1. 1

    Dat de druppel nu juist geen discriminatie lijkt te zijn, maar een busbedrijf dat punctualiteit belangrijker vind dan klanttevredenheid maakt dit stuk overdreven. Je gediscrimineerd voelen is toch wat anders dan gediscrimineerd worden.

  2. 2

    Misschien wordt nu duidelijk wat autochtone Nederlanders voelen als ze lezen over Marokkanen die feestjes verstieren en meisjes mishandelen, die buurtgenoten, al dan niet homo, verjagen, die vrouwen begroeten met “hé hoer, neuken “(en dat jochie was 6 jaar! dus hoe is de sfeer thuis)

    Ze is dus niet de enige die zich minder thuis voelt. Jammer, maar ze is niet de enige

  3. 5

    Ik denk dat als *bewezen* wordt dat die buschauffeur ook daadwerkelijk meerdere keren die dame voorbij gereden is om haar hoofddoek, dat dan de nationale verontwaardiging waar ze zo naar verlangt, ook wel komt.

  4. 7

    Als ik het goed samenvat, draagt LA ‘en public’ een hoofddoek, uit religieuze overtuiging. Met deze (dagelijkse) ‘auto da fe’ lijft ze zich zelf in bij een groep waarvan NL nogal wat last ondervindt. Controleer de misdaadstatistieken – ze zijn beschikbaar -, neem een kijkje in onze gevangenissen.

    Indien LA daarvan had gewaagd en daarover haar spijt betuigd, zou haar klacht aan waarde hebben gewonnen. Nu is die niet meer dan holle, uitgekookte pathetiek.

    Met haar aansporing dat we met z’n allen op de NL-economie moeten focussen, geeft ze zelf impliciet aan een morele discussie te willen ontlopen. Welke te voeren zich bij haar dan wel als noodzakelijk opdringt. Maar ze smoort dat gesprek in de economie. En zo maakt zij van NL een win-gewest, een a-moreel object van exploitatie.

    Wat mag. Maar stop dan die vertoning van Nederland is ‘mijn eigen land’. Benauwend, belachelijk en schaamteloos tegelijk.

    En dan nog: “Zet me niet weg als apart. Anders ga ik me daar ook naar gedragen ”

    He LA, geen dreigementen!

  5. 8

    @Hpax
    dat is natuurlijk lekker makkelijk. Eerst maak veronderstel je, niet gebaseerd op de feiten, dat islam en criminaliteit een oorzakelijk verband hebben, en daarna beschuldig je iedereen die er voor uitkomt moslim te zijn te heulen met de criminelen.

  6. 9

    @ 8
    Eens was ik in London. Een taxi-chauffeur daar, een nette man bood mij als Hollander zijn verontschhuldiging aan voor het wangedrag van Britse voetbalsuppoorters op het vaste land. Hij deed dat – persoonlijk geheel onschuldig – als Brit, als lid van een groep. En ik had er in de verste verte niet om gevraagd; ik houd niet van voetballen. Hij heulde niet. Een beschaafde man.

    Vrijwillig of onvrijwillig zijn we allen lid van groepen en dragen daarvan nolens volens de lusten en de lasten. Persoonlijk in minder of meerdere mate, maar altijd wel iets. Dat is echte sociologie.

  7. 10

    @HPax
    Dan mag jij je excuses ook aanbieden voor de Marokkaanse rotjochies, zijn immers ook Nederlanders, net als jij.

  8. 11

    Wat hebben misdaadstatistieken en gevangenissen te maken met de islam, HPax?

    Volgens de islam mag je niet stelen – maar dat trekken die jongens zich niets van aan.

    Volgens de islam moet je je als moslim houden aan de wetten van het land waar je verblijft – maar daar halen die jongens de schouders over op.

    Van de islam moet je vijf maal per dag bidden – maar daar malen ze niet om.

    Veel Amerikaanse soldaten zijn ook christen. Ze bombarderen dorpen, verminken burgers en verkrachten af en toe een vrouw. Zo gaat dat in oorlog. Maar daar spreek ik de kerkleden hier toch niet op aan?

