to go to gootto.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 SciInv

In de kleine lettertjes staat toch altijd “prijswijziginen en drukfouten voorbehouden”?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Ramses

Volgens mij is het zelfs juridisch zo (zeg ik na een vak privaatrecht), dat als de consument redelijkerwijs kan vermoeden dat de prijs niet correct is, de overeenkomst ontbonden kan worden. Toch?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 m.

@ramses: dat herriner ik me ook uit die college’s.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 arieT

Probleem bij dit Otto-geval is wel dat a) redelijkerwijs vermoeden dat de prijs niet correct is hier lastig valt aan te tonen, en b) Otto de prijs ruim een week op de site heeft laten staan. Ik vraag me af hoe sterk Otto dan nog staat. En als je bij een telefoon al een breedbeeld-tv kado krijgt, dan is dit ook nog wel enigszins te verklaren als redelijke aanbieding. Ik ben benieuwd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 su

Wellicht een verzachtende omstandigheid is dat de webshops van zulke katalogusboeren maar zelden delta’s accepteren waardoor het veranderen van een prijs betekent dat de volledige site moet worden geactualiseerd. Die sites worden vaak beheerd door duitse websitebouwers gezien de hoofdkantoor in duitsland staat. Als je ooit een ad-hoc update hebt geprobeerd te regelen met een duitse websitebouwer kun je waarschijnlijk wel begrijpen dat daar makkelijk een week overheen gaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Spuyt12

Ik heb ook zo’n nette brief van Otto gehad. :-)

http://www.computerconsument.nl/pages/uitsprakendetail.php?redartID=158

Zegt idd dat dit geen enkele kans maakt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Olav

Su, hier zou het gaan om een database-wijziging. Daar hebben websitebouwers in het algemeen niets mee te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 su

@Olav:

Achter de meeste websites zit vandaag de dag een database, en al helemaal bij webshops, dus daar hebben ze weldegelijk mee te maken. Daarbij ken ik vanuit mijn werk de praktijk bij andere bekende webshops van thuiswinkels.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Pepijn

@su #8

…veranderen van een prijs betekent dat de volledige site moet worden geactualiseerd…

Als je die prijs niet in een handomdraai kan wijzigen, heb je toch niet zoveel van databases begrepen, lijkt me. Door een database te gebruiken wordt het juist makkelijk om data centraal te wijzigen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 su

@Pepijn:

2 woorden: factureerbare uren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Brankonym Collin

@su, volslagen onzin. Elke webbouwer kan zo’n prijsje in een handomdraai wijzigen als dat moet. Een slecht functionerende command-chain is daarbij geen enkel excuus. Dat er schijnbaar een heleboel slechte webbouwers bestaan die dit niet kunnen ook niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 su

@Branko:

Het is de praktijk, geen excuus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Branko Collin

Het lijkt me ook geen verzachtende omstandigheid. Het wijzigen van een prijs is door de aard van de zaak triviaal (de eigenaar van de shop zal dit regelmatig zelf en zonder al te grote voorkennis foutloos moeten kunnen doen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Praetoriaan

Kein keloel….ik wil gewoon mijn tv :-) Ik heb net zo’n brief als Spuyt12 gehad…alleen was ik net als heel veel anderen in een keer een mevrouw geworden :-s

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Otto

Otto schrijft bedrag af van TV via eenmalige machtiging

Postorderbedijf Otto heeft bij een tweetal klanten het factuurbedrag afgeschreven van een bestelde LCD TV van Philips. Deze TV is niet ontvangen. Deze klanten hebben bij de bestelling van de televisie van € 99,– online een eenmalige machtiging afgegeven voor de bestelling van de televisie.

Deze klanten hebben ons ook de bestelbevestiging toegestuurd alsmede een screenshot van Postbank online betalen. Op deze screenshot staat duidelijk het ordernummer (Servicenummer bij Otto) dat ook vermeld wordt op de bestelbevestiging. Het bedragen waar het hierbij om gaat zijn volgende:

Een bestelling van een Philips LCD TV t.w.v. € 99, — afgeschreven van een Postbank-rekening op 31 oktober 2006.
Een bestelling van tien Philips LCD TV’s t.w.v. € 99, –, totaalbedrag € 990,– afgeschreven van een Rabobank-rekening op 30 oktober 2006.