    “Met haar aansporing dat we met z’n allen op de NL-economie moeten focussen, geeft ze zelf impliciet aan een morele discussie te willen ontlopen. Welke te voeren zich bij haar dan wel als noodzakelijk opdringt. Maar ze smoort dat gesprek in de economie. En zo maakt zij van NL een win-gewest, een a-moreel object van exploitatie.”

    Wat ze zegt is dat we met z’n allen in hetzelfde schuitje zitten en samen zullen moeten roeien, xenofobe gek. De hoofddoek beschouwt ze als haar privézaak.

    Daar kun je onder het genot van een mok chocolademelk natuurlijk best een boompje over opzetten, maar waar Lamyae Aharouay op doelt is dat er 7 dagen per week non-stop de wenselijkheid van de aanwezigheid van moslims in Nederland ter discussie wordt gesteld.

  9. 13

    @9; Sindsdien biedt HPax overal zijn onschuldiging aan voor het gedrag van Nederlandse voetbal- en vakantiegangers. Toch, HPax.

    O, nee; het werkt alleen de andere kant op.

  10. 14

    Dat stukje vat het hele falen van het oude immigratiebeleid samen. We hebben mensen die als ze hun zin niet krijgen, zwelgen in slachtoffer denken gecreeerd.
    En mensen die denken dat een stukje stof op je hoofd je speciale rechten geeft.
    Niet de omgang, maar het zogenaamd of echt geschokt zijn over een detail (haar woorden) als een hoofddoek is het probleem.
    Wij zetten je niet weg als ”apart”, dat doe je zelf met je hoofddoek. Kijk mij met mijn hoofddoek, ik ben anders, ik ben moslim!
    En vervolgens klagen dat je anders behandeld wordt.
    Wordt svp volwassen of ga anders inderdaad maar beter weg. Maar ga ons niet emotioneel lopen te chanteren met je misplaatste slachtoffergedrag, daar trappen steeds minder mensen in.

  11. 15

    @14
    dat kijkt maar sbs6, dat leest maar de telegraaf, dat woont maar in limburg.. en dan maar klagen dat ze anders behandeld worden. en dat de hoge heren in den haag maar niet willen luisteren.

    ik hoop niet dat ik verder moet uitleggen hoe achterlijk die redenering is, KB?

  12. 16

    “Wij zetten je niet weg als ”apart”, dat doe je zelf met je hoofddoek. Kijk mij met mijn hoofddoek, ik ben anders, ik ben moslim!”

    Jaja, en vegetariërs zetten zichzelf weg als “apart” door geen vlees te eten. Kijk mij nou eens geen vlees eten! Ik ben anders, ik ben vegetariër! Ipv dat ze tot de overtuiging komen dat de bio-industrie verrot is en vlees eten eigenlijk niet nodig.

    Rokers zetten zichzelf natuurlijk weg als “apart” door rookwaren te nuttigen. Kijk mij nou eens een sigaret opsteken! Ik ben anders, ik ben een roker!

    En leernichten zetten zichzelf natuurlijk ook weg als “apart” door er extravagant bij te lopen. Kijk mij nou eens de poot uithangen! Ik ben anders. Ik ben homo!

    Wat een geneuzel. Mensen komen vanuit hun levensovertuiging of persoonlijke voorkeuren tot gedrag, en soms uit zich dat gedrag publiekelijk. Dat zegt nog niets over hoe ‘apart’ mensen zichzelf willen zetten.

    Sikhs mogen hun baard en hoofdhaar niet knippen omdat God dat laat groeien volgens hun geloof. Daarom dragen ze een tulband (daar zit al dat haar in). Nee, maar dat doen ze natuurlijk om zichzelf apart te zetten, dus moeten ze niet huilie-huilie doen als ze gediscrimineerd worden.

    Houd toch op: mensen moeten zelf weten hoe ze er bij lopen. Dat gaat jou niks aan, tenzij je de werkgever of een klant bent en iemand een kledingkeuze heeft niet niet representatief is voor de functie. Maar dat zou het ook in het geding komen als je als ambtenaar rondloopt in Hawaii-shirts en boxershorts.

  13. 17

    We hebben mensen die als ze hun zin niet krijgen, zwelgen in slachtoffer denken gecreeerd. En mensen die denken dat een stukje stof op je hoofd je speciale rechten geeft.
    (…)
    En vervolgens klagen dat je anders behandeld wordt.

    Gelijke behandeling verwachten is tegenwoordig speciale rechten eisen?

  14. 18

    Mensen moeten zichzelf kunnen blijven en dragen en doen wat zij willen, maar dit mag het normale intermenselijke verkeer niet storen.

    Iemand geen hand geven terwijl dit een normale omgangsvorm is stoort, iemand die vegetarisch is niet. Een hoofddoek die je draagt ter onderscheid tussen gelovigen en ongelovige hoeren (een uitspraak van mijn Turkse buurman, alle Nederlandse meisjes zijn hoeren) stoort mij enorm.

  15. 19

    Ach, KB, is er zo een die de godganse dag loopt af te geven op negers, niets liever doet dan luisteren naar radiostations die 24 uur per dag, zeven dagen per week negatief berichten over negers, en stemt op een partij die zich keert tegen negers.

    Maar als er dan een zwarte een stukje in de krant schrijft dat ‘ie zich niet thuis voelt in het land waar hij geboren en getogen is, en dat gelijke rechten voor elke burger belooft, begint zo’n hilbillie te roepen: ‘Zie je wel, die negers klagen ook overal over. Dat is die slachtoffermentaliteit van ze.’

    Ja, vast. Dat zal het zijn…

  16. 20

    “Een hoofddoek die je draagt ter onderscheid tussen gelovigen en ongelovige hoeren (een uitspraak van mijn Turkse buurman, alle Nederlandse meisjes zijn hoeren) stoort mij enorm.”

    Je projecteert nu een uitspraak van je Turkse buurman in de hoofden van alle moslima’s met een hoofddoek.

    Het aantal moslims dat geen handen geeft is bovendien verwaarloosbaar, en heeft met dit onderwerp niets te maken. Want of je nu wel of geen hand geeft, wel of geen hoofddoek draagt. Als jij Achmed of Fatima heet, dan krijg je al meteen een stempel, en dan verwachten de KB’s en de Toko Sengangs dat jij je verantwoord voor alles wat er mis is aan Marokkanen en de islam – ook als je zelf aangeeft dat je eigenlijk weinig aan geloof doet.

    Dat is dus een beetje alsof ik mijn collega’s ter verantwoording roep voor wat er allemaal mis is in rooms-katholieke landen en de kerk, omdat ze ooit katholiek zijn opgevoed en hun kinderen nog laten dopen en vormen.

  17. 21

    aan alle zeikerds: willen jullie gelijke behandeling? Prima. Dan mag iedereen zeiken over gedrag en opvattingen, dit is een vrij land, de een over hoofddoeken, de ander over telegraaf lezers of vegetariërs, of vul zelf maar in.
    Maar stop met klagen over gezeik!

    en Prediker: je bent een klootzak met je beschuldiging van afgeven op negers.

  18. 23

    “Als jij Achmed of Fatima heet, dan krijg je al meteen een stempel, en dan verwachten de KB’s en de Toko Sengangs dat jij je verantwoord voor alles wat er mis is aan Marokkanen en de islam – ook als je zelf aangeeft dat je eigenlijk weinig aan geloof doet.

    Dat is dus een beetje alsof ik mijn collega’s ter verantwoording roep voor wat er allemaal mis is in rooms-katholieke landen en de kerk, omdat ze ooit katholiek zijn opgevoed en hun kinderen nog laten dopen en vormen.”

    Droste-effect!

  19. 25

    @20 Helaas is de buurman is de enige niet die dit vindt weet ik uit ervaring.