Wij gaan ervan uit dat deze klanten ons de juiste informatie hebben verstrekt, maar zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden in de aan ons geleverde informatie.

Op dit moment is de stand ruim 2400 aanmeldingen. Binnenkort sluiten we de inzendingen en zal het totaal aantal gepubliceerd worden.

Deze week zullen wij de eerste stap vermelden op onze website die ondernomen moet worden om Otto aan de leveringsverplichting te houden.

Het team van “Ik wil mijn Otto TV”
http://ottotv.nodig.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Chinaman

@Otto
Ik ga er wel van uit dat deze mensen hun TV gaan krijgen. Prima dat je als bedrijf lekker aan het automatiseren bent, maar als je een aanbieding doet, factuur verstuurd en de betaling accepteerd heb je gewoon een leveringsplicht.

Verder wel bezwaar tegen het soort figuren dat opzettelijk gebruikt maakt van zo’n fout door direct 100 van die TV’s te bestellen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Sagher

Helaas mensen, het zijn weldegelijk aasgieren die op zo’n advertentie reageren en ik zal u vertellen waarom;

1. De consument wordt geacht alle voorwaarden te lezen en te accepteren eer de consument een bestelling doet bij een bedrijf. Als u hiertoe de mogelijk niet krijgt, dient u contact op te nemen met het bedrijf in kwestie en om een “hardcopy”van de voorwaarden vragen. Het bedrijf is verplicht u die toe te zenden. Als ik zo hier de reacties lees moet ik constateren dat niemand die moeite ook genomen heeft.

2. U zult eerst bij een geschillencommissie uw beklag moeten doen en die zal onderzoeken of de consument had kunnen weten dat deze prijs niet klopt. In het geval dat u het kunnen weten, wordt de zaak geseponeerd. Indien u het niet had kunnen weten, kunt u er een rechtzaak van maken. En hier constateer ik uit de reacties dat men het een ongelovelijke prijs vind, en velen roepen al dat het een fout is en dergelijk. De commissie zal dus de zaak seponeren. (had je kunnen weten)

3. In de algemene voorwaarden staat vermeld dat Otto zich voorbehoud aan spel en druk en zetfouten in diens catalogi (meervoud voor catalogus) en daar niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden. Hier gaat de zelfde regel in zoals in punt 1 beschreven. Alle mogelijke handelingen die volgen op een gemaakte fout die wordt beschreven in de algemene voorwaarden zijn per definitie niet van toepassing. Dat betekent dat je orderbevestiging geen cent waard is.

4. In een Poll op de website van de “gedupeerden” wordt aangegeven dat maar liefst 21,5% van die klanten graag heeft dat die vrijwilligers het probleem voor ze op te lossen maar ze weigeren daarvoor te betalen. Dit getuigt van de schandelijke en erg hebzuchtige manier waarop deze mensen denken.

5. Al de mensen (of aasgieren) die een tv besteld hebben op de website van Otto denken niet na over de gevolgen die hun “hebberige” aktie heeft voor het personeels bestand van Otto. Al zou het maar 1 persoon die in het gevolg van deze aktie ontslagen zou worden, zou ik mij kapotschamen. Aangezien men niet één keer daarover rept denk ik dat het u ook niet interesseerd. U kunt dan wel zeggen, “dat Otto een fout maakt is mijn probleem niet”maar vind u dat zelf niet een beetje gek klinken? Stelt u zich voor dat eenieder in Nederland zo zou denken… En overigens, zoals hierboven al duidelijk aangegeven, Het is het probleem van Otto ook niet dat u uw werk als consument niet heeft gedaan!

Oh en de ophef over de wesite en het termijn waarop de fout erop stond; Op de websites van winkels die via het internet handelen is er geen sprake van een CMS (ContentManagementSystem) en kunnen fouten niet per direct worden verholpen. Als voorbeeld geef ik u Dell, die een foutieve prijs aangaf voor één van de Dell Poweredge serverracks (ik ga niet uitleggen wat dat is, Google ze zou ik zeggen) en die foutieve prijs bleef er 1 maand op staan. In vergelijking tot is de reactiesnelheid van Otto dus bovenmaats.

  • Vorige discussie