    Maar waar haal je vandaan dat ik iemand ter verantwoording roep

    Wat pas vreemd is dat wanneer Fatima of Mohammed zich ontheemd voelen Prediker c.s. zich aangesproken voelen en direct een link leggen met Wilders en zijn vrienden, terwijl als Henk (of Ingrid) zich ontheemd voelen ze door Prediker als dom of rechts of populistisch worden geafficheerd. Dat is meten met twee maten en dat is iets wat Links al jaren doet.

  20. 26

    24: je hebt gelijk, wentelen in slachtofferschap was beter geformuleerd geweest en dat, en dreigen met weggaan, is kleutergedrag.
    Alleen die titel al: ik voel me bedrogen! Niemand heeft haar bedrogen, ze bedriegt zichzelf. Zij klaagt over hokjesgedrag, maar met haar hoofddoek doet ze hetzelfde.
    Ik weet wel wat de linkse kerk dan zegt: maar we moeten aardig zijn voor elkaar! enzovoorts. Maar OF je hebt ”diversiteit”, en daarbij horen conflicten, OF je hebt een uniforme, consensus cultuur. Maar de linkse kerk wil diversiteit zonder conflicten. Vergeet het maar, dat werkt niet bij mensapen. Wat we zien in Nederland is een ordinaire machtsstrijd over tal van issues die eerst werden doodgezwegen (en geen groter conflict dan religie), we zullen zien wie wint, een alternatief is er niet. Totdat we misschien weer een nieuwe consensus vinden. Dus ga heen, doe mee en zeik! Maar doe niet zielig.

  21. 27

    @ C 10
    1 Dat ik ooit excuses voor wangedrag van Marokkanen met NL paspoort zou aanbieden, is niet ondenkbaar. Bijv. aan vreemdelingen (touristen) hier verblijvend door Marokkanen lastig gevallen en die er zich bij jou Nederlander over zouden beklagen. Met de ongelukkigen te vertellen dat jijzelf geen Marokkaan bent, kom je er dan niet. We hebben ze nu eenmaal ‘zonder kloppen binnen’ gelaten en moeten onze verantwoordelijkheid dragen.

    2 Intern [= binnen Nederland] is het nog maar de vraag of Marokkanen en vergelijkbare importgroepen bij de Nederlandse hoofdgroep horen. Sec een NL paspoort kan daar niet over beslissen. Er is toch nog steeds een integratie-probleem, of niet soms? En willen ze het eigenlijk zelf wel? Ik denk van niet. Wie wil er nou Nederlander zijn?

    En wat de meeste Nederlanders ervan vinden? Nou, ik denk dat die bij een massale anabasis stiekum opgelucht adem zouden halen. Hun tranen zouden die van een krokodil zijn, hun betuigingen van leedwezen volstrekt gehuicheld.

    Dus gezien zowel vanuit autochtoon Nederlands perspectief als vanuit dat van de allochtonen die zich hier hebben gevestigd, is het hoogst onzeker of je van een (1) grote groep Nederlanders mag spreken. Zelf heb ik er geen zin in.

    @ 12
    ‘Of je excuses maken aan de Spanjaarden, aangezien Nederlandse toeristen daar de Costa’s vernederlandiseerd hebben’

    Spanjaarden en Nederlanders kunnen zich vrij en rechtma1tig op elkaars terrritoir vestigen. Bovendien zijn hun culturen verregaande compatibel. Op stierenvechten na.

    InterEuropese (Westerse) verschillen zijn hoofdzakelijk phonetisch, niet semantisch (naar Gellner).
    En weer blijkt uit verschillende reacties dat autochtoon Nederland het begrip groep niet kent. Een fatale onkunde, zeker in combinatie met die grandiose onwetendheid omtrent de Islam zoals die zich in c. 11 etaleert

  22. 29

    @KB: Je geeft de aanwezigheid van allochtonen de schuld van jouw eigen onverdraagzaamheid? Je gedraagt je als een verwend kind.

  23. 30

    @KJ: Terugtrollen FTW. Oh, en als je de moeite neemt om jezelf een *klein* beetje juridisch te scholen dan zul je ontdekken dat je heilige verontwaardiging over je geliefde held volkomen onterecht is.

  24. 31

    @gronk; Volgens mij heb je naast je trol-hoed, ook je onnozelaars-hoed opgezet: ik heb nooit de illusie gehad dat wat Gregorius Nekschot is overkomen volgens de wet onrechtmatig was. Ik beklaag mij over het *bestaan* van deze modieuze wet en de schijnbaar selectieve manier waarop hij wordt uitgevoerd. Ik ben een waarachtig revolutionair wat dit betreft !

  25. 32

    @KJ: nope, het feit dat nekschot om 4 uur uit z’n bed is gehaald komt zo’n beetje iedere keer terug in je uithalen. Dat dat de consequentie is van de keuze van nekschot om pertinent anoniem te blijven en buiten schot (/seth) van de overheid te blijven, dat hoor ik je nooit zeggen. Overigens is dat hele gedoe al een tijdje geleden, en ondanks alle heisa zie ik niet dat de NAW-gegevens van nekschot op straat zijn komen te liggen. Wat volgens nekschot een zekerheid zou zijn.

    Als-ie echt zo’n voorvechter was van ’t vrije woord, dan had-ie best -met de nodige proxies- contact op kunnen nemen met het OM over anonimiteitsgaranties om zichzelf daarna te melden bij een van te voren uitgezocht pliesiebureau. Had-ie nog een heuse mediashow met bivakmuts kunnen geven ook.

    Maar nee, daar was ’t een te grote lafbek voor. Alleen een beetje makkelijk roeptoeteren op een blogje.

    In Syrie en egypte, pardon, die vervelende moslimlanden waar de nekschotaanhangers zo bang voor zijn, daar zijn mensen niet bang om de straat op te gaan, voor hun mening uit te komen en bij dozijnen afgeschoten te worden door het regime. Maar hoor je daar mensen zeggen ‘hrm, d’r zijn vanavond 50 mensen afgeknald. Ik denk dat ik vandaag maar thuis blijf en de hond een schop geef.’? Nope.

    Is ’t niet hilarisch dat half rechts-racistisch nederland nog steeds zit te bibberen over *een* getikte moslim die een filmmaker neersteekt? En daar moet geeeeert dan ‘de oorlog tegen de islam mee winnen’. Hahahaha.

  26. 33

    @gronk; Is het jouw nieuw discusieer-plan om vanuit de heup gewoon vijftig keer op allerlei semi-gerelateerde onderwerpen in de buurt te schieten in de hoop dat je iets raakt ?

    Staat er, met andere woorden, een punt in het bovenstaande verhaal ?

  27. 34

    @gronk: In Syrie en Egypte is de situatie duidelijk ernstiger. Daar is men zeker moedig en dat moet men soms met de dood bekopen.

    Maar vergis je niet dat als je als tekenaar eruitgepikt wordt dan kun je niet verstoppen in een grote massa wat in Syrie/Egypte wel kon. Of je bent 1 van de duizenden betogers of je bent 1 van het handjevol cartoonisten van Nederland.

    Wist je trouwens van de mensen bekende mensen die zich kritisch uitgelaten hebben over artikel 1 van de Grondwet hier in Nederland (die ik ken), wist je dat 50% daarvan afgeknald is.

  28. 35

    Ha, ik wist wel dat onze racistische huisautist z’n best zou doen om m’n reactie te gaan negeren.

    En dat ik d’r op terugkom is omdat je d’r zelf te pas en te onpas blijft jengelen met dit verhaal. Yawn.

  29. 36

    @ 32

    TvG werd nauwgezet, ritueel, programmatisch vermoord.
    Dit af te doen met ‘*een* getikte moslim die een filmmaker neersteekt?’ is een gruwelijke ‘understatement’ van een intrinsiek geretardeerde of – in zoverre dat iets anders – van een ideologisch verblinde.

  30. 38

    @johan: in syrie/egypte/bahrein wordt je d’r ook uitgepikt omdat je iets op facebook post, of omdat je een bekende oppositieleider bent en je dus maar beter ’t zwijgen kan worden opgelegd, zelfs al heb je helemaal niet gedemonstreerd, of gewoon ‘omdat het kan’. En ’t gaat dan niet om neergestoken worden, maar ook om gemarteld worden, je vrouw en kinderen gemarteld te zien worden, etc.

    Daarbij vergeleken zijn alle rechtsrabiate figuren pathetische stumpers.

  31. 39

    @36: wauwelt een ideologisch verblind mannetje.

    /maar godzijdank dit keer wel in iets wat lijkt op een coherente reactie. Da’s vooruitgang!

  32. 43

    ’t Grappige is dat ’t vaak dezelfde mensen zijn die enerzijds vinden dat je door het dragen van een hoofddoek de discriminatie zelf afroept en anderzijds vinden dat het een schande is dat iemand met een keppeltje allerlei beschimpingen over zich heen krijgt.

    Laatst las ik op een forum de reactie van een moslim die zich erover beklaagde dat je doodgegooid wordt met verhalen over ‘hoer’ roepende kutmarokkaantjes, maar dat het onderhand bon ton is om hoofddoekjes op straat uit te schelden. Zijn vrouw had er vrijwel dagelijks mee te maken, en die zat nog in een rolstoel ook, wat het extra wrang/laf maakte.
    Binnen de twee minuten wist een andere reaguurder te melden:’Ach gut, invalide, gevalletje sharia zeker?’
    Dat vond ik toch wel een dieptepunt…

  33. 44

    @43 Je hebt een raar gevoel voor humor. Het is meten met twee maten. En de reacties van Rechts zijn ziek (maar die schijn jij grappig te vinden) maar ook Linkse Pavlov reactie Links georiënteerden ziet Moslim = Zielig = discriminatie. Net zoals de Moslima die voorbijgereden wordt die wel zielig is, en de autochtone familie die wordt voorbijgereden die niet zielig is.

    Zoals mijn Moarokkaanse collega zegt “Er is veel minder zieligheid dan je denkt onder Marokkanen”

  34. 45

    en de autochtone familie die wordt voorbijgereden die niet zielig is.

    Welke familie mag dat zijn? Ja, hypothetisch anti-blank racisme lijkt me terecht minder erg dan reëel anti-Marokkaanse racisme. Duh.

  35. 46

    @JSK; Volgens mij was het punt meer dat die autochtone (wat een kutwoord is dat toch) familie voorbijgereden wordt, nou ja, omdat ze voorbijgereden worden. Omdat de chauffeur ze niet gezien heeft/haast heeft/een klootzak is.

  36. 53

    Nou is het nog wachten nog op de PVV-er die uitlegt dat de chauffeur doorreed omdat die bus gewoon niet genoeg plaats bood aan een hele Marokkaanse familie.

    OP? Om 21.15?

    Het is maar goed dat sickie bockie dit niet leest, want anders werd je vanaf dit moment steeds als dronkelap weggezet.

  37. 58

    ja.. harrempie.. en nu braaf slijmen naar je gasten.. ome sikbock gaat nu even slapie doen.. ben je braaf morgen? …..niet jokken!

  38. 60

    @Lamyae Beetje naief he? Ik vraag me af waarom jij niet opstond en zei dat het te ver ging, toen je dit zag (of hoorde)? Jouw verontwaardiging is vooral het gebrek achteraf aan ‘onze’ collectieve verontwaardiging? Sja, zo lust ik er nog wel 10. Fukushima, bankencrash en -op één- dat meisje dat de bus niet in mocht. Verbeter de wereld en begin bij jezelf (niet door het hip van je af te schrijven, bitch). Geen woorden maar daden. Vertrek of doe iets. Ga dan gatverdoeme de politiek in of zo. Of bij de pliesies in hun woutenkiet.

    @57 En wat is er nou weer tegen naar je lederen zelf salueren in hooge laarsch?? Zolang je die dingen lekker binnenskamers doet; niks aan de hand….. tóch? Of staat zijn spiegel soms in de fokking voortuin